REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wspomagania

Robert Kuśpiel
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.

REKLAMA

REKLAMA

Układ wspomagania jest już zazwyczaj wyposażeniem standardowym. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli układu wspomagania w modelu Golf IV i Bora.

Wspomaganie znacznie ułatwia kierowanie każdym pojazdem. Daje się to odczuć podczas jazdy miejskiej z dużą ilością manewrów oraz przy parkowaniu. W takich momentach wspomaganie jest wręcz wymagane. Zasada działania takiego układu jest dosyć prosta. W zbiorniczku wyrównawczym znajduje się olej hydrauliczny. Pompa zasysa go i przekazuje do przekładni kierowniczej.

REKLAMA

Od tego jak skręcimy kołami zależy jego przemieszczenie. Zostaje on skierowany do prawego lub lewego cylinderka. Ten odpowiedzialny jest za nacisk na tłok zębatki. Efekt jest taki, że wyczuwamy łatwość podczas obracania kołem kierownicy np. w miejscu. W przypadku braku takiego systemu byłoby to dosyć ciężkie. Przegląd taki zalecamy wykonać co roku. Najlepiej podczas kontroli układu kierowniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Kontrolę możemy wykonać na zimnym i ciepłym silniku. Póki co zostaje to bez znaczenia jednak jest bardzo ważne przy odczycie prawidłowego stanu na zbiorniczku wyrównawczym. Umiejscowiony jest on obok zbiorniczka cieczy chłodzącej. Teraz za pomocą śrubokręta odkręcamy jego pokrywę. Jak da się zauważyć przymocowany jest do niej miernik. Wycieramy go za pomocą suchej szmatki i ponownie przykręcamy pokrywę (ręcznie do końca).

Na zimnym silniku olej powinien być w okolicach znacznika MIN w dopuszczalnej odchyłce 3mm. Jeżeli dokonywaliśmy pomiaru na ciepłym silniku to prawidłowy stan mieści się pomiędzy MIN a MAX. W przypadku stwierdzenia większej ilości oleju należy go usunąć ze zbiornika. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Jeżeli stan jest zbyt niski może to oznaczać, że w układzie jest nieszczelność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym punktem będzie właśnie wykonanie kontroli szczelności całego układu wspomagania. Nie jest to operacja konieczna, jeśli nie mamy podejrzeń co do niskiego poziomu płynu w zbiorniczku. Czynność tą można potraktować jako obsługę okresową wykonywaną co 2 lata. Przystępujemy do wykonania kontroli.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

REKLAMA

Przy uruchomionym silniku zaczynamy obracać kierownica w lewo i prawo. Pamiętajmy, żeby robić to do oporu. W ten sposób wytworzymy duże ciśnienie w układzie co będzie sprzyjać ewentualnym wyciekom. Oczywiście pompa ta ma swoje granice wytrzymałości. Nie można jej zbytnio przeciążać. Taka kontrola nie powinna trwać dłużej niż około 10 sekund.

W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona przytrzymać kierownicę w danym położeniu kół i pozwolić nam na dokonanie oględzin. Musimy dokładnie sprawdzić cały układ. Zaczynamy od zaworu tłoka. Znajduje się on tam gdzie łączy się kolumna kierownicy z przekładnią kierowniczą. Jeżeli są tam jakieś problemy to zazwyczaj olej wypływa do kabiny bezpośrednio na przegrodę czołową.

Kolejnym punktem kontrolnym jest sprawdzenie zębatki przekładni. Tutaj można wesprzeć się dobrą lampą. Wycieki najczęściej pojawiają się pod mieszkiem ochronnym. Jeżeli mamy jakiekolwiek podejrzenia nie należy tego bagatelizować. Wystarczy zdjąć opaskę zaciskową i odsunąć gumową osłonę na bok. Wtedy uzyskamy cały obraz stanu faktycznego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Bardzo ważne jest również dokonanie kontroli na pompie oleju. Tutaj wycieki również mogą być trudne do zlokalizowania. Najczęściej, żeby wykryć wszelkie nieszczelności trzeba umyć silnik. Na końcu zostawiamy króćce przewodów. One również mogą mieć problemy ze szczelnością. Ich naprawa jest praktycznie najtańsza w porównaniu z innymi usterkami, jakie mogą wystąpić.

W przypadku kiedy dokonamy wymiany uszkodzonego elementu to konieczne jest odpowietrzenie układu wspomagania. Zanim do tego przejdziemy pierwszym krokiem jaki trzeba wykonać to jest sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli stwierdzimy braki to dolewamy odpowiednią ilość. W celu wykonania tej czynności konieczne jest uniesienie samochodu.

Tutaj ważna uwaga nie wystarczy podnieść boku auta. Interesuje nas, żeby w powietrzu były tylko i wyłącznie przednie koła naszego pojazdu. W tym celu możemy posłużyć się tradycyjnym podnośnikiem. Unosimy każdą stronę pojazdu i podkładamy „kobyłki”. Jest to w zupełności wystarczające do przeprowadzenia tej operacji. Całą pracę wykonujemy przy wyłączonym silniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Kiedy mamy przód naszego auta w górze to obracamy kierownicą do oporu od jednej strony do drugiej. Robimy to 10 razy. Po tej czynności ponownie sprawdzamy poziom oleju. Ewentualne braki uzupełniamy. Możemy teraz opuścić samochód. Uruchamiamy silnik i wykonujemy takie same ruchy kierownicą, również 10 razy. Ważne, żeby były to ruchy od maksymalnego położenia w lewo do maksymalnego położenia w prawo.

Jeżeli pompa pracuje głośno to znak, że musimy powtórzyć ponownie całą operacje. Na początku sprawdzamy poziom oleju i ewentualne braki uzupełniamy. Jeżeli nadal pozostaną niewielkie ilości powietrza w układzie nie należy się martwić. Zostaną one usunięte z układu po pokonaniu około 20 kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

REKLAMA