REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia
Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że w minionym roku polscy kierowcy przez Internet kupili 1,29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz 0,36 mln polis Autocasco. Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych jest głównym motorem, który napędza krajowy rynek direct (dystrybucję polis przez Internet lub telefon). Można przypuszczać, że jeszcze więcej kierowców decydowałoby się na zakup polisy online albo przez telefon, gdyby wiedza o korzyściach z takiej transakcji była bardziej powszechna. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że tylko przy zdalnym zakupie obowiązkowego OC przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przez 30 dni. 

Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli

REKLAMA

Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.

Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?

Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:

  • 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
  • 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
  • 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.

Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct                          (2003 r. - 2015 r.)

Rok

Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon

Zmiana w relacji do poprzedniego roku

2003 r.

40 mln zł

-

2004 r.

70 mln zł

75%

2005 r.

120 mln zł

71%

2006 r.

170 mln zł

42%

2007 r.

350 mln zł

106%

2008 r.

560 mln zł

60%

2009 r.

677 mln zł

21%

2010 r.

758 mln zł

12%

2011 r.

1088 mln zł

44%

2012 r.

1188 mln zł

9%

2013 r.

1174 mln zł

-1%

2014 r.

1050 mln zł

-11%

2015 r.

1020 mln zł

-3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Przy zakupie polisy przez Internet kierowca może liczyć na rabaty

Krajowym ubezpieczycielom można zarzucić to, że niezbyt skutecznie informują klientów o korzyściach prawnych wynikających z zakupu polisy przez Internet lub telefon. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto przypomnieć, że  artykuł 40 ustawy o prawach konsumenta, zapewnia osobom korzystającym z systemu direct możliwość łatwego odstąpienia od umowy. Takie odstąpienie nie wymaga podawania przyczyny, a jego jedynym kosztem jest niewielka składka za okres faktycznej ochrony. Posiadacze nieobowiązkowych polis kupowanych w tradycyjny sposób, mogą odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (podstawa prawna: artykuł 812 paragraf 4 kodeksu cywilnego). „W przypadku obowiązkowych polis OC dla kierowców, które zakupiono poza systemem direct, możliwość odstąpienia w ogóle nie występuje (niezależnie od długości okresu ochrony)” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.

Zobacz też: Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko posiadacze obowiązkowych polis OC kupionych w systemie direct, mogą przez pierwsze 30 dni odstąpić od umowy (bez podawania przyczyny). W przypadku takiego odstąpienia, jedynym kosztem jest proporcjonalna część składki za okres ochrony.

Do zakupu polis komunikacyjnych przez Internet lub telefon, zachęcają nie tylko preferencje prawne. Warto zdawać sobie sprawę, że część ubezpieczycieli nadal pokłada spore nadzieje w kanale direct. Dlatego kierowcy kupujący ubezpieczenie przez Internet (np. za pośrednictwem porównywarki Ubea), mogą liczyć na niższą składkę. „W listopadzie 2016 roku, przykładowe rabaty przy zakupie obowiązkowej polisy OC przez Internet wynosiły 15% (AXA), 7% (Link4) oraz do 10% (Liberty Ubezpieczenia). Takie obniżki bardziej kuszą kierowców w warunkach szybko wzrastających składek„ - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre firmy oferują specjalne rabaty (np. składkę niższą o 10%) dla kierowców kupujących polisę przez Internet.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA