REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf MK2: obsługa gaźnika Pierburg 2E2

Robert Kuśpiel
Obsługa gaźnika w Volkswagenie Golfie MK2. Fot.Newspress
Obsługa gaźnika w Volkswagenie Golfie MK2. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym przedstawimy całą charakterystykę i obsługę gaźnika Pierburg 2E2 w Volkswagenie MK2. Poniżej znajduje się opis poszczególnych czynności serwisowych w gaźniku Volkswagena Golfa drugiej generacji.

Kilka informacji na temat samego gaźnika Pierburg 2E2

Był on stosowany w silnikach 1.6 i 1.8. W nowszych modelach silnika o kodzie PN został zastąpiony gaźnikiem 2EE, który został opisany w naszym innym poradniku. Jeśli chodzi o aspekty techniczne to jest on dwuprzelotowy. Na swoim wyposażeniu posiada specjalny podciśnieniowy zbiornik powietrza razem z siłownikiem przepustnicy.W tym modelu kolektor ssący silnika jest podgrzewany za pomocą płynu z obiegu chłodzenia oraz z wykorzystaniem specjalnego grzejnika elektrycznego. Gaźnik ma również inne elementy, o których warto wiedzieć. Są to: zawór regulacyjny biegu jałowego, zawór odcinający układu biegu jałowego, zwłoczny wyłącznik termiczny. Termo-włącznik elementu rozruchowego włączy się, jeżeli temperatura spadnie poniżej 33 stopni. Jego wyłączenie następuje powyżej 42 stopni. Podgrzewacz uaktywnia się w temperaturze 55 stopni oraz nieco niższej. Po przekroczeniu 65 stopni następuje jego wyłączenie.

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż

Przechodzimy do demontażu gaźnika. Operacja ta jest wymagana w celu naprawy lub wymiany tego podzespołu. Na początku zaczynamy od wymontowania filtru powietrza. W tym celu należy wymontować wszystkie przewody, które do niego prowadzą. Podciśnieniowe są opisane poprzez specjalne kolory więc nie powinno być problemu z ich ponownym montażem.

Zobacz też: Volkswagen Golf MK2: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Teraz demontujemy od gaźnika przewody elektryczne wraz z przewodami paliwa. Następnie odkręcamy dwie nakrętki mocujące zacisk do obudowy gaźnika. W ten sposób możemy swobodnie odpiąć cięgna odpowiedzialne za sterowanie gaźnikiem. Na końcu demontujemy cięgno na dźwigni przepustnicy. W tym momencie zalecamy zlać trochę płynu chłodniczego w celu osiągnięcia poziomu poniżej gaźnika.Demontujemy przewód od zbiornika podciśnienia i wykręcamy śruby mocujące gaźnik razem z tą środkową. Gaźnik mocowany jest razem ze specjalnym kołnierzem pośrednim do kolektora ssącego. Właśnie, dlatego musimy pamiętać o zabezpieczeniu otworu po nim jak wyjmiemy gaźnik.

REKLAMA

Naprawa

Wbrew pozorom technika i odpowiedni sprzęt mają duże znaczenie przy naprawie gaźnika. Nie stosując się do poniżej wymienionych wytycznych można doprowadzić do jego uszkodzenia. Pierwsza i najważniejsza uwaga tyczy się czyszczenia dysz. Nie należy stosować do tego wszelkiego rodzaju drutów i szpilek. Tyczy się to również innych otworów.Używamy tylko oryginalnych części zamiennych. Zamienniki niewiadomego pochodzenia mogą okazać się innych wymiarów lub mało wytrzymałe. Często zdarza się, ze oryginalny używany element ma znacznie lepsze właściwości niż nowy ze sklepu. Do wymontowania dysz stosujemy tylko i wyłącznie śrubokręty o zaostrzonych krawędziach. Działanie mało solidnym sprzętem może doprowadzić do zatkania otworów w dyszach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu

Jeżeli zdecydujemy się na wymianę dysz to tylko na takie, które mają identyczne oznaczenia jak nasze stare. Pamiętajmy o tym, że są one odpowiednio dobierane do każdej wersji silnikowej. Montaż większej pojedynczej dyszy nie zmieni charakterystyki pracy silnika jeśli nie wymienimy całego kompletu. Na sam koniec kilka uwag odnośnie czyszczenia powierzchni i montażu. Nie zaleca się wykonywania tego za pomocą ostrych i twardych narzędzi. Jest to bardzo szkodliwe dla aluminiowych części. Podczas montażu nie przykręcajmy śrub z nadmierną siłą, gdyż łatwo jest uszkodzić gwinty. Połączenia nieszczelne wprowadzają niepożądane powietrze co negatywnie wpływa na pracę silnika.

Rozłożenie gaźnika na poszczególne elementy nie jest bardzo skomplikowane. Na początku musimy wykręcić śrubę mocującą pokrywę gaźnika. Zdejmujemy ją razem z uszczelką, którą wymieniamy na nową podczas montażu. Kolejny krok to wykręcenie zaworu iglicowego. W tym modelu położenie pływaka nie jest regulowane.

Prace poszczególnymi elementami np.: na układzie odpowiedzialnym za wzbogacanie mieszanki lub pompie przyspieszającej wymagają dużej precyzji. Jeśli nie mamy pewności, że poradzimy sobie z takim demontażem i montażem poprośmy kogoś o pomoc. Bardzo ważna jest kolejność montażu poszczególnych części.

Regulacja

Zobacz też: Volkswagen Golf MK2: kontrola rozdzielacza zapłonu

Przechodzimy do regulacji gaźnika Pierburg 2E2. Zaczniemy od sprawdzenia wydatku pompy przyśpieszającej. Tutaj będzie nam potrzebny specjalny sprzęt. Dokładnie chodzi o pompę podciśnienia. Można ją dostać na serwisach aukcyjnych za około 200 złotych. Na początku musimy uruchomić silnik. Robimy to, aby napełnić paliwem komorę pływaka. Teraz przystępujemy do demontażu gaźnika i filtra powietrza, opis poszczególnych kroków znajduje się powyżej. Warto mieć przy sobie szmatki, ponieważ podczas tej operacji będzie wypływać paliwo.

Teraz odłączamy przewody podciśnieniowe od membrany. W zależności od modelu może być trzypunktowa lub czteropunktowa. Nadszedł czas na skorzystanie z pompy podciśnieniowe. Podłączamy ją do dolnego króćca membrany. Ten, który znajduje się wyżej musimy zatkać np. korkiem. W przypadku trzypunktowej blokujemy jeden w czteropunktowej dwa.

Kolejny krok to uruchomienie pompy podciśnieniowej. Jest to bardzo ważny moment. Zatrzymujemy ją wtedy kiedy popychacz membrany zatrzyma się w położeniu odpowiednim dla wyłączenia silnika. Powstanie wtedy szczelina pomiędzy wkrętem regulacyjnym biegu jałowego a końcem popychacza. Teraz obracamy krzywkę w ten sposób, żeby nie dotykała do zderzaka przepustnicy. Po zapewnieniu takiego położenia, wkładamy śrubę pomiędzy dźwignię a korpus gaźnika. Ma to na celu zablokowanie krzywki.

W tym momencie podstawiamy naczynie z podziałką pomiarową. Ruszamy dźwignie przepustnicy do momentu aż z rurki wtryskowej nie wypłynie paliwo. Następnie obracamy przepustnicą 5 razy. Pamiętajmy, że jeden obrót ma trwać około 3 sekund. Na jeden obrót powinno przypadać 1.1cm3 paliwa. Oczywiście od tej wartości są pewne odchyłki. Przyjmuje się ok. 0.15 cm3.

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego poziomu można dokonać regulacji. Na początku musimy poluzować śrubę zaciskową i zaczynamy obracać krzywkę stopniową. Jeżeli wykonamy ruch w prawo to zwiększymy ilość wtryskiwanego paliwa. W przypadku ruchu w lewo zmniejszamy. Po wykonanej regulacji dokręcamy śrubę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dodatkową pracą, którą możemy wykonać jest sprawdzenie i regulacja biegu jałowego. Pierwszy krok to prawidłowe nagrzanie silnika. Najlepiej wykonać jazdę próbną w celu osiągnięcia nominalnej temperatury pracy. Jeżeli tak się stanie konfiguracja danych elementów powinna być następująca. Wkręt regulacyjny musi dotykać do popychacza a popychacz membrany musi znajdować się w położeniu biegu jałowego.

Przechodzimy do sprawdzenia prędkości obrotowej biegu jałowego. Powinno ona oscylować na poziomie ok. 750 obr/min. Dodatkową opcją jest sprawdzenei stężenie tlenku węgla w spalinach. Potrzebny jest do tego specjalny analizator spalin (dostępny w serwisach aukcyjnych). Stężenie tlenku węgla powinno być ok. 1 do 1.5%. Prędkość obrotowa biegu jałowego jest mocno związana z zawartością tlenku węgla w spoinach. Dlatego warto się postarać, żeby dokonać pomiaru na analizatorze spalin.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA