REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?/Fot. Shutterstock
Likwidacja karty pojazdu 2020. Czy projekt uda się wprowadzić?/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje szansa na to, że hasło likwidacja karty pojazdu 2020 stanie się aktualne już za kilka miesięcy. Co poza oszczędnością blisko 80 złotych oznacza brak papierowego CV auta?

REKLAMA

Instytucja karty pojazdu została powołana do życia dokładnie 1 lipca 1999 roku. To wtedy w ustawie Prawo o ruchu drogowym pojawił się zapis mówiący o tym, że muszą być w nią wyposażone wszystkie pojazdy, które zostały wyprodukowane po 30 czerwca 1999 roku. Jakie informacje są w niej zapisane? Przede wszystkim podstawowe dane techniczne i identyfikacyjne pojazdu. Zaraz obok pojemności silnika, rodzaju paliwa i np. numeru VIN z karty pojazdu można uzyskać dane mówiące o wszystkich zmianach dokonanych w konstrukcji pojazdu - np. montażu instalacji LPG czy zmianach dotyczących właścicieli.

REKLAMA

Karta pojazdu miała przechowywać najważniejsze informacje o pojeździe - być czymś na kształt jego CV. Dlatego wpisy do niej są dokonywane wyłącznie przez pracowników wydziałów komunikacji - muszą zostać potwierdzone podpisem i pieczątką. Jeżeli chodzi o stosowanie karty pojazdu, kierowca jest zobligowany do jej posiadania głównie w dwóch przypadkach. Po pierwsze jest ona konieczna do załatwienia czynności administracyjnych związanych chociażby z rejestracją samochodu. Po drugie powinien ją przekazać nowemu właścicielowi podczas odsprzedaży. Bez niej kupujący nie będzie w stanie zmienić wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

Zobacz również: Czym jest karta pojazdu?

Zamiast karty pojazdu… system CEPIK!

REKLAMA

Skąd pomysł likwidacji karty pojazdu? Powód ku temu jest jeden i dotyczy coraz wyższego stopnia cyfryzacji rzeczywistości motoryzacyjnej w Polsce. Rozbudowywana od lat funkcjonalność systemu CEPIK sprawia, że dziś nabywca jest w stanie sprawdzić historię samochodu w sieci - potrzebuje do tego takich danych jak numer VIN, numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji. Wszystko odbywa się za pośrednictwem portalu obywatel.gov.pl. To pozwala w wystarczającym stopniu chronić interesy prowadzących i zapobiegać przestępczości samochodowej.

Likwidacja karty pojazdu oznacza dla kierowców dwie korzyści. Przede wszystkim zmniejsza ilość dokumentów, o których należy pamiętać np. podczas odsprzedaży pojazdu, a tym samym upraszcza samą procedurę zbycia auta. Poza tym brak obowiązku posiadania karty pojazdu wiązałby się także z niższym kosztem pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Dziś każde auto sprowadzone do kraju musi mieć wyrobiony dokument. Koszt? Opłata za wydanie karty pojazdu wraz z opłatą ewidencyjną to 75,50 zł. To kwota, która po ewentualnych zmianach w prawie zostanie w kieszeni kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja karty pojazdu 2020. Jakie są wątpliwości?

Kiedy obowiązek posiadania karty pojazdu mógłby zostać zlikwidowany? Coraz częściej za datę przyjmuje się rok 2020. Chociaż pierwszy projekt ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym był konsultowany przez resort infrastruktury i cyfryzacji jeszcze w czerwcu 2019 roku. Likwidacja karty pojazdu 2020 jest możliwa? Z pewnością tak, choć eksperci mają pewne zastrzeżenia do projektu. Ich zdaniem przemyślenia wymagają dwie kwestie. Po pierwsze chodzi o dostęp do danych przechowywanych w CEPIK. Wymaganie trzech informacji autoryzacyjnych to zbyt dużo - w końcu kupujący nie zawsze ma do dostęp np. do daty pierwszej rejestracji.

Druga z wątpliwości dotyczy kwestii kredytowych, a konkretnie zastawu bankowego dokonywanego w przypadku finansowania zakupu auta. Informacja mówiąca o jego obecności jest wpisywana do karty pojazdu. W CEPIK na próżno szukać tych danych. Oczywiście jest wyjście alternatywne - kupujący zawsze może sprawdzić pojazd w rejestrze zastawów. To jednak zamiast ułatwiać sytuację, otwiera kolejne możliwości do podejmowania próby dokonywania oszustw przez nieuczciwych sprzedających.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA