REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o auto, którym nie jeździmy na co dzień?

Piotr Czerniakowski
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia
Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie technicznym wielu podzespołów auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Auta, jak każda rzecz, zużywa się podczas eksploatacji. Jeśli jednak samochód służy nam jedynie do sezonowych przejażdżek lub wypadów na weekend, nie oznacza to, że nie wymaga dbałości i systematycznej kontroli jego stanu technicznego.

Auta z zasady służą do jeżdżenia. Dłuższa przerwa w eksploatacji, bez odpowiedniego zabezpieczenia, musi odbić się na stanie wielu podzespołów auta. W najgorszej sytuacji znajdują się samochody pozostawione na dłuższy czas bez zadaszenia. Słońce ma destrukcyjny wpływ na lakier, uszczelki, plastiki, zaś wilgoć powoduje korodowanie nadwozia i hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować samochód do jesieni?

Właścicielom pojazdów, którzy auta używają ‘od święta’ radzimy zastosować się do kilku prostych, lecz bardzo ważnych porad:

  1. Układ elektryczny – nawet gdy auto stoi bez ruchu, takie urządzenia jak radio, alarm, czy zestaw głośnomówiący pobierają prąd. Akumulator ładuję się w czasie jazdy, więc kiedy jazdy nie ma, efekt jest do przewidzenia – auto już po kilku tygodniach postoju, może nie odpalić. Radzimy więc kupić ładowarkę podtrzymującą (kosz to około 60 zł), dzięki której unikniemy problemu utraty energii. Akumulator i wrażliwe miejsca układu (styki, połączenia elektryczne) zaleca się zabezpieczać smarem chroniącym przed utlenianiem. Ceny takich specyfików zaczynają się już od kilku złotych.
  2. Paliwo –  choć tankowanie do pełna auta , którego nie używamy, może się wydawać szaleństwem, to jest kilka argumentów, które za tym przemawiają. Paliwo w momencie styczności z powietrzem, szybciej się starzeje. Także para wodna nie będzie się skraplać w pełnym zbiorniku. Ponadto bak wypełniony paliwem, nie skoroduje.
  3. Opony – W aucie, którym nikt nie jeździ, warto trochę mocniej napompować opony (110-120% normy) Pomoże to w uniknięciu uszkodzeń i deformacji. Raz na kilka tygodni zaleca się również przestawić auto, chociażby o kilkadziesiąt centymetrów.
  4. Przejazdy – raz na kilka, kilkanaście dni,  powinniśmy przejechać się autem. Często popełnianym błędem jest myślenie, że samo zapalenia auta i pozostawienie go na biegu jałowym, pomoże mu. Nic bardziej mylnego, taki zabieg może jedynie zaszkodzić. Tak samo nie powinniśmy wkręcać na wysokie obroty zimnego motoru. Po uruchomieniu silnika, trzeba zaczekać aż osiągnie temperaturę roboczą, gdyż w tym czasie odparuje woda, która skrapla się wewnątrz zimnego silnika. Powinniśmy również wygrzać i przedmuchać wydech, do którego także wkrada się wilgoć.
  5. Olej – starzeje się niezależnie od ilości przebytych kilometrów. Kontakt z powietrzem i elementami smarowanymi zmienia właściwości oleju. W momencie, kiedy auto używane jest od czasu do czasu, olej powinniśmy wymieniać częściej. Najbardziej odporne na starzenie są oleje syntetyczne, także w nowoczesnych silnikach, stosujmy takie. W starszych konstrukcjach trzeba sprawdzić jaki olej możemy zastosować.
  6. Wosk – woskowanie auta, oprócz poprawy wyglądu, dobrze je zabezpiecza. Zmniejsza działanie promieniowania UV, soli drogowej i ptasich odchodów. Ułatwia także mycie auta, które w przypadku nawoskowanego auta, ogranicza się tylko do spłukania wodą.
  7. Dach w kabriolecie – autem, które służy do niedzielnych przejażdżek, bardzo często jest kabriolet. Warto więc pomyśleć o jego zabezpieczaniu. Więcej o myciu, konserwacji i eksploatacji dachów w kabrioletach można przeczytać tutaj

Zobacz też: Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA