REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Krzysztof Bednarz
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z termostatem, czy chłodnicą prowadzą do przegrzewania się silnika i grożą poważną awarią. Dlaczego chłodzenie jest takie ważne? Które elementy silnika są chłodzone cieczą? W jaki sposób płyn chłodzący dociera do poszczególnych miejsc w silniku? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Silnik podczas pracy wydziela ciepło, co jest zjawiskiem niekorzystnym nie tylko z powodu destrukcyjnego wpływu na podzespoły silnika. Dlatego jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymywanie zakresu prawidłowych temperatur roboczych silnika. Są one kontrolowane poprzez pomiar temperatury płynu chłodzącego. W zależności od generacji silnika, za temperatury robocze uważa się wartości w zakresie od 85-100°C. Obecnie zarówno materiały zastosowane w silniku, jak i płyn chłodniczy oraz oleje pozwalają na uzyskiwanie także wyższych temperatur. Temperatury przekraczające 100°C są pożądane i uzyskiwane w zakresie niskich obciążeń. Wyższa temperatura robocza przyczynia się do niższej emisji toksycznych związków w spalinach oraz również mniejszego spalania. Oczywiście, niekontrolowany wzrost do wartości znacznie przekraczających 100°C spowoduje zbytnie rozszerzenie się nagrzanych elementów silnika oraz możliwość pęknięcia. Także mocno rozgrzany olej zmniejszy swoją lepkość, co będzie skutkować zwiększonym tarciem i w efekcie może grozić zatarciem współpracujących elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Termostat strażnikiem temperatury

Termostat jest podzespołem, który ma bezpośredni wpływ na regulację temperatury silnika. Otwierając zawory krótkiego i długiego obiegu chłodzenia zwiększa lub zmniejsza ilość płynu krążącego jedynie między pompą, termostatem, a głowicą silnika (w krótkim obiegu) oraz kierowanego do chłodnicy (czyli długim obiegu). Tradycyjny termostat reguluje otwarcie zaworów za pomocą elementów bimetalowych (reagujących na ciepło) oraz sprężyn. Obecnie montowane są także termostaty programowane, które są sterowane elektronicznie. Otwarcie zaworów jest reakcją na dane z czujników dostarczających parametry chwilowego obciążenia oraz temperatury.

Zobacz też: Co daje ogrzewanie postojowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak płyn chłodzący krąży w silniku?

Gdy uruchamiamy silnik, zawory termostatu są ustawione tak, aby płyn krążył tylko w krótkim obiegu. Ważne jest, by silnik jak najszybciej osiągnął zadaną temperaturę roboczą. Cyrkulacja płynu chłodzącego w obiegu jest realizowana przez pompę wody umieszczoną w bloku silnika. Płyn jest pompowany do kanałów okalających cylindry oraz dalej do głowicy. Następnie kieruje się w stronę termostatu. W ramach krótkiego obiegu przepływa także przez nagrzewnicę wnętrza. Tam swoje ciepło oddaje chłodniejszemu powietrzu. Za jego wymianę odpowiada użytkownik samochodu. Włączając nawiew ciepłego powietrza do wnętrza, obniża temperaturę płynu wychodzącego z nagrzewnicy. Silnik przy włączonym nawiewie musi nagrzewać się nieco dłużej. Kolejnym elementem krótkiego obiegu jest chłodnica oleju. W tym miejscu ciepło z oleju jest przekazywane do płynu. Chłodnica oleju spełnia podwójną rolę. Gdy silnik nie osiągnie temperatury roboczej, odbierający ciepło płyn może szybciej rozgrzać silnik, a jednocześnie schłodzić olej pompowany do bloku silnika.

Zobacz też: Czy brak nagrzewania kabiny powinien nas zaniepokoić?

Długi obieg jest rozszerzony o chłodnicę płynu. Jest ona wymiennikiem przekazującym ciepło płynu poprzez liczne użebrowania w jej konstrukcji do powietrza. Jeżeli temperatura płynu nie może być obniżona w sposób naturalny, powietrze wokół chłodnicy jest dodatkowo przyśpieszane przez wentylatory.

Jakie elementy są chłodzone w silniku?

Kanały chłodzące w bloku silnika są zlokalizowane przede wszystkim wzdłuż cylindrów. Tam miejscowe temperatury podczas spalania mieszanki dochodzą do 1500°C. Tak wysokie temperatury oddziałują na ścianki cylindra. Dlatego niezbędny jest stały przepływ chłodziwa wokół nich. Pamiętajmy, że ciepło pomiędzy pracującym tłokiem, a ścianą cylindra odbiera także dodatkowo w pewnej części olej. Jednak to płyn chłodzący musi odebrać około 90% wytworzonego ciepła. Sieć kanałów wokół cylindrów tworzy tzw. płaszcz wodny.

Zobacz też: Podpowiadamy dlaczego warto regularnie wymieniać filtr kabinowy

REKLAMA

Płyn jest przekazywany także do głowicy silnika. Kanały są połączone bezpośrednio z tymi zlokalizowanymi w bloku silnika. Między innymi dlatego ważny jest stan uszczelki pod głowicą, która separuje kanały chłodzące od olejowych oraz komory spalania. W głowicy poprzez sieć poprzecznych kanalików odbierane jest ciepło wytworzone przez wałki rozrządu oraz popychacze zaworowe. Głowica jest również elementem ograniczającym od góry komorę spalania, a więc również mocno narażonym na uszkodzenie w wyniku przegrzania. W skrajnych przypadkach niesprawny termostat, który pozostanie w pozycji pozwalającej na cyrkulację płynu tylko w krótkim obiegu, wysoka temperatura może doprowadzić do zdeformowania lub pęknięcia głowicy.

W zależności od konstrukcji silnika i jego podzespołów, chłodzony będzie nie tylko blok silnika. Możemy spotkać się między innymi z nietypowymi alternatorami chłodzonymi cieczą. W samochodach wyczynowych stosuje się także wodne chłodnice powietrza doładowującego. Również sama turbosprężarka może być chłodzona płynem. Natomiast w samochodach z zainstalowaną instalacją LPG, ciecz chłodząca doprowadzona jest także do reduktora-parownika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA