REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miękki dowód. Czy zawsze konieczne jest pozwolenie czasowe?

dowód rejestracyjny
dowód rejestracyjny
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy przyzwyczaili się do tego, że każda zmiana dowodzie rejestracyjnym wymaga pozwolenia czasowego. Czy jednak rzeczywiście tak jest, że wydanie tzw. miękkiego dowodu zawsze jest koniecznością? No właśnie nie…

W roku 2018 starostwa powiatowe wydały w sumie 5,9 miliona pozwoleń czasowych. Do czego one służą? To dokument, który stwierdza czasową rejestrację pojazdu np. konieczną na moment zmiany właściciela w ewidencji czy wymiany dowodu rejestracyjnego. Jego wydanie kosztuje nawet 19 złotych (wraz z opłatą urzędową), a wydatek ten jest ponoszony podczas wizyty w wydziale komunikacji. Czy jednak wystawienie dokumentu zawsze jest konieczne? Okazuje się, że nie. I co ciekawe, wcale nie decyduje o tym zmiana z 1 października 2018 roku dotycząca systemu CEPiK, a rozporządzenie obowiązujące już od roku 2003.

REKLAMA

Miękki dowód - co zrobić, aby za niego nie płacić?

REKLAMA

Kiedy nie ma obowiązku wydawania pozwolenia czasowego podczas wizyty kierowcy w starostwie powiatowym? Przede wszystkim wtedy, gdy w stałym dowodzie rejestracyjnym skończyły się miejsca na pieczątki potwierdzające ważność przeglądu i właściciel auta musi wymienić dokument. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. przewiduje jednak jeszcze jedno obostrzenie. A to dotyczy daty minięcia ważności badania technicznego. Termin nie może się kończyć wcześniej niż 30 dni przed złożeniem wniosku w wydziale komunikacji.

Warto w tym momencie zaznaczyć, że dla pojęcia ważności badania technicznego rozumianego przez urzędnika w wydziale komunikacji należnym miejscu zamieszkania właściciela auta żadnego znaczenia nie ma fakt, że np. kierowca przedłoży zaświadczenie o przeprowadzeniu kolejnego przeglądu w stacji kontroli pojazdów z dłuższą datą. Obowiązujące przepisy zostały skonstruowane w taki sposób, że pracownik starostwa powiatowego może uwzględnić tylko i wyłącznie ostatnią datę wprowadzona do dowodu rejestracyjnego przez diagnostę.

Brak pozwolenia czasowego? Zadbaj o swoje prawa sam!

Poza tym warto wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie. Kierowca znający zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. i starający się o wymianę dokumentu na 30 dni przed minięciem ważności badania technicznego, powinien poprosić obsługującego go urzędnika o niewydawanie pozwolenia czasowego. Wyraźne zaznaczenie żądania często jest konieczne. Tzw. miękki dowód jest bowiem traktowany przez osoby pracujące w wydziałach komunikacji jako element obligatoryjny. A wynika to nie zawsze z ignorancji obowiązujących przepisów, co czasami także z pewnością z niewiedzy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA