REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Silniki wolnossące zaczynają być rarytasem! Żeby znaleźć na rynku pierwotnym auta zasilane motorami pozbawionymi doładowania, trzeba się naprawdę naszukać. Zobaczcie jakie modele uchowały się jeszcze przed downsizingiem.

Hyundai Tucson - 1.6 GDI 132 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Hyundai

Hyundai Tucson to świetne auto rodzinne. Mieści cztery dorosłe osoby i oferuje przeszło 500-litrowy bagażnik. Bliźniak Kii Sportage choć funkcjonuje w modnym ostatnio segmencie samochodów ze zwiększonym prześwitem, pamięta też o klasyce. Właśnie dlatego model bazowy jest wyposażany w wolnossący silnik 1.6 GDI. Oczywiście konstrukcja nie jest przesadnie prosta - została w końcu wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. Moc? Ta sięga 132 koni mechanicznych. Być może brzmi ona rozsądnie, jednak głównie na papierze. Tucson jest dość ciężki, silnik nie oferuje zatem imponujących osiągów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Fiat 500 - 1.2 8v 69 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Fiat

Fiat 500 drugiej generacji jest ważny dla Włochów z uwagi na wielomilionowy wolumen produkcji. Z polskiego punktu widzenia jego znaczenie jest o tyle duży, że to właśnie nad Wisłą jest realizowana jego produkcja. Urodziwy hatchback w wersji bazowej jest wyposażany w wolnossący silnik benzynowy 1.2 litra. To prawdziwy fenomen! Jednostka jest produkowana do dziś, choć jej konstrukcja pamięta jeszcze czasy świetności modelu… Uno. Motor ma 4-cylindrową głowicę i tylko 8 zaworów. Do tego oferuje symboliczną moc na poziomie 69 koni mechanicznych. Podczas jego eksploatacji obowiązuje stara zasada - nie zmieniamy biegu dopóki wskazówka obrotomierza nie zabrnie pod czerwone pole.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

REKLAMA

Kia Ceed - 1.4 MPi 100 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Kia

W roku 2018 Koreańczycy zaprezentowali już trzecią generację Kii Ceed. Hatchback segmentu C otrzymał świeżą stylistykę i dużo nowocześniej wyglądające wnętrze. Podczas tworzenia europejskiej gamy firma nie chciała jednak zrywać z prostotą technologiczną. Stąd na samym dole cennika pojawił się wolnossący benzyniak. Silnik ma rozsądną pojemność na poziomie 1.4 litra i 100 koni mechanicznych. I choć nie czyni z Ceeda demona prędkości, ma szereg innych zalet. Po pierwszej jest trwały. Po drugie daje możliwość montażu instalacji LPG. A to z polskiego punktu widzenia potężna zaleta!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowa Kia XCeed plug-in hybrid. Ceed kombi z tym samym silnikiem!

Mazda 6 - 2.0 Skyactiv-G 145 lub 165 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Mazda

Japończycy doskonale znają zasadę mówiącą o tym, że należy spieszyć się… powoli! Dlatego rewolucja w ich wydaniu jest raczej stopniowa. Przykład? Choć Mazda 6 otrzymała piękną i nowatorską linię nadwozia, a do tego jest parowana z niesamowitym, krwistym lakierem, silnikowo najbardziej zasadnicza zmiana dotyczy wysokiego stopnia kompresji oraz zastosowania rozbudowanego układu odzyskiwania energii hamowania. Poza tym pod maską Szóstki nadal ląduje wolnossący benzyniak występujący w dwóch wariantach mocy - 145 i 165 koni mechanicznych.

Citroen C-Elysee - 1.2 PureTech 82 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Citroen

Citroen C-Elysee nie jest najbardziej udanym modelem. Auto miało skupiać się na jednej wartości - niskobudżetowej eksploatacji. Stąd niezbyt urodziwa bryła czy niska jakość wykończenia kabiny pasażerskiej. Poza tym auto może zostać wyposażone w 1.2-litrowy silnik PureTech w wersji pozbawionej doładowania. A to oznacza moc sięgającą zaledwie 82 koni mechanicznych. Motor ma 3 cylindry, 12 zaworów i spełnia normę emisji spalin Euro 6. I choć podczas jego opracowywania Francuzi zgłosili aż 120 patentów, w jego konstrukcji nie pojawia się np. bezpośredni wtrysk paliwa. Co to daje? Pozwala na łatwy montaż instalacji zasilania LPG.

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Subaru Outback - 2.5i 175 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Subaru

Subaru Outback z całą pewnością bywało piękniejsze. Mimo wszystko najnowsza odsłona modelu ma serię zalet. To nadal praktycznie kombi segmentu D, które zostało wyposażone w zwiększony prześwit i standardowy napęd na cztery koła. Auto oferuje też 559-litrowy bagażnik, a do tego jest napędzane wolnossącym silnikiem. Oczywiście - jak przystało na Subaru - jednostka nie jest byle jaka. Mowa w końcu o 4-cylindrowym bokserze o pojemności 2.5 litra. 175 koni mechanicznych i 235 Nm momentu obrotowego rozpędzają auto do pierwszej setki w 10,2 sekundy. Spalanie? Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie 7,3 litra w cyklu mieszanym. Wynik ten lepiej jednak traktować z przymrużeniem oka.

Fiat Tipo - 1.4 16v 95 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Fiat

Hasło, z którym Tipo weszło na polski rynek, wydaje się wyjątkowo trafione. Włosi mówili bowiem o nowym Dużym Fiacie w cenie Fiata Pandy. Zalety? Kabina pasażerska spokojnie mieści czterech dorosłych pasażerów, bagażnik sedna ma 520 litrów pojemności, cena startuje od nieco ponad 40 tysięcy złotych (cena czyni cuda!), a wyposażenie bazowe zawiera m.in. radio i klimatyzację. Fiat Tipo jest też wyposażany w wolnossący silnik o pojemności 1.4 litra. 16-zaworowa jednostka być może nie jest wybitnie dynamiczna, mimo wszystko oferuje rozsądne 95 koni mechanicznych oraz idealnie nadaje się do zasilania gazem.

Zobacz również: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?

Mitsubishi ASX - 1.6 MIVEC 117 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Mitsubishi

Mitsubishi ASX nie jest modelem specjalnie młodym. Crossover segmentu C został zaprezentowany w roku 2010 i jak na razie nie doczekał się następcy. Rodowód sięgający niemalże dekady wstecz sprawia, że kierowca nie powinien oczekiwać specjalnie zaawansowanego układu napędowego. Pod maską auta pracuje 1.6-litrowy benzyniak. Technologia MIVEC oznacza zmienne fazy rozrządu, brak doładowania i moc na poziomie 117 koni mechanicznych. Osiągi oferowane przez Japończyka są rozsądne, ale raczej wystarczające podczas jazdy głównie w mieście.

Zobacz również: Test Mitsubishi ASX 1.6 117 KM 2WD

Skoda Fabia - 1.0 MPI 60 lub 75 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Fot. Skoda

Silnik 1.0 MPI łączy klasykę z porcją nowoczesności. Bo choć benzyniak nie ma np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy doładowania, jego głowica posiada tylko 3 cylindry. Moc jednostki sięga 60 lub 75 koni mechanicznych. To z całą pewnością nie czyni ze Skody Fabii demona prędkości. Z drugiej strony małolitrażowy benzyniak ma inne zalety. Po pierwsze jest wybitnie oszczędny - szczególnie w sytuacji, w której kierowca zdecyduje się na fabryczną instalację LPG. Po drugie wszystkie raporty wskazują, że motor jest w stanie pokonać nawet 200 tysięcy kilometrów bez najmniejszej awarii. A to dobrze rokuje na przyszłość.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Ford Mustang - 5.0 V8 450 KM

Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Materiały prasowe Ford

Silniki wolnossące powoli zaczynają być rarytasem na rynku motoryzacyjnym. Mimo wszystko nadal w ofercie producentów trafiają się smaczki w postaci Forda Mustanga 5.0 V8. Tak, oczywiście rozumiemy, że nie jest to auto dla każdego. Większość kierowców nie będzie w stanie przełknąć ani ceny startującej od przeszło 208 tysięcy złotych, ani spalania wynoszącego w optymistycznym wariancie naście litrów w mieście. Mimo wszystko fajnie jest wiedzieć, że producenci pamiętają nie tylko o tworzeniu 3-cylindrowych, litrowych benzyniaków. Mają z tyłu głowy też potężne V-ósemki dla zapaleńców, które porywają momentem obrotowym i pięknym bulgotem wydobywającym się z rury wydechowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA