REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zapchana nagrzewnica? Objawy, na które zwrócisz uwagę to...
Zapchana nagrzewnica? Objawy, na które zwrócisz uwagę to...
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zapchana nagrzewnica? Objawy to nie tylko brak ciepłego powietrza w samochodzie. Czasami skutki zapchanej nagrzewnicy są dużo poważniejsze.

Nagrzewnica w samochodzie: za co odpowiada?

Nagrzewnica w samochodzie - zwana również małą chłodnicą czy chłodniczką - jest nie tylko kolejnym wymiennikiem ciepła, ale przede wszystkim pełni niezwykle ważną rolę. Umieszcza się ją w ramach małego obiegu układu chłodzenia - działa dopóki płyn nie nagrzeje się i nie musi być chłodzony w chłodnicy. Do nagrzewnicy trafia zatem płyn odbierający ciepło z silnika i za jej sprawą zimą istnieje możliwość nagrzewania kabiny pasażerskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Nagrzewnica w samochodzie musi odebrać ciepło z silnika. Gdy zatem silnik jest zimny - bo przed chwilą dopiero kierowca go odpalił, nie ma możliwości, aby z kanałów wentylacyjnych leciało ciepłe powietrze. Czasami stosowane są dodatkowe grzałki elektryczne. Mają wspierać układ wentylacyjny, gdy przed osiągnięciem temperatury przez jednostkę napędową.

Czy można jeździć z uszkodzona nagrzewnica? Trochę tak, a trochę nie. Jeżeli nie ma wycieków płynu chłodniczego, w teorii jest to możliwe. Tak samo wygląda sytuacja, gdy jest zapowietrzona nagrzewnica. Objawy nie przeszkadzają w kontynuowaniu podróży. Najgorszy scenariusz dotyczy sytuacji, w której wycieka płyn chłodniczy. Po pierwsze wtedy nie ma prawidłowego przepływu cieczy chłodzącej. Z czasem brakuje go też w układzie chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Pompa wody zacznie bowiem tłoczyć powietrze. Po drugie płyn dostaje się do kabiny pasażerskiej.

Brak ciepłego powietrza w samochodzie. Usterka nagrzewnicy?

W sytuacji, w której podczas jazdy zimą temperatura silnika rośnie, a mimo wszystko do wnętrza pomimo prawidłowych ustawień wentylatora nie dostaje się ciepłe powietrze, kierowca może zacząć się martwić. Brak ciepłego powietrza w samochodzie zawsze oznacza usterkę. Jej powodów może być wiele. Czasami zapchał się jeden z kanałów chłodniczki, czasami doszło do zablokowania termostatu na dużym obiegu, czasami popsuł się wentylator nawiewów, a czasami winne jest sterowanie automatycznych nawiewów. Jeżeli prowadzący ujawni brak ciepłego powietrza w samochodzie podczas jazdy zimą, powinien niezwłocznie udać się do mechanika. Problemy np. z układem chłodzenia mogą być bowiem brzemienne w skutkach.

REKLAMA

Zapchana nagrzewnica? Objawy to:

W jakim aucie może być zapchana nagrzewnica? Objawy uszkodzenia dotyczą przede wszystkim samochodów używanych o historii dłuższej niż 9 - 10 lat. Powstanie zatoru wymaga nie tylko stosowania niewłaściwej cieczy chłodzącej w układzie silnika, ale i czasu. Główne symptomy usterki? Kierowca zauważy przede wszystkim całkowity brak ciepłego powietrza w samochodzie. Objawy uszkodzonej nagrzewnicy w takim przypadku mogą się też pojawić w obrębie wskaźnika temperatury - może wariować. Po samej nagrzewnicy kierowca nic nie zauważy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki zapchanej nagrzewnicy

Skutki zapchanej nagrzewnicy są dość proste do przewidzenia. W pierwszej kolejności kierowca i pasażerowie muszą przygotować się na dość chłodną podróż. Wnętrze nie nagrzeje się! Objawy uszkodzonej nagrzewnicy w samochodzie to też wynikające z braku grzania parowanie szyb zimą. To jednak nie koniec. Brak przepływu płynu chłodniczego może też oznaczać problem z chłodzeniem silnika. A konsekwencje takiego stanu rzeczy będą dużo poważniejsze.

Skutki zapchanej nagrzewnicy dotyczą kwestii komfortu jazdy. Dużo gorzej jest w sytuacji, w której nagrzewnica ujawni np. nieszczelność. Drobne wycieki spowodują występowanie uporczywej wilgoci w kabinie. Większe objawią się powstaniem kałuży na dywaniku pod nogami kierowcy i pasażera. Kluczowe jest zatem to, aby reagować gdy kierowca podejrzewa, że jest uszkodzona nagrzewnica. Objawy powinni wzbudzić jego zainteresowanie!

Zapchana nagrzewnica: jak ją naprawić?

Uszkodzoną chłodniczkę jeszcze kilka lat temu trzeba było po prostu wymontować. Problem jest jednak o tyle duży, że ukrywa się ona zaraz za konsolą centralną. Tym samym mechanik musiał zdemontować dolną jej część. To proces czasochłonny i drogi z punktu widzenia kierowcy. Na szczęście dziś mechanicy mają większe pole do popisu. Bo czasami zapchaną nagrzewnicę wystarczy wyczyścić. W jaki sposób? Stosuje się do tego m.in. maszyny dedykowane czyszczeniu układów klimatyzacji lub należy dostać się do nagrzewnicy i wyczyścić jej wnętrze silnym strumieniem wody. Czyszczenie udrażnia przepływ przez chłodniczkę i jest w stanie przywrócić ją w dużym stopniu do sprawności.

Czyszczenie nagrzewnicy kosztuje od kilkunastu złotych wydanych na chemię czyszczącą do 100 - 150 złotych zapłaconych za maszynowe czyszczenie. Wymiana nagrzewnicy to koszt do 500 złotych za robociznę oraz od 200 do 500 złotych za nową część.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA