REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 TDCi Ford

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
2.0 TDCi Ford Jaguar
2.0 TDCi Ford Jaguar
Materiały prasowe Ford

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 TDCi jest jednym z tych, które zostały zbudowane na fali wysokoprężnego boomu pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Nie wiadomo czy jednostkę opracowywano naprędce, czy inżynierom zabrakło doświadczenia. Wiadomo natomiast, że jest awaryjna.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych jasne stało się to, że silniki diesla przejmą zdecydowaną część rynku samochodów w Europie. A trendu tego nie mógł bagatelizować żaden producent motoryzacyjny działający w segmencie aut popularnych. Właśnie dlatego w gamie Forda pojawiła się jednostka TDDi. Choć silnik korzystał z klasycznej pompy wtryskowej, stanowił preludium do prezentacji, która miała miejsce w roku 2001. To wtedy pod maską Mondeo trzeciej generacji zadebiutował motor 2.0 TDCi. Nowoczesny silnik diesla korzystał z wtrysku common rail, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, sprzęgła z kołem dwumasowym oraz łańcucha rozrządu.

REKLAMA

Motor oferował 116, 130 lub 155 koni mechanicznych i był montowany nie tylko w trzeciej odsłonie Mondeo, ale również w bratnim Jaguarze X-Type. Kierowcy cenili w jednostce zadowalającą kulturę pracy, przyzwoitą dynamikę oraz rozsądne spalanie. Dowód? 130-konne Mondeo było samochodem przestronnym i typowo rodzinnym. W tym samym czasie za sprawą nowoczesnego diesla przyspieszało do pierwszej setki już w 9,8 sekundy oraz spalało w trasie zaledwie 4,6 litra oleju napędowego. Dobrze wypadało nawet zapotrzebowanie na paliwo w mieście. Zazwyczaj nie przekraczało 8 litrów.

2.0 TDCi Ford - modernizacja już po… 3 latach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2004 przyniósł modernizację silnika 2.0 TDCi. Ta objęła m.in. układ wtryskowy, konstrukcję pompy wysokiego ciśnienia oraz głowicę. Czemu inżynierowie już po 3 latach tak gruntownie przeprojektowali diesla? Odpowiedzi należy szukać w wysokiej awaryjności jednostki. Częstotliwość awarii osprzętu przyprawiała właścicieli Fordów i Jaguarów o zawrót głowy. Koszty naprawy z kolei prowadziły w prostej drodze do zawału. Na szczęście modernizacja z roku 2004 okazała się skuteczna. Podwyższona usterkowość diesla została wyeliminowana, mimo wszystko jego los i tak był przypieczętowany. Zniknął z rynku już na początku roku 2007.

Zobacz również: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Silniki 2.0 TDCi w wersji sprzed liftingu miały najpoważniejszy problem z układem wtryskowym. Niedługo po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów potrafiły się zapchać wszystkie wtryskiwacze. Objawy? Problemy z rozruchem, brak mocy i nierówna praca na wolnych obrotach. Co ciekawe, o uszkodzeniu aparatury wtryskowej wcale nie decydowało jej niedopracowanie, a błąd popełniony podczas projektowania pompy wysokiego ciśnienia. Wałek zamontowany w niej ściera się, a opiłki razem z paliwem trafiają do wtryskiwaczy. Po pewnym czasie zbiera się ich na tyle dużo, że zapychają wtryskiwacz.

Usuwanie problemów z układem common rail w Fordzie Mondeo Mk3 wymaga działań wielopoziomowych. Aby naprawa była skuteczna, w pierwszej kolejności mechanik musi zregenerować pompę wysokiego ciśnienia. To stanowi koszt szacowany na 2 - 2,5 tysiąca złotych. Dopiero wtedy możliwa jest wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy. Warto pamiętać o tym, że aby naprawione wtryski mogły prawidłowo pracować, trzeba je przedstawić sterownikowi silnika. A do tego konieczne jest komputerowe kodowanie. Regeneracja kompletu wtryskiwaczy kosztuje przeciętnie około 2 tysięcy złotych.

2.0 TDCi Ford - turbo z powodzeniem można regenerować

Mocnym punktem silnika 2.0 TDCi nie jest również turbosprężarka. Mechanizm zużywa się dosyć szybko i to nie tylko z uwagi na zaniedbania eksploatacyjne kierowców. Choć Amerykanie postawili na zmienną geometrię łopatek, turbo można regenerować. Trzeba pamiętać jedynie o wyborze fachowe warsztatu. Ten musi dysponować na tyle precyzyjną aparaturą, aby móc właściwie ustawić zmienną geometrię. Regeneracja turbosprężarki zazwyczaj kosztuje od tysiąca do 1,2 tysiąca złotych. Nowy element zostanie wyceniony na minimum 2,5 tysiąca złotych.

Użytkownicy Forda Mondeo Mk3 2.0 TDCi byli zaskakiwany niską trwałością koła dwumasowego. Tłumik drgań w niektórych przypadkach nie wytrzymywał dłużej niż 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście był obciążany mocą nowoczesnego diesla, mimo wszystko konstruktorzy mogli to przewidzieć i dodatkowo wzmocnić element. Szczególnie że jego cena jest mało atrakcyjna. Przy założeniu, że kierowca jednocześnie zdecyduje się na wymianę kompletu sprzęgła, koszt wizyty w warsztacie przekraczał 2 tysiące złotych.

Zobacz również: Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Na listę elementów szczególnie awaryjnych w silniku 2.0 TDCi warto wpisać jeszcze zawór EGR i alternator. Zawór recyrkulacji spalin zapycha się dosyć skutecznie zwłaszcza w sytuacji, w której w wyniku uszkodzenia wtryskiwaczy lub doładowania motor wydala większą ilość cząsteczek sadzy. Jego czyszczenie nie jest proste, właśnie dlatego mechanicy zalecają wymianę. Nowy zawór EGR kosztuje 600 złotych. Co z alternatorem? Jego usterka stanowi zapowiedź wydatków. Po pierwsze nowy element kosztuje minimum 825 złotych. Po drugie podczas awarii alternatora może dojść do rozkodowania wtryskiwaczy. A to unieruchomi silnik na dobre!

2.0 TDCi Ford - podsumowanie

Motor 2.0 TDCi ma dwie szczególnie groźne przypadłości. Przede wszystkim jest bezawaryjny, jednak wyłącznie do czasu. Zaraz po pojawieniu się pierwszej awarii, kierowca zalewany jest falą usterek, które oznaczają wymianę połowy osprzętu. Poza tym konstrukcja jednostki napędowej jest nieco przekombinowana. A to utrudnia nawet podstawowe serwisowanie. Dla przykładu do wymiany paska klinowego konieczne jest odkręcenie poduszki silnika.

Czy zatem diesla 2.0 TDCi należy unikać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Nie do końca. Mondeo wyposażone w ten motor trzeba wyjątkowo szczegółowo sprawdzić. W miarę możliwości warto ustalić które z charakterystycznych wad zostały już usunięte. Poza tym najlepiej zdecydować się na silnik zmontowany po 2004 roku. Modernizacja naprawdę przyniosła ulgę - usunęła m.in. przedwczesne niesprawności układu wtryskowego.

Silnik 2.0 TDCi Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 37 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 926 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 588 zł
  • sprzęgło komplet - od 423 zł
  • koło dwumasowe - od 1012 zł
  • wtryskiwacz - od 1147 zł
  • zawór EGR - od 620 zł
  • świeca żarowa - od 37 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1421 zł
  • turbosprężarka - od 2490 zł
  • przepływomierz - od 373 zł
  • pompa wysokiego ciśnienia - od 5199 zł
  • alternator - od 825 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

REKLAMA

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA