REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zarządzać oponami ciężarowymi by ograniczyć koszty eksploatacji? Czy opony można nacinać i bieżnikować?

Dlaczego potrzebne są opony zimowe? Kiedy należy je zakładać? Które opony spełniają poszczególne normy przepisów dotyczących jazdy w zimowych warunkach drogowych? Czy można je nacinać i bieżnikować? Zbliżająca się zima sprawia, że wielu operatorów flot szuka odpowiedzi na przynajmniej jedno z powyższych pytań. Eksperci z Grupy Goodyear postanowili udzielić szczegółowych wyjaśnień w tych kluczowych aspektach związanych z zimowym ogumieniem dla pojazdów użytkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej informacji na temat eksploatacji opon znajdziesz tutaj

Dlaczego potrzebne są opony zimowe?

W ostatnich latach pogoda w Europie staje się znacznie mniej przewidywalna i coraz bardziej ekstremalna. Tym ważniejsze jest dobre przygotowanie do zimy. Pojazd ciężarowy zatrzymany w trasie oznacza niedostarczenie towaru na czas, co bezpośrednio przekłada się na znaczący wzrost kosztów. Straty flot mogą łatwo sięgnąć 500 euro dziennie za każdy zatrzymany pojazd. Dodatkowo wobec zróżnicowanych europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, źle dobrane ogumienie może również oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na policyjnym parkingu. W rezultacie zarządzanie oponami nabiera największego znaczenia wraz ze zbliżającą się zimową pogodą. Każda flota jeżdżąca po drogach, na których mogą wystąpić opady śniegu i deszczu musi przygotować odpowiednie ogumienie. Wprowadzenie opon ciężarowych, nadających się do użytkowania przez cały rok – w tym również podczas niektórych warunków zimowych – stworzyło nową, atrakcyjną opcję dla flot, które tylko czasami mają do czynienia z warunkami zimowymi.

REKLAMA

Czym jest opona zimowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna nie istniała oficjalna definicja opon zimowych. Jedynym wyznacznikiem był symbol M+S (‘Mud and Snow’, czyli błoto i śnieg) na ścianie bocznej, który po prostu wskazuje, że opona ma lepszą trakcję zimą niż zwykłe ogumienie. Jednakże ten znak nie jest związany z żadnym standardowo określonym poziomem trakcji na śniegu. W 2012 roku Unia Europejska wprowadziła nowe oznaczenie: symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Tylko ogumienie, które przejdzie rygorystyczny test zgodny z normą ISO może „nosić" ten znak dla śniegowych opon ciężarowych. Aby przejść test, konkretny produkt musi być, o co najmniej 25% lepszy pod względem trakcji na śniegu niż standardowa opona referencyjna.

Dedykowana linia ciężarowego ogumienia zimowego Goodyear to ULTRA GRIP MAX, w skład której wchodzą: opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S, opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D oraz opona naczepy ULTRA GRIP MAX T.  Wszystkie trzy noszą oznaczenia M+S i 3PMSF. Oferują one maksymalną przyczepność i kontrolę we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach, a także spełniają normy oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Goodyear oferuje również opony ciężarowe KMAX – osiągające długie przebiegi – oraz FUELMAX – obniżające zużycie paliwa.  Opony KMAX D i FUELMAX D na oś napędową umożliwiają całoroczną eksploatację za sprawą oznaczeń M+S i 3PMSF. Ogumienie wyróżnia się zimowymi osiągami lepszymi niż opony M+S oraz nadaje się do ciężarówek, które od czasu do czasu realizują zlecenia w warunkach zimowych. Spełniają one wszystkie aktualne regulacje europejskie odnośnie zimowych opon ciężarowych na oś napędową i można je eksploatować przez cały rok.

Czym różnią się specjalistyczne, zimowe opony ciężarowe od opon ciężarowych z oznaczeniem M+S i 3PMSF?

Zimowe opony ciężarowe produkowane przez Grupę Goodyear noszą oznaczenia M+S i 3PMSF, co oznacza, że spełniają najsurowsze normy oraz wymogi dla zimowego ogumienia w zakresie osiągów. Najważniejsza różnica między oponami z oznaczeniem M+S i 3PMSF przeznaczonymi do całorocznej eksploatacji, a ciężarowymi oponami zimowymi polega na tym, że te drugie zaprojektowano specjalnie pod kątem maksymalizacji osiągów zimą. W rezultacie oferują one większą przyczepności i trakcję w najcięższych warunkach zimowych, utrzymując te właściwości w miarę zużywania się ogumienia. Na przykład opona Goodyear ULTRA GRIP MAX D na oś napędową zapewnia osiągi przewyższające minimum niezbędne do uzyskania oznaczenia 3PMSF nawet przy w połowie zużytym bieżniku.

Na które osie należy zakładać zimowe opony ciężarowe?

Floty muszą zawczasu sprawdzić wymagania w poszczególnych krajach, do których chcą jeździć, ponieważ te często się zmieniają. Obecnie minimalny wymóg w większości państw to opony M+S na osi napędowej, a w niektórych przypadkach również na osi kierowanej i osiach naczepy. W części krajów wymagane jest również posiadanie łańcuchów. 

Zapewnienie maksymalnej trakcji opon na osi napędowej jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w ruchu w trudnych warunkach drogowych, takich jak śnieg i lód. Warto jednak w takiej sytuacji założyć też dedykowane, ciężarowe zimowe ogumienie na oś kierowaną, a dla maksymalnej kontroli również zimowe opony na osie naczep. Dlatego właśnie flotom, których ciężarówki zmagają się z trudnymi warunkami w postaci dużych opadów śniegu lub poruszają się zimą w obszarach górzystych poleca się opony ściśle zimowe ULTRA GRIP MAX, które spełniają wymogi klasyfikacji 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Kiedy potrzebujemy opon zimowych?

Zimowe opony ciężarowe umożliwiają poruszanie się w trudnych warunkach zimowych, a także spełniają wymogi przepisów drogowych. W krajach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych (różne w zależności od danego państwa), zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych datach lub gdy zaistnieją określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą występować już znacznie wcześniej – szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Aby nie dać się zaskoczyć, wiele flot operujących w tych obszarach, lub na terenach alpejskich zakłada zimowe ogumienie już w październiku. 15 kwietnia to obecnie najpóźniejsza data zakończenia obowiązywania przepisów o oponach zimowych, w niektórych krajach. W przypadku stosowania opon oznaczonych M+S nie ma obaw w tym zakresie. Niektóre kraje określają również minimalną głębokość bieżnika tego rodzaju opon w zimowych warunkach, możne ona być inna niż normalna minimalna głębokość bieżnika. Najwyższe osiągi zimowe charakteryzują opony z serii Goodyear ULTRA GRIP MAX, na przykład opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D spełnia najwyższe standardy nawet, gdy bieżnik jest zużyty do połowy.

Kiedy zdejmować ciężarowe opony zimowe?

W pewnym stopniu zależy to od charakteru pracy floty. W krajach skandynawskich i regionach alpejskich wielu operatorów korzysta z opon zimowych „od jesieni do jesieni”, tzn. nowe opony zimowe są zakładane tuż przed początkiem zimy i wymieniane 12 miesięcy później. W innym wypadku zimowe opony ciężarowe najlepiej zdejmować na koniec zimy, gdy warunki się poprawiają i przestają obowiązywać przepisy zimowe, lub gdy bieżnik jest zużyty.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Bieżnikowanie i nacinanie zimowych opon ciężarowych

Bieżnikowanie wydłuża okres eksploatacji opon ciężarowych, a tym samym zmniejsza oddziaływanie branży na środowisko. Główną zaletą korzystania z bieżnikowanego ogumienia takiego jak Goodyear TreadMax jest maksymalnie wykorzystanie wartości opon. Wszystkie produkty ciężarowe Goodyear można bieżnikować i nacinać, a wybór zimowych opon ciężarowych jest szeroki. Marka daje szereg możliwości w zakresie bieżnikowania. Wszystkie osnowy Goodyear najnowszej generacji można bieżnikować na gorąco jako produkty TreadMax z wyborem bieżników. Na przykład oponę Goodyear KMAX lub FUELMAX można bieżnikować jako ciężarową oponę zimową ULTRA GRIP MAX i odwrotnie.  Zatem opona ciężarowa wymagająca bieżnikowania pod koniec lata może zostać bieżnikowania, jako zimowa opona ciężarowa zapewniająca maksymalną przyczepność. Opony bieżnikowane na gorąco TreadMax mają te same wzory bieżnika, powstają z podobnych materiałów, co opony nowe i są wytwarzane w niemal takim samym procesie technologicznym, dlatego ich osiągi są bardzo zbliżone do nowych opon.

Wybór ogumienia ciężarowego Goodyear na zimę i eksploatację całoroczną pozwala flotom maksymalizować wydajność i przygotowywać się do najtrudniejszych, zimowych warunków drogowych.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA