REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Picanto w polskich salonach sprzedaży pojawi się w maju. W porównaniu do poprzedniczki, jest konstrukcją większą i o wiele bardziej zaawansowaną technologicznie. Czy jeździ równie dobrze, jak wygląda?

Pierwsza generacja modelu Picanto zadebiutowała w 2004 r. Nigdy wcześniej koreański producent nie miał w ofercie auta segmentu A. W ciągu siedmiu lat produkcji sprzedano 1,1 mln. Picanto na całym świecie z czego 300 000 w Europie (7400 sztuk w Polsce).

REKLAMA

Kia konsekwentnie rozwija linię atrakcyjnego designu, która została zapoczątkowana trzy lata temu modelem Soul.

Sylwetka nowego Picanto (zarówno w odmianie 3 i 5-cio drzwiowej) jest zwarta i dynamiczna. W przedniej części nadwozia nowego Picanto charakterystycznym elementem stylizacyjnym, nawiązującym do modeli Venga i Sportage jest kształt atrapy chłodnicy inspirowany kształtem nosa tygrysa. Ładnie prezentują się również reflektory, zwłaszcza z opcjonalnymi światłami LED do jazdy dziennej.

W tylnej części nadwozia uwagę zwraca duża tylna szyba oraz ciekawie zaprojektowane lampy.

Nadwozie nowej Kii Picanto ma długość 3,6 m. W porównaniu do poprzedniego wcielenia Picanto długość pojazdu wzrosła o 6 cm, a rozstaw osi został wydłużony o 1,5 cm. Mimo większych gabarytów waga modelu spadła nawet o 10 kg, zależnie od wybranej wersji. Przestrzeń bagażowa powiększyła się o 27% i wynosi obecnie 200 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepsza jakość i wyposażenie

Przedział pasażerski nowego Picanto jest zaskakująco przestronny. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a materiały użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości.
Przyciski i wskaźniki rozmieszczono ergonomicznie, a obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna.
Do wad przedziału pasażerskiego należy zaliczyć zbyt duże koło kierownicy, zbyt słabo widoczny w ciągu dnia wyświetlacz na konsoli centralnej oraz regulację kolumny kierowniczej tylko w jednej płaszczyźnie. Poza tym wnętrze nowej Picanto zbiera same pochwały.
Ciekawym rozwiązaniem w małej Kii są rozkładane przyciskiem uchwyty na napoje umieszczone w półce, na dole środkowej konsoli.
Nabywcy nowej Kii Picanto będą mogli wybierać spośród obszerniejszej w porównaniu do poprzednika listy wyposażenia. Nowe Picanto może być wyposażone m.in. w szyby ograniczające przenikanie promieni UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka, reflektory z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, półkę na drobiazgi przy fotelu pasażera, schowek pod podłogą, podświetlane lusterka w osłach przeciwsłonecznych, czy wskaźnik zmiany biegu wspomagający oszczędny styl jazdy. Ponadto w nowej Kii można zamówić inteligentny system otwierania z przyciskiem start/stop, gniazda AUX, iPod i USB w radiu z funkcją RDS i odtwarzaczem CD mogącym odtwarzać pliki MP3, system Bluetooth® do podłączania telefonu z systemem rozpoznawania głosowego, aktywne zagłówki, poduszkę powietrzną na wysokości nóg po stronie kierowcy, podgrzewane fotele z przodu, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, system HAC (wspomaganie ruszania pod górę) i automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG jeszcze bardziej ograniczający zużycie paliwa.

Zobacz także: Opinie kierowców o KIA Picanto

Benzyna i LPG

W gamie silnikowej Picanto znalazły się trzy benzynowe jednostki napędowe (w tym jedna przystosowana fabrycznie do zasilania gazem LPG).
Najsłabszym źródłem napędu jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1l rozwijający moc maksymalną 69 KM i rozwijający moment obrotowy 95 Nm. Drugi w kolejności pod względem mocy jest silnik o pojemności 1l (również trzycylindrowy) i mocy maksymalnej 82 KM rozwijający moment obrotowy 94 Nm. Jest to jednostka przystosowana do zasilania gazem LPG wyposażona w zbiornik na gaz o pojemności 35 litrów oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 litrów, co umożliwia według producenta na przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu.
Najmocniejszy w gamie jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1,25 l i mocy maksymalnej 85 KM, rozwijający moment obrotowy 121 Nm.
Mieliśmy okazję przekonać się jak jeździ właśnie najmocniejsza wersja nowego Picanto z manualną pięciobiegową przekładnią.
Według danych producenta silnik o mocy 85 KM, rozpędza ważące855 kg Picanto od 0 do 100 km/h w 11,4 s. Zużywa przy tym średnio 4,5 l benzyny na 100 km.

W praktyce

W praktyce nowa Kia z czterocylindrowym silnikiem jeździ przyjemnie. Auto jest dobrze wyciszone, a jednostka napędowa jest wystarczająco elastyczna do sprawnej jazdy w ruchu miejskim.
Co ważne, dźwignia manualnej przekładni z dokładnością i bez haczenia trafia w poszczególne przełożenia.
Na pochwałę zasługuje także zawieszenie. Konstruktorzy zmodyfikowali system zastosowany w poprzednim Picanto (konstrukcja - kolumny Mac Pherson z przodu i belka skrętna z tyłu) i w rezultacie zmniejszono o 12 punktów procentowych twardość sprężyn w przednim zawieszeniu jednocześnie wydłużając jego skok o 2 cm. Ponadto podwyższono sztywność zespolonej belki skrętnej tylnego zawieszenia o 60 punktów procentowych. W rezultacie nowe Picanto zyskało na komforcie i stabilności prowadzenia.
Gorzej auto sprawuje się w połączeniu z automatyczną czterobiegową przekładnią. Automat jest ospały w działaniu i znacznie ogranicza osiągi samochodu, jednocześnie podwyższając zużycie paliwa.

Zobacz także: Test Nissan Micra - tylko dla mieszczuchów

W Polsce za trzy tygodnie

Nowe Picanto pojawi się w polskich salonach sprzedaży w maju br. Ceny jeszcze nie są znane, ale biorąc pod uwagę politykę cenową Kii znaną z innych modeli producenta, mogą być interesujące. Najnowsza Kia dobrze wygląda, jest przyzwoicie wykonana i nieźle jeździ. A możliwość zakupu auta przystosowanego do zasilania LPG jest dodatkowym atutem dla osób szukających taniego środka transportu do pracy, czy na uczelnię.

Tekst: Tomasz Korniejew

Dane producenta:

REKLAMA

1.2, 85 KM
(4-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, cztery cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 1248 cm3
Moc/moment obrotowy 85 KM (62.5 kW) przy 6000 obr. na min. / 121 Nm (12,3 kgm) przy 4000 obr. na min.
Emisja CO2 Od 105 g/km (100 g/km z systemem ISG)

1.0, 82 KM LPG
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 82 KM (60 kW) przy 6400 obr. na min. / 94 Nm (9,6 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 95 g/km (90 g/km z systemem ISG)

1.0, 69 KM
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 69 KM (51 kW) przy 6200 obr. na min. / 95 Nm (9,7 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 99 g/km (95 g/km z systemem ISG)

Skrzynie biegów
1.2 / 85 1.0 / 82 1.0 / 69
Ręczna/biegi 5 5 5
Automatyczna / biegi 4 ---- ----

Zawieszenie i amortyzacja

Przód: w pełni niezależne, kolumny MacPhersona zamocowane na ramie pomocniczej, resory śrubowe, amortyzatory gazowe. Belka stabilizatora.

Tył: Pół-niezależne, zespolona belka skrętna (CTBA), odseparowane resory śrubowe i amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy
Typ Zębatkowy z elektrycznym wspomaganiem MDPS
Przekładnia 3,4 obrotu
Promień skrętu 9,8 metra (minimum)

Hamulce
Wspomagane Serwo 9-calowe (242,6 mm)
Przód Tarcze wentylowane 241 x 18 mm
Tył Bębny 180 mm (standard, modele bez systemu ESC)
Tarcze pełne 234 x 10 mm (opcja, modele z system ESC)
Hamulec postojowy Mechaniczny z tyłu

REKLAMA

Felgi i opony
Standard 14-calowe x 5.0J stalowe z oponami 165/60 R14
Opcja 14-calowe x 5.0J Z lekkich stopów z oponami 165/60 R14
15-calowe x 5.5J Z lekkich stopów z 175/50 R15
Koło zapasowe Zestaw naprawczy (w zależności od kraju)
Koło dojazdowe T105/70 D14 (w zależności od kraju)

Wmiary (mm)
Na zewnątrz
Długość całkowita 3595
Szerokość całkowita 1595 (bez lusterek)
Wysokość całkowita 1480
Rozstaw osi 2385
Zwis przedni 700
Zwis tylny 510
Rozstaw kół, przód 1421–1409 (w zależności od kół)
Rozstaw kół, tył 1424–1412 (w zależności od kół)
Prześwit 142

Pojemności:
Zbiornik paliwa (litry) 35 litrów (modele benzynowe)
Modele LPG 35 litrów LPG i 10 benzyna
Bagażnik (VDA) 200 litrów (za tylnymi fotelami, do linii okien)
870 litrów (za tylnymi fotelami, do sufitu)

Waga (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Minimalna, pojazd gotowy do jazdy / kg* 855 / 875 885 845
Maksymalna, pojazd gotowy do jazdy / kg 1370 / 1370 1380 1340
*bez kierowcy

Osiągi (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Prędkość maksymalna / km/h 171 / 163 153 153
Przyspieszenie 0-100 km/h /s 11,4 /13,4 14,4 14,4
Droga hamowania 100-0 km/h 41,0 metrów (hamulce tarczowe z tyłu)
41,2 metra (hamulce bębnowe z tyłu)

Zużycie paliwa (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Litry / 100 km** 4,5 / 5,3 5,9 (LPG) 4,2
Litry z systemem ISG 4,3 / ----- 5,6 (LPG) 4,1
CO2 g/km 105 / 125 95 99
CO2 g/km z systemem ISG 100 / ----- 90 95
** Cykl łączony

Uchwyty na napoje Kii Picanto można złożyć. Uzyskujemy wtedy większą półkę. Fot. Kia
Na tylnej kanapie Kii Picanto siedzi się wygodnie. Fot. Kia
Fotel kierowcy Kii Picanto jest odpowiednio wyprofilowany. Fot. Kia
Tablica przyrządów Kii Picanto jest wygodna w obsłudze i przejrzysta. Kierownica jest nieco zbyt duża. Fot. Kia
Bagażnik Picanto ma objętość 200 l. Fot. Kia
Z tej perspektywy Kia Picanto prezentuje się ładnie. Fot. Kia
Na krętej drodze Picanto radzi sobie całkiem nieźle. Fot. Kia
Sylwetka nowej Kii Picanto przyciąga wzrok głównie kobiet. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ostre krawędzie sylwetki Picanto dodają autu dynamiki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Nowa Kia Picanto zaprojektowana została w stylu, który zapoczątkował model Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
W ofercie Picanto znalazły się wyraziste kolory. Fot. Kia
Skok przedniego zawieszenia Picanto w porównaniu do poprzednika został wydłużony. Fot. Kia
W zależności od wersji Picanto może być wyposażona w reflektory LED o jazdy dziennej lub światła do jazdy dziennej mogą być zainstalowane w zderzaku. Fot. Kia
Miasto to naturalne środowisko nowej Kii Picanto. Fot. Kia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA