REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Od czasu pojawienia się na rynku, Ford Focus stał się ważnym graczem w segmencie kompaktów. Właśnie pojawiła się trzecia generacja Forda Focusa, która ma za zadanie przekonać do modelu dotychczas nieprzekonanych.

Od czasu premiery tego auta w 1998 roku sprzedano już ponad 10 milionów egzemplarzy Forda Focusa. W przypadku pierwszej generacji kompaktowego Forda niewątpliwymi zaletami auta była nietuzinkowa stylizacja (oparta na łagodnych łukach i ostrych kątach), a także legendarnych już własnościach jezdnych. 

REKLAMA

REKLAMA

Druga generacja, która pojawiła się w 2003 roku, przyniosła nieco bardziej stonowaną linię, jednak pod względem przyjemności z jazdy kontynuowała dobrą tradycję poprzednika. Ten model szczególnie upodobali sobie klienci flotowi. 

Obecnie do oferty producenta wchodzi najnowsza, trzecia generacja Focusa, która jest symbolem przemian jakie zachodzą w motoryzacji. W dzisiejszych czasach już nie wystarczy, że auto kompaktowe jest przestronne, bezpieczne czy oszczędne. Teraz liczy się jakość materiałów użytych do wykonania wnętrza, sposób ich montażu i przede wszystkim najnowsze technologie wspierające kierowcę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Ford Focus

REKLAMA

Globalna platforma Forda

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawostką jest fakt, że platforma na której powstał najnowszy Focus będzie bazą dla co najmniej 10 różnych modeli Forda. Sam Focus będzie oferowany na ponad 120 rynkach świata w niemal niezmienionej formie. A to znaczy, że projektanci nadwozia tego auta musieli sprostać wymaganiom klientów z całego globu. Pewnie dla tego design auta jest bardziej stonowany (nie mylić z brzydki) w porównaniu z pierwszym fokusem. 

Pracownicy europejskiego biura projektowego chyba popatrzyli w stronę niemieckiej konkurencji, z której jeden model ma zmienione lampy i udaje nowe auto, a drugi zamienił ostre krawędzie na masywne krągłości.

Na całym świecie „Foka” będzie oferowana w trzech wariantach nadwoziowych: jako hatchback, kombi i sedan. 

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ pięciodrzwiowy Ford Focus Trzeci wyposażony w silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra generujący moc 182 KM. 

Pierwsze wrażenie

Deska rozdzielcza została „przeszczepiona” z minivana C-Max i idealnie pasuje do nowoczesnego wizerunku auta. Obsługa radia i niezwykle rozbudowanego komputera pokładowego wymaga chwili przyzwyczajenia, ale jest do opanowania w kilka minut. 

Wewnątrz jest wystarczająca ilość miejsca aby auto spełniało funkcję samochodu rodzinnego, jednak ze zmieszczeniem bagaży wszystkich członków czteroosobowej rodziny może być problem. Bagażnik (w przypadku wyboru zestawu naprawczego koła) ma pojemność 363 litrów, a pełnowymiarowe koło zapasowe ogranicza bagażnik do 277 litrów, co nie jest wartością zadowalającą. 

Jak to się prowadzi

Pod względem prowadzenia trzeci Focus „trzyma fason”. Precyzja układu kierowniczego i przyjemność z jazdy były od zawsze priorytetem dla inżynierów Forda. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że wszystkie elementy wielowahaczowego zawieszenia będą wykazywały się odpornością na dziurawe nawierzchnie. 

Silnik zamontowany w testowanym egzemplarzu wykazuje się dobrą elastycznością i wysoką kulturą pracy. Charakterystyka pracy turbodoładowanej jednostki zachęca do jazdy na wysokich obrotach, co bezpośrednio przedkłada się na zużycie paliwa. Według danych producenta silnik ten w cyklu mieszanym zużywa około 6 litrów benzyny, a przy dynamicznej jeździe komputer pokładowy wyświetlał średnie zużycie paliwa na poziomie 11 litrów.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Focusowi 7,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

W gamie jednostek napędowych nowego Focusa znajdziemy cztery diesle i cztery jednostki benzynowe. Wysokoprężne motory TDCi mają pojemność 1,6 i 2 litry i generują od 95 do 163 KM. Benzyniaki 1,6 osiągają 105 lub 125 KM, a turbodoładowane (EcoBoost) występują w dwóch wariantach mocy: 150 lub 182 KM.

Za pięciodrzwiowego Focusa w podstawowej wersji Trend z najsłabszym benzyniakiem trzeba zapłacić 60 700 złotych. W aucie tym nie znajdziemy klimatyzacji, ale wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (ESP, poduszki powietrzne) otrzymamy bez dopłaty. 

Bardzo bogato wyposażoną wersję Titanium ze 182 konnym EcoBoostem, którą mieliśmy przyjemność jeździć można dostać za około 85 tysięcy złotych.

Ford Focus III w podstawowej wersji kosztuje około 60 tysięcy złotych. Fot. Ford
Ford Focus jest dostępny z silnikami benzynowymi i nowoczesnymi turbodieslami. Fot. Ford
Ford Focus III został zbudowany na platformie, która posłuży jako baza do około 10 innych pojazdów. Fot. Ford
Ford Focus III to globalny model marki, co oznacza, że będzie oferowany na ponad 120 runkach świata. Fot. Ford
Ford Focus III kombi pomieści 490 litrów bagażu. Fot. Ford
Ford Focus III sedan ma bagażnik o pojemności 475 litrów. Fot. Ford
Ford Focus III jest dostępny w trzech wersjach nadwozia; jako hatchback, kombi i sedan. Fot. Ford
Ford Focus III konkuruje z autami takimi jak Opel Astra IV i Volkswagen Golf VI. Fot. Ford
Ford Focus III otrzymał deskę rozdzielczą znaną z modelu C-Max. Fot. Ford
Ford Focus III został zaprojektowany zgodnie ze stylem Forda "Kinetic design". Fot. Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA