REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spalanie superstukowe. Co to takiego?
Spalanie superstukowe. Co to takiego?
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Niekontrolowany zapłon mieszanki może doprowadzić do zniszczenia downsizingowanego silnika. Na czym polega spalanie superstukowe i jaka jest istota zjawiska LSPI?

REKLAMA

Zjawisko spalania superstukowego jest znane na rynku motoryzacyjnym od lat. Na czym polega? To dość proste. W komorze spalania dochodzi do zapłonu mieszanki, jednak nie w tym momencie, w którym jest to pożądane. Producenci motoryzacyjni bardzo długo starali się wyeliminować zjawisko. I ostatecznie prawie im się to udało. Sposobem na wykasowanie spalania superstukowego w rzeczywistości motoryzacyjnej stała się... elektroniczna kontrola zapłonu.

REKLAMA

Czemu zatem dziś wracamy do pojęcia spalania superstukowego? Bo na naszych oczach narodził się jego nowy typ, określany zjawiskiem LSPI (low-speed pre-ignition). W tym przypadku niekontrolowane spalanie mieszanki paliwowej rozpoczyna się przy niskich obrotach silnika. Powrót spalania superstukowego jest związany z downsizingiem. Minimalizowanie pojemności silnika i maksymalizowanie mocy oraz zastosowanie takich urządzeń jak bezpośrednie wtryskiwacze, zmienne fazy rozrządu czy doładowanie sprawia, że wewnątrz jednostki napędowej rośnie ciśnienie oraz temperatury. A to jeszcze nie koniec.

Spalanie supertsukowe dotyczy też... momentu obrotowego!

REKLAMA

Zjawisku LSPI sprzyja działanie jeszcze dwóch czynników. Pierwszym jest sposób pracy nowoczesnych jednostek napędowych - te oferują wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych. Drugim są niedostosowane do warunków pracy oleje. Wysokie ciśnienie i temperatura są w stanie zaburzyć równowagę chemiczną smarowidła. Jeżeli to posiada dodatkową duże stężenie wapnia, potęgowane jest występowanie efektu gorących punktów w silniku. To samo dotyczy olejów eksploatowanych na zasadzie long life. W ich przypadku może dość do zapłonu zanieczyszczeń zebranych w silniku.

Przedwczesny zapłon jest o tyle groźny dla silnika, że to moment w którym w komorze spalania ciśnienie dopiero zaczyna rosnąć. Skutek? W pierwszej kolejności kierowca słyszy niemiarowe stukanie występujące w czasie przyspieszania. To jednak najmniej groźny ze skutków, bo zjawisko LSPI może też skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika. Eksplozje są na tyle silne, że w ich wyniku w skrajnym przypadku może dość do naruszenia konstrukcji mechanizmu korbowo-tłokowego. A to oznacza gruntowny remont jednostki napędowej i poważne koszty.

LSPI, czyli zadbaj najpierw o olej!

Jak zapobiegać spalaniu superstukowemu? Zmartwienie jest duże. Szczególnie że w kontekście charakterystyki pracy nowoczesnych silników (wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej) nad zjawiskiem LSPI właściwie nie da się zapanować. Jedyne co można zrobić, to starać się ograniczać możliwość wystąpienia warunków korzystnych dla przedwczesnego spalania. Jedna z metod zakłada stosowanie w silniku specjalnego oleju. Smarowidło spełniające normę API SN Plus musiało przejść test wpływu jakości oleju na powstawianie zjawiska LSPI.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na specjalnych olejach działania, które może podjąć kierowca, nie kończą się jednak. Poza tym konieczne jest tankowanie paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach benzynowych. Absolutnym must have jest również precyzyjne dbanie o regularnie wykonywany serwis olejowy. Lepiej nie przekraczać interwału wymiany określonego przez producenta - najczęściej 15 tysięcy kilometrów lub roku. Dodatkowo właściciel auta powinien pamiętać o pewnych nawykach eksploatacyjnych - lepiej nie wciskać mocno pedału gazu w sytuacji, w której motor pracuje na niskich obrotach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA