REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja pojazdu 2020 r. i kary za nieprzerejestrowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązek rejestracji pojazdu w terminie 30 dni zostanie obwarowany karą. Przepisy „motywujące” kierowców do zgłaszania nabycia aut być może są potrzebne. Nie do końca jednak rozumieją wszystkie realia.

Kierowca nabywający lub zbywający pojazd ma obowiązek zgłoszenia tego faktu. I nie jest to żadna nowość, szczególnie że stosowne przepisy funkcjonują od lat i są zapisane w art. 71 ust. 7 oraz art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. Jaki termin wskazują? Maksymalnie 30 dni od dokonania transakcji, ewentualnie sprowadzenia auta do kraju. Przepisy choć funkcjonowały, tak naprawdę były martwe. A wszystko za sprawą tego, że kierowca przekraczający termin obowiązkowej rejestracji, nie mógł być w żaden sposób karany. Sytuacja ulegnie zmianie po 1 stycznia 2020 roku.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu 2020 - nawet 1000 zł kary!

REKLAMA

Na mocy ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579) wprowadzone zostanie pojęcie kary czekającej na kierowcę, który nie przerejestruje pojazdu. Ta będzie nakładana przez starostę, zasili budżet powiatu oraz może opiewać na kwotę oscylującą między 200 a 1000 złotych. Czy są wyjątki, których nie obejmie nowa ustawa? Na mocy poprawki wyznaczony został jeden wyjątek i ten dotyczy dealerów, którzy sprzedają sprowadzone do kraju fabrycznie nowe auta.

Choć zmian domagała się od Polski Komisja Europejska, ich wprowadzenie niesie ze sobą dwa zagrożenia. Pierwsze dotyczy przypadku, w którym kierowca najpierw kupił, a później sprowadził do kraju samochód uszkodzony. Może się bowiem okazać, że z uwagi na skalę usterek (np. blacharsko-lakierniczych) nie uda się go naprawić w terminie 30 dni od momentu przekroczenia granicy. To oznacza, że auto nie przejdzie przeglądu technicznego, a tym samym jego rejestracja po prostu nie będzie możliwa. Czy to oznacza odstąpienie od wymierzenia kary? Przepisy nie przewidują takiego przypadku. O ewentualne złagodzenie sankcji właściciel może prosić jedynie starostę.

Zobacz również: Co trzeba zrobić, żeby zarejestrować angielski samochód w Polsce?

Rejestracja pojazdu 2020 - komisy mają już pomysł

REKLAMA

Ustawodawca nie pomyślał o jeszcze jednym przypadku. O sytuacji, w której samochody używane sprowadzają np. właściciele komisów. Auta w ich przypadku nie pełnią roli środka transportu, a przedmiot handlowy. Przepisy nie objęły jednak tego typu firm dyspensą. To oznacza, że prowadzący komis będzie miał obowiązek rejestracji samochodu, a jeżeli tego nie zrobi, narazi się na karę finansową przyznaną przez starostę. A to nie koniec dodatkowych obciążeń dla sprzedawców aut. Bo przedsiębiorca w momencie rejestracji będzie musiał też np. ubezpieczyć sprowadzony pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście jak nietrudno się domyślić, osoby prowadzące komisy będą się starały obchodzić nowe przepisy. I nie musi to być wcale takie trudne. W końcu samochód kupiony w Niemczech, Francji czy Włoszech znajduje się całkowicie poza polskim systemem - fakt jego przywiezienia nie jest nawet rejestrowany na granicy. Skutek? Sprzedający nie będą przygotowywać pojazdów do rejestracji. Tak żeby nie dokonywać opłacenia akcyzy w Urzędzie Celnym i tym samym nie wyznaczać terminu, w którym samochód przekroczył granicę.

Rejestracja pojazdu 2020 - co z autami kupionymi wcześniej?

Z nowymi przepisami związana jest jeszcze jedna wątpliwość. Konkretnie co z pojazdami, które zostały sprzedane przed wejściem ustawy w życie? Wszystko zależy od terminu. Do pojazdów nabytych np. jeszcze w listopadzie 2019 roku sankcja nie może być stosowana. 30-dniowy termin obowiązkowej rejestracji mija bowiem przed 1 stycznia 2020 roku, a prawo nie działa wstecz. Auta kupione już na początku grudnia 2019 będą podlegać działaniu nowych przepisów, a ich właściciele narażą się na sankcje w razie podjęcia próby opóźnienia obowiązku rejestracji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA