REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z termostatem, czy chłodnicą prowadzą do przegrzewania się silnika i grożą poważną awarią. Dlaczego chłodzenie jest takie ważne? Które elementy silnika są chłodzone cieczą? W jaki sposób płyn chłodzący dociera do poszczególnych miejsc w silniku? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Silnik podczas pracy wydziela ciepło, co jest zjawiskiem niekorzystnym nie tylko z powodu destrukcyjnego wpływu na podzespoły silnika. Dlatego jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymywanie zakresu prawidłowych temperatur roboczych silnika. Są one kontrolowane poprzez pomiar temperatury płynu chłodzącego. W zależności od generacji silnika, za temperatury robocze uważa się wartości w zakresie od 85-100°C. Obecnie zarówno materiały zastosowane w silniku, jak i płyn chłodniczy oraz oleje pozwalają na uzyskiwanie także wyższych temperatur. Temperatury przekraczające 100°C są pożądane i uzyskiwane w zakresie niskich obciążeń. Wyższa temperatura robocza przyczynia się do niższej emisji toksycznych związków w spalinach oraz również mniejszego spalania. Oczywiście, niekontrolowany wzrost do wartości znacznie przekraczających 100°C spowoduje zbytnie rozszerzenie się nagrzanych elementów silnika oraz możliwość pęknięcia. Także mocno rozgrzany olej zmniejszy swoją lepkość, co będzie skutkować zwiększonym tarciem i w efekcie może grozić zatarciem współpracujących elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Termostat strażnikiem temperatury

Termostat jest podzespołem, który ma bezpośredni wpływ na regulację temperatury silnika. Otwierając zawory krótkiego i długiego obiegu chłodzenia zwiększa lub zmniejsza ilość płynu krążącego jedynie między pompą, termostatem, a głowicą silnika (w krótkim obiegu) oraz kierowanego do chłodnicy (czyli długim obiegu). Tradycyjny termostat reguluje otwarcie zaworów za pomocą elementów bimetalowych (reagujących na ciepło) oraz sprężyn. Obecnie montowane są także termostaty programowane, które są sterowane elektronicznie. Otwarcie zaworów jest reakcją na dane z czujników dostarczających parametry chwilowego obciążenia oraz temperatury.

Zobacz też: Co daje ogrzewanie postojowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak płyn chłodzący krąży w silniku?

Gdy uruchamiamy silnik, zawory termostatu są ustawione tak, aby płyn krążył tylko w krótkim obiegu. Ważne jest, by silnik jak najszybciej osiągnął zadaną temperaturę roboczą. Cyrkulacja płynu chłodzącego w obiegu jest realizowana przez pompę wody umieszczoną w bloku silnika. Płyn jest pompowany do kanałów okalających cylindry oraz dalej do głowicy. Następnie kieruje się w stronę termostatu. W ramach krótkiego obiegu przepływa także przez nagrzewnicę wnętrza. Tam swoje ciepło oddaje chłodniejszemu powietrzu. Za jego wymianę odpowiada użytkownik samochodu. Włączając nawiew ciepłego powietrza do wnętrza, obniża temperaturę płynu wychodzącego z nagrzewnicy. Silnik przy włączonym nawiewie musi nagrzewać się nieco dłużej. Kolejnym elementem krótkiego obiegu jest chłodnica oleju. W tym miejscu ciepło z oleju jest przekazywane do płynu. Chłodnica oleju spełnia podwójną rolę. Gdy silnik nie osiągnie temperatury roboczej, odbierający ciepło płyn może szybciej rozgrzać silnik, a jednocześnie schłodzić olej pompowany do bloku silnika.

Zobacz też: Czy brak nagrzewania kabiny powinien nas zaniepokoić?

Długi obieg jest rozszerzony o chłodnicę płynu. Jest ona wymiennikiem przekazującym ciepło płynu poprzez liczne użebrowania w jej konstrukcji do powietrza. Jeżeli temperatura płynu nie może być obniżona w sposób naturalny, powietrze wokół chłodnicy jest dodatkowo przyśpieszane przez wentylatory.

Jakie elementy są chłodzone w silniku?

Kanały chłodzące w bloku silnika są zlokalizowane przede wszystkim wzdłuż cylindrów. Tam miejscowe temperatury podczas spalania mieszanki dochodzą do 1500°C. Tak wysokie temperatury oddziałują na ścianki cylindra. Dlatego niezbędny jest stały przepływ chłodziwa wokół nich. Pamiętajmy, że ciepło pomiędzy pracującym tłokiem, a ścianą cylindra odbiera także dodatkowo w pewnej części olej. Jednak to płyn chłodzący musi odebrać około 90% wytworzonego ciepła. Sieć kanałów wokół cylindrów tworzy tzw. płaszcz wodny.

Zobacz też: Podpowiadamy dlaczego warto regularnie wymieniać filtr kabinowy

REKLAMA

Płyn jest przekazywany także do głowicy silnika. Kanały są połączone bezpośrednio z tymi zlokalizowanymi w bloku silnika. Między innymi dlatego ważny jest stan uszczelki pod głowicą, która separuje kanały chłodzące od olejowych oraz komory spalania. W głowicy poprzez sieć poprzecznych kanalików odbierane jest ciepło wytworzone przez wałki rozrządu oraz popychacze zaworowe. Głowica jest również elementem ograniczającym od góry komorę spalania, a więc również mocno narażonym na uszkodzenie w wyniku przegrzania. W skrajnych przypadkach niesprawny termostat, który pozostanie w pozycji pozwalającej na cyrkulację płynu tylko w krótkim obiegu, wysoka temperatura może doprowadzić do zdeformowania lub pęknięcia głowicy.

W zależności od konstrukcji silnika i jego podzespołów, chłodzony będzie nie tylko blok silnika. Możemy spotkać się między innymi z nietypowymi alternatorami chłodzonymi cieczą. W samochodach wyczynowych stosuje się także wodne chłodnice powietrza doładowującego. Również sama turbosprężarka może być chłodzona płynem. Natomiast w samochodach z zainstalowaną instalacją LPG, ciecz chłodząca doprowadzona jest także do reduktora-parownika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA