REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony homologowane do modelu samochodu

Opony homologowane do modelu samochodu. Fot. Fotolia
Opony homologowane do modelu samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy tzw. opony z homologacją to produkt przeznaczony do konkretnego modelu samochodu? Zależy o jakiej homologacji mówimy.

Obiegowa opinia głosi, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego modelu samochodu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje.
 

REKLAMA

Opony homologowane, czyli jakie?

W pierwszym przypadku homologacji opon, producent samochodu wybiera jeden, bądź kilka modeli opon, które poddaje homologacji i przyjmuje jako tzw. Original Equipment (w skrócie OE). Są to standardowe bieżniki z wybitym oznaczeniem homologacji na ścianie bocznej. Obie firmy (producent samochodu i producent opon) współpracują ze sobą w zakresie opon dedykowanych do danego modelu auta. Producent pojazdu może zastrzec w okresie gwarancji montaż następnych opon wyłącznie z homologacją. Taki rodzaj homologacji jest bardzo powszechny, najczęściej występuje w przypadku opon o najpopularniejszych rozmiarach np. 205/55R16.

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Opony tworzone z myślą o konkretnym modelu samochodu

Drugi rodzaj homologacji opon jest dokładnie tym, o czym większość osób myśli mając na uwadze opony homologowane do modelu pojazdu. Mamy z nią do czynienia w przypadku, gdy producent samochodu zamawia od wybranego producenta opon specjalny model, który będzie w pełni dostosowany do jego pojazdu. Takie ogumienie, mimo iż często ma taką samą nazwę, co standardowe, dostępne w sprzedaży opony, najczęściej ma zmodyfikowaną rzeźbę bieżnika, może mieć zmienioną mieszankę, czy konstrukcję wewnętrzną. Wszystko to ma na celu uzyskanie możliwie najlepszych pożądanych osiągów, właściwości jezdnych oraz komfortu podróżowania wybranym modelem samochodu. - Opony z homologacją przechodzą również kilkumiesięczne testy sprawdzające zgodności wymiarów, wytrzymałości, hamowania, głośności oraz rzeczywistych osiągów. Wszystko oczywiście po to, aby dany model auta był w 100% dopracowany i spełniał oczekiwania użytkowników. – dodaje Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Należy jednak zaznaczyć, że drugi wspomniany rodzaj homologacji, występuje na ogół w autach najwyższych klasy takich jak: Ferrari, Porsche, czy Aston Martin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Czy opony z homologacją są lepsze?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, jakim autem się poruszamy.

REKLAMA

Jeżeli jest nim jeden ze wspomnianych super samochodów to warto zastosować się do zaleceń producenta – są to bieżniki stworzone specjalnie na potrzeby danego modelu, idealnie dopasowane pod kątem przyczepności nawet przy większych prędkościach. Ponadto są doskonale dostosowane do zawieszenia, czym zagwarantujemy sobie jeszcze większe czucie auta, a co za tym idzie, przyjemność z jazdy.

W przypadku aut produkowanych masowo montaż opon homologowanych nie jest konieczny (chyba, że wymaga tego producent). Może okazać się na przykład, że opony które nie były na oryginalnym wyposażeniu sprawdzą się lepiej, niż te które zostały wybrane przez producenta. Wszystko zależy od wielu czynników, a w szczególności od kierowcy. Zdarza się, że model innej marki posiada różną mieszankę i wzór bieżnika, które bardziej odpowiadają kierowcy. Rzecz jasna, można również pozostać przy tych wybranych przez producenta pojazdu, ponieważ na pewno nie wybrałby on opon, które źle spisywałyby się w danym modelu.

Zobacz też: Rusza produkcja opon bezciśnieniowych

Uważajmy także podczas zakupu opon z OE innej marki niż ta, której auto posiadamy. Czasami występuje sytuacja, w której montaż danych opon w samochodach innych producentów nie jest możliwy. Producenci opon przy niektórych homologacjach odgórnie zaznaczają, że nie mogą być stosowane w innych modelach aut. Warto więc upewnić się przed zakupem, czy możemy takie ogumienie użytkować.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA