Test: Ford EcoSport ST-Line 1.0 EcoBoost 140 KM
REKLAMA
REKLAMA
Produkcje pierwszej generacji rozpoczęto już w 2003 roku, która wprowadzona została na rynek Ameryki Południowej oraz Ameryki Środkowej. Samochód został zaprojektowany na bazie europejskiego Forda Fusion, z którym dzielił między innymi płytę podłogową, część karoserii, deskę rozdzielczą oraz silnik 1.4 TDCi. Druga generacja Forda EcoSport zadebiutowała w 2012 roku i oparta była o nową strategię „One Ford”, która miała na celu stworzenie z każdego modelu Forda przeznaczonego na globalne rynki sprzedaży. Z tego względu w 2012 roku odbyły się premiery dwóch odmian. Na targach motoryzacyjnych w New Delphi zaprezentowano wersję przeznaczoną na rynek Ameryki, natomiast wersja Europejska zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Obecna generacja po liftingu wprowadzona została w 2016 roku i produkowana jest w rumuńskiej fabryce w mieście Krajowa, skąd trafia do Europejskich salonów sprzedaży.
REKLAMA
Ford EcoSport – wygląd zewnętrzny
Ford Ecosport musiał przejść gruntowną modernizację względem swojego poprzednika, tak aby spodobał się Europejskim nabywcom. Samochód stylistycznie nawiązuje do pozostałych obecnie oferowanych modeli w gamie Forda. Swoim wyglądem Ecosport przypomina pomniejszonego Edga. Podobieństw można się doszukać przede wszystkim w wyglądzie przedniego pasa auta. Nowy Ford Ecosport stworzony został na płycie podłogowej Fiesty poprzedniej generacji i mierzy 4096cm długości, 1765cm szerokości i 1653cm wysokości. EcoSport jest specyficznie wyglądającym samochodem. Na pierwszy rzut oka wąskie, wysokie i stosunkowo krótkie nadwozie nie wzbudza podziwu. Aczkolwiek testowany egzemplarz został skonfigurowany w taki sposób, że wygląda po prostu „oryginalnie”. Głównym jego wyróżnikiem jest pakiet stylistyczny ST-Line, który charakteryzuje się sportową stylizacją zderzaków, progów, czarnymi wykończeniami atrapy chłodnicy, przeprojektowanymi lampami tylnymi, dwukolorowym nadwoziem a także, opcjonalnymi 18 calowymi obręczami kół. Wszystkie te elementy w połączeniu z miedźianym a przez producenta nazwanym (Tiger Eye) metalizowanym kolorem lakieru nadwozia i czarnym dachem sprawiają, że samochód może się spodobać, a przy tym wyróżnia się wśród większości srebrnych i czarnych aut jeżdżących po ulicach. W każdym egzemplarzu EkoSporta w standardzie montowane są przednie reflektory z ledowymi paskami do jazdy dziennej, natomiast testowany egzemplarz dodatkowo doposażono również w światła ksenonowe. Ciekawym rozwiązaniem zaimplementowanym przez inżynierów Forda to klapa bagażnika otwierająca się na bok. Klamka otwierająca bagażnik ukryta została w prawej lampie.
Ford EcoSport – wnętrze
Wnętrze podobne jest do tego z nowej Fiesty. Deska rozdzielcza jest prosta, a ilość przycisków ograniczono do minimum. W centralnej części kokpitu umieszczono 8-calowy dotykowy ekran z systemem multimedialnym SYNC trzeciej generacji za pomocą, którego steruje się większością funkcji samochodu. Pod ekranem umieszczono podstawowe przyciski i pokrętła ułatwiające szybką obsługę multimediami. Panel klimatyzacji jest prosty i przejrzysty. Regulacja temperatury i siły nawiewu odbywa się za pomocą dwóch pokręteł a źródło strumienia ustawia się za pomocą dedykowanych przycisków. W dolnej jego części znajdują się jeszcze przyciski służące do podgrzewania foteli przednich, kierownicy oraz przedniej szyby. Pod panelem klimatyzacji usytuowano dwa porty usb oraz przyciski wyłączające czujniki parkowania, system start&stop oraz system kontroli trakcji TCS.
Wnętrze Forda EcoSport z Pakietem ST-Line charakteryzuje się między innymi spłaszczoną kierownicą w dolnej części, przeszyciami boczków foteli, lewarka zmiany biegów oraz dywaników czerwoną nitką. Jak przystało na sportowy pakiet nie zabrakło również nakładek na pedały wykonanych ze stali. Spasowanie materiałów użytych we wnętrzu jest na przyzwoitym poziomie, choć jakość co poniektórych z nich mogła by być lepsza. Najważniejsze jest to, że pomimo zastosowania stosunkowo twardych plastików we wnętrzu nic nie trzeszczy. Kabina Forda EcoSport jest przestronna, nie brakuje miejsca dla kierowcy oraz pasażera zasiadającego z przodu. Jeśli chodzi o miejsce na tylnej kanapie to już nie jest tak wesoło, aczkolwiek przy ustawionym fotelu kierowcy pod mój wzrost 185cm, byłem w stanie zasiąść po tej samej stronie na kanapie w drugim rzędzie. Na co na pewno nie można narzekać we wnętrzu Forda to ilość miejsca nad głową, jest jej pod dostatkiem . Fotele EcoSporta są wygodne, aczkolwiek nie posiadają dużego zakresu regulacji. Poza standardowymi opcjami ustawień, zabrakło takich możliwości jak wydłużenie siedziska. Niestety ich minusem jest słabe trzymanie boczne. Według mnie pozycja za kierownicą jest zbyt wysoka i to nawet pomimo maksymalnego obniżonego fotela. Można poczuć się niczym jak na tronie. Kierownica dobrze leży w dłoniach i jest przyjemna w dotyku , posiada manualną regulacje w dwóch płaszczyznach. Tylna kanapa dzielona jest w układzie 60/40 ale w tym zabrakło udogodnienia dla jej pasażerów w postaci podłokietnika z cupholderami. Widoczność w pojeździe jest dobra a to głównie za sprawą obszernie przeszklonej kabiny. Bagażnik Forda nie jest duży bo posiada tylko 356l do rolety, a przy złożonych fotelach pojemność zwiększa się do 1238l.
Ford EcoSport – Wyposażenie
REKLAMA
Ford EcoSport jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia Trend, Navi Edition,Titanium, ST-Line, ST-Line Black. Najtańsza i podstawowa wersja Trend wyposażona jest w klimatyzację manualną, stalowe obręcze kół z kołpakami, lusterka boczne - sterowane i podgrzewane elektrycznie, z kierunkowskazami, przedni i tylny zderzak - lakierowany w kolorze nadwozia, przednie światła przeciwmgielne, dach lakierowany w kolorze nadwozia, reflektory halogenowe projekcyjne, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, czujniki parkowania z tyłu (opcja dostępna także z kamerą ułatwiającą parkowanie tyłem), chłodzony schowek podręczny przed pasażerem, Ford MyKey -funkcja programowania i przypisania do kluczyka ograniczenia prędkości i głośności systemu audio oraz możliwość zablokowania dezaktywacji systemów wspomagających bezpieczeństwo, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi, przednie fotele z tapicerką metariałową Dwell w ciemnej tonacji, radio MyConnection - wyświetlacz kolorowy 4.2", zestaw głośnomówiący z Bluetooth®, 2xUSB, 6 głośników, funkcja wzywania pomocy, 4.2 calowy monochromatyczny wyświetlacz na tablicy zegarów, system Auto-Start-Stop . Ponadto nawet najbiedniejsza wersja posiada pełen pakiet systemów bezpieczeństwa takich jak Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), System ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC),układ kontroli trakcji (TA), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA),układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA), światła awaryjnego hamowania - włączające się automatycznie w momencie gwałtownego hamowania, poduszki powietrzne poduszki czołowe kierowcy i pasażera z przodu, poduszki powietrzne - poduszka kolanowa dla kierowcy, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby w 1. i 2. rzędzie siedzeń, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS),ISOFIX z top-tether - system bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych na skrajnych siedzeniach w 2 rzędzie. Lista dodatków, którymi można doposażyć tę wersję jest znikoma i zawiera tylko obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze 16 cali, kolorze grafitowym, dodatkowo przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, oświetlenie przestrzeni bagażowej.
Testowany egzemplarz skonfigurowany był w topowej odmianie ST-Line. Wersję tę w standardzie wyróżniał pakiet stylistycznym ST-Line, który między innymi zawiera przedni, tylny zderzak oraz tylny spojler - w stylizacji ST-Line, lakierowany w kolorze nadwozia, felgi 17 calowe w kolorze szarym (nasz egzemplarz posiadał opcjonalne czarne felgi w rozmiarze 18 cali), górna krata wlotu powietrza z wykończeniem w kolorze czarnym, tylne światła - z obudowami w stylizacji ST-Line. Wnętrze wyróżniały czerwone przeszycia, które znajdowały się na skórzanej tapicerce (Miko Dinamica) , 3-ramiennej kierownicy, która wykończona była dodatkowo perforowaną skórą, uchwycie dźwigni hamulca ręcznego, oraz welurowych dywanikach z przodu i z tyłu. Nie zabrakło również innych sportowych smaczków w postaci nakładek na pedały czy progów w stylizacji ST-Line wykonanych ze stali nierdzewnej. Ponadto topowa odmiana St-Line zawiera Tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, Pakiet Ambient Lighting zawierający nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED, wycieraczki przedniej szyby sterowane automatycznie z czujnikiem deszczu, reflektory automatyczne z czujnikiem zmierzchu, kolorowy wyświetlacz o rozmiarze 4.2 cala, który usytuowany jest na tablicy zegarów. Ford EcoSport ST-Line w standardzie wyposażony jest w Radioodtwarzacz Ford SYNC 3 z dotykowym 6.5 calowym kolorowym wyświetlaczem , AppLink, zestaw głośnomówiący z Bluetooth® i rozbudowaną funkcją sterowania głosem w języku polskim i funkcją wzywania pomocy, 6 głośników, gniazda: 2xUSB, zdalne sterowanie na kierownicy. W zamian tego zestawu wymienionego powyżej - samochód opcjonalnie można doposażyć o system nawigacji satelitarnej Ford SYNC 3 z tunerem DAB+ i B&O Play, zawierający mapy Europy z widokiem 3D, menu tekstowe i komunikaty głosowe nawigacji w języku polskim, TMC (informacja o ruchu drogowym) i posiadający 8 calowy dotykowy i kolorowy ekran oraz nagłośnienie B&O Play ze wzmacniaczem o mocy 675 W, zestawem 9 głośników i subwooferem). Dla kolekcjonerów i wielbicieli odtwarzania dźwięków z płyt CD jest możliwość doposażenia auta o odtwarzacz CD, który znajduje się nad schowkiem przed pasażerem. Dodatkowo za dopłatą wersję ST-Line można jeszcze wzbogacić miedzy innymi o Ford KeyFree - system centralnego zamka z kluczem elektronicznym (umożliwia otwarcie drzwi i uruchomienie pojazdu bez tradycyjnego kluczyka), okno dachowe otwierane elektrycznie, podgrzewaną kierownice i fotele przednie, Blind Spot Information (BLIS) z Cross Traffic Alert (CTA) - system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony (zasięg 40m), podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, reflektory biksenonowe, podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę ułatwiającą parkowanie tyłem. Nasza „testówka” wyposażona była we wszystkie wyżej wymienione dodatki poza nawigacją.
W wersji Navi Edition oraz Titanium istnieje także możliwość doposażenie Forda EcoSport o pełnowymiarowe dojazdowe koło zapasowe - z obręczą stalową 16", mocowane na tylnych drzwiach w obudowie lakierowanej w kolorze nadwozia.
Ford EcoSport - Układ Napędowy
REKLAMA
W Fordzie EcoSport dostępnych jest pięć jednostek napędowych w tym trzy benzyniaki EcoBoost o mocy (100, 125 i 140 koni mechanicznych) oraz dwa diesle 1.5 TDCI o mocy 100 i 125 koni. Każdy z silników połączony jest z sześciobiegową przekładnią manualną, natomiast sześciostopniowy automat może pojawić się jedynie z silnikiem benzynowym o mocy 125km. W podstawie Ford EcoSport posiada napęd przekazywany na przednią oś, natomiast napęd na cztery koła (AWD), dostępny jest tylko z silnikiem 1.5 TDCI (125km).
Testowany egzemplarz posiadał najmocniejszą benzynową odmianę 1.0 EcoBoost o mocy 140 koni mechanicznych, sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz napęd na koła przednie. Pomimo, że jest to najmocniejsza jednostka oferowana w tym modelu, to na papierze według danych technicznych wypada słabo bo 11.8 sekundy do 100km/h i prędkość maksymalna w okolicach 188km/h to wynik godny zawalidrogi. Niemniej jednak w praktyce wygląda to dużo lepiej. Samochód do prędkości zgodnych z przepisami w mieście przyspiesza błyskawicznie, dzięki czemu uzyskanie „pole position” niemalże na każdych światłach nie jest problemem. Auto jest żwawe, pozwala na zwinną i skuteczną walkę z zatłoczonymi ulicami miast. O ile w mieście ta moc jest wystarczająca to na trasie nie jest już tak kolorowo. W Fordzie przy wyższych prędkościach ewidentnie brakuje mocy i wyprzedzanie tira na autostradzie może skutkować zblokowaniem lewego pasa na dłuższą chwilę. Na plus zasługuje sześciobiegowa skrzynia biegów. Skok lewarka mógłby być krótszy ale nie ma co narzekać bo biegi wchodzą gładko i płynnie. Zastosowanie 6 biegu, pozwala po rozpędzeniu do prędkości autostradowych podróżować bez przesadnego ryku silnika. A Jeśli już o dźwięku silnika mowa to trzy cylindrowa jednostka wydobywa przyjemne dla ucha pomruk, prowokując do częstszego wciskania gazu. Nie ma co ukrywać samochód stworzony został przede wszystkim do miasta a nie do pokonywania długodystansowych tras. Jeśli chodzi o spalanie to jest nienajgorzej, bo samochód średnio zadowala się 8 litrami paliwa w trybie mieszanym, co jak na tak mały silnik, który wymaga ostrzejszego traktowania dla osiągnięcia oczekiwanej dynamiki jest niezłym rezultatem. Zbiornik paliwa pomieści 52 litry paliwa.
Ford EcoSport Prowadzenie
Właściwości jezdne Forda EcoSport zasługują na pochwalę. Inżynierowie Forda dołożyli wszelkich starań aby samochód świetnie się prowadził. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie. Działa precyzyjnie i szybko reaguje na ruchy kierownicą. Zawieszenie jest sztywne, ale dobrze wybiera nierówności. Wysoko umieszczony środek ciężkości sprawia, że samochód potrafi delikatnie wychylać się na zakrętach, a szybki start spod świateł powoduje dziwne uczucie „unoszenia przodu”. Podobnie sprawa wygląda w czasie mocnego hamowania, przód ma tendencje do nurkowania. Do tego trzeba się już przyzwyczaić bo to już chyba norma w tego typu samochodach. Układ hamulcowy działa bez zastrzeżeń. Siła hamowania jest odpowiednia dla masy pojazdu. W odróżnieniu od tradycyjnych, większych pojazdów typu SUV, nowy Ford EcoSport ma bardzo mały promień skrętu: 10,6 m od krawężnika do krawężnika. Dzięki temu zawracanie na ruchliwej ulicy odbywa się szybko i sprawnie.
Ford EcoSport – Cena
Cena Forda EcoSport startuje od 58 650zł za podstawową wersję Trend z silnikiem 1.0 Ecoboost (100km), manulną sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Najdroższa konfiguracja ST-Line z silnikiem 1.5 TDCI (125km), napędem na cztery koła i sześciobiegową manualną skrzynią biegów kosztuje 94 050zł. Testowany egzemplarz posiadał silniki 1.0 (140km), manualną sześciobiegową skrzynię, napęd na koła przednie i skonfigurowany był w werjsi ST-Line i posiadał niemal pełne wyposażenie dodatkowe. Tak doposażony model konfigurator wycenił na ok. 106 000zł.
Podsumowanie Ford EcoSport
Ford EcoSport to bardzo udany samochód. Przekonuje do siebie przede wszystkim dobrymi właściwościami jezdnymi, bo zastosowano w nim świetną skrzynię biegów, precyzyjny układ kierowniczy i dobre zawieszenie, a to wszystko dopełnia 140 konny zrywny silnik. EcoSport stworzony został przede wszystkim dla osób, które szukają samochodu do codziennych przepraw przez trudności miejskiej dżungli, a w tym przypadku sprawuje się znakomicie.
Silnik/Wersja |
Trend |
Navi Edition |
Titanium |
ST-Line |
1.0 EcoBoost - 100 KM, M6, FWD |
58 650zł |
68 650zł |
72 650zł |
75 650zł |
1.0 EcoBoost - 125 KM,M6,FWD |
63 700zł |
72 650zł |
76 650zł |
79 650zł |
1.0 EcoBoost - 125 KM,A6,FWD |
_ |
79 850zł |
83 850zł |
86 850zł |
1.0 EcoBoost - 140 KM,M6,FWD |
_ |
_ |
79 050zł |
82 050zł |
1.5 TDCi - 100 KM,M6,FWD |
_ |
75 850zł |
79 850zł |
82 850zł |
1.5 EcoBlue - 125 KM,M6,FWD |
_ |
79 850zł |
83 850zł |
86 850zł |
1.5 EcoBlue - 125 KM,M6,AWD |
_ |
87 050zł |
91 050zł |
94 050zł |
Silnik |
1.0 EcoBoost |
Pojemność silnika |
998ccm |
Rodzaj paliwa |
benzyna |
Moc maksymalna przy obrotach (KM/rpm) |
140/6300 |
Maks moment obrotowy (Nm/rpm) |
180/1500-5000 |
Prędkość maksymalna |
185km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
10,2s |
Skrzynia biegów |
M6 |
Napęd |
FWD |
Zbiornik paliwa |
52l |
Katalogowe zużycie paliwa |
6,3/4,9/5,4 |
Długość |
4096mm |
Szerokość całkowita bez lusterek |
1765mm |
Wysokość |
1653mm |
Rozstaw osi |
2519mm |
Masa własna |
1285kg |
Pojemność bagażnika |
356l |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.