REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

oprac. Kuba Brzeziński
Samochody autonomiczne na drogach, systemy bezpieczeństwa w samochodach, SDV, Software Defined Vehicle, pojazdy definiowane programowo
Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś
Mercedes-Benz AG - Global Commun
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

Współczesna motoryzacja rządzi się jednym trendem. I trendem tym jest SDV, czyli Software Defined Vehicle. Polega to na tym, że oprogramowanie ma na celu pełne zarządzanie funkcjami pojazdu. Brzmi znajomo? A to dopiero początek...

REKLAMA

SDV, czyli oprogramowanie decyduje o samochodzie w pełni

REKLAMA

W pojazdach definiowanych programowo systemy i komponenty, w tym silnik, skrzynia biegów, hamulce, układ kierowniczy, system informacyjno-rozrywkowy, a nawet lusterka i fotele, są kontrolowane i definiowane przez oprogramowanie, a nie tylko komponenty mechaniczne. SDV to każdy pojazd, który zarządza swoimi operacjami głównie lub całkowicie za pomocą oprogramowania. Dlaczego branża tak mocno zwraca się w kierunku pojazdów definiowanych programowo?

Możemy zaliczyć do nich rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, potrzebę większej łączności i integracji pojazdów z innymi urządzeniami i systemami. SDV wspiera również rozwój pojazdów autonomicznych, które są już testowane na drogach, na przykład w USA. Pojazdy SDV mogą i będą istnieć bez pojazdów autonomicznych. Pojazdy autonomiczne nie mają jednak racji bytu bez pojazdów SDV – komentuje John Makin z Luxoft Automotive.

Pojazdy definiowane programowo utworzą sieć

SDV to nie tylko poprawa komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. To też... tworzenie motoryzacyjnych sieci przyszłości. Inteligentne auta mogą oceniać sygnały z układu kierowniczego lub innych podsystemów, aby określić stan drogi i zidentyfikować potencjalne zagrożenia, takie jak oblodzenie. Sygnały te mogą być przekazywane do pojazdów jadących z tyłu za pośrednictwem chmury, aby ostrzec je o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Ciągła transmisja i aktualizacja danych SDV doprowadzi do lepszego informowania systemów kontroli ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Inteligentne pojazdy a ochrona danych

REKLAMA

Obecnie pojazdy klasy premium mają ponad 100 milionów linii kodu oprogramowania, między innymi w czujnikach i kamerach. Wraz z rozwojem pojazdów SDV liczba ta będzie rosnąć. To oznacza dobrodziejstwo, ale i naprawdę potężne wyzwanie. Szczególnie na polu bezpieczeństwa kierowców i danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definiowane programowo funkcje pojazdów muszą być zatem zaprojektowane tak, aby były bezpieczne. W przeciwnym razie aplikacje motoryzacyjne mogą być podatne na ataki, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji – również dla rynku motoryzacyjnego. Właśnie dlatego pojazdy SDV wymagają przede wszystkim solidnej i bezpiecznej infrastruktury oprogramowania, a także odpowiednich przepisów dotyczących bezpieczeństwa i prywatności.

SDV to jedno. Sztuczna inteligencja drugie

Nie tylko SDV, ale także sztuczna inteligencja ma do odegrania znaczącą rolę w rozwoju pojazdów autonomicznych. Przykładowo, sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia fotorealistycznych scenariuszy symulacyjnych na potrzeby szeroko zakrojonych testów oprogramowania do jazdy autonomicznej. Eliminuje to potrzebę przeprowadzania testów na drogach cywilnych.

Podobnie jak na zewnątrz pojazdu, możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w jego wnętrzu są nieograniczone. AI może być szeroko wykorzystywana do personalizacji z wykorzystaniem danych kontekstowych, a nawet mapowania emocji.

Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX dla Mercedesa, polegaliśmy na wykorzystaniu nowoczesnych procesów programistycznych, które pozwoliły zespołowi ekspertów skupić się na doświadczeniu klienta. Platforma łączy się z podstawowymi funkcjami systemu informacyjno-rozrywkowego, umożliwiając integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości - komentuje John Makin.

Kiedy na drogach pojawią się pojazdy w pełni autonomiczne?

Moment, w którym nastąpi pełne wdrożenie pojazdów autonomicznych, jest przedmiotem ciągłej debaty. Coraz wyraźniej widać jednak, że rozwój pojazdów autonomicznych poziomu 5 to jeszcze kwestia dziesięcioleci. Oczywiście, będziemy świadkami stopniowego wprowadzania tego typu funkcji, a większość wiodących producentów samochodów już jest na etapie rozwoju pojazdów autonomicznych poziomu 3.

Jednak wprowadzenie w pełni autonomicznych pojazdów będzie stopniową ewolucją, a nie szybką rewolucją. Pamiętajmy, że na kolejne etapy wdrażania mają wpływ różne czynniki: zarówno te technologiczne, regulacyjne, społeczne jak i ekonomiczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA