Saab
REKLAMA
REKLAMA
Historia Saaba zaczęła się w 1937, kiedy założona została firma produkująca samoloty (Svenska Aeroplan Aktie Bolag). Po II wojnie światowej powstał nowy oddział, zajmujący się produkcją samochodów, czyli Saab Automobile AB i w 1949 roku na rynek trafił pierwszy model, Saab 92 z klatką bezpieczeństwa. Na kolejny model – Saaba 93 trzeba było czekać 6 lat. W 1958 roku pojawił się sportowy, ale jednocześnie luksusowy model Gran Turismo z pasami bezpieczeństwa jako standardowe wyposażenie. Hitem okazał się wprowadzony w 1960 roku model 96, który sprzedawał się przez następnych 20 lat. W 1978 roku pojawił się pierwszy Saab z turbodoładowanym silnikiem.
REKLAMA
Wtedy też pojawił się Saab 900 i zyskał ogromną popularność wśród modeli tej marki, wprowadzono też model 9000 z systemem ABS. W 1985 roku połowa udziałów w Saab Automobile AB została przejęta przez General Motors, a 8 lat później na rynek weszła II generacja Saaba 900, w którym pierwszy raz zastosowany został widlasty, 6-cio cylindrowy silnik. Pod koniec lat ’90 pojawił się Saab 9-3 i 9-5. W 2010 roku General Motors w wyniku problemów finansowych wywołanych kryzysem sprzedał Saaba holenderskiej firmie Spyker Cars, producentowi luksusowych ręcznie wytwarzanych samochodów.
REKLAMA
REKLAMA