REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. Czy ta zmiana jest potrzebna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
szyba przednia serwis
szyba przednia serwis
NordGlass

REKLAMA

REKLAMA

Numer rejestracyjny na szybie auta? Obowiązek stosowania nalepki kontrolnej może zniknąć już w roku 2020. Tylko czy to właściwie dobry pomysł?

Nalepki kontrolne zostały wprowadzone na polskich drogach w momencie, w którym ustawodawca zamienił czarne tablice rejestracyjne na białe. Na nich nanoszony jest numer rejestracyjny pojazdu, a ich konstrukcja została przewidziana w taki sposób, aby przy nieumiejętnej próbie usunięcia rozrywały się na małe i trudne w usunięciu kawałki. Jaki jest sens ich stosowania? To było tłumaczone na kilka sposobów. Chodziło m.in. o to, aby zapobiegać popełnianiu przestępstw samochodami z przełożonymi tablicami rejestracyjnymi. Obecność naklejki zdradzała prawdziwe dane pojazdu.

REKLAMA

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. - 18,5 zł taniej!

Poza tym naklejki przydawały się w przypadku wykroczeń rejestrowanych przez fotoradary - głównie w przypadku, w którym obraz tablic był zamazany lub celowo zasłonięty przez prowadzącego. Nalepka kontrolna na szybę nie jest droga. Podczas rejestracji pojazdu wiąże się z opłatą oszacowaną na 18,5 złotego. Teraz projekt ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym przygotowywany przez resort infrastruktury i cyfryzacji ma znieść obowiązek jej posiadania. Jaki jest cel zmian w prawie? Ustawodawcy tłumaczą, że chodzi przede wszystkim o ułatwienia dla kierowców.

Zobacz również: Nalepka kontrolna na szybie pojazdu - usuwanie i wtórnik

Jak podkreślają przedstawiciele resortu infrastruktury i cyfryzacji, kluczem do sukcesu są też realne korzyści finansowe, które nowe przepisy przyniosą kierowcom. Przykład? Pierwszy dotyczy tańszej rejestracji pojazdu. Opłata spadnie o 18,5 złotego. Drugi odnosi się do ewentualnych konsekwencji, które kierowca ponosi w związku z brakiem nalepki kontrolnej na szybie. A kara może być dotkliwa. Brak nalepki wynikający np. z wymiany szyby w pojeździe i konieczności załatwienia formalności związanych z wydaniem wtórnika sprawia, że pojazd nie spełnia warunków technicznych.

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. - koniec z mandatami?

REKLAMA

W sytuacji, w której pojazd bez nalepki kontrolnej na szybie zostanie zatrzymany przez patrol policji, wiąże się to odebraniem dowodu rejestracyjnego. Poza tym funkcjonariusze mają możliwość ukarania kierowcy mandatem karnym. Ten będzie opiewał na kwotę od 20 do 500 złotych. Do konta prowadzącego dopisany zostanie również jeden punkt karny. Problemy pojawią się również podczas przeglądu technicznego w stacji kontroli pojazdów. Brak nalepki oznacza bowiem, że diagnosta nie będzie miał możliwości przedłużenia ważności obowiązkowego badania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy likwidacja nalepki kontrolnej na szybie w roku 2020 będzie zasadniczym krokiem naprzód dla zmotoryzowanych? W to można śmiało wątpić. Szczególnie że obowiązek posiadania naklejki ani nie wiąże się z dużym kosztem, ani nie jest mocno utrudniający życie. Z drugiej strony zlikwidowanie znaku na szybie stanowi drobny krok być może nawet w dobrą stronę. W końcu wszystkie sposoby ułatwienia życia kierowcom w Polsce są warte docenienia. Co teraz pozostaje? Tylko czekać na konkretne zapisy prawne. W maju roku 2019 zaprezentowany był projekt ustawy i trafił na konsultacje publiczne. Na razie w jego sprawie zapadła cisza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA