REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Samochody autonomiczne na drogach, systemy bezpieczeństwa w samochodach, SDV, Software Defined Vehicle, pojazdy definiowane programowo
Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś
Mercedes-Benz AG - Global Commun
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

Współczesna motoryzacja rządzi się jednym trendem. I trendem tym jest SDV, czyli Software Defined Vehicle. Polega to na tym, że oprogramowanie ma na celu pełne zarządzanie funkcjami pojazdu. Brzmi znajomo? A to dopiero początek...

REKLAMA

REKLAMA

SDV, czyli oprogramowanie decyduje o samochodzie w pełni

W pojazdach definiowanych programowo systemy i komponenty, w tym silnik, skrzynia biegów, hamulce, układ kierowniczy, system informacyjno-rozrywkowy, a nawet lusterka i fotele, są kontrolowane i definiowane przez oprogramowanie, a nie tylko komponenty mechaniczne. SDV to każdy pojazd, który zarządza swoimi operacjami głównie lub całkowicie za pomocą oprogramowania. Dlaczego branża tak mocno zwraca się w kierunku pojazdów definiowanych programowo?

Możemy zaliczyć do nich rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, potrzebę większej łączności i integracji pojazdów z innymi urządzeniami i systemami. SDV wspiera również rozwój pojazdów autonomicznych, które są już testowane na drogach, na przykład w USA. Pojazdy SDV mogą i będą istnieć bez pojazdów autonomicznych. Pojazdy autonomiczne nie mają jednak racji bytu bez pojazdów SDV – komentuje John Makin z Luxoft Automotive.

Pojazdy definiowane programowo utworzą sieć

SDV to nie tylko poprawa komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. To też... tworzenie motoryzacyjnych sieci przyszłości. Inteligentne auta mogą oceniać sygnały z układu kierowniczego lub innych podsystemów, aby określić stan drogi i zidentyfikować potencjalne zagrożenia, takie jak oblodzenie. Sygnały te mogą być przekazywane do pojazdów jadących z tyłu za pośrednictwem chmury, aby ostrzec je o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Ciągła transmisja i aktualizacja danych SDV doprowadzi do lepszego informowania systemów kontroli ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

REKLAMA

Inteligentne pojazdy a ochrona danych

Obecnie pojazdy klasy premium mają ponad 100 milionów linii kodu oprogramowania, między innymi w czujnikach i kamerach. Wraz z rozwojem pojazdów SDV liczba ta będzie rosnąć. To oznacza dobrodziejstwo, ale i naprawdę potężne wyzwanie. Szczególnie na polu bezpieczeństwa kierowców i danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definiowane programowo funkcje pojazdów muszą być zatem zaprojektowane tak, aby były bezpieczne. W przeciwnym razie aplikacje motoryzacyjne mogą być podatne na ataki, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji – również dla rynku motoryzacyjnego. Właśnie dlatego pojazdy SDV wymagają przede wszystkim solidnej i bezpiecznej infrastruktury oprogramowania, a także odpowiednich przepisów dotyczących bezpieczeństwa i prywatności.

SDV to jedno. Sztuczna inteligencja drugie

Nie tylko SDV, ale także sztuczna inteligencja ma do odegrania znaczącą rolę w rozwoju pojazdów autonomicznych. Przykładowo, sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia fotorealistycznych scenariuszy symulacyjnych na potrzeby szeroko zakrojonych testów oprogramowania do jazdy autonomicznej. Eliminuje to potrzebę przeprowadzania testów na drogach cywilnych.

Podobnie jak na zewnątrz pojazdu, możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w jego wnętrzu są nieograniczone. AI może być szeroko wykorzystywana do personalizacji z wykorzystaniem danych kontekstowych, a nawet mapowania emocji.

Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX dla Mercedesa, polegaliśmy na wykorzystaniu nowoczesnych procesów programistycznych, które pozwoliły zespołowi ekspertów skupić się na doświadczeniu klienta. Platforma łączy się z podstawowymi funkcjami systemu informacyjno-rozrywkowego, umożliwiając integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości - komentuje John Makin.

Kiedy na drogach pojawią się pojazdy w pełni autonomiczne?

Moment, w którym nastąpi pełne wdrożenie pojazdów autonomicznych, jest przedmiotem ciągłej debaty. Coraz wyraźniej widać jednak, że rozwój pojazdów autonomicznych poziomu 5 to jeszcze kwestia dziesięcioleci. Oczywiście, będziemy świadkami stopniowego wprowadzania tego typu funkcji, a większość wiodących producentów samochodów już jest na etapie rozwoju pojazdów autonomicznych poziomu 3.

Jednak wprowadzenie w pełni autonomicznych pojazdów będzie stopniową ewolucją, a nie szybką rewolucją. Pamiętajmy, że na kolejne etapy wdrażania mają wpływ różne czynniki: zarówno te technologiczne, regulacyjne, społeczne jak i ekonomiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA