REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o auto, którym nie jeździmy na co dzień?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Auta, jak każda rzecz, zużywa się podczas eksploatacji. Jeśli jednak samochód służy nam jedynie do sezonowych przejażdżek lub wypadów na weekend, nie oznacza to, że nie wymaga dbałości i systematycznej kontroli jego stanu technicznego.

Auta z zasady służą do jeżdżenia. Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie wielu podzespołów auta. W najgorszej sytuacji znajdują się samochody pozostawione na dłuższy czas bez zadaszenia. Słońce ma destrukcyjny wpływ na lakier, uszczelki, plastiki, zaś wilgoć powoduje korodowanie nadwozia i hamulców.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować samochód do jesieni?

Właścicielom pojazdów, którzy auta używają ‘od święta’ radzimy zastosować się do kilku prostych, lecz bardzo ważnych porad:

  1. Układ elektryczny – nawet gdy auto stoi bez ruchu, takie urządzenia jak radio, alarm, czy zestaw głośnomówiący pobierają prąd. Akumulator ładuję się w czasie jazdy, więc kiedy jazdy nie ma, efekt jest do przewidzenia – auto już po kilku tygodniach postoju, może nie odpalić. Radzimy więc kupić ładowarkę podtrzymującą (kosz to około 60 zł), dzięki której unikniemy problemu utraty energii. Akumulator i wrażliwe miejsca układu (styki, połączenia elektryczne) zaleca się zabezpieczać smarem chroniącym przed utlenianiem. Ceny takich specyfików zaczynają się już od kilku złotych.
  2. Paliwo –  choć tankowanie do pełna auta , którego nie używamy, może się wydawać szaleństwem, to jest kilka argumentów, które za tym przemawiają. Paliwo w momencie styczności z powietrzem, szybciej się starzeje. Także para wodna nie będzie się skraplać w pełnym zbiorniku. Ponadto bak wypełniony paliwem, nie skoroduje.
  3. Opony – W aucie, którym nikt nie jeździ, warto trochę mocniej napompować opony (110-120% normy) Pomoże to w uniknięciu uszkodzeń i deformacji. Raz na kilka tygodni zaleca się również przestawić auto, chociażby o kilkadziesiąt centymetrów.
  4. Przejazdy – raz na kilka, kilkanaście dni,  powinniśmy przejechać się autem. Często popełnianym błędem jest myślenie, że samo zapalenia auta i pozostawienie go na biegu jałowym, pomoże mu. Nic bardziej mylnego, taki zabieg może jedynie zaszkodzić. Tak samo nie powinniśmy wkręcać na wysokie obroty zimnego motoru. Po uruchomieniu silnika, trzeba zaczekać aż osiągnie temperaturę roboczą, gdyż w tym czasie odparuje woda, która skrapla się wewnątrz zimnego silnika. Powinniśmy również wygrzać i przedmuchać wydech, do którego także wkrada się wilgoć.
  5. Olej – starzeje się niezależnie od ilości przebytych kilometrów. Kontakt z powietrzem i elementami smarowanymi zmienia właściwości oleju. W momencie, kiedy auto używane jest od czasu do czasu, olej powinniśmy wymieniać częściej. Najbardziej odporne na starzenie są oleje syntetyczne, także w nowoczesnych silnikach, stosujmy takie. W starszych konstrukcjach trzeba sprawdzić jaki olej możemy zastosować.
  6. Wosk – woskowanie auta, oprócz poprawy wyglądu, dobrze je zabezpiecza. Zmniejsza działanie promieniowania UV, soli drogowej i ptasich odchodów. Ułatwia także mycie auta, które w przypadku nawoskowanego auta, ogranicza się tylko do spłukania wodą.
  7. Dach w kabriolecie – autem, które służy do niedzielnych przejażdżek, bardzo często jest kabriolet. Warto więc pomyśleć o jego zabezpieczaniu. Więcej o myciu, konserwacji i eksploatacji dachów w kabrioletach można przeczytać tutaj

Zobacz też: Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA