REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana opon na zimowe - kompedium

Wymiana opon na zimowe - kompedium. fot. Newspress
Wymiana opon na zimowe - kompedium. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

O czym pamiętać wymieniając opony na zimowe? Istotny jest prawidłowy montaż ogumienia na feldze, co jeszcze?

Jedynie opony zimowe są w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy zimą, niezależnie od tego, czy ta pora roku jest mroźna, czy łagodna. Taki jest wniosek ekspertów sieci Premio Opony-Autoserwis, którzy coraz częściej odpowiadają na wątpliwości kierowców o to, czy warto zakładać opony zimowe skoro zimy w ostatnich latach są dosyć łagodne. Sieć Premio zebrała różne doświadczenia swych mechaników związane
z użytkowaniem opon zimowych przez kierowców odwiedzających te warsztaty.

REKLAMA

REKLAMA

Najpoważniejszy problem dostrzegany przez mechaników to lekceważenie kwestii opon zimowych przez część właścicieli aut. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.

Zobacz też: Opony zimowe – fakty i mity

Nie warto czekać

REKLAMA

Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. „Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory” – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej na wymianę opon decydują się panie, które - w ocenie mechaników Premio - są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd mogący destabilizować tor jazdy pojazdu.

Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze. Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku. Niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się o wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5° C.

Zobacz też: Jakie są przyczyny drgań na kierownicy?

Jak prawidłowo montować opony zimowe?

Wymiana opon wbrew pozorom wcale nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chcemy przeprowadzić ją samodzielnie. Jakimi zasadami warto się wtedy kierować? „Najlepszym rozwiązaniem jest montaż kompletu nowych opon. Jeśli chcemy wykorzystać opony z poprzedniego sezonu, trzeba pamiętać o ich rotacji. W przypadku wymiany tylko dwóch opon, co często zdarza się wśród kierowców, lepsze zakładajmy na tył lub na oś napędową. Dlaczego? Zmniejsza to ryzyko wystąpienia poślizgu nadsterownego, który jest zjawiskiem groźniejszym i trudniejszym do opanowania zimą. I najważniejsze: dokręcajmy koła” – radzi Marcin Tokarek z serwisu Premio Auto-Perfect w Piotrkowie Trybunalskim. Z jego doświadczeń wynika, że wielu kierowców zmienia opony samodzielnie zapominając, iż wizyta w warsztacie jest wskazana także po to, by wyważyć nowo zamontowane koła.

Warto w warsztacie skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, zwłaszcza jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy posiadane opony nadają się jeszcze do użytku.

Co nas powinno zaniepokoić?

„Zużyty bieżnik, pęknięcia na boku opony, dziwne zachowanie na drodze, w tym brak trzymania i zbyt długa droga hamowania, nierówne zużycie ogumienia, guzy i wybrzuszenia. To wszystko świadczy o tym, że czas pomyśleć o zakupie nowego kompletu” – mówi Paweł Karpiński z serwisu Premio Auto Express w Łęcznej.

Według serwisantów Premio średni czas korzystania z kompletu opon zimowych przez klientów wynosi 3-4 lata i taki jest najbardziej optymalny. Chociaż nie brakuje też kierowców, którzy jeżdżą 5 lat, a nawet i dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas należy regularnie sprawdzać stan opon w serwisie.   

Zobacz też: Jaką szerokość opon zimowych wybrać?

Opony zimowe – które wybrać?

Początek sezonu jesienno-zimowego to dla wielu kierowców czas decyzji o zakupie opon zimowych. Tylko czym się kierować, kiedy na rynku jest tak wiele marek i modeli? Zdaniem serwisantów Premio, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę styl jazdy oraz to, czy opona nadaje się do danego samochodu. Co trzeci ekspert Premio wskazuje na parametry jezdne, a zwłaszcza przyczepność na mokrej nawierzchni. Istotne znaczenie ma też dostosowanie opon do miejsc, gdzie zamierzamy podróżować. Z kolei co piąty mechanik Premio uważa, że warto zaufać sprawdzonym markom, bo gwarantują one wysoką jakość produktu.

Auto gotowe do zimy

Wymiana opon na zimowe to jedno z kluczowych działań w przygotowania pojazdu do sezonu. Aby jednak nie dać się zaskoczyć zimie, warto też przy wymianie ogumienia zadbać o inne elementy auta, takie jak:

- układ hamulcowy i kierowniczy,

- zawieszenie,

- wymiana płynu chłodniczego w spryskiwaczach z letniego na zimowy,

- uzupełnienie braków w oświetleniu,

- sprawdzenie stanu akumulatora i piór wycieraczek,

- zaopatrzenie się w dodatkowe wyposażenie, takie jak odmrażacze do szyb i zamków oraz skrobaczki.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

„Zima to czas, kiedy kierowcy są szczególnie narażeni na nieprzewidywalne zjawiska na drodze. Aby im sprostać i zapewnić sobie bezpieczeństwo, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie auta. Wizyta w warsztacie w związku z wymianą opon jest świetną okazją, by sprawdzić i inne elementy, zapewniające nam bezpieczeństwo podczas jesienno-zimowych podróży”– mówi Tomasz Drzewiecki, Dyrektor
ds. Rozwoju Sprzedaży Detalicznej Goodyear dla Polski, Ukrainy oraz Czech i Słowacji.

Jego zdaniem, zapewnienie bezpieczeństwa sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego powinno być dewizą każdego kierowcy, zwłaszcza zimą. Dlatego nie warto zastanawiać się na tym, czy zmieniać opony na zimowe, tylko kiedy najlepiej to zrobić. Oszczędzi to nasz czas, nerwy i pieniądze.

Premio to obecnie 132 punkty serwisowe typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. Doświadczeni mechanicy Premio pomogą także sprawdzić i skorygować geometrię oraz przeprowadzić okresowe przeglądy aut.

Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z Goodyearem. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do tego amerykańskiego koncernu marek ze wszystkich segmentów cenowych: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica. Można też kupić opony innych marek. Dewizą Premio jest wysoka jakość obsługi i krótki czas oczekiwania.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o. o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA