REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. Czy ta zmiana jest potrzebna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
szyba przednia serwis
szyba przednia serwis
NordGlass

REKLAMA

REKLAMA

Numer rejestracyjny na szybie auta? Obowiązek stosowania nalepki kontrolnej może zniknąć już w roku 2020. Tylko czy to właściwie dobry pomysł?

Nalepki kontrolne zostały wprowadzone na polskich drogach w momencie, w którym ustawodawca zamienił czarne tablice rejestracyjne na białe. Na nich nanoszony jest numer rejestracyjny pojazdu, a ich konstrukcja została przewidziana w taki sposób, aby przy nieumiejętnej próbie usunięcia rozrywały się na małe i trudne w usunięciu kawałki. Jaki jest sens ich stosowania? To było tłumaczone na kilka sposobów. Chodziło m.in. o to, aby zapobiegać popełnianiu przestępstw samochodami z przełożonymi tablicami rejestracyjnymi. Obecność naklejki zdradzała prawdziwe dane pojazdu.

REKLAMA

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. - 18,5 zł taniej!

Poza tym naklejki przydawały się w przypadku wykroczeń rejestrowanych przez fotoradary - głównie w przypadku, w którym obraz tablic był zamazany lub celowo zasłonięty przez prowadzącego. Nalepka kontrolna na szybę nie jest droga. Podczas rejestracji pojazdu wiąże się z opłatą oszacowaną na 18,5 złotego. Teraz projekt ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym przygotowywany przez resort infrastruktury i cyfryzacji ma znieść obowiązek jej posiadania. Jaki jest cel zmian w prawie? Ustawodawcy tłumaczą, że chodzi przede wszystkim o ułatwienia dla kierowców.

Zobacz również: Nalepka kontrolna na szybie pojazdu - usuwanie i wtórnik

Jak podkreślają przedstawiciele resortu infrastruktury i cyfryzacji, kluczem do sukcesu są też realne korzyści finansowe, które nowe przepisy przyniosą kierowcom. Przykład? Pierwszy dotyczy tańszej rejestracji pojazdu. Opłata spadnie o 18,5 złotego. Drugi odnosi się do ewentualnych konsekwencji, które kierowca ponosi w związku z brakiem nalepki kontrolnej na szybie. A kara może być dotkliwa. Brak nalepki wynikający np. z wymiany szyby w pojeździe i konieczności załatwienia formalności związanych z wydaniem wtórnika sprawia, że pojazd nie spełnia warunków technicznych.

Brak nalepki kontrolnej 2020 r. - koniec z mandatami?

REKLAMA

W sytuacji, w której pojazd bez nalepki kontrolnej na szybie zostanie zatrzymany przez patrol policji, wiąże się to odebraniem dowodu rejestracyjnego. Poza tym funkcjonariusze mają możliwość ukarania kierowcy mandatem karnym. Ten będzie opiewał na kwotę od 20 do 500 złotych. Do konta prowadzącego dopisany zostanie również jeden punkt karny. Problemy pojawią się również podczas przeglądu technicznego w stacji kontroli pojazdów. Brak nalepki oznacza bowiem, że diagnosta nie będzie miał możliwości przedłużenia ważności obowiązkowego badania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy likwidacja nalepki kontrolnej na szybie w roku 2020 będzie zasadniczym krokiem naprzód dla zmotoryzowanych? W to można śmiało wątpić. Szczególnie że obowiązek posiadania naklejki ani nie wiąże się z dużym kosztem, ani nie jest mocno utrudniający życie. Z drugiej strony zlikwidowanie znaku na szybie stanowi drobny krok być może nawet w dobrą stronę. W końcu wszystkie sposoby ułatwienia życia kierowcom w Polsce są warte docenienia. Co teraz pozostaje? Tylko czekać na konkretne zapisy prawne. W maju roku 2019 zaprezentowany był projekt ustawy i trafił na konsultacje publiczne. Na razie w jego sprawie zapadła cisza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA