Z tymi silnikami mogą być problemy: Skoda Fabia 1.4 TDI BNM, BNV, BMS
REKLAMA
REKLAMA
Silniki Diesla, podobnie jak ich benzynowe odpowiedniki, przeżywają swoisty downsizing i to już od kilkunastu lat. Jednym z prekursorów w tej roli został obsadzony silnik 1.4 TDI. Pierwsza jego wersja zadebiutowała w 1999 roku w VW Lupo .
REKLAMA
Zobacz galerię: Kompaktowe kombi za 25 000 zł
W 2001 roku silnik 1.4 TDI zdobył nagrodę "Engine of the Year" w kategorii jednostek napędowych o pojemności 1,0-1,4 l. Dziś przyjrzymy się tej jednostce na przykładzie Skody Fabii II, w której motor ten był bardzo popularny.
Silnik 1.4 TDI - zubożona wersja 1.9 TDI
Silnik 1.4 6V TDI bazuje konstrukcyjnie na sprawdzonym motorze 1.9 TDI. Posiada 6-zaworową głowicę i pojedynczy wałek rozrządu OHC. W stosunku do motoru 1.9 TDI różni się jednak liczbą cylindrów, która w mniejszym silniku została zredukowana z czterech do trzech. Powoduje to znacznie gorszą kulturę pracy i mocno wyczuwalne wibracje silnika. Poza tym klekot charakterystyczny dla starszych silników Diesla jest w nim mocno podkreślony!
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE
Silnik 1.4 TDI - drogie pompowtryskiwacze
1.4 TDI wyposażono w układ paliwowy zasilany pompowtryskiwaczami. Zakup używanego egzemplarza może zatem nieść konieczność ich wymiany lub regeneracji. Problemy z nimi zaczynają się przeciętnie po ok. 250 tys. km. Trzeba pamiętać, że wiele Skód z tym silnikiem było użytkowanych we flotach i takie przebiegi są jak najbardziej realne do wykonania w ciągu nawet 5 lat. Warto zatem sprawdzić stan wtryskiwaczy paliwa poprzez chociażby podpięcie auta pod komputer diagnostyczny (można wykonać np. próbę przelewową).
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?
Silnik 1.4 TDI - różnice pomiędzy wersjami
Warto wiedzieć, że silnik 1.4 TDI występował w Fabii II w dwóch wariantach mocy -70 i 80 KM- i trzech wersjach - BNM, BNV, BMS. Różnią się one rodzajem zastosowanej turbosprężarki , sprzęgłem, świecami żarowymi czy współpracowaniem z filtrem cząstek stałych DPF.
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?
1.4 6V TDI 70 KM, oznaczenie silnika BNM:
- turbosprężarka o stałej geometrii kierownic;
- brak filtra cząstek stałych DPF;
- sprzęgło o średnicy 216 mm;
- świece żarowe stalowe.
1.4 6V TDI 80 KM, oznaczenie silnika BNV:
- turbosprężarka o stałej geometrii kierownic;
- brak filtra cząstek stałych DPF;
- sprzęgło o średnicy 221 mm;
- świece żarowe stalowe;
Zobacz też: Test Skoda Fabia GreenLine: Przebój z Czech w wersji Eko
1.4 6V TDI 80 KM, oznaczenie silnika BMS:
- turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic (droższa w zakupie, trudniejsza do regeneracji);
- sprzęgło o średnicy 221 mm;
- świece żarowe ceramiczne
Porównanie kosztów cen części z ASO 1.4 TDI 70KM i 1.4 TDI 80 KM BMS:
1.4 TDI 70 KM BNM | 1.4 TDI 80 KM BMS | |
turbosprężarka | 4 300 zł | 6 160 zł |
sprzęgło kompletne | 1 610 zł | 1 700 zł |
pompowtryskiwacz | 2 620 zł | 2 620 zł |
filtr DPF | brak filtra DPF | 4 700 zł |
Sumaryczny koszt potencjalnych napraw silnika 1.4 TDI mocno się różni pomiędzy najprostszą wersją 70-konną, a najmocniejszą 80-konną odmianą z filtrem DPF. Ten ostatni zawsze można spróbować usunąć, ale koszt turbosprężarki, nawet regenerowanej, zawsze będzie wyższy w 80-konnym motorze BMS. Należy także zwrócić uwagę na ogólną kondycję silnika. Duże przebiegi na trasie, rzędu 200 000 km, mogą okazać się mniej wymagające dla stanu jednostki napędowej i jej osprzętu niż 120-150 000 km w mieście. Silnik 1.4 TDI, wbrew obiegowym opiniom, nie jest awaryjną jednostką. Cierpi na problemy związane z typową eksploatacją nowoczesnego diesla. Mankamentem są wysokie ceny części. Dla przykładu nowa turbosprężarka do Fiata 500 1.3 JTD kosztuje 2900 zł co wobec 4300 zł w przypadku Fabii II 1.4 TDI 70 KM jest wyraźną różnicą. Jego plusem z punktu widzenia kosztów eksploatacji jest brak koła dwumasowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.