REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Krzysztof Bednarz
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z termostatem, czy chłodnicą prowadzą do przegrzewania się silnika i grożą poważną awarią. Dlaczego chłodzenie jest takie ważne? Które elementy silnika są chłodzone cieczą? W jaki sposób płyn chłodzący dociera do poszczególnych miejsc w silniku? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Silnik podczas pracy wydziela ciepło, co jest zjawiskiem niekorzystnym nie tylko z powodu destrukcyjnego wpływu na podzespoły silnika. Dlatego jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymywanie zakresu prawidłowych temperatur roboczych silnika. Są one kontrolowane poprzez pomiar temperatury płynu chłodzącego. W zależności od generacji silnika, za temperatury robocze uważa się wartości w zakresie od 85-100°C. Obecnie zarówno materiały zastosowane w silniku, jak i płyn chłodniczy oraz oleje pozwalają na uzyskiwanie także wyższych temperatur. Temperatury przekraczające 100°C są pożądane i uzyskiwane w zakresie niskich obciążeń. Wyższa temperatura robocza przyczynia się do niższej emisji toksycznych związków w spalinach oraz również mniejszego spalania. Oczywiście, niekontrolowany wzrost do wartości znacznie przekraczających 100°C spowoduje zbytnie rozszerzenie się nagrzanych elementów silnika oraz możliwość pęknięcia. Także mocno rozgrzany olej zmniejszy swoją lepkość, co będzie skutkować zwiększonym tarciem i w efekcie może grozić zatarciem współpracujących elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Termostat strażnikiem temperatury

Termostat jest podzespołem, który ma bezpośredni wpływ na regulację temperatury silnika. Otwierając zawory krótkiego i długiego obiegu chłodzenia zwiększa lub zmniejsza ilość płynu krążącego jedynie między pompą, termostatem, a głowicą silnika (w krótkim obiegu) oraz kierowanego do chłodnicy (czyli długim obiegu). Tradycyjny termostat reguluje otwarcie zaworów za pomocą elementów bimetalowych (reagujących na ciepło) oraz sprężyn. Obecnie montowane są także termostaty programowane, które są sterowane elektronicznie. Otwarcie zaworów jest reakcją na dane z czujników dostarczających parametry chwilowego obciążenia oraz temperatury.

Zobacz też: Co daje ogrzewanie postojowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak płyn chłodzący krąży w silniku?

Gdy uruchamiamy silnik, zawory termostatu są ustawione tak, aby płyn krążył tylko w krótkim obiegu. Ważne jest, by silnik jak najszybciej osiągnął zadaną temperaturę roboczą. Cyrkulacja płynu chłodzącego w obiegu jest realizowana przez pompę wody umieszczoną w bloku silnika. Płyn jest pompowany do kanałów okalających cylindry oraz dalej do głowicy. Następnie kieruje się w stronę termostatu. W ramach krótkiego obiegu przepływa także przez nagrzewnicę wnętrza. Tam swoje ciepło oddaje chłodniejszemu powietrzu. Za jego wymianę odpowiada użytkownik samochodu. Włączając nawiew ciepłego powietrza do wnętrza, obniża temperaturę płynu wychodzącego z nagrzewnicy. Silnik przy włączonym nawiewie musi nagrzewać się nieco dłużej. Kolejnym elementem krótkiego obiegu jest chłodnica oleju. W tym miejscu ciepło z oleju jest przekazywane do płynu. Chłodnica oleju spełnia podwójną rolę. Gdy silnik nie osiągnie temperatury roboczej, odbierający ciepło płyn może szybciej rozgrzać silnik, a jednocześnie schłodzić olej pompowany do bloku silnika.

Zobacz też: Czy brak nagrzewania kabiny powinien nas zaniepokoić?

Długi obieg jest rozszerzony o chłodnicę płynu. Jest ona wymiennikiem przekazującym ciepło płynu poprzez liczne użebrowania w jej konstrukcji do powietrza. Jeżeli temperatura płynu nie może być obniżona w sposób naturalny, powietrze wokół chłodnicy jest dodatkowo przyśpieszane przez wentylatory.

Jakie elementy są chłodzone w silniku?

Kanały chłodzące w bloku silnika są zlokalizowane przede wszystkim wzdłuż cylindrów. Tam miejscowe temperatury podczas spalania mieszanki dochodzą do 1500°C. Tak wysokie temperatury oddziałują na ścianki cylindra. Dlatego niezbędny jest stały przepływ chłodziwa wokół nich. Pamiętajmy, że ciepło pomiędzy pracującym tłokiem, a ścianą cylindra odbiera także dodatkowo w pewnej części olej. Jednak to płyn chłodzący musi odebrać około 90% wytworzonego ciepła. Sieć kanałów wokół cylindrów tworzy tzw. płaszcz wodny.

Zobacz też: Podpowiadamy dlaczego warto regularnie wymieniać filtr kabinowy

REKLAMA

Płyn jest przekazywany także do głowicy silnika. Kanały są połączone bezpośrednio z tymi zlokalizowanymi w bloku silnika. Między innymi dlatego ważny jest stan uszczelki pod głowicą, która separuje kanały chłodzące od olejowych oraz komory spalania. W głowicy poprzez sieć poprzecznych kanalików odbierane jest ciepło wytworzone przez wałki rozrządu oraz popychacze zaworowe. Głowica jest również elementem ograniczającym od góry komorę spalania, a więc również mocno narażonym na uszkodzenie w wyniku przegrzania. W skrajnych przypadkach niesprawny termostat, który pozostanie w pozycji pozwalającej na cyrkulację płynu tylko w krótkim obiegu, wysoka temperatura może doprowadzić do zdeformowania lub pęknięcia głowicy.

W zależności od konstrukcji silnika i jego podzespołów, chłodzony będzie nie tylko blok silnika. Możemy spotkać się między innymi z nietypowymi alternatorami chłodzonymi cieczą. W samochodach wyczynowych stosuje się także wodne chłodnice powietrza doładowującego. Również sama turbosprężarka może być chłodzona płynem. Natomiast w samochodach z zainstalowaną instalacją LPG, ciecz chłodząca doprowadzona jest także do reduktora-parownika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA