REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Silniki wolnossące zaczynają być rarytasem! Żeby znaleźć na rynku pierwotnym auta zasilane motorami pozbawionymi doładowania, trzeba się naprawdę naszukać. Zobaczcie jakie modele uchowały się jeszcze przed downsizingiem.

Hyundai Tucson - 1.6 GDI 132 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Hyundai

Hyundai Tucson to świetne auto rodzinne. Mieści cztery dorosłe osoby i oferuje przeszło 500-litrowy bagażnik. Bliźniak Kii Sportage choć funkcjonuje w modnym ostatnio segmencie samochodów ze zwiększonym prześwitem, pamięta też o klasyce. Właśnie dlatego model bazowy jest wyposażany w wolnossący silnik 1.6 GDI. Oczywiście konstrukcja nie jest przesadnie prosta - została w końcu wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. Moc? Ta sięga 132 koni mechanicznych. Być może brzmi ona rozsądnie, jednak głównie na papierze. Tucson jest dość ciężki, silnik nie oferuje zatem imponujących osiągów.

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Fiat 500 - 1.2 8v 69 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Fiat

Fiat 500 drugiej generacji jest ważny dla Włochów z uwagi na wielomilionowy wolumen produkcji. Z polskiego punktu widzenia jego znaczenie jest o tyle duży, że to właśnie nad Wisłą jest realizowana jego produkcja. Urodziwy hatchback w wersji bazowej jest wyposażany w wolnossący silnik benzynowy 1.2 litra. To prawdziwy fenomen! Jednostka jest produkowana do dziś, choć jej konstrukcja pamięta jeszcze czasy świetności modelu… Uno. Motor ma 4-cylindrową głowicę i tylko 8 zaworów. Do tego oferuje symboliczną moc na poziomie 69 koni mechanicznych. Podczas jego eksploatacji obowiązuje stara zasada - nie zmieniamy biegu dopóki wskazówka obrotomierza nie zabrnie pod czerwone pole.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Kia Ceed - 1.4 MPi 100 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Kia

W roku 2018 Koreańczycy zaprezentowali już trzecią generację Kii Ceed. Hatchback segmentu C otrzymał świeżą stylistykę i dużo nowocześniej wyglądające wnętrze. Podczas tworzenia europejskiej gamy firma nie chciała jednak zrywać z prostotą technologiczną. Stąd na samym dole cennika pojawił się wolnossący benzyniak. Silnik ma rozsądną pojemność na poziomie 1.4 litra i 100 koni mechanicznych. I choć nie czyni z Ceeda demona prędkości, ma szereg innych zalet. Po pierwszej jest trwały. Po drugie daje możliwość montażu instalacji LPG. A to z polskiego punktu widzenia potężna zaleta!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowa Kia XCeed plug-in hybrid. Ceed kombi z tym samym silnikiem!

Mazda 6 - 2.0 Skyactiv-G 145 lub 165 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Mazda

Japończycy doskonale znają zasadę mówiącą o tym, że należy spieszyć się… powoli! Dlatego rewolucja w ich wydaniu jest raczej stopniowa. Przykład? Choć Mazda 6 otrzymała piękną i nowatorską linię nadwozia, a do tego jest parowana z niesamowitym, krwistym lakierem, silnikowo najbardziej zasadnicza zmiana dotyczy wysokiego stopnia kompresji oraz zastosowania rozbudowanego układu odzyskiwania energii hamowania. Poza tym pod maską Szóstki nadal ląduje wolnossący benzyniak występujący w dwóch wariantach mocy - 145 i 165 koni mechanicznych.

Citroen C-Elysee - 1.2 PureTech 82 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Citroen

Citroen C-Elysee nie jest najbardziej udanym modelem. Auto miało skupiać się na jednej wartości - niskobudżetowej eksploatacji. Stąd niezbyt urodziwa bryła czy niska jakość wykończenia kabiny pasażerskiej. Poza tym auto może zostać wyposażone w 1.2-litrowy silnik PureTech w wersji pozbawionej doładowania. A to oznacza moc sięgającą zaledwie 82 koni mechanicznych. Motor ma 3 cylindry, 12 zaworów i spełnia normę emisji spalin Euro 6. I choć podczas jego opracowywania Francuzi zgłosili aż 120 patentów, w jego konstrukcji nie pojawia się np. bezpośredni wtrysk paliwa. Co to daje? Pozwala na łatwy montaż instalacji zasilania LPG.

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Subaru Outback - 2.5i 175 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Subaru

Subaru Outback z całą pewnością bywało piękniejsze. Mimo wszystko najnowsza odsłona modelu ma serię zalet. To nadal praktycznie kombi segmentu D, które zostało wyposażone w zwiększony prześwit i standardowy napęd na cztery koła. Auto oferuje też 559-litrowy bagażnik, a do tego jest napędzane wolnossącym silnikiem. Oczywiście - jak przystało na Subaru - jednostka nie jest byle jaka. Mowa w końcu o 4-cylindrowym bokserze o pojemności 2.5 litra. 175 koni mechanicznych i 235 Nm momentu obrotowego rozpędzają auto do pierwszej setki w 10,2 sekundy. Spalanie? Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie 7,3 litra w cyklu mieszanym. Wynik ten lepiej jednak traktować z przymrużeniem oka.

Fiat Tipo - 1.4 16v 95 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Fiat

Hasło, z którym Tipo weszło na polski rynek, wydaje się wyjątkowo trafione. Włosi mówili bowiem o nowym Dużym Fiacie w cenie Fiata Pandy. Zalety? Kabina pasażerska spokojnie mieści czterech dorosłych pasażerów, bagażnik sedna ma 520 litrów pojemności, cena startuje od nieco ponad 40 tysięcy złotych (cena czyni cuda!), a wyposażenie bazowe zawiera m.in. radio i klimatyzację. Fiat Tipo jest też wyposażany w wolnossący silnik o pojemności 1.4 litra. 16-zaworowa jednostka być może nie jest wybitnie dynamiczna, mimo wszystko oferuje rozsądne 95 koni mechanicznych oraz idealnie nadaje się do zasilania gazem.

Zobacz również: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?

Mitsubishi ASX - 1.6 MIVEC 117 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Mitsubishi

Mitsubishi ASX nie jest modelem specjalnie młodym. Crossover segmentu C został zaprezentowany w roku 2010 i jak na razie nie doczekał się następcy. Rodowód sięgający niemalże dekady wstecz sprawia, że kierowca nie powinien oczekiwać specjalnie zaawansowanego układu napędowego. Pod maską auta pracuje 1.6-litrowy benzyniak. Technologia MIVEC oznacza zmienne fazy rozrządu, brak doładowania i moc na poziomie 117 koni mechanicznych. Osiągi oferowane przez Japończyka są rozsądne, ale raczej wystarczające podczas jazdy głównie w mieście.

Zobacz również: Test Mitsubishi ASX 1.6 117 KM 2WD

Skoda Fabia - 1.0 MPI 60 lub 75 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Skoda

Silnik 1.0 MPI łączy klasykę z porcją nowoczesności. Bo choć benzyniak nie ma np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy doładowania, jego głowica posiada tylko 3 cylindry. Moc jednostki sięga 60 lub 75 koni mechanicznych. To z całą pewnością nie czyni ze Skody Fabii demona prędkości. Z drugiej strony małolitrażowy benzyniak ma inne zalety. Po pierwsze jest wybitnie oszczędny - szczególnie w sytuacji, w której kierowca zdecyduje się na fabryczną instalację LPG. Po drugie wszystkie raporty wskazują, że motor jest w stanie pokonać nawet 200 tysięcy kilometrów bez najmniejszej awarii. A to dobrze rokuje na przyszłość.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Ford Mustang - 5.0 V8 450 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Ford

Silniki wolnossące powoli zaczynają być rarytasem na rynku motoryzacyjnym. Mimo wszystko nadal w ofercie producentów trafiają się smaczki w postaci Forda Mustanga 5.0 V8. Tak, oczywiście rozumiemy, że nie jest to auto dla każdego. Większość kierowców nie będzie w stanie przełknąć ani ceny startującej od przeszło 208 tysięcy złotych, ani spalania wynoszącego w optymistycznym wariancie naście litrów w mieście. Mimo wszystko fajnie jest wiedzieć, że producenci pamiętają nie tylko o tworzeniu 3-cylindrowych, litrowych benzyniaków. Mają z tyłu głowy też potężne V-ósemki dla zapaleńców, które porywają momentem obrotowym i pięknym bulgotem wydobywającym się z rury wydechowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA