REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Picanto w polskich salonach sprzedaży pojawi się w maju. W porównaniu do poprzedniczki, jest konstrukcją większą i o wiele bardziej zaawansowaną technologicznie. Czy jeździ równie dobrze, jak wygląda?

Pierwsza generacja modelu Picanto zadebiutowała w 2004 r. Nigdy wcześniej koreański producent nie miał w ofercie auta segmentu A. W ciągu siedmiu lat produkcji sprzedano 1,1 mln. Picanto na całym świecie z czego 300 000 w Europie (7400 sztuk w Polsce).

REKLAMA

Kia konsekwentnie rozwija linię atrakcyjnego designu, która została zapoczątkowana trzy lata temu modelem Soul.

Sylwetka nowego Picanto (zarówno w odmianie 3 i 5-cio drzwiowej) jest zwarta i dynamiczna. W przedniej części nadwozia nowego Picanto charakterystycznym elementem stylizacyjnym, nawiązującym do modeli Venga i Sportage jest kształt atrapy chłodnicy inspirowany kształtem nosa tygrysa. Ładnie prezentują się również reflektory, zwłaszcza z opcjonalnymi światłami LED do jazdy dziennej.

W tylnej części nadwozia uwagę zwraca duża tylna szyba oraz ciekawie zaprojektowane lampy.

Nadwozie nowej Kii Picanto ma długość 3,6 m. W porównaniu do poprzedniego wcielenia Picanto długość pojazdu wzrosła o 6 cm, a rozstaw osi został wydłużony o 1,5 cm. Mimo większych gabarytów waga modelu spadła nawet o 10 kg, zależnie od wybranej wersji. Przestrzeń bagażowa powiększyła się o 27% i wynosi obecnie 200 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepsza jakość i wyposażenie

Przedział pasażerski nowego Picanto jest zaskakująco przestronny. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a materiały użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości.
Przyciski i wskaźniki rozmieszczono ergonomicznie, a obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna.
Do wad przedziału pasażerskiego należy zaliczyć zbyt duże koło kierownicy, zbyt słabo widoczny w ciągu dnia wyświetlacz na konsoli centralnej oraz regulację kolumny kierowniczej tylko w jednej płaszczyźnie. Poza tym wnętrze nowej Picanto zbiera same pochwały.
Ciekawym rozwiązaniem w małej Kii są rozkładane przyciskiem uchwyty na napoje umieszczone w półce, na dole środkowej konsoli.
Nabywcy nowej Kii Picanto będą mogli wybierać spośród obszerniejszej w porównaniu do poprzednika listy wyposażenia. Nowe Picanto może być wyposażone m.in. w szyby ograniczające przenikanie promieni UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka, reflektory z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, półkę na drobiazgi przy fotelu pasażera, schowek pod podłogą, podświetlane lusterka w osłach przeciwsłonecznych, czy wskaźnik zmiany biegu wspomagający oszczędny styl jazdy. Ponadto w nowej Kii można zamówić inteligentny system otwierania z przyciskiem start/stop, gniazda AUX, iPod i USB w radiu z funkcją RDS i odtwarzaczem CD mogącym odtwarzać pliki MP3, system Bluetooth® do podłączania telefonu z systemem rozpoznawania głosowego, aktywne zagłówki, poduszkę powietrzną na wysokości nóg po stronie kierowcy, podgrzewane fotele z przodu, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, system HAC (wspomaganie ruszania pod górę) i automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG jeszcze bardziej ograniczający zużycie paliwa.

Zobacz także: Opinie kierowców o KIA Picanto

Benzyna i LPG

W gamie silnikowej Picanto znalazły się trzy benzynowe jednostki napędowe (w tym jedna przystosowana fabrycznie do zasilania gazem LPG).
Najsłabszym źródłem napędu jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1l rozwijający moc maksymalną 69 KM i rozwijający moment obrotowy 95 Nm. Drugi w kolejności pod względem mocy jest silnik o pojemności 1l (również trzycylindrowy) i mocy maksymalnej 82 KM rozwijający moment obrotowy 94 Nm. Jest to jednostka przystosowana do zasilania gazem LPG wyposażona w zbiornik na gaz o pojemności 35 litrów oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 litrów, co umożliwia według producenta na przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu.
Najmocniejszy w gamie jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1,25 l i mocy maksymalnej 85 KM, rozwijający moment obrotowy 121 Nm.
Mieliśmy okazję przekonać się jak jeździ właśnie najmocniejsza wersja nowego Picanto z manualną pięciobiegową przekładnią.
Według danych producenta silnik o mocy 85 KM, rozpędza ważące855 kg Picanto od 0 do 100 km/h w 11,4 s. Zużywa przy tym średnio 4,5 l benzyny na 100 km.

W praktyce

W praktyce nowa Kia z czterocylindrowym silnikiem jeździ przyjemnie. Auto jest dobrze wyciszone, a jednostka napędowa jest wystarczająco elastyczna do sprawnej jazdy w ruchu miejskim.
Co ważne, dźwignia manualnej przekładni z dokładnością i bez haczenia trafia w poszczególne przełożenia.
Na pochwałę zasługuje także zawieszenie. Konstruktorzy zmodyfikowali system zastosowany w poprzednim Picanto (konstrukcja - kolumny Mac Pherson z przodu i belka skrętna z tyłu) i w rezultacie zmniejszono o 12 punktów procentowych twardość sprężyn w przednim zawieszeniu jednocześnie wydłużając jego skok o 2 cm. Ponadto podwyższono sztywność zespolonej belki skrętnej tylnego zawieszenia o 60 punktów procentowych. W rezultacie nowe Picanto zyskało na komforcie i stabilności prowadzenia.
Gorzej auto sprawuje się w połączeniu z automatyczną czterobiegową przekładnią. Automat jest ospały w działaniu i znacznie ogranicza osiągi samochodu, jednocześnie podwyższając zużycie paliwa.

Zobacz także: Test Nissan Micra - tylko dla mieszczuchów

W Polsce za trzy tygodnie

Nowe Picanto pojawi się w polskich salonach sprzedaży w maju br. Ceny jeszcze nie są znane, ale biorąc pod uwagę politykę cenową Kii znaną z innych modeli producenta, mogą być interesujące. Najnowsza Kia dobrze wygląda, jest przyzwoicie wykonana i nieźle jeździ. A możliwość zakupu auta przystosowanego do zasilania LPG jest dodatkowym atutem dla osób szukających taniego środka transportu do pracy, czy na uczelnię.

Tekst: Tomasz Korniejew

Dane producenta:

REKLAMA

1.2, 85 KM
(4-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, cztery cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 1248 cm3
Moc/moment obrotowy 85 KM (62.5 kW) przy 6000 obr. na min. / 121 Nm (12,3 kgm) przy 4000 obr. na min.
Emisja CO2 Od 105 g/km (100 g/km z systemem ISG)

1.0, 82 KM LPG
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 82 KM (60 kW) przy 6400 obr. na min. / 94 Nm (9,6 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 95 g/km (90 g/km z systemem ISG)

1.0, 69 KM
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 69 KM (51 kW) przy 6200 obr. na min. / 95 Nm (9,7 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 99 g/km (95 g/km z systemem ISG)

Skrzynie biegów
1.2 / 85 1.0 / 82 1.0 / 69
Ręczna/biegi 5 5 5
Automatyczna / biegi 4 ---- ----

Zawieszenie i amortyzacja

Przód: w pełni niezależne, kolumny MacPhersona zamocowane na ramie pomocniczej, resory śrubowe, amortyzatory gazowe. Belka stabilizatora.

Tył: Pół-niezależne, zespolona belka skrętna (CTBA), odseparowane resory śrubowe i amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy
Typ Zębatkowy z elektrycznym wspomaganiem MDPS
Przekładnia 3,4 obrotu
Promień skrętu 9,8 metra (minimum)

Hamulce
Wspomagane Serwo 9-calowe (242,6 mm)
Przód Tarcze wentylowane 241 x 18 mm
Tył Bębny 180 mm (standard, modele bez systemu ESC)
Tarcze pełne 234 x 10 mm (opcja, modele z system ESC)
Hamulec postojowy Mechaniczny z tyłu

REKLAMA

Felgi i opony
Standard 14-calowe x 5.0J stalowe z oponami 165/60 R14
Opcja 14-calowe x 5.0J Z lekkich stopów z oponami 165/60 R14
15-calowe x 5.5J Z lekkich stopów z 175/50 R15
Koło zapasowe Zestaw naprawczy (w zależności od kraju)
Koło dojazdowe T105/70 D14 (w zależności od kraju)

Wmiary (mm)
Na zewnątrz
Długość całkowita 3595
Szerokość całkowita 1595 (bez lusterek)
Wysokość całkowita 1480
Rozstaw osi 2385
Zwis przedni 700
Zwis tylny 510
Rozstaw kół, przód 1421–1409 (w zależności od kół)
Rozstaw kół, tył 1424–1412 (w zależności od kół)
Prześwit 142

Pojemności:
Zbiornik paliwa (litry) 35 litrów (modele benzynowe)
Modele LPG 35 litrów LPG i 10 benzyna
Bagażnik (VDA) 200 litrów (za tylnymi fotelami, do linii okien)
870 litrów (za tylnymi fotelami, do sufitu)

Waga (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Minimalna, pojazd gotowy do jazdy / kg* 855 / 875 885 845
Maksymalna, pojazd gotowy do jazdy / kg 1370 / 1370 1380 1340
*bez kierowcy

Osiągi (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Prędkość maksymalna / km/h 171 / 163 153 153
Przyspieszenie 0-100 km/h /s 11,4 /13,4 14,4 14,4
Droga hamowania 100-0 km/h 41,0 metrów (hamulce tarczowe z tyłu)
41,2 metra (hamulce bębnowe z tyłu)

Zużycie paliwa (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Litry / 100 km** 4,5 / 5,3 5,9 (LPG) 4,2
Litry z systemem ISG 4,3 / ----- 5,6 (LPG) 4,1
CO2 g/km 105 / 125 95 99
CO2 g/km z systemem ISG 100 / ----- 90 95
** Cykl łączony

Uchwyty na napoje Kii Picanto można złożyć. Uzyskujemy wtedy większą półkę. Fot. Kia
Na tylnej kanapie Kii Picanto siedzi się wygodnie. Fot. Kia
Fotel kierowcy Kii Picanto jest odpowiednio wyprofilowany. Fot. Kia
Tablica przyrządów Kii Picanto jest wygodna w obsłudze i przejrzysta. Kierownica jest nieco zbyt duża. Fot. Kia
Bagażnik Picanto ma objętość 200 l. Fot. Kia
Z tej perspektywy Kia Picanto prezentuje się ładnie. Fot. Kia
Na krętej drodze Picanto radzi sobie całkiem nieźle. Fot. Kia
Sylwetka nowej Kii Picanto przyciąga wzrok głównie kobiet. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ostre krawędzie sylwetki Picanto dodają autu dynamiki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Nowa Kia Picanto zaprojektowana została w stylu, który zapoczątkował model Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
W ofercie Picanto znalazły się wyraziste kolory. Fot. Kia
Skok przedniego zawieszenia Picanto w porównaniu do poprzednika został wydłużony. Fot. Kia
W zależności od wersji Picanto może być wyposażona w reflektory LED o jazdy dziennej lub światła do jazdy dziennej mogą być zainstalowane w zderzaku. Fot. Kia
Miasto to naturalne środowisko nowej Kii Picanto. Fot. Kia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA