REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opłaca się stosować kontenery wymienne?

Grzegorz Lichocik
Grzegorz Lichocik
fot. Dachser
fot. Dachser
Dachser GmbH Co. KG

REKLAMA

REKLAMA

Co to są kontenery wymienne, jak je stosować i jakie wynikają z tego korzyści.

Kontenery wymienne stosowane są od lat 70-tych ubiegłego wieku. Jest to jedno z rozwiązań, które miało ogromny wpływ na usprawnienie obsługi klientów. Oprócz zalet związanych z maksymalnie możliwym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej oraz bezpieczeństwem, kontenery pomagają w optymalizacji przebiegu łańcuchów dostaw. Ze względu na unifikację pojazdów dostosowanych do przewozu kontenerów, system ten jest stosowany np. w firmie Dachser w znacznej części Europy.

REKLAMA

Kontener wymienny

Kontenery wyposażone są w cztery opuszczane podstawy, na których mogą być postawione w czasie załadunku lub rozładunku. Pomaga to zaoszczędzić czas pracy kierowców, którzy nie muszą go tracić na postój podczas rozładunku i załadunku. Jeśli operator logistyczny regularnie odbiera przesyłki od jakiegoś klienta, kontener może być traktowany jako magazyn gotowych do wysyłki towarów - codziennie o danej porze do klienta dostarczany jest pusty kontener i o ustalonej porze odbierany załadowany.


REKLAMA

Kontenery są przestrzenią ładunkową i środkiem transportu takim jak naczepa. Mogą być w nich przewożone różne przesyłki – wielkogabarytowe lub drobnica. Największym wyzwaniem jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej wypełnionej różnymi pod względem ciężkości, objętości oraz wymiarów przesyłkami. Przesyłki drobnicowe przewożone w kontenerach z reguły są spaletyzowane, czyli umieszczone na paletach typu EUR. Kontenery wymienne posiadają system regulowanych poziomych belek o nośności 1 tony, które pozwalają na utworzenie wewnątrz drugiego poziomu. Na belkach są ustawiane przesyłki na paletach. Aby możliwe było zastosowanie załadunku piętrowego, maksymalna wysokość przesyłek z paletą nie może przekroczyć 120 cm.

Wymiary kontenera wymiennego pozwalają na załadunek maksymalnie 72 palet. Dla porównania zwykła naczepa mieści ich jedynie 66. Optymalne wykorzystanie przestrzeni kontenerów, poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek, ma również wpływ pro-ekologiczny. Przykładowo, do realizacji przewozu 720 palet potrzebnych będzie 10 zestawów z kontenerami, a nie 11 pojazdów z tradycyjnymi naczepami.

Kontener na długie trasy

REKLAMA

Wykorzystanie kontenerów jest również niezmiernie korzystne w długich, międzynarodowych trasach. Dzięki ich zastosowaniu możliwy jest płynny transport nawet na bardzo dalekich dystansach. Przykładowo dwa pojazdy, jeden z Polski a drugi z Francji, dojeżdżają do tego samego punktu (może to być parking strzeżony, stacja benzynowa lub terminal) i tam, w ciągu 15 minut, dokonują zamiany kontenerów. Samochód z Francji wraca do Francji a samochód z Polski – do Polski. W ten sposób można uniknąć ewentualnych problemów językowych. Sprzyja to także oszczędności czasu przejazdu i postojów w porównaniu do wykorzystania dwóch samochodów jadących całe trasy z Polski do Francji i w odwrotnym kierunku.

Dzięki temu, zastosowanie tego typu kontenerów pozwala na jeszcze większą optymalizację łańcucha dostaw. Mamy przykład dwóch kontenerów z przesyłkami: pierwszy ma trafić z Katowic do Francji, drugi – z Warszawy do Danii. Kontenery te, wraz z innymi, trafiają do Strykowa, stąd jeden pojazd przewozi je wszystkie do Berlina. Z Berlina linia do Francji zabiera kontener do Francji, natomiast linia do Danii zabiera kontener do Danii. Aby maksymalnie pod względem ładunkowym wykorzystać transport, obydwie linie są uzupełniane innymi kontenerami, nadanymi do tych samych krajów. Oczywiście w rzeczywistości stopień skomplikowania takiego łańcucha dostaw może być dużo wyższy.

Kontener wymienny fot. Dachser
Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA