REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.
Jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z termostatem, czy chłodnicą prowadzą do przegrzewania się silnika i grożą poważną awarią. Dlaczego chłodzenie jest takie ważne? Które elementy silnika są chłodzone cieczą? W jaki sposób płyn chłodzący dociera do poszczególnych miejsc w silniku? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Silnik podczas pracy wydziela ciepło, co jest zjawiskiem niekorzystnym nie tylko z powodu destrukcyjnego wpływu na podzespoły silnika. Dlatego jednym z najważniejszych elementów pracujących przy silniku, jest wydajny układ chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymywanie zakresu prawidłowych temperatur roboczych silnika. Są one kontrolowane poprzez pomiar temperatury płynu chłodzącego. W zależności od generacji silnika, za temperatury robocze uważa się wartości w zakresie od 85-100°C. Obecnie zarówno materiały zastosowane w silniku, jak i płyn chłodniczy oraz oleje pozwalają na uzyskiwanie także wyższych temperatur. Temperatury przekraczające 100°C są pożądane i uzyskiwane w zakresie niskich obciążeń. Wyższa temperatura robocza przyczynia się do niższej emisji toksycznych związków w spalinach oraz również mniejszego spalania. Oczywiście, niekontrolowany wzrost do wartości znacznie przekraczających 100°C spowoduje zbytnie rozszerzenie się nagrzanych elementów silnika oraz możliwość pęknięcia. Także mocno rozgrzany olej zmniejszy swoją lepkość, co będzie skutkować zwiększonym tarciem i w efekcie może grozić zatarciem współpracujących elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Termostat strażnikiem temperatury

Termostat jest podzespołem, który ma bezpośredni wpływ na regulację temperatury silnika. Otwierając zawory krótkiego i długiego obiegu chłodzenia zwiększa lub zmniejsza ilość płynu krążącego jedynie między pompą, termostatem, a głowicą silnika (w krótkim obiegu) oraz kierowanego do chłodnicy (czyli długim obiegu). Tradycyjny termostat reguluje otwarcie zaworów za pomocą elementów bimetalowych (reagujących na ciepło) oraz sprężyn. Obecnie montowane są także termostaty programowane, które są sterowane elektronicznie. Otwarcie zaworów jest reakcją na dane z czujników dostarczających parametry chwilowego obciążenia oraz temperatury.

Zobacz też: Co daje ogrzewanie postojowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak płyn chłodzący krąży w silniku?

Gdy uruchamiamy silnik, zawory termostatu są ustawione tak, aby płyn krążył tylko w krótkim obiegu. Ważne jest, by silnik jak najszybciej osiągnął zadaną temperaturę roboczą. Cyrkulacja płynu chłodzącego w obiegu jest realizowana przez pompę wody umieszczoną w bloku silnika. Płyn jest pompowany do kanałów okalających cylindry oraz dalej do głowicy. Następnie kieruje się w stronę termostatu. W ramach krótkiego obiegu przepływa także przez nagrzewnicę wnętrza. Tam swoje ciepło oddaje chłodniejszemu powietrzu. Za jego wymianę odpowiada użytkownik samochodu. Włączając nawiew ciepłego powietrza do wnętrza, obniża temperaturę płynu wychodzącego z nagrzewnicy. Silnik przy włączonym nawiewie musi nagrzewać się nieco dłużej. Kolejnym elementem krótkiego obiegu jest chłodnica oleju. W tym miejscu ciepło z oleju jest przekazywane do płynu. Chłodnica oleju spełnia podwójną rolę. Gdy silnik nie osiągnie temperatury roboczej, odbierający ciepło płyn może szybciej rozgrzać silnik, a jednocześnie schłodzić olej pompowany do bloku silnika.

Zobacz też: Czy brak nagrzewania kabiny powinien nas zaniepokoić?

Długi obieg jest rozszerzony o chłodnicę płynu. Jest ona wymiennikiem przekazującym ciepło płynu poprzez liczne użebrowania w jej konstrukcji do powietrza. Jeżeli temperatura płynu nie może być obniżona w sposób naturalny, powietrze wokół chłodnicy jest dodatkowo przyśpieszane przez wentylatory.

Jakie elementy są chłodzone w silniku?

Kanały chłodzące w bloku silnika są zlokalizowane przede wszystkim wzdłuż cylindrów. Tam miejscowe temperatury podczas spalania mieszanki dochodzą do 1500°C. Tak wysokie temperatury oddziałują na ścianki cylindra. Dlatego niezbędny jest stały przepływ chłodziwa wokół nich. Pamiętajmy, że ciepło pomiędzy pracującym tłokiem, a ścianą cylindra odbiera także dodatkowo w pewnej części olej. Jednak to płyn chłodzący musi odebrać około 90% wytworzonego ciepła. Sieć kanałów wokół cylindrów tworzy tzw. płaszcz wodny.

Zobacz też: Podpowiadamy dlaczego warto regularnie wymieniać filtr kabinowy

REKLAMA

Płyn jest przekazywany także do głowicy silnika. Kanały są połączone bezpośrednio z tymi zlokalizowanymi w bloku silnika. Między innymi dlatego ważny jest stan uszczelki pod głowicą, która separuje kanały chłodzące od olejowych oraz komory spalania. W głowicy poprzez sieć poprzecznych kanalików odbierane jest ciepło wytworzone przez wałki rozrządu oraz popychacze zaworowe. Głowica jest również elementem ograniczającym od góry komorę spalania, a więc również mocno narażonym na uszkodzenie w wyniku przegrzania. W skrajnych przypadkach niesprawny termostat, który pozostanie w pozycji pozwalającej na cyrkulację płynu tylko w krótkim obiegu, wysoka temperatura może doprowadzić do zdeformowania lub pęknięcia głowicy.

W zależności od konstrukcji silnika i jego podzespołów, chłodzony będzie nie tylko blok silnika. Możemy spotkać się między innymi z nietypowymi alternatorami chłodzonymi cieczą. W samochodach wyczynowych stosuje się także wodne chłodnice powietrza doładowującego. Również sama turbosprężarka może być chłodzona płynem. Natomiast w samochodach z zainstalowaną instalacją LPG, ciecz chłodząca doprowadzona jest także do reduktora-parownika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA