REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wspomagania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.
Przegląd układu wspomagania w Volkswagenie Golfie IV/Bora.

REKLAMA

REKLAMA

Układ wspomagania jest już zazwyczaj wyposażeniem standardowym. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli układu wspomagania w modelu Golf IV i Bora.

Wspomaganie znacznie ułatwia kierowanie każdym pojazdem. Daje się to odczuć podczas jazdy miejskiej z dużą ilością manewrów oraz przy parkowaniu. W takich momentach wspomaganie jest wręcz wymagane. Zasada działania takiego układu jest dosyć prosta. W zbiorniczku wyrównawczym znajduje się olej hydrauliczny. Pompa zasysa go i przekazuje do przekładni kierowniczej.

REKLAMA

Od tego jak skręcimy kołami zależy jego przemieszczenie. Zostaje on skierowany do prawego lub lewego cylinderka. Ten odpowiedzialny jest za nacisk na tłok zębatki. Efekt jest taki, że wyczuwamy łatwość podczas obracania kołem kierownicy np. w miejscu. W przypadku braku takiego systemu byłoby to dosyć ciężkie. Przegląd taki zalecamy wykonać co roku. Najlepiej podczas kontroli układu kierowniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Kontrolę możemy wykonać na zimnym i ciepłym silniku. Póki co zostaje to bez znaczenia jednak jest bardzo ważne przy odczycie prawidłowego stanu na zbiorniczku wyrównawczym. Umiejscowiony jest on obok zbiorniczka cieczy chłodzącej. Teraz za pomocą śrubokręta odkręcamy jego pokrywę. Jak da się zauważyć przymocowany jest do niej miernik. Wycieramy go za pomocą suchej szmatki i ponownie przykręcamy pokrywę (ręcznie do końca).

Na zimnym silniku olej powinien być w okolicach znacznika MIN w dopuszczalnej odchyłce 3mm. Jeżeli dokonywaliśmy pomiaru na ciepłym silniku to prawidłowy stan mieści się pomiędzy MIN a MAX. W przypadku stwierdzenia większej ilości oleju należy go usunąć ze zbiornika. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Jeżeli stan jest zbyt niski może to oznaczać, że w układzie jest nieszczelność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym punktem będzie właśnie wykonanie kontroli szczelności całego układu wspomagania. Nie jest to operacja konieczna, jeśli nie mamy podejrzeń co do niskiego poziomu płynu w zbiorniczku. Czynność tą można potraktować jako obsługę okresową wykonywaną co 2 lata. Przystępujemy do wykonania kontroli.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

REKLAMA

Przy uruchomionym silniku zaczynamy obracać kierownica w lewo i prawo. Pamiętajmy, żeby robić to do oporu. W ten sposób wytworzymy duże ciśnienie w układzie co będzie sprzyjać ewentualnym wyciekom. Oczywiście pompa ta ma swoje granice wytrzymałości. Nie można jej zbytnio przeciążać. Taka kontrola nie powinna trwać dłużej niż około 10 sekund.

W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona przytrzymać kierownicę w danym położeniu kół i pozwolić nam na dokonanie oględzin. Musimy dokładnie sprawdzić cały układ. Zaczynamy od zaworu tłoka. Znajduje się on tam gdzie łączy się kolumna kierownicy z przekładnią kierowniczą. Jeżeli są tam jakieś problemy to zazwyczaj olej wypływa do kabiny bezpośrednio na przegrodę czołową.

Kolejnym punktem kontrolnym jest sprawdzenie zębatki przekładni. Tutaj można wesprzeć się dobrą lampą. Wycieki najczęściej pojawiają się pod mieszkiem ochronnym. Jeżeli mamy jakiekolwiek podejrzenia nie należy tego bagatelizować. Wystarczy zdjąć opaskę zaciskową i odsunąć gumową osłonę na bok. Wtedy uzyskamy cały obraz stanu faktycznego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Bardzo ważne jest również dokonanie kontroli na pompie oleju. Tutaj wycieki również mogą być trudne do zlokalizowania. Najczęściej, żeby wykryć wszelkie nieszczelności trzeba umyć silnik. Na końcu zostawiamy króćce przewodów. One również mogą mieć problemy ze szczelnością. Ich naprawa jest praktycznie najtańsza w porównaniu z innymi usterkami, jakie mogą wystąpić.

W przypadku kiedy dokonamy wymiany uszkodzonego elementu to konieczne jest odpowietrzenie układu wspomagania. Zanim do tego przejdziemy pierwszym krokiem jaki trzeba wykonać to jest sprawdzenie poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli stwierdzimy braki to dolewamy odpowiednią ilość. W celu wykonania tej czynności konieczne jest uniesienie samochodu.

Tutaj ważna uwaga nie wystarczy podnieść boku auta. Interesuje nas, żeby w powietrzu były tylko i wyłącznie przednie koła naszego pojazdu. W tym celu możemy posłużyć się tradycyjnym podnośnikiem. Unosimy każdą stronę pojazdu i podkładamy „kobyłki”. Jest to w zupełności wystarczające do przeprowadzenia tej operacji. Całą pracę wykonujemy przy wyłączonym silniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Kiedy mamy przód naszego auta w górze to obracamy kierownicą do oporu od jednej strony do drugiej. Robimy to 10 razy. Po tej czynności ponownie sprawdzamy poziom oleju. Ewentualne braki uzupełniamy. Możemy teraz opuścić samochód. Uruchamiamy silnik i wykonujemy takie same ruchy kierownicą, również 10 razy. Ważne, żeby były to ruchy od maksymalnego położenia w lewo do maksymalnego położenia w prawo.

Jeżeli pompa pracuje głośno to znak, że musimy powtórzyć ponownie całą operacje. Na początku sprawdzamy poziom oleju i ewentualne braki uzupełniamy. Jeżeli nadal pozostaną niewielkie ilości powietrza w układzie nie należy się martwić. Zostaną one usunięte z układu po pokonaniu około 20 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

REKLAMA

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA