REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Jakub Tujaka
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford
Ford Focus III należy do segmentu aut kompaktowych. Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Od czasu pojawienia się na rynku, Ford Focus stał się ważnym graczem w segmencie kompaktów. Właśnie pojawiła się trzecia generacja Forda Focusa, która ma za zadanie przekonać do modelu dotychczas nieprzekonanych.

Od czasu premiery tego auta w 1998 roku sprzedano już ponad 10 milionów egzemplarzy Forda Focusa. W przypadku pierwszej generacji kompaktowego Forda niewątpliwymi zaletami auta była nietuzinkowa stylizacja (oparta na łagodnych łukach i ostrych kątach), a także legendarnych już własnościach jezdnych. 

REKLAMA

REKLAMA

Druga generacja, która pojawiła się w 2003 roku, przyniosła nieco bardziej stonowaną linię, jednak pod względem przyjemności z jazdy kontynuowała dobrą tradycję poprzednika. Ten model szczególnie upodobali sobie klienci flotowi. 

Obecnie do oferty producenta wchodzi najnowsza, trzecia generacja Focusa, która jest symbolem przemian jakie zachodzą w motoryzacji. W dzisiejszych czasach już nie wystarczy, że auto kompaktowe jest przestronne, bezpieczne czy oszczędne. Teraz liczy się jakość materiałów użytych do wykonania wnętrza, sposób ich montażu i przede wszystkim najnowsze technologie wspierające kierowcę.

Zobacz również: Opinie kierowców o Ford Focus

REKLAMA

Globalna platforma Forda

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawostką jest fakt, że platforma na której powstał najnowszy Focus będzie bazą dla co najmniej 10 różnych modeli Forda. Sam Focus będzie oferowany na ponad 120 rynkach świata w niemal niezmienionej formie. A to znaczy, że projektanci nadwozia tego auta musieli sprostać wymaganiom klientów z całego globu. Pewnie dla tego design auta jest bardziej stonowany (nie mylić z brzydki) w porównaniu z pierwszym fokusem. 

Pracownicy europejskiego biura projektowego chyba popatrzyli w stronę niemieckiej konkurencji, z której jeden model ma zmienione lampy i udaje nowe auto, a drugi zamienił ostre krawędzie na masywne krągłości.

Na całym świecie „Foka” będzie oferowana w trzech wariantach nadwoziowych: jako hatchback, kombi i sedan. 

Kilka dni temu mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ pięciodrzwiowy Ford Focus Trzeci wyposażony w silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra generujący moc 182 KM. 

Pierwsze wrażenie

Deska rozdzielcza została „przeszczepiona” z minivana C-Max i idealnie pasuje do nowoczesnego wizerunku auta. Obsługa radia i niezwykle rozbudowanego komputera pokładowego wymaga chwili przyzwyczajenia, ale jest do opanowania w kilka minut. 

Wewnątrz jest wystarczająca ilość miejsca aby auto spełniało funkcję samochodu rodzinnego, jednak ze zmieszczeniem bagaży wszystkich członków czteroosobowej rodziny może być problem. Bagażnik (w przypadku wyboru zestawu naprawczego koła) ma pojemność 363 litrów, a pełnowymiarowe koło zapasowe ogranicza bagażnik do 277 litrów, co nie jest wartością zadowalającą. 

Jak to się prowadzi

Pod względem prowadzenia trzeci Focus „trzyma fason”. Precyzja układu kierowniczego i przyjemność z jazdy były od zawsze priorytetem dla inżynierów Forda. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że wszystkie elementy wielowahaczowego zawieszenia będą wykazywały się odpornością na dziurawe nawierzchnie. 

Silnik zamontowany w testowanym egzemplarzu wykazuje się dobrą elastycznością i wysoką kulturą pracy. Charakterystyka pracy turbodoładowanej jednostki zachęca do jazdy na wysokich obrotach, co bezpośrednio przedkłada się na zużycie paliwa. Według danych producenta silnik ten w cyklu mieszanym zużywa około 6 litrów benzyny, a przy dynamicznej jeździe komputer pokładowy wyświetlał średnie zużycie paliwa na poziomie 11 litrów.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Focusowi 7,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

W gamie jednostek napędowych nowego Focusa znajdziemy cztery diesle i cztery jednostki benzynowe. Wysokoprężne motory TDCi mają pojemność 1,6 i 2 litry i generują od 95 do 163 KM. Benzyniaki 1,6 osiągają 105 lub 125 KM, a turbodoładowane (EcoBoost) występują w dwóch wariantach mocy: 150 lub 182 KM.

Za pięciodrzwiowego Focusa w podstawowej wersji Trend z najsłabszym benzyniakiem trzeba zapłacić 60 700 złotych. W aucie tym nie znajdziemy klimatyzacji, ale wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (ESP, poduszki powietrzne) otrzymamy bez dopłaty. 

Bardzo bogato wyposażoną wersję Titanium ze 182 konnym EcoBoostem, którą mieliśmy przyjemność jeździć można dostać za około 85 tysięcy złotych.

Ford Focus III w podstawowej wersji kosztuje około 60 tysięcy złotych. Fot. Ford
Ford Focus jest dostępny z silnikami benzynowymi i nowoczesnymi turbodieslami. Fot. Ford
Ford Focus III został zbudowany na platformie, która posłuży jako baza do około 10 innych pojazdów. Fot. Ford
Ford Focus III to globalny model marki, co oznacza, że będzie oferowany na ponad 120 runkach świata. Fot. Ford
Ford Focus III kombi pomieści 490 litrów bagażu. Fot. Ford
Ford Focus III sedan ma bagażnik o pojemności 475 litrów. Fot. Ford
Ford Focus III jest dostępny w trzech wersjach nadwozia; jako hatchback, kombi i sedan. Fot. Ford
Ford Focus III konkuruje z autami takimi jak Opel Astra IV i Volkswagen Golf VI. Fot. Ford
Ford Focus III otrzymał deskę rozdzielczą znaną z modelu C-Max. Fot. Ford
Ford Focus III został zaprojektowany zgodnie ze stylem Forda "Kinetic design". Fot. Ford
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA