REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji?

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? Czy opony można nacinać i bieżnikować?

Dlaczego potrzebne są opony zimowe? Kiedy należy je zakładać? Które opony spełniają poszczególne normy przepisów dotyczących jazdy w zimowych warunkach drogowych? Czy można je nacinać i bieżnikować? Zbliżająca się zima sprawia, że wielu operatorów flot szuka odpowiedzi na przynajmniej jedno z powyższych pytań. Eksperci z Grupy Goodyear postanowili udzielić szczegółowych wyjaśnień w tych kluczowych aspektach związanych z zimowym ogumieniem dla pojazdów użytkowych.

REKLAMA

Więcej informacji na temat eksploatacji opon znajdziesz tutaj

Dlaczego potrzebne są opony zimowe?

W ostatnich latach pogoda w Europie staje się znacznie mniej przewidywalna i coraz bardziej ekstremalna. Tym ważniejsze jest dobre przygotowanie do zimy. Pojazd ciężarowy zatrzymany w trasie oznacza niedostarczenie towaru na czas, co bezpośrednio przekłada się na znaczący wzrost kosztów. Straty flot mogą łatwo sięgnąć 500 euro dziennie za każdy zatrzymany pojazd. Dodatkowo wobec zróżnicowanych europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, źle dobrane ogumienie może również oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na policyjnym parkingu. W rezultacie zarządzanie oponami nabiera największego znaczenia wraz ze zbliżającą się zimową pogodą. Każda flota jeżdżąca po drogach, na których mogą wystąpić opady śniegu i deszczu musi przygotować odpowiednie ogumienie. Wprowadzenie opon ciężarowych, nadających się do użytkowania przez cały rok – w tym również podczas niektórych warunków zimowych – stworzyło nową, atrakcyjną opcję dla flot, które tylko czasami mają do czynienia z warunkami zimowymi.

Czym jest opona zimowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do niedawna nie istniała oficjalna definicja opon zimowych. Jedynym wyznacznikiem był symbol M+S (‘Mud and Snow’, czyli błoto i śnieg) na ścianie bocznej, który po prostu wskazuje, że opona ma lepszą trakcję zimą niż zwykłe ogumienie. Jednakże ten znak nie jest związany z żadnym standardowo określonym poziomem trakcji na śniegu. W 2012 roku Unia Europejska wprowadziła nowe oznaczenie: symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Tylko ogumienie, które przejdzie rygorystyczny test zgodny z normą ISO może „nosić" ten znak dla śniegowych opon ciężarowych. Aby przejść test, konkretny produkt musi być, o co najmniej 25% lepszy pod względem trakcji na śniegu niż standardowa opona referencyjna.

Dedykowana linia ciężarowego ogumienia zimowego Goodyear to ULTRA GRIP MAX, w skład której wchodzą: opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S, opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D oraz opona naczepy ULTRA GRIP MAX T.  Wszystkie trzy noszą oznaczenia M+S i 3PMSF. Oferują one maksymalną przyczepność i kontrolę we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach, a także spełniają normy oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Goodyear oferuje również opony ciężarowe KMAX – osiągające długie przebiegi – oraz FUELMAX – obniżające zużycie paliwa.  Opony KMAX D i FUELMAX D na oś napędową umożliwiają całoroczną eksploatację za sprawą oznaczeń M+S i 3PMSF. Ogumienie wyróżnia się zimowymi osiągami lepszymi niż opony M+S oraz nadaje się do ciężarówek, które od czasu do czasu realizują zlecenia w warunkach zimowych. Spełniają one wszystkie aktualne regulacje europejskie odnośnie zimowych opon ciężarowych na oś napędową i można je eksploatować przez cały rok.

Czym różnią się specjalistyczne, zimowe opony ciężarowe od opon ciężarowych z oznaczeniem M+S i 3PMSF?

Zimowe opony ciężarowe produkowane przez Grupę Goodyear noszą oznaczenia M+S i 3PMSF, co oznacza, że spełniają najsurowsze normy oraz wymogi dla zimowego ogumienia w zakresie osiągów. Najważniejsza różnica między oponami z oznaczeniem M+S i 3PMSF przeznaczonymi do całorocznej eksploatacji, a ciężarowymi oponami zimowymi polega na tym, że te drugie zaprojektowano specjalnie pod kątem maksymalizacji osiągów zimą. W rezultacie oferują one większą przyczepności i trakcję w najcięższych warunkach zimowych, utrzymując te właściwości w miarę zużywania się ogumienia. Na przykład opona Goodyear ULTRA GRIP MAX D na oś napędową zapewnia osiągi przewyższające minimum niezbędne do uzyskania oznaczenia 3PMSF nawet przy w połowie zużytym bieżniku.

Na które osie należy zakładać zimowe opony ciężarowe?

REKLAMA

Floty muszą zawczasu sprawdzić wymagania w poszczególnych krajach, do których chcą jeździć, ponieważ te często się zmieniają. Obecnie minimalny wymóg w większości państw to opony M+S na osi napędowej, a w niektórych przypadkach również na osi kierowanej i osiach naczepy. W części krajów wymagane jest również posiadanie łańcuchów. 

Zapewnienie maksymalnej trakcji opon na osi napędowej jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w ruchu w trudnych warunkach drogowych, takich jak śnieg i lód. Warto jednak w takiej sytuacji założyć też dedykowane, ciężarowe zimowe ogumienie na oś kierowaną, a dla maksymalnej kontroli również zimowe opony na osie naczep. Dlatego właśnie flotom, których ciężarówki zmagają się z trudnymi warunkami w postaci dużych opadów śniegu lub poruszają się zimą w obszarach górzystych poleca się opony ściśle zimowe ULTRA GRIP MAX, które spełniają wymogi klasyfikacji 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Kiedy potrzebujemy opon zimowych?

Zimowe opony ciężarowe umożliwiają poruszanie się w trudnych warunkach zimowych, a także spełniają wymogi przepisów drogowych. W krajach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych (różne w zależności od danego państwa), zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych datach lub gdy zaistnieją określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą występować już znacznie wcześniej – szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Aby nie dać się zaskoczyć, wiele flot operujących w tych obszarach, lub na terenach alpejskich zakłada zimowe ogumienie już w październiku. 15 kwietnia to obecnie najpóźniejsza data zakończenia obowiązywania przepisów o oponach zimowych, w niektórych krajach. W przypadku stosowania opon oznaczonych M+S nie ma obaw w tym zakresie. Niektóre kraje określają również minimalną głębokość bieżnika tego rodzaju opon w zimowych warunkach, możne ona być inna niż normalna minimalna głębokość bieżnika. Najwyższe osiągi zimowe charakteryzują opony z serii Goodyear ULTRA GRIP MAX, na przykład opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D spełnia najwyższe standardy nawet, gdy bieżnik jest zużyty do połowy.

Kiedy zdejmować ciężarowe opony zimowe?

W pewnym stopniu zależy to od charakteru pracy floty. W krajach skandynawskich i regionach alpejskich wielu operatorów korzysta z opon zimowych „od jesieni do jesieni”, tzn. nowe opony zimowe są zakładane tuż przed początkiem zimy i wymieniane 12 miesięcy później. W innym wypadku zimowe opony ciężarowe najlepiej zdejmować na koniec zimy, gdy warunki się poprawiają i przestają obowiązywać przepisy zimowe, lub gdy bieżnik jest zużyty.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Bieżnikowanie i nacinanie zimowych opon ciężarowych

Bieżnikowanie wydłuża okres eksploatacji opon ciężarowych, a tym samym zmniejsza oddziaływanie branży na środowisko. Główną zaletą korzystania z bieżnikowanego ogumienia takiego jak Goodyear TreadMax jest maksymalnie wykorzystanie wartości opon. Wszystkie produkty ciężarowe Goodyear można bieżnikować i nacinać, a wybór zimowych opon ciężarowych jest szeroki. Marka daje szereg możliwości w zakresie bieżnikowania. Wszystkie osnowy Goodyear najnowszej generacji można bieżnikować na gorąco jako produkty TreadMax z wyborem bieżników. Na przykład oponę Goodyear KMAX lub FUELMAX można bieżnikować jako ciężarową oponę zimową ULTRA GRIP MAX i odwrotnie.  Zatem opona ciężarowa wymagająca bieżnikowania pod koniec lata może zostać bieżnikowania, jako zimowa opona ciężarowa zapewniająca maksymalną przyczepność. Opony bieżnikowane na gorąco TreadMax mają te same wzory bieżnika, powstają z podobnych materiałów, co opony nowe i są wytwarzane w niemal takim samym procesie technologicznym, dlatego ich osiągi są bardzo zbliżone do nowych opon.

Wybór ogumienia ciężarowego Goodyear na zimę i eksploatację całoroczną pozwala flotom maksymalizować wydajność i przygotowywać się do najtrudniejszych, zimowych warunków drogowych.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA