REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Picanto w polskich salonach sprzedaży pojawi się w maju. W porównaniu do poprzedniczki, jest konstrukcją większą i o wiele bardziej zaawansowaną technologicznie. Czy jeździ równie dobrze, jak wygląda?

Pierwsza generacja modelu Picanto zadebiutowała w 2004 r. Nigdy wcześniej koreański producent nie miał w ofercie auta segmentu A. W ciągu siedmiu lat produkcji sprzedano 1,1 mln. Picanto na całym świecie z czego 300 000 w Europie (7400 sztuk w Polsce).

REKLAMA

REKLAMA

Kia konsekwentnie rozwija linię atrakcyjnego designu, która została zapoczątkowana trzy lata temu modelem Soul.

Sylwetka nowego Picanto (zarówno w odmianie 3 i 5-cio drzwiowej) jest zwarta i dynamiczna. W przedniej części nadwozia nowego Picanto charakterystycznym elementem stylizacyjnym, nawiązującym do modeli Venga i Sportage jest kształt atrapy chłodnicy inspirowany kształtem nosa tygrysa. Ładnie prezentują się również reflektory, zwłaszcza z opcjonalnymi światłami LED do jazdy dziennej.

W tylnej części nadwozia uwagę zwraca duża tylna szyba oraz ciekawie zaprojektowane lampy.

REKLAMA

Nadwozie nowej Kii Picanto ma długość 3,6 m. W porównaniu do poprzedniego wcielenia Picanto długość pojazdu wzrosła o 6 cm, a rozstaw osi został wydłużony o 1,5 cm. Mimo większych gabarytów waga modelu spadła nawet o 10 kg, zależnie od wybranej wersji. Przestrzeń bagażowa powiększyła się o 27% i wynosi obecnie 200 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepsza jakość i wyposażenie

Przedział pasażerski nowego Picanto jest zaskakująco przestronny. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a materiały użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości.
Przyciski i wskaźniki rozmieszczono ergonomicznie, a obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna.
Do wad przedziału pasażerskiego należy zaliczyć zbyt duże koło kierownicy, zbyt słabo widoczny w ciągu dnia wyświetlacz na konsoli centralnej oraz regulację kolumny kierowniczej tylko w jednej płaszczyźnie. Poza tym wnętrze nowej Picanto zbiera same pochwały.
Ciekawym rozwiązaniem w małej Kii są rozkładane przyciskiem uchwyty na napoje umieszczone w półce, na dole środkowej konsoli.
Nabywcy nowej Kii Picanto będą mogli wybierać spośród obszerniejszej w porównaniu do poprzednika listy wyposażenia. Nowe Picanto może być wyposażone m.in. w szyby ograniczające przenikanie promieni UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka, reflektory z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, półkę na drobiazgi przy fotelu pasażera, schowek pod podłogą, podświetlane lusterka w osłach przeciwsłonecznych, czy wskaźnik zmiany biegu wspomagający oszczędny styl jazdy. Ponadto w nowej Kii można zamówić inteligentny system otwierania z przyciskiem start/stop, gniazda AUX, iPod i USB w radiu z funkcją RDS i odtwarzaczem CD mogącym odtwarzać pliki MP3, system Bluetooth® do podłączania telefonu z systemem rozpoznawania głosowego, aktywne zagłówki, poduszkę powietrzną na wysokości nóg po stronie kierowcy, podgrzewane fotele z przodu, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, system HAC (wspomaganie ruszania pod górę) i automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG jeszcze bardziej ograniczający zużycie paliwa.

Zobacz także: Opinie kierowców o KIA Picanto

Benzyna i LPG

W gamie silnikowej Picanto znalazły się trzy benzynowe jednostki napędowe (w tym jedna przystosowana fabrycznie do zasilania gazem LPG).
Najsłabszym źródłem napędu jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1l rozwijający moc maksymalną 69 KM i rozwijający moment obrotowy 95 Nm. Drugi w kolejności pod względem mocy jest silnik o pojemności 1l (również trzycylindrowy) i mocy maksymalnej 82 KM rozwijający moment obrotowy 94 Nm. Jest to jednostka przystosowana do zasilania gazem LPG wyposażona w zbiornik na gaz o pojemności 35 litrów oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 litrów, co umożliwia według producenta na przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu.
Najmocniejszy w gamie jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1,25 l i mocy maksymalnej 85 KM, rozwijający moment obrotowy 121 Nm.
Mieliśmy okazję przekonać się jak jeździ właśnie najmocniejsza wersja nowego Picanto z manualną pięciobiegową przekładnią.
Według danych producenta silnik o mocy 85 KM, rozpędza ważące855 kg Picanto od 0 do 100 km/h w 11,4 s. Zużywa przy tym średnio 4,5 l benzyny na 100 km.

W praktyce

W praktyce nowa Kia z czterocylindrowym silnikiem jeździ przyjemnie. Auto jest dobrze wyciszone, a jednostka napędowa jest wystarczająco elastyczna do sprawnej jazdy w ruchu miejskim.
Co ważne, dźwignia manualnej przekładni z dokładnością i bez haczenia trafia w poszczególne przełożenia.
Na pochwałę zasługuje także zawieszenie. Konstruktorzy zmodyfikowali system zastosowany w poprzednim Picanto (konstrukcja - kolumny Mac Pherson z przodu i belka skrętna z tyłu) i w rezultacie zmniejszono o 12 punktów procentowych twardość sprężyn w przednim zawieszeniu jednocześnie wydłużając jego skok o 2 cm. Ponadto podwyższono sztywność zespolonej belki skrętnej tylnego zawieszenia o 60 punktów procentowych. W rezultacie nowe Picanto zyskało na komforcie i stabilności prowadzenia.
Gorzej auto sprawuje się w połączeniu z automatyczną czterobiegową przekładnią. Automat jest ospały w działaniu i znacznie ogranicza osiągi samochodu, jednocześnie podwyższając zużycie paliwa.

Zobacz także: Test Nissan Micra - tylko dla mieszczuchów

W Polsce za trzy tygodnie

Nowe Picanto pojawi się w polskich salonach sprzedaży w maju br. Ceny jeszcze nie są znane, ale biorąc pod uwagę politykę cenową Kii znaną z innych modeli producenta, mogą być interesujące. Najnowsza Kia dobrze wygląda, jest przyzwoicie wykonana i nieźle jeździ. A możliwość zakupu auta przystosowanego do zasilania LPG jest dodatkowym atutem dla osób szukających taniego środka transportu do pracy, czy na uczelnię.

Tekst: Tomasz Korniejew

Dane producenta:

1.2, 85 KM
(4-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, cztery cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 1248 cm3
Moc/moment obrotowy 85 KM (62.5 kW) przy 6000 obr. na min. / 121 Nm (12,3 kgm) przy 4000 obr. na min.
Emisja CO2 Od 105 g/km (100 g/km z systemem ISG)

1.0, 82 KM LPG
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 82 KM (60 kW) przy 6400 obr. na min. / 94 Nm (9,6 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 95 g/km (90 g/km z systemem ISG)

1.0, 69 KM
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 69 KM (51 kW) przy 6200 obr. na min. / 95 Nm (9,7 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 99 g/km (95 g/km z systemem ISG)

Skrzynie biegów
1.2 / 85 1.0 / 82 1.0 / 69
Ręczna/biegi 5 5 5
Automatyczna / biegi 4 ---- ----

Zawieszenie i amortyzacja

Przód: w pełni niezależne, kolumny MacPhersona zamocowane na ramie pomocniczej, resory śrubowe, amortyzatory gazowe. Belka stabilizatora.

