REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? Czy opony można nacinać i bieżnikować?

Dlaczego potrzebne są opony zimowe? Kiedy należy je zakładać? Które opony spełniają poszczególne normy przepisów dotyczących jazdy w zimowych warunkach drogowych? Czy można je nacinać i bieżnikować? Zbliżająca się zima sprawia, że wielu operatorów flot szuka odpowiedzi na przynajmniej jedno z powyższych pytań. Eksperci z Grupy Goodyear postanowili udzielić szczegółowych wyjaśnień w tych kluczowych aspektach związanych z zimowym ogumieniem dla pojazdów użytkowych.

REKLAMA

Więcej informacji na temat eksploatacji opon znajdziesz tutaj

Dlaczego potrzebne są opony zimowe?

W ostatnich latach pogoda w Europie staje się znacznie mniej przewidywalna i coraz bardziej ekstremalna. Tym ważniejsze jest dobre przygotowanie do zimy. Pojazd ciężarowy zatrzymany w trasie oznacza niedostarczenie towaru na czas, co bezpośrednio przekłada się na znaczący wzrost kosztów. Straty flot mogą łatwo sięgnąć 500 euro dziennie za każdy zatrzymany pojazd. Dodatkowo wobec zróżnicowanych europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, źle dobrane ogumienie może również oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na policyjnym parkingu. W rezultacie zarządzanie oponami nabiera największego znaczenia wraz ze zbliżającą się zimową pogodą. Każda flota jeżdżąca po drogach, na których mogą wystąpić opady śniegu i deszczu musi przygotować odpowiednie ogumienie. Wprowadzenie opon ciężarowych, nadających się do użytkowania przez cały rok – w tym również podczas niektórych warunków zimowych – stworzyło nową, atrakcyjną opcję dla flot, które tylko czasami mają do czynienia z warunkami zimowymi.

Czym jest opona zimowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do niedawna nie istniała oficjalna definicja opon zimowych. Jedynym wyznacznikiem był symbol M+S (‘Mud and Snow’, czyli błoto i śnieg) na ścianie bocznej, który po prostu wskazuje, że opona ma lepszą trakcję zimą niż zwykłe ogumienie. Jednakże ten znak nie jest związany z żadnym standardowo określonym poziomem trakcji na śniegu. W 2012 roku Unia Europejska wprowadziła nowe oznaczenie: symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Tylko ogumienie, które przejdzie rygorystyczny test zgodny z normą ISO może „nosić" ten znak dla śniegowych opon ciężarowych. Aby przejść test, konkretny produkt musi być, o co najmniej 25% lepszy pod względem trakcji na śniegu niż standardowa opona referencyjna.

Dedykowana linia ciężarowego ogumienia zimowego Goodyear to ULTRA GRIP MAX, w skład której wchodzą: opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S, opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D oraz opona naczepy ULTRA GRIP MAX T.  Wszystkie trzy noszą oznaczenia M+S i 3PMSF. Oferują one maksymalną przyczepność i kontrolę we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach, a także spełniają normy oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Goodyear oferuje również opony ciężarowe KMAX – osiągające długie przebiegi – oraz FUELMAX – obniżające zużycie paliwa.  Opony KMAX D i FUELMAX D na oś napędową umożliwiają całoroczną eksploatację za sprawą oznaczeń M+S i 3PMSF. Ogumienie wyróżnia się zimowymi osiągami lepszymi niż opony M+S oraz nadaje się do ciężarówek, które od czasu do czasu realizują zlecenia w warunkach zimowych. Spełniają one wszystkie aktualne regulacje europejskie odnośnie zimowych opon ciężarowych na oś napędową i można je eksploatować przez cały rok.

Czym różnią się specjalistyczne, zimowe opony ciężarowe od opon ciężarowych z oznaczeniem M+S i 3PMSF?

Zimowe opony ciężarowe produkowane przez Grupę Goodyear noszą oznaczenia M+S i 3PMSF, co oznacza, że spełniają najsurowsze normy oraz wymogi dla zimowego ogumienia w zakresie osiągów. Najważniejsza różnica między oponami z oznaczeniem M+S i 3PMSF przeznaczonymi do całorocznej eksploatacji, a ciężarowymi oponami zimowymi polega na tym, że te drugie zaprojektowano specjalnie pod kątem maksymalizacji osiągów zimą. W rezultacie oferują one większą przyczepności i trakcję w najcięższych warunkach zimowych, utrzymując te właściwości w miarę zużywania się ogumienia. Na przykład opona Goodyear ULTRA GRIP MAX D na oś napędową zapewnia osiągi przewyższające minimum niezbędne do uzyskania oznaczenia 3PMSF nawet przy w połowie zużytym bieżniku.

Na które osie należy zakładać zimowe opony ciężarowe?

REKLAMA

Floty muszą zawczasu sprawdzić wymagania w poszczególnych krajach, do których chcą jeździć, ponieważ te często się zmieniają. Obecnie minimalny wymóg w większości państw to opony M+S na osi napędowej, a w niektórych przypadkach również na osi kierowanej i osiach naczepy. W części krajów wymagane jest również posiadanie łańcuchów. 

Zapewnienie maksymalnej trakcji opon na osi napędowej jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w ruchu w trudnych warunkach drogowych, takich jak śnieg i lód. Warto jednak w takiej sytuacji założyć też dedykowane, ciężarowe zimowe ogumienie na oś kierowaną, a dla maksymalnej kontroli również zimowe opony na osie naczep. Dlatego właśnie flotom, których ciężarówki zmagają się z trudnymi warunkami w postaci dużych opadów śniegu lub poruszają się zimą w obszarach górzystych poleca się opony ściśle zimowe ULTRA GRIP MAX, które spełniają wymogi klasyfikacji 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Kiedy potrzebujemy opon zimowych?

Zimowe opony ciężarowe umożliwiają poruszanie się w trudnych warunkach zimowych, a także spełniają wymogi przepisów drogowych. W krajach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych (różne w zależności od danego państwa), zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych datach lub gdy zaistnieją określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą występować już znacznie wcześniej – szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Aby nie dać się zaskoczyć, wiele flot operujących w tych obszarach, lub na terenach alpejskich zakłada zimowe ogumienie już w październiku. 15 kwietnia to obecnie najpóźniejsza data zakończenia obowiązywania przepisów o oponach zimowych, w niektórych krajach. W przypadku stosowania opon oznaczonych M+S nie ma obaw w tym zakresie. Niektóre kraje określają również minimalną głębokość bieżnika tego rodzaju opon w zimowych warunkach, możne ona być inna niż normalna minimalna głębokość bieżnika. Najwyższe osiągi zimowe charakteryzują opony z serii Goodyear ULTRA GRIP MAX, na przykład opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D spełnia najwyższe standardy nawet, gdy bieżnik jest zużyty do połowy.

Kiedy zdejmować ciężarowe opony zimowe?

W pewnym stopniu zależy to od charakteru pracy floty. W krajach skandynawskich i regionach alpejskich wielu operatorów korzysta z opon zimowych „od jesieni do jesieni”, tzn. nowe opony zimowe są zakładane tuż przed początkiem zimy i wymieniane 12 miesięcy później. W innym wypadku zimowe opony ciężarowe najlepiej zdejmować na koniec zimy, gdy warunki się poprawiają i przestają obowiązywać przepisy zimowe, lub gdy bieżnik jest zużyty.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Bieżnikowanie i nacinanie zimowych opon ciężarowych

Bieżnikowanie wydłuża okres eksploatacji opon ciężarowych, a tym samym zmniejsza oddziaływanie branży na środowisko. Główną zaletą korzystania z bieżnikowanego ogumienia takiego jak Goodyear TreadMax jest maksymalnie wykorzystanie wartości opon. Wszystkie produkty ciężarowe Goodyear można bieżnikować i nacinać, a wybór zimowych opon ciężarowych jest szeroki. Marka daje szereg możliwości w zakresie bieżnikowania. Wszystkie osnowy Goodyear najnowszej generacji można bieżnikować na gorąco jako produkty TreadMax z wyborem bieżników. Na przykład oponę Goodyear KMAX lub FUELMAX można bieżnikować jako ciężarową oponę zimową ULTRA GRIP MAX i odwrotnie.  Zatem opona ciężarowa wymagająca bieżnikowania pod koniec lata może zostać bieżnikowania, jako zimowa opona ciężarowa zapewniająca maksymalną przyczepność. Opony bieżnikowane na gorąco TreadMax mają te same wzory bieżnika, powstają z podobnych materiałów, co opony nowe i są wytwarzane w niemal takim samym procesie technologicznym, dlatego ich osiągi są bardzo zbliżone do nowych opon.

Wybór ogumienia ciężarowego Goodyear na zimę i eksploatację całoroczną pozwala flotom maksymalizować wydajność i przygotowywać się do najtrudniejszych, zimowych warunków drogowych.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA