Test Peugeot 308 SW: Liczy się przestrzeń
REKLAMA
REKLAMA
Od debiutu Peugeota 308 minęły cztery lata. I choć producent lada chwila wprowadzi do sprzedaży poliftingową Trzystaósemkę, widoczny na zdjęciach egzemplarz sprzed liftingu, nadal prezentuje się całkiem świeżo. Zwłaszcza w najbogatszej odmianie Premium SW.
REKLAMA
Nadwozie
Teoretycznie 308 należy do segmentu samochodów kompaktowych. Jednak obszerność nadwozia wersji kombi sprawia, że bez specjalnego naciągania można by auto zaliczyć do klasy o oczko wyższej. Sylwetka 308 SW prezentuje się najatrakcyjniej, gdy spoglądamy na auto z przodu. Klinowate reflektory ładnie współgrają z przetłoczeniami na masce i obszerną przednią szybą. Najmniej udana pod względem stylizacji jest tylna część karoserii 308 SW z wypukłym, niezbyt zgrabnym tyłem. Nadwozie 308 SW ma długość 4,5 m, szerokość 181,5 cm i wysokość 155,5 cm.
Zobacz również: Test Peugeot 207 SW: kombi z kosmosu
Wnętrze/wyposażenie
Przedział pasażerski 308 SW jest przytulny. Wnętrze wykończono przyjemnymi w dotyku materiałami. Fotel kierowcy jest wygodny, a prowadzący ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. „Zegary” są czytelne, tablica przyrządów nie przeładowana przyciskami. Generalnie obsługa kokpitu nie sprawia kłopotów.
Sterowanie zestawem audio odbywa się poprzez wygodny w użyciu joystick umieszczony za kołem kierownicy.
Także na tylnych fotelach (w wersji Premium są trzy niezależne) miejsca jest pod dostatkiem, a podróż na nich upływa komfortowo.
Przedział bagażowy (w widocznym na zdjęciach egzemplarzu zainstalowano w bagażniku dwa dodatkowe fotele – dopłata dostępna tylko w wersji SW – za 2400 zł) ma objętość 520 l przy normalnym położeniu siedzeń i można go powiększyć do 2149 l.
Zobacz również: Test Ford S-Max: minivan na sportowo
W trzecim rzędzie siedzeń dorośli nie usiądą wygodnie, wystarczającą ilość miejsca znajdą tam tylko dzieci. Fotele są składane, jednak po ich złożeniu nie uzyskamy płaskiej powierzchni podłogi.
Testowany egzemplarz wyposażono w najbogatszy pakiet wyposażenia Premium. W wyposażeniu standardowym odmiany Premium znalazły się m.in. szklany dach panoramiczny, komputer pokładowy, przyciemniane tylne szyby, czy dwustrefowa klimatyzacja. Ponadto oprócz wspomnianych wcześniej dwóch dodatkowych foteli umieszczonych w bagażniku, auto zostało wyposażone w zestaw nawigacji satelitarnej z kolorowym wyświetlaczem za 3300 zł.
Napęd
REKLAMA
Pod maską testowanego egzemplarza pracowała wysokoprężna jednostka napędowa z rodziny HDi o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 140 KM. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr./min. Z napędem współpracuje sześciobiegowa manualna przekładnia.
Według danych producenta jednostka napędowa rozpędza ważącego aż 1650 kg Peugeota od 0 do 100 km/h w 11,1 s.
W praktyce jazda 308 SW jest przyjemna. Zawieszenie komfortowo amortyzuje nierówności nawierzchni, a silnik jest wystarczająco dobrze wyciszony. Swoim charakterem Peugeot nie wymusza na kierowcy sportowego stylu jazdy, stąd zadeklarowane przez producenta przyspieszenie wydaje się być wystarczające.
Zobacz również: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny
Tym bardziej, że biorąc pod uwagę spore gabaryty pojazdu silnik zużywa niewiele paliwa. Podczas jazdy w ruchu miejskim Peugeot spalał średnio 8,5 l oleju napędowego na 100 km.
Minusy 308 SW będą doskwierać kierowcom ze sportową żyłką. Ci zarzucą autu zbytnią ospałość i będzie im przeszkadzała tendencja do podsterowności na szybko pokonywanych łukach.
W codziennej miejskiej eksploatacji uciążliwy na dłuższą metę jest duży promień skrętu, co dodatkowo utrudnia parkowanie tym sporym autem.
Podsumowanie
REKLAMA
Testowana odmiana Peugeota 308 SW Premium, bez wyposażenia dodatkowego kosztuje 84 700 zł. Warto zaznaczyć, że Peugeot wprowadza do salonów odświeżoną gamę „trzysta ósemek” co może być okazją do zakupu opisywanego modelu 308 SW za atrakcyjną cenę.
308 kombi to samochód godny zainteresowania dla osób, które potrzebują komfortowego i pojemnego auta rodzinnego, którego cena nie przekroczy 100 tys. zł, a i koszty eksploatacji będą umiarkowane.
Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford C-Max 1.6 TDCi - Bezkompromisowy
Dane techniczne
Długość: 4500 mm
Szerokość: 1815 mm
Wysokość: 1555 mm
Rozstaw osi: 2708 mm
Masa: 1650 kg
Pojemność bagażnika: 520 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 2149 litrów
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przód
Typ silnika: turbodiesel common rail
Liczba cylindrów: 4
Pojemnośc silnika: 1997 ccm
Moc silnika: 140 KM/400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm/2000 obr/min
Prędkość maksymalna: 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 sekundy
Zużycie paliwa: 7,6/4,9/5,9 (miasto/trasa/średnia)
Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)
REKLAMA
REKLAMA