Czy warto kupić OC i AC przez Internet??
REKLAMA
REKLAMA
Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli
REKLAMA
Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl
REKLAMA
ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.
Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?
Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:
- 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
- 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
- 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)
Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie.
ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.
Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct (2003 r. - 2015 r.) |
||
Rok ↓ |
Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon |
Zmiana w relacji do poprzedniego roku |
2003 r. |
40 mln zł |
- |
2004 r. |
70 mln zł |
75% |
2005 r. |
120 mln zł |
71% |
2006 r. |
170 mln zł |
42% |
2007 r. |
350 mln zł |
106% |
2008 r. |
560 mln zł |
60% |
2009 r. |
677 mln zł |
21% |
2010 r. |
758 mln zł |
12% |
2011 r. |
1088 mln zł |
44% |
2012 r. |
1188 mln zł |
9% |
2013 r. |
1174 mln zł |
-1% |
2014 r. |
1050 mln zł |
-11% |
2015 r. |
1020 mln zł |
-3% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU
Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?
Przy zakupie polisy przez Internet kierowca może liczyć na rabaty
Krajowym ubezpieczycielom można zarzucić to, że niezbyt skutecznie informują klientów o korzyściach prawnych wynikających z zakupu polisy przez Internet lub telefon. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto przypomnieć, że artykuł 40 ustawy o prawach konsumenta, zapewnia osobom korzystającym z systemu direct możliwość łatwego odstąpienia od umowy. Takie odstąpienie nie wymaga podawania przyczyny, a jego jedynym kosztem jest niewielka składka za okres faktycznej ochrony. Posiadacze nieobowiązkowych polis kupowanych w tradycyjny sposób, mogą odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (podstawa prawna: artykuł 812 paragraf 4 kodeksu cywilnego). „W przypadku obowiązkowych polis OC dla kierowców, które zakupiono poza systemem direct, możliwość odstąpienia w ogóle nie występuje (niezależnie od długości okresu ochrony)” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.
Zobacz też: Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?
REKLAMA
ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko posiadacze obowiązkowych polis OC kupionych w systemie direct, mogą przez pierwsze 30 dni odstąpić od umowy (bez podawania przyczyny). W przypadku takiego odstąpienia, jedynym kosztem jest proporcjonalna część składki za okres ochrony.
Do zakupu polis komunikacyjnych przez Internet lub telefon, zachęcają nie tylko preferencje prawne. Warto zdawać sobie sprawę, że część ubezpieczycieli nadal pokłada spore nadzieje w kanale direct. Dlatego kierowcy kupujący ubezpieczenie przez Internet (np. za pośrednictwem porównywarki Ubea), mogą liczyć na niższą składkę. „W listopadzie 2016 roku, przykładowe rabaty przy zakupie obowiązkowej polisy OC przez Internet wynosiły 15% (AXA), 7% (Link4) oraz do 10% (Liberty Ubezpieczenia). Takie obniżki bardziej kuszą kierowców w warunkach szybko wzrastających składek„ - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.
ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre firmy oferują specjalne rabaty (np. składkę niższą o 10%) dla kierowców kupujących polisę przez Internet.
Źródło: Ubea.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.