REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opłaca się stosować kontenery wymienne?

Grzegorz Lichocik
Grzegorz Lichocik
fot. Dachser
fot. Dachser
Dachser GmbH Co. KG

REKLAMA

REKLAMA

Co to są kontenery wymienne, jak je stosować i jakie wynikają z tego korzyści.

Kontenery wymienne stosowane są od lat 70-tych ubiegłego wieku. Jest to jedno z rozwiązań, które miało ogromny wpływ na usprawnienie obsługi klientów. Oprócz zalet związanych z maksymalnie możliwym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej oraz bezpieczeństwem, kontenery pomagają w optymalizacji przebiegu łańcuchów dostaw. Ze względu na unifikację pojazdów dostosowanych do przewozu kontenerów, system ten jest stosowany np. w firmie Dachser w znacznej części Europy.

REKLAMA

Kontener wymienny

Kontenery wyposażone są w cztery opuszczane podstawy, na których mogą być postawione w czasie załadunku lub rozładunku. Pomaga to zaoszczędzić czas pracy kierowców, którzy nie muszą go tracić na postój podczas rozładunku i załadunku. Jeśli operator logistyczny regularnie odbiera przesyłki od jakiegoś klienta, kontener może być traktowany jako magazyn gotowych do wysyłki towarów - codziennie o danej porze do klienta dostarczany jest pusty kontener i o ustalonej porze odbierany załadowany.


REKLAMA

Kontenery są przestrzenią ładunkową i środkiem transportu takim jak naczepa. Mogą być w nich przewożone różne przesyłki – wielkogabarytowe lub drobnica. Największym wyzwaniem jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej wypełnionej różnymi pod względem ciężkości, objętości oraz wymiarów przesyłkami. Przesyłki drobnicowe przewożone w kontenerach z reguły są spaletyzowane, czyli umieszczone na paletach typu EUR. Kontenery wymienne posiadają system regulowanych poziomych belek o nośności 1 tony, które pozwalają na utworzenie wewnątrz drugiego poziomu. Na belkach są ustawiane przesyłki na paletach. Aby możliwe było zastosowanie załadunku piętrowego, maksymalna wysokość przesyłek z paletą nie może przekroczyć 120 cm.

Wymiary kontenera wymiennego pozwalają na załadunek maksymalnie 72 palet. Dla porównania zwykła naczepa mieści ich jedynie 66. Optymalne wykorzystanie przestrzeni kontenerów, poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek, ma również wpływ pro-ekologiczny. Przykładowo, do realizacji przewozu 720 palet potrzebnych będzie 10 zestawów z kontenerami, a nie 11 pojazdów z tradycyjnymi naczepami.

Kontener na długie trasy

REKLAMA

Wykorzystanie kontenerów jest również niezmiernie korzystne w długich, międzynarodowych trasach. Dzięki ich zastosowaniu możliwy jest płynny transport nawet na bardzo dalekich dystansach. Przykładowo dwa pojazdy, jeden z Polski a drugi z Francji, dojeżdżają do tego samego punktu (może to być parking strzeżony, stacja benzynowa lub terminal) i tam, w ciągu 15 minut, dokonują zamiany kontenerów. Samochód z Francji wraca do Francji a samochód z Polski – do Polski. W ten sposób można uniknąć ewentualnych problemów językowych. Sprzyja to także oszczędności czasu przejazdu i postojów w porównaniu do wykorzystania dwóch samochodów jadących całe trasy z Polski do Francji i w odwrotnym kierunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki temu, zastosowanie tego typu kontenerów pozwala na jeszcze większą optymalizację łańcucha dostaw. Mamy przykład dwóch kontenerów z przesyłkami: pierwszy ma trafić z Katowic do Francji, drugi – z Warszawy do Danii. Kontenery te, wraz z innymi, trafiają do Strykowa, stąd jeden pojazd przewozi je wszystkie do Berlina. Z Berlina linia do Francji zabiera kontener do Francji, natomiast linia do Danii zabiera kontener do Danii. Aby maksymalnie pod względem ładunkowym wykorzystać transport, obydwie linie są uzupełniane innymi kontenerami, nadanymi do tych samych krajów. Oczywiście w rzeczywistości stopień skomplikowania takiego łańcucha dostaw może być dużo wyższy.

Kontener wymienny fot. Dachser
Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA