REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wspomagania

Robert Kuśpiel
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.

REKLAMA

REKLAMA

Układ wspomagania jest już zazwyczaj wyposażeniem standardowym. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli układu wspomagania w modelu Golf IV i Bora.

Wspomaganie znacznie ułatwia kierowanie każdym pojazdem. Daje się to odczuć podczas jazdy miejskiej z dużą ilością manewrów oraz przy parkowaniu. W takich momentach wspomaganie jest wręcz wymagane. Zasada działania takiego układu jest dosyć prosta. W zbiorniczku wyrównawczym znajduje się olej hydrauliczny. Pompa zasysa go i przekazuje do przekładni kierowniczej.

REKLAMA

Od tego jak skręcimy kołami zależy jego przemieszczenie. Zostaje on skierowany do prawego lub lewego cylinderka. Ten odpowiedzialny jest za nacisk na tłok zębatki. Efekt jest taki, że wyczuwamy łatwość podczas obracania kołem kierownicy np. w miejscu. W przypadku braku takiego systemu byłoby to dosyć ciężkie. Przegląd taki zalecamy wykonać co roku. Najlepiej podczas kontroli układu kierowniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Kontrolę możemy wykonać na zimnym i ciepłym silniku. Póki co zostaje to bez znaczenia jednak jest bardzo ważne przy odczycie prawidłowego stanu na zbiorniczku wyrównawczym. Umiejscowiony jest on obok zbiorniczka cieczy chłodzącej. Teraz za pomocą śrubokręta odkręcamy jego pokrywę. Jak da się zauważyć przymocowany jest do niej miernik. Wycieramy go za pomocą suchej szmatki i ponownie przykręcamy pokrywę (ręcznie do końca).

Na zimnym silniku olej powinien być w okolicach znacznika MIN w dopuszczalnej odchyłce 3mm. Jeżeli dokonywaliśmy pomiaru na ciepłym silniku to prawidłowy stan mieści się pomiędzy MIN a MAX. W przypadku stwierdzenia większej ilości oleju należy go usunąć ze zbiornika. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Jeżeli stan jest zbyt niski może to oznaczać, że w układzie jest nieszczelność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym punktem będzie właśnie wykonanie kontroli szczelności całego układu wspomagania. Nie jest to operacja konieczna, jeśli nie mamy podejrzeń co do niskiego poziomu płynu w zbiorniczku. Czynność tą można potraktować jako obsługę okresową wykonywaną co 2 lata. Przystępujemy do wykonania kontroli.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

REKLAMA

Przy uruchomionym silniku zaczynamy obracać kierownica w lewo i prawo. Pamiętajmy, żeby robić to do oporu. W ten sposób wytworzymy duże ciśnienie w układzie co będzie sprzyjać ewentualnym wyciekom. Oczywiście pompa ta ma swoje granice wytrzymałości. Nie można jej zbytnio przeciążać. Taka kontrola nie powinna trwać dłużej niż około 10 sekund.

W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona przytrzymać kierownicę w danym położeniu kół i pozwolić nam na dokonanie oględzin. Musimy dokładnie sprawdzić cały układ. Zaczynamy od zaworu tłoka. Znajduje się on tam gdzie łączy się kolumna kierownicy z przekładnią kierowniczą. Jeżeli są tam jakieś problemy to zazwyczaj olej wypływa do kabiny bezpośrednio na przegrodę czołową.

Kolejnym punktem kontrolnym jest sprawdzenie zębatki przekładni. Tutaj można wesprzeć się dobrą lampą. Wycieki najczęściej pojawiają się pod mieszkiem ochronnym. Jeżeli mamy jakiekolwiek podejrzenia nie należy tego bagatelizować. Wystarczy zdjąć opaskę zaciskową i odsunąć gumową osłonę na bok. Wtedy uzyskamy cały obraz stanu faktycznego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Bardzo ważne jest również dokonanie kontroli na pompie oleju. Tutaj wycieki również mogą być trudne do zlokalizowania. Najczęściej, żeby wykryć wszelkie nieszczelności trzeba umyć silnik. Na końcu zostawiamy króćce przewodów. One również mogą mieć problemy ze szczelnością. Ich naprawa jest praktycznie najtańsza w porównaniu z innymi usterkami, jakie mogą wystąpić.

W przypadku kiedy dokonamy wymiany uszkodzonego elementu to konieczne jest odpowietrzenie układu wspomagania. Zanim do tego przejdziemy pierwszym krokiem jaki trzeba wykonać to jest sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli stwierdzimy braki to dolewamy odpowiednią ilość. W celu wykonania tej czynności konieczne jest uniesienie samochodu.

Tutaj ważna uwaga nie wystarczy podnieść boku auta. Interesuje nas, żeby w powietrzu były tylko i wyłącznie przednie koła naszego pojazdu. W tym celu możemy posłużyć się tradycyjnym podnośnikiem. Unosimy każdą stronę pojazdu i podkładamy „kobyłki”. Jest to w zupełności wystarczające do przeprowadzenia tej operacji. Całą pracę wykonujemy przy wyłączonym silniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Kiedy mamy przód naszego auta w górze to obracamy kierownicą do oporu od jednej strony do drugiej. Robimy to 10 razy. Po tej czynności ponownie sprawdzamy poziom oleju. Ewentualne braki uzupełniamy. Możemy teraz opuścić samochód. Uruchamiamy silnik i wykonujemy takie same ruchy kierownicą, również 10 razy. Ważne, żeby były to ruchy od maksymalnego położenia w lewo do maksymalnego położenia w prawo.

Jeżeli pompa pracuje głośno to znak, że musimy powtórzyć ponownie całą operacje. Na początku sprawdzamy poziom oleju i ewentualne braki uzupełniamy. Jeżeli nadal pozostaną niewielkie ilości powietrza w układzie nie należy się martwić. Zostaną one usunięte z układu po pokonaniu około 20 kilometrów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA