REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Ma przymrużone spojrzenie, rozwrzeszczany grill i nienagannie skrojone nadwozie. Do tego jest napędzany 190-konnym dieslem i ma długą listę wyposażenia. Oto Mondeo, Ford Mondeo ST-Line X.

REKLAMA

Wygląd nadwozia Forda Mondeo to zestawienie serii ciekawych akcentów stylistycznych. Grill przypomina ten stosowany w Aston Martinach, podczas gdy reflektory są identyczne jak te… montowane w Mustangu! Liftback bez wątpienia jest przystojny i bez wątpienia może robić wrażenie. Szczególnie że nadwozie jest naprawdę długie jak na realia segmentu D i liczy blisko 5 metrów, a do tego zostało ponabijane dynamicznie wyglądającymi przetłoczeniami. Elementy, które mogą się podobać nieco mniej? Przód jest naprawdę nisko poprowadzony - to przeszkadza podczas parkowania przy krawężniku. Dodatkowo Mondeo ma nieco przygrube „uda”.

REKLAMA

Ford wygląda na prawdziwą limuzynę. Ma długie i majestatyczne nadwozie. Niestety wartości te nie przekładają się na przepastne wnętrze. Oczywiście na pokładzie Mondeo żadnemu z czterech dorosłych pasażerów nie zabraknie miejsca na kolana czy nad głową. Można byłoby się jednak spodziewać, że tego miejsca będzie zdecydowanie więcej! Nadwozie typu liftback ma jednak też i zalety. Klapa unoszona razem z tylną szybą jest bardziej praktyczna od wąskiego otworu załadunkowego w sedanie. W ten sposób sprawia, że kierowca może efektywniej wykorzystać przestrzeń bagażową oszacowaną przez Forda na 550 litrów.

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond

Kuba Brzeziński

Ford Mondeo ST-Line X - ogromna panorama na dachu!

Niewątpliwy plusem Forda Mondeo ST-Line X jest niezwykle wygodny fotel kierowcy. Ten jest trochę miękki, ale też wystarczająco twardy. Dobrze trzyma ciało siedzącego podczas dynamicznej jazdy w zakręcie, ale też nie męczy pleców w czasie codziennej eksploatacji. Potężne wrażenie robi dach panoramiczny. Jest tak duży, że wypełnia praktycznie całą przestrzeń nad głowami pasażerów. Imponować może też ilość schowków, widoczność do tyłu jest niemalże wzorowa, a z poziomu komputera pokładowego wtopionego w zegary można sterować wieloma funkcjami pojazdu - w tym tymi dotyczącymi np. systemów bezpieczeństwa.

Zobacz również: Test Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Twin Turbo 210 KM

Ford Mondeo ST-Line X to jedno z lepiej wyciszonych aut w segmencie D. Podczas jazdy nie słychać ani pracy zawieszenia, ani dźwięków z otoczenia, ani pracy silnika. Cisza panuje w kabinie nawet przy prędkości autostradowej. Pokrętło zamiast gałki zmiany biegów? W pierwszym kontakcie jest mało intuicyjne. Z czasem kierowca zaczyna je obsługiwać praktycznie bez patrzenia. To samo dotyczy ekranu systemu multimedialnego. Choć samo menu jest trochę zawiłe i być może mało dopracowane graficznie, ekran bardzo szybko reaguje na dotyk, a wraz z pulpitem z przyciskami wygląda po prostu elegancko i jest bardziej ergonomiczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond

Kuba Brzeziński

Nad czym Amerykanie mogli nieco mocniej popracować? Głównie nad niektórymi elementami wykończenia. Konsola centralna wisi na dwóch wspornikach. Te są jednak mocno plastikowe i bardzo słabo złożone - trzeszczą przy każdym dotyku. Trzeszczy także dach panoramiczny np. podczas zjeżdżania z krawężnika. Poza tym Ford mógłby zastosować w Mondeo mniejszą ilość przycisków na kierownicy oraz mniejszy kluczyk - ten dodawany obecnie do pojazdu choć działa bezdotykowo jest wręcz monstrualny!

Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - mocny i… oszczędny

Sercem Forda Mondeo ST-Line X w wersji testowej był 2-litrowy silnik diesla EcoBlue. Motor był skonfigurowany w najmocniejszej wersji - dysponował stadem 190 koni mechanicznych. Napęd w tym wariancie trafia na przednie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej. To bardzo optymalny układ napędowy. Motor dobrze radzi sobie z napędzaniem Mondeo zarówno w mieście, jak i trasie. Co więcej, może być mocno oszczędny. Nie ma problemu, aby przy delikatnej jeździe poza terenem zabudowanym zszedł do spalania oscylującego w granicy 6 litrów oleju napędowego. W cyklu mieszanym na baku można pokonać nawet 800 kilometrów.

Zobacz również: Diesel dymi na biało. Czy to dobrze?

Wady? Momentami diesel ma zbyt dużo mocy. Przy głębszym wciśnięciu gazu koła mogą zerwać kontakt z nawierzchnią. Sytuację zmieniłby np. opcjonalny napęd na cztery koła. Poza tym zastrzeżenia można mieć do pracy skrzy biegów. Automat jest skonfigurowany nadmiernie ekologicznie. To oznacza mniej więcej tyle, że podczas przyspieszania potrzebuje dłuższej chwili na zrzucenie biegu. Oczywiście efekt można objeść. Wystarczy że kierowca przed wyprzedzaniem zmieni przełożenie manualnie za pomocą manetek pojawiających się przy kierownicy.

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond

Kuba Brzeziński

Ford Mondeo ST-Line X to auto kierowcy!

REKLAMA

Ford Mondeo ST-Line X jest duży, wygodny, rodzinny i reprezentacyjny. To jednak też auto kierowcy. Liftback prowadzi się naprawdę dobrze. Uwielbia ciasne zakręty, nie ma przesadnie silnego wspomagania układu kierowniczego i precyzyjnie wykonuje manewry. Do podwozia można mieć tak właściwie tylko dwie uwagi. Pierwsza dotyczy zachowania zawieszenia przy większych prędkościach. To mogłoby być sztywniejsze. Po drugie zdecydowanie zbyt duży jest promień skrętu. Trzeba się mocno nakręcić kierownicą żeby zawrócić samochodem np. na ciasnym parkingu przed blokiem.

Ford Mondeo ST-Line X posiada zaawansowane układy wspomagające - kontroluje sytuację przed pojazdem i ostrzega o możliwości wystąpienia kolizji. Dobre wyregulowanie czułości tych systemów sprawia, że pracują one w sposób wyważony. Skutek? Rzeczywiście pomagają kierowcy, a nie przeszkadzają. A to kolejny czynnik, który sprawia że za kierownicą Mondeo można się po prostu dobrze poczuć! To samochód, który nie zmusza do myślenia, jest intuicyjny i dopracowany pod kątem właściwości jezdnych.

Zobacz również: Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni i zasady działania

Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - podsumowanie:

Za Fordem Mondeo Titanium 2.0 EcoBlue 190 KM przemawia co najmniej kilka zalet. Auto ma potwornie wygodny fotel kierowcy, wygląda jak James Bond dla ludu, oferuje przepastny bagażnik, prowadzi się jak po sznurku i ma mocno oszczędny silnik. Wady? Promień skrętu jest zapożyczony chyba z… ciężarówki! Poza tym patrząc na rozmiary nadwozia, można byłoby spodziewać się większego wnętrza, a skrzynia biegów powinna reagować nieco szybciej. Czy zatem kupiłbym to auto? Tego nie jestem w stanie powiedzieć na sto procent. Wiem natomiast, że naprawdę poważnie rozważyłbym jego zakup i na poważnie przeciwstawił go takiemu konkurentowi jak chociażby Passat.

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond

Kuba Brzeziński

Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1997 cm3
  • Maksymalna moc: 190 KM (przy 3500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 2000 - 2500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 223 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 60 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,1 litra
  • Długość: 4871 mm
  • Szerokość: 1852 mm
  • Wysokość: 1482 mm
  • Rozstaw osi: 2850 mm
  • Pojemność bagażnika: 550/1446 litrów
  • Cena: od 109 320 złotych

Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - cena i wyposażenie:

  • Cena: 186 940 złotych
  • system nawigacji satelitarnej Sony CD/MP3 z Ford SYNC 3, DAB+, 8-calowym ekranem dotykowym oraz z 12 głośnikami
  • 10.1-calowy kolorowy wyświetlacz między zegarami
  • tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Active Park Assist
  • 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich
  • reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • zawieszenie sportowe
  • przednie fotele sportowe, podgrzewane, z regulacją temperatury
  • oświetlenie wnętrza diodami LED z elementami nastrojowego oświetleni
  • Lane Keeping Alert
  • Ford KeyFree
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • kamera ułatwiająca parkowanie tyłem
  • Auto High Beam
  • czujnik deszczu
  • klimatyzacja dwustrefowa z automatyczną regulacją temperatury
  • podgrzewana przednia szyba (Quickclear) i podgrzewane dysze spryskiwaczy
  • Traffic Sign Recognition
  • Blind Spot Information

Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Test: Ford Mondeo ST-Line X 2.0 EcoBlue 190 KM - flotowy James Bond
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA