REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o auto, którym nie jeździmy na co dzień?

Piotr Czerniakowski
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Auta, jak każda rzecz, zużywa się podczas eksploatacji. Jeśli jednak samochód służy nam jedynie do sezonowych przejażdżek lub wypadów na weekend, nie oznacza to, że nie wymaga dbałości i systematycznej kontroli jego stanu technicznego.

Auta z zasady służą do jeżdżenia. Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie wielu podzespołów auta. W najgorszej sytuacji znajdują się samochody pozostawione na dłuższy czas bez zadaszenia. Słońce ma destrukcyjny wpływ na lakier, uszczelki, plastiki, zaś wilgoć powoduje korodowanie nadwozia i hamulców.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować samochód do jesieni?

Właścicielom pojazdów, którzy auta używają ‘od święta’ radzimy zastosować się do kilku prostych, lecz bardzo ważnych porad:

  1. Układ elektryczny – nawet gdy auto stoi bez ruchu, takie urządzenia jak radio, alarm, czy zestaw głośnomówiący pobierają prąd. Akumulator ładuję się w czasie jazdy, więc kiedy jazdy nie ma, efekt jest do przewidzenia – auto już po kilku tygodniach postoju, może nie odpalić. Radzimy więc kupić ładowarkę podtrzymującą (kosz to około 60 zł), dzięki której unikniemy problemu utraty energii. Akumulator i wrażliwe miejsca układu (styki, połączenia elektryczne) zaleca się zabezpieczać smarem chroniącym przed utlenianiem. Ceny takich specyfików zaczynają się już od kilku złotych.
  2. Paliwo –  choć tankowanie do pełna auta , którego nie używamy, może się wydawać szaleństwem, to jest kilka argumentów, które za tym przemawiają. Paliwo w momencie styczności z powietrzem, szybciej się starzeje. Także para wodna nie będzie się skraplać w pełnym zbiorniku. Ponadto bak wypełniony paliwem, nie skoroduje.
  3. Opony – W aucie, którym nikt nie jeździ, warto trochę mocniej napompować opony (110-120% normy) Pomoże to w uniknięciu uszkodzeń i deformacji. Raz na kilka tygodni zaleca się również przestawić auto, chociażby o kilkadziesiąt centymetrów.
  4. Przejazdy – raz na kilka, kilkanaście dni,  powinniśmy przejechać się autem. Często popełnianym błędem jest myślenie, że samo zapalenia auta i pozostawienie go na biegu jałowym, pomoże mu. Nic bardziej mylnego, taki zabieg może jedynie zaszkodzić. Tak samo nie powinniśmy wkręcać na wysokie obroty zimnego motoru. Po uruchomieniu silnika, trzeba zaczekać aż osiągnie temperaturę roboczą, gdyż w tym czasie odparuje woda, która skrapla się wewnątrz zimnego silnika. Powinniśmy również wygrzać i przedmuchać wydech, do którego także wkrada się wilgoć.
  5. Olej – starzeje się niezależnie od ilości przebytych kilometrów. Kontakt z powietrzem i elementami smarowanymi zmienia właściwości oleju. W momencie, kiedy auto używane jest od czasu do czasu, olej powinniśmy wymieniać częściej. Najbardziej odporne na starzenie są oleje syntetyczne, także w nowoczesnych silnikach, stosujmy takie. W starszych konstrukcjach trzeba sprawdzić jaki olej możemy zastosować.
  6. Wosk – woskowanie auta, oprócz poprawy wyglądu, dobrze je zabezpiecza. Zmniejsza działanie promieniowania UV, soli drogowej i ptasich odchodów. Ułatwia także mycie auta, które w przypadku nawoskowanego auta, ogranicza się tylko do spłukania wodą.
  7. Dach w kabriolecie – autem, które służy do niedzielnych przejażdżek, bardzo często jest kabriolet. Warto więc pomyśleć o jego zabezpieczaniu. Więcej o myciu, konserwacji i eksploatacji dachów w kabrioletach można przeczytać tutaj

Zobacz też: Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA