REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RWD

RWD - oznaczenie aut z napędem na tylne koła.

OHC

OHC - ang. Over Head Camshaft – wałek ponad głowicą. OHC jest to rodzaj układu rozrządu w silnikach górnozaworowych, gdzie wałek rozrządu umieszczony jest w głowicy.

MPI

MPI to wielopunktowy wtrysk paliwa. Wielopunktowy wtrysk jest jednym ze stosowanych współcześnie sposobów dostarczenia paliwa do silnika spalinowego.

ISOFIX

ISOFIX – nazwa systemu mocowania fotelików dziecięcych w samochodach.

REKLAMA

Intercooler

Intercooler to po przetłumaczeniu z angielskiego chłodnica pośrednia w silnikach z doładowaniem.

Immobiliser

Immobiliser jest stosowanym w autach elektronicznym zabezpieczeniem przed uruchomieniem pojazdu przez osoby niepowołane

HALDEX

Haldex jest sterowanym elektrohydraulicznie sprzęgłem tarczkowym i stosuje się go w układach 4x4 do włączania napędu drugiej osi lub jako blokadę mechanizmu różnicowego.

GDI

GDI – z ang. Gasoline Direct Injection – oznacza silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem

REKLAMA

ESP

ESP – z ang. Electronic Stability Pogram - elektroniczny program stabilizacji toru jazdy.

EGR

EGR - czyli Exhaust Gas Recirculation - zawór recyrkulacji spalin

EBD

EBD, czyli Electronic Brakeforce Distribution to elektroniczny rozdział sił hamowania.

CR - Common Rail

Common rail - czyli wspólna szyna, jest nowoczesną wersją systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach Diesla.

DOHC

DOHC – czyli z ang. Double Over Head Camshaft - oznacza że dany silnik podwójny wałek rozrządu w głowicy. Inna nazwa rozwiązania to z ang. Twin cam.

AWD, All Wheel Drive

AWD to system napędu na cztery koła, z możliwością dynamicznego podziału mocy napędu na osie.

BAS – Brake Assist System

BAS, czyli Brake Assist System, to system współdziałający z układem ABS, a służący do maksymalizacji skuteczności układu hamulcowego w czasie nagłego, awaryjnego hamowania.

ASR: co to jest?

ASR jest systemem kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczanie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu w czasie przyspieszania pojazdu.

ASC - system kontroli trakcji

ASC to system kontroli trakcji, zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania.

ABS

ABS - ang. Anti-lock Breaking System, jest układem stosowanym w samochodach w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. ABS jest elementem układu hamulcowego.

16V

Skrót 16V - oznaczenie silników 4-cylindrowych, posiadających po cztery zawory na każdy cylinder.

Jakie czynności wykonać w razie wypadku?

My kierowcy każdego dnia spotykamy się z kolizjami, stłuczkami i wypadkami, których jesteśmy świadkami. Kiedyś może się zdarzyć, że będziemy sprawcami bądź poszkodowanymi wypadku, w którym znajdą się ranni. Będąc postawionym w takiej sytuacji, najczęściej zdrowy rozsądek nie działa a nerwy sięgają zenitu… Szczególnie kiedy nie przeszliśmy stosownego kursu udzielania pierwszej pomocy.

Paliwa: cena w górę, jakość w dół

Według raportu Inspekcji Handlowej znacznie spadła jakość paliwa, jeszcze rok wcześniej było dużo lepiej. Za wygórowane ceny karmimy auta trucizną...

W 2012 będzie trudniej zdobyć prawko

W lutym 2012 roku ulegnie zmianie test teoretyczny na kursie prawa jazdy. Warto zrobić prawko jeszcze w tym roku, gdyż nowe testy będą trudniejsze.

MAN TGX EfficientLine

Seria samochodów ciężarowych MAN TGX, wyróżniona wieloma prestiżowymi nagrodami, między innymi „Truck of the Year 2008“, wyznacza nowe standardy pod względem wydajności transportowej w ruchu dalekobieżnym. Idealnie dopasowany do ruchu dalekobieżnego: nowy ciągnik siodłowy EfficientLine.

Zespół pojazdów

Strefa ruchu

Ruch kierowany

Na czym polega omijanie?

Motocykl i motorower

Niedostateczna widoczność

Naczepa

Dopuszczalna ładowność

Ciągnik rolniczy

Autostrada

Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Dawniej samochody nie były wyposażane w światła awaryjne. W przypadku samochodów zabytkowych nie są one konieczne, ale z uwagi na ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze, warto je zainstalować.

Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Wiele pojazdów produkowanych pół wieku temu i dawniej nie było zaopatrzonych w światła cofania. Aby wyposażyć w nie oldtimera można albo zainstalować dodatkowy reflektorek z tyłu pojazdu, albo wykorzystać do oświetlenia drogi światła „stop”. Oba rozwiązania wymagają zastosowania dodatkowego wyłącznika.

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

Jak jechać zaśnieżoną ulicą?

Jazda zaśnieżoną ulicą, zwłaszcza z wysokimi pryzmami śniegu po jej obu stronach, nie należy do bezpiecznych i wymaga wzmożonej uwagi, skupionej nie tylko na samej jezdni, ale także na jej obrzeżach. W każdej chwili zza pryzmy śniegu może pojawić się pieszy lub inny pojazd, usiłujący włączyć się do ruchu.

Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Programatory wycieraczek samochodowych swój rozwój zawdzięczają upowszechnieniu się w motoryzacji techniki półprzewodnikowej, co nastąpiło mniej więcej przed półwiekiem. Stąd w wielu pojazdach dziś uznawanych za zabytkowe nie są one zamontowane.

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Istnieje kilka typowych usterek w pracy wycieraczek samochodowych. Część z nich ma podłoże mechaniczne, pozostałe wynikają ze złej pracy urządzeń elektrycznych lub elektronicznych.

Jak włączać się do ruchu?

Włączenie się do ruchu polega najogólniej na znalezieniu dla siebie miejsca wśród innych pojazdów, które już poruszają się po drodze. Tak więc będzie to zarówno zainicjowanie jazdy po postoju przy krawędzi drogi lub na poboczu, jak i wyjazd z parkingu, posesji, stacji paliw itp.

Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Wszystkie łożyska się zużywają. Także te w prądnicach i alternatorach, choć są znacznie mniej obciążone niż pozostałe łożyska w samochodzie i jego silniku. Od czasu do czasu trzeba je jednak wymieniać.

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?


Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Co zrobić po awarii termostatu?


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?


Odszukanie w wielocylindrowym silniku cylindra, który nie pracuje prawidłowo, nie jest trudne. Wymaga jednak ostrożności i pewnej umiejętności interpretowania symptomów, jakie towarzyszą wadliwej pracy silnika.

Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?


Awaria pompy paliwowej unieruchamia silnik i wówczas dalsza jazda jest niemożliwa. Trzeba albo naprawić pompę, albo zaholować samochód do stacji obsługi. W przypadku samochodów zabytkowych trudno o stację, która potrafi i chce takie pojazdy naprawiać.

Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?


Zablokowanie hamulców w jednym z kół podczas jazdy może doprowadzić do wypadku. Gdy nastąpi w czasie postoju, uniemożliwi dalszą jazdę. Awarię tę nie zawsze można łatwo i szybko usunąć.

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Jak działa gaźnik „Solex”

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

REKLAMA