Tył: Pół-niezależne, zespolona belka skrętna (CTBA), odseparowane resory śrubowe i amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy
Typ Zębatkowy z elektrycznym wspomaganiem MDPS
Przekładnia 3,4 obrotu
Promień skrętu 9,8 metra (minimum)

Hamulce
Wspomagane Serwo 9-calowe (242,6 mm)
Przód Tarcze wentylowane 241 x 18 mm
Tył Bębny 180 mm (standard, modele bez systemu ESC)
Tarcze pełne 234 x 10 mm (opcja, modele z system ESC)
Hamulec postojowy Mechaniczny z tyłu

Felgi i opony
Standard 14-calowe x 5.0J stalowe z oponami 165/60 R14
Opcja 14-calowe x 5.0J Z lekkich stopów z oponami 165/60 R14
15-calowe x 5.5J Z lekkich stopów z 175/50 R15
Koło zapasowe Zestaw naprawczy (w zależności od kraju)
Koło dojazdowe T105/70 D14 (w zależności od kraju)

Wmiary (mm)
Na zewnątrz
Długość całkowita 3595
Szerokość całkowita 1595 (bez lusterek)
Wysokość całkowita 1480
Rozstaw osi 2385
Zwis przedni 700
Zwis tylny 510
Rozstaw kół, przód 1421–1409 (w zależności od kół)
Rozstaw kół, tył 1424–1412 (w zależności od kół)
Prześwit 142

Pojemności:
Zbiornik paliwa (litry) 35 litrów (modele benzynowe)
Modele LPG 35 litrów LPG i 10 benzyna
Bagażnik (VDA) 200 litrów (za tylnymi fotelami, do linii okien)
870 litrów (za tylnymi fotelami, do sufitu)

Waga (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Minimalna, pojazd gotowy do jazdy / kg* 855 / 875 885 845
Maksymalna, pojazd gotowy do jazdy / kg 1370 / 1370 1380 1340
*bez kierowcy

Osiągi (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Prędkość maksymalna / km/h 171 / 163 153 153
Przyspieszenie 0-100 km/h /s 11,4 /13,4 14,4 14,4
Droga hamowania 100-0 km/h 41,0 metrów (hamulce tarczowe z tyłu)
41,2 metra (hamulce bębnowe z tyłu)

Zużycie paliwa (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Litry / 100 km** 4,5 / 5,3 5,9 (LPG) 4,2
Litry z systemem ISG 4,3 / ----- 5,6 (LPG) 4,1
CO2 g/km 105 / 125 95 99
CO2 g/km z systemem ISG 100 / ----- 90 95
** Cykl łączony

Uchwyty na napoje Kii Picanto można złożyć. Uzyskujemy wtedy większą półkę. Fot. Kia
Na tylnej kanapie Kii Picanto siedzi się wygodnie. Fot. Kia
Fotel kierowcy Kii Picanto jest odpowiednio wyprofilowany. Fot. Kia
Tablica przyrządów Kii Picanto jest wygodna w obsłudze i przejrzysta. Kierownica jest nieco zbyt duża. Fot. Kia
Bagażnik Picanto ma objętość 200 l. Fot. Kia
Z tej perspektywy Kia Picanto prezentuje się ładnie. Fot. Kia
Na krętej drodze Picanto radzi sobie całkiem nieźle. Fot. Kia
Sylwetka nowej Kii Picanto przyciąga wzrok głównie kobiet. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ostre krawędzie sylwetki Picanto dodają autu dynamiki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Nowa Kia Picanto zaprojektowana została w stylu, który zapoczątkował model Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
W ofercie Picanto znalazły się wyraziste kolory. Fot. Kia
Skok przedniego zawieszenia Picanto w porównaniu do poprzednika został wydłużony. Fot. Kia
W zależności od wersji Picanto może być wyposażona w reflektory LED o jazdy dziennej lub światła do jazdy dziennej mogą być zainstalowane w zderzaku. Fot. Kia
Miasto to naturalne środowisko nowej Kii Picanto. Fot. Kia
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA