REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Picanto w polskich salonach sprzedaży pojawi się w maju. W porównaniu do poprzedniczki, jest konstrukcją większą i o wiele bardziej zaawansowaną technologicznie. Czy jeździ równie dobrze, jak wygląda?

Pierwsza generacja modelu Picanto zadebiutowała w 2004 r. Nigdy wcześniej koreański producent nie miał w ofercie auta segmentu A. W ciągu siedmiu lat produkcji sprzedano 1,1 mln. Picanto na całym świecie z czego 300 000 w Europie (7400 sztuk w Polsce).

REKLAMA

Kia konsekwentnie rozwija linię atrakcyjnego designu, która została zapoczątkowana trzy lata temu modelem Soul.

Sylwetka nowego Picanto (zarówno w odmianie 3 i 5-cio drzwiowej) jest zwarta i dynamiczna. W przedniej części nadwozia nowego Picanto charakterystycznym elementem stylizacyjnym, nawiązującym do modeli Venga i Sportage jest kształt atrapy chłodnicy inspirowany kształtem nosa tygrysa. Ładnie prezentują się również reflektory, zwłaszcza z opcjonalnymi światłami LED do jazdy dziennej.

W tylnej części nadwozia uwagę zwraca duża tylna szyba oraz ciekawie zaprojektowane lampy.

Nadwozie nowej Kii Picanto ma długość 3,6 m. W porównaniu do poprzedniego wcielenia Picanto długość pojazdu wzrosła o 6 cm, a rozstaw osi został wydłużony o 1,5 cm. Mimo większych gabarytów waga modelu spadła nawet o 10 kg, zależnie od wybranej wersji. Przestrzeń bagażowa powiększyła się o 27% i wynosi obecnie 200 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepsza jakość i wyposażenie

Przedział pasażerski nowego Picanto jest zaskakująco przestronny. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a materiały użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości.
Przyciski i wskaźniki rozmieszczono ergonomicznie, a obsługa tablicy przyrządów jest intuicyjna.
Do wad przedziału pasażerskiego należy zaliczyć zbyt duże koło kierownicy, zbyt słabo widoczny w ciągu dnia wyświetlacz na konsoli centralnej oraz regulację kolumny kierowniczej tylko w jednej płaszczyźnie. Poza tym wnętrze nowej Picanto zbiera same pochwały.
Ciekawym rozwiązaniem w małej Kii są rozkładane przyciskiem uchwyty na napoje umieszczone w półce, na dole środkowej konsoli.
Nabywcy nowej Kii Picanto będą mogli wybierać spośród obszerniejszej w porównaniu do poprzednika listy wyposażenia. Nowe Picanto może być wyposażone m.in. w szyby ograniczające przenikanie promieni UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka, reflektory z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, półkę na drobiazgi przy fotelu pasażera, schowek pod podłogą, podświetlane lusterka w osłach przeciwsłonecznych, czy wskaźnik zmiany biegu wspomagający oszczędny styl jazdy. Ponadto w nowej Kii można zamówić inteligentny system otwierania z przyciskiem start/stop, gniazda AUX, iPod i USB w radiu z funkcją RDS i odtwarzaczem CD mogącym odtwarzać pliki MP3, system Bluetooth® do podłączania telefonu z systemem rozpoznawania głosowego, aktywne zagłówki, poduszkę powietrzną na wysokości nóg po stronie kierowcy, podgrzewane fotele z przodu, podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania z tyłu, system HAC (wspomaganie ruszania pod górę) i automatyczny system wyłączania/włączania silnika ISG jeszcze bardziej ograniczający zużycie paliwa.

Zobacz także: Opinie kierowców o KIA Picanto

Benzyna i LPG

W gamie silnikowej Picanto znalazły się trzy benzynowe jednostki napędowe (w tym jedna przystosowana fabrycznie do zasilania gazem LPG).
Najsłabszym źródłem napędu jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1l rozwijający moc maksymalną 69 KM i rozwijający moment obrotowy 95 Nm. Drugi w kolejności pod względem mocy jest silnik o pojemności 1l (również trzycylindrowy) i mocy maksymalnej 82 KM rozwijający moment obrotowy 94 Nm. Jest to jednostka przystosowana do zasilania gazem LPG wyposażona w zbiornik na gaz o pojemności 35 litrów oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 litrów, co umożliwia według producenta na przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu.
Najmocniejszy w gamie jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1,25 l i mocy maksymalnej 85 KM, rozwijający moment obrotowy 121 Nm.
Mieliśmy okazję przekonać się jak jeździ właśnie najmocniejsza wersja nowego Picanto z manualną pięciobiegową przekładnią.
Według danych producenta silnik o mocy 85 KM, rozpędza ważące855 kg Picanto od 0 do 100 km/h w 11,4 s. Zużywa przy tym średnio 4,5 l benzyny na 100 km.

W praktyce

W praktyce nowa Kia z czterocylindrowym silnikiem jeździ przyjemnie. Auto jest dobrze wyciszone, a jednostka napędowa jest wystarczająco elastyczna do sprawnej jazdy w ruchu miejskim.
Co ważne, dźwignia manualnej przekładni z dokładnością i bez haczenia trafia w poszczególne przełożenia.
Na pochwałę zasługuje także zawieszenie. Konstruktorzy zmodyfikowali system zastosowany w poprzednim Picanto (konstrukcja - kolumny Mac Pherson z przodu i belka skrętna z tyłu) i w rezultacie zmniejszono o 12 punktów procentowych twardość sprężyn w przednim zawieszeniu jednocześnie wydłużając jego skok o 2 cm. Ponadto podwyższono sztywność zespolonej belki skrętnej tylnego zawieszenia o 60 punktów procentowych. W rezultacie nowe Picanto zyskało na komforcie i stabilności prowadzenia.
Gorzej auto sprawuje się w połączeniu z automatyczną czterobiegową przekładnią. Automat jest ospały w działaniu i znacznie ogranicza osiągi samochodu, jednocześnie podwyższając zużycie paliwa.

Zobacz także: Test Nissan Micra - tylko dla mieszczuchów

W Polsce za trzy tygodnie

Nowe Picanto pojawi się w polskich salonach sprzedaży w maju br. Ceny jeszcze nie są znane, ale biorąc pod uwagę politykę cenową Kii znaną z innych modeli producenta, mogą być interesujące. Najnowsza Kia dobrze wygląda, jest przyzwoicie wykonana i nieźle jeździ. A możliwość zakupu auta przystosowanego do zasilania LPG jest dodatkowym atutem dla osób szukających taniego środka transportu do pracy, czy na uczelnię.

Tekst: Tomasz Korniejew

Dane producenta:

REKLAMA

1.2, 85 KM
(4-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, cztery cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 1248 cm3
Moc/moment obrotowy 85 KM (62.5 kW) przy 6000 obr. na min. / 121 Nm (12,3 kgm) przy 4000 obr. na min.
Emisja CO2 Od 105 g/km (100 g/km z systemem ISG)

1.0, 82 KM LPG
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 82 KM (60 kW) przy 6400 obr. na min. / 94 Nm (9,6 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 95 g/km (90 g/km z systemem ISG)

1.0, 69 KM
(3-cylindrowy, rzędowy), podwójne, górne wałki rozrządu, trzy cylindry, system płynnie zmiennych faz rozrządu CVVT/ 998 cm3
Moc/moment obrotowy 69 KM (51 kW) przy 6200 obr. na min. / 95 Nm (9,7 kgm) przy 3500 obr. na min.
Emisja CO2 Od 99 g/km (95 g/km z systemem ISG)

Skrzynie biegów
1.2 / 85 1.0 / 82 1.0 / 69
Ręczna/biegi 5 5 5
Automatyczna / biegi 4 ---- ----

Zawieszenie i amortyzacja

Przód: w pełni niezależne, kolumny MacPhersona zamocowane na ramie pomocniczej, resory śrubowe, amortyzatory gazowe. Belka stabilizatora.

Tył: Pół-niezależne, zespolona belka skrętna (CTBA), odseparowane resory śrubowe i amortyzatory gazowe.

Układ kierowniczy
Typ Zębatkowy z elektrycznym wspomaganiem MDPS
Przekładnia 3,4 obrotu
Promień skrętu 9,8 metra (minimum)

Hamulce
Wspomagane Serwo 9-calowe (242,6 mm)
Przód Tarcze wentylowane 241 x 18 mm
Tył Bębny 180 mm (standard, modele bez systemu ESC)
Tarcze pełne 234 x 10 mm (opcja, modele z system ESC)
Hamulec postojowy Mechaniczny z tyłu

REKLAMA

Felgi i opony
Standard 14-calowe x 5.0J stalowe z oponami 165/60 R14
Opcja 14-calowe x 5.0J Z lekkich stopów z oponami 165/60 R14
15-calowe x 5.5J Z lekkich stopów z 175/50 R15
Koło zapasowe Zestaw naprawczy (w zależności od kraju)
Koło dojazdowe T105/70 D14 (w zależności od kraju)

Wmiary (mm)
Na zewnątrz
Długość całkowita 3595
Szerokość całkowita 1595 (bez lusterek)
Wysokość całkowita 1480
Rozstaw osi 2385
Zwis przedni 700
Zwis tylny 510
Rozstaw kół, przód 1421–1409 (w zależności od kół)
Rozstaw kół, tył 1424–1412 (w zależności od kół)
Prześwit 142

Pojemności:
Zbiornik paliwa (litry) 35 litrów (modele benzynowe)
Modele LPG 35 litrów LPG i 10 benzyna
Bagażnik (VDA) 200 litrów (za tylnymi fotelami, do linii okien)
870 litrów (za tylnymi fotelami, do sufitu)

Waga (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Minimalna, pojazd gotowy do jazdy / kg* 855 / 875 885 845
Maksymalna, pojazd gotowy do jazdy / kg 1370 / 1370 1380 1340
*bez kierowcy

Osiągi (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Prędkość maksymalna / km/h 171 / 163 153 153
Przyspieszenie 0-100 km/h /s 11,4 /13,4 14,4 14,4
Droga hamowania 100-0 km/h 41,0 metrów (hamulce tarczowe z tyłu)
41,2 metra (hamulce bębnowe z tyłu)

Zużycie paliwa (ręczna skrzynia biegów)
1.2 MT / AT 1.0 / 82 1.0 / 69
Litry / 100 km** 4,5 / 5,3 5,9 (LPG) 4,2
Litry z systemem ISG 4,3 / ----- 5,6 (LPG) 4,1
CO2 g/km 105 / 125 95 99
CO2 g/km z systemem ISG 100 / ----- 90 95
** Cykl łączony

Uchwyty na napoje Kii Picanto można złożyć. Uzyskujemy wtedy większą półkę. Fot. Kia
Na tylnej kanapie Kii Picanto siedzi się wygodnie. Fot. Kia
Fotel kierowcy Kii Picanto jest odpowiednio wyprofilowany. Fot. Kia
Tablica przyrządów Kii Picanto jest wygodna w obsłudze i przejrzysta. Kierownica jest nieco zbyt duża. Fot. Kia
Bagażnik Picanto ma objętość 200 l. Fot. Kia
Z tej perspektywy Kia Picanto prezentuje się ładnie. Fot. Kia
Na krętej drodze Picanto radzi sobie całkiem nieźle. Fot. Kia
Sylwetka nowej Kii Picanto przyciąga wzrok głównie kobiet. Fot. Moto.wieszjak.pl
Ostre krawędzie sylwetki Picanto dodają autu dynamiki. Fot. Moto.wieszjak.pl
Nowa Kia Picanto zaprojektowana została w stylu, który zapoczątkował model Soul. Fot. Moto.wieszjak.pl
W ofercie Picanto znalazły się wyraziste kolory. Fot. Kia
Skok przedniego zawieszenia Picanto w porównaniu do poprzednika został wydłużony. Fot. Kia
W zależności od wersji Picanto może być wyposażona w reflektory LED o jazdy dziennej lub światła do jazdy dziennej mogą być zainstalowane w zderzaku. Fot. Kia
Miasto to naturalne środowisko nowej Kii Picanto. Fot. Kia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA