REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?

Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?/Fot. Shutterstock
Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje szansa na to, że hasło likwidacja karty pojazdu 2020 stanie się aktualne już za kilka miesięcy. Co poza oszczędnością blisko 80 złotych oznacza brak papierowego CV auta?

REKLAMA

Instytucja karty pojazdu została powołana do życia dokładnie 1 lipca 1999 roku. To wtedy w ustawie Prawo o ruchu drogowym pojawił się zapis mówiący o tym, że muszą być w nią wyposażone wszystkie pojazdy, które zostały wyprodukowane po 30 czerwca 1999 roku. Jakie informacje są w niej zapisane? Przede wszystkim podstawowe dane techniczne i identyfikacyjne pojazdu. Zaraz obok pojemności silnika, rodzaju paliwa i np. numeru VIN z karty pojazdu można uzyskać dane mówiące o wszystkich zmianach dokonanych w konstrukcji pojazdu - np. montażu instalacji LPG czy zmianach dotyczących właścicieli.

REKLAMA

Karta pojazdu miała przechowywać najważniejsze informacje o pojeździe - być czymś na kształt jego CV. Dlatego wpisy do niej są dokonywane wyłącznie przez pracowników wydziałów komunikacji - muszą zostać potwierdzone podpisem i pieczątką. Jeżeli chodzi o stosowanie karty pojazdu, kierowca jest zobligowany do jej posiadania głównie w dwóch przypadkach. Po pierwsze jest ona konieczna do załatwienia czynności administracyjnych związanych chociażby z rejestracją samochodu. Po drugie powinien ją przekazać nowemu właścicielowi podczas odsprzedaży. Bez niej kupujący nie będzie w stanie zmienić wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

Zobacz również: Czym jest karta pojazdu?

Zamiast karty pojazdu… system CEPIK!

REKLAMA

Skąd pomysł likwidacji karty pojazdu? Powód ku temu jest jeden i dotyczy coraz wyższego stopnia cyfryzacji rzeczywistości motoryzacyjnej w Polsce. Rozbudowywana od lat funkcjonalność systemu CEPIK sprawia, że dziś nabywca jest w stanie sprawdzić historię samochodu w sieci - potrzebuje do tego takich danych jak numer VIN, numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji. Wszystko odbywa się za pośrednictwem portalu obywatel.gov.pl. To pozwala w wystarczającym stopniu chronić interesy prowadzących i zapobiegać przestępczości samochodowej.

Likwidacja karty pojazdu oznacza dla kierowców dwie korzyści. Przede wszystkim zmniejsza ilość dokumentów, o których należy pamiętać np. podczas odsprzedaży pojazdu, a tym samym upraszcza samą procedurę zbycia auta. Poza tym brak obowiązku posiadania karty pojazdu wiązałby się także z niższym kosztem pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Dziś każde auto sprowadzone do kraju musi mieć wyrobiony dokument. Koszt? Opłata za wydanie karty pojazdu wraz z opłatą ewidencyjną to 75,50 zł. To kwota, która po ewentualnych zmianach w prawie zostanie w kieszeni kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja karty pojazdu 2020. Jakie są wątpliwości?

Kiedy obowiązek posiadania karty pojazdu mógłby zostać zlikwidowany? Coraz częściej za datę przyjmuje się rok 2020. Chociaż pierwszy projekt ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym był konsultowany przez resort infrastruktury i cyfryzacji jeszcze w czerwcu 2019 roku. Likwidacja karty pojazdu 2020 jest możliwa? Z pewnością tak, choć eksperci mają pewne zastrzeżenia do projektu. Ich zdaniem przemyślenia wymagają dwie kwestie. Po pierwsze chodzi o dostęp do danych przechowywanych w CEPIK. Wymaganie trzech informacji autoryzacyjnych to zbyt dużo - w końcu kupujący nie zawsze ma do dostęp np. do daty pierwszej rejestracji.

Druga z wątpliwości dotyczy kwestii kredytowych, a konkretnie zastawu bankowego dokonywanego w przypadku finansowania zakupu auta. Informacja mówiąca o jego obecności jest wpisywana do karty pojazdu. W CEPIK na próżno szukać tych danych. Oczywiście jest wyjście alternatywne - kupujący zawsze może sprawdzić pojazd w rejestrze zastawów. To jednak zamiast ułatwiać sytuację, otwiera kolejne możliwości do podejmowania próby dokonywania oszustw przez nieuczciwych sprzedających.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA