REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia
Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że w minionym roku polscy kierowcy przez Internet kupili 1,29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz 0,36 mln polis Autocasco. Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych jest głównym motorem, który napędza krajowy rynek direct (dystrybucję polis przez Internet lub telefon). Można przypuszczać, że jeszcze więcej kierowców decydowałoby się na zakup polisy online albo przez telefon, gdyby wiedza o korzyściach z takiej transakcji była bardziej powszechna. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że tylko przy zdalnym zakupie obowiązkowego OC przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przez 30 dni. 

Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli

Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.

Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?

Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:

REKLAMA

  • 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
  • 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
  • 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.

Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct                          (2003 r. - 2015 r.)

Rok

Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon

Zmiana w relacji do poprzedniego roku

2003 r.

40 mln zł

-

2004 r.

70 mln zł

75%

2005 r.

120 mln zł

71%

2006 r.

170 mln zł

42%

2007 r.

350 mln zł

106%

2008 r.

560 mln zł

60%

2009 r.

677 mln zł

21%

2010 r.

758 mln zł

12%

2011 r.

1088 mln zł

44%

2012 r.

1188 mln zł

9%

2013 r.

1174 mln zł

-1%

2014 r.

1050 mln zł

-11%

2015 r.

1020 mln zł

-3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Przy zakupie polisy przez Internet kierowca może liczyć na rabaty

Krajowym ubezpieczycielom można zarzucić to, że niezbyt skutecznie informują klientów o korzyściach prawnych wynikających z zakupu polisy przez Internet lub telefon. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto przypomnieć, że  artykuł 40 ustawy o prawach konsumenta, zapewnia osobom korzystającym z systemu direct możliwość łatwego odstąpienia od umowy. Takie odstąpienie nie wymaga podawania przyczyny, a jego jedynym kosztem jest niewielka składka za okres faktycznej ochrony. Posiadacze nieobowiązkowych polis kupowanych w tradycyjny sposób, mogą odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (podstawa prawna: artykuł 812 paragraf 4 kodeksu cywilnego). „W przypadku obowiązkowych polis OC dla kierowców, które zakupiono poza systemem direct, możliwość odstąpienia w ogóle nie występuje (niezależnie od długości okresu ochrony)” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.

Zobacz też: Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko posiadacze obowiązkowych polis OC kupionych w systemie direct, mogą przez pierwsze 30 dni odstąpić od umowy (bez podawania przyczyny). W przypadku takiego odstąpienia, jedynym kosztem jest proporcjonalna część składki za okres ochrony.

Do zakupu polis komunikacyjnych przez Internet lub telefon, zachęcają nie tylko preferencje prawne. Warto zdawać sobie sprawę, że część ubezpieczycieli nadal pokłada spore nadzieje w kanale direct. Dlatego kierowcy kupujący ubezpieczenie przez Internet (np. za pośrednictwem porównywarki Ubea), mogą liczyć na niższą składkę. „W listopadzie 2016 roku, przykładowe rabaty przy zakupie obowiązkowej polisy OC przez Internet wynosiły 15% (AXA), 7% (Link4) oraz do 10% (Liberty Ubezpieczenia). Takie obniżki bardziej kuszą kierowców w warunkach szybko wzrastających składek„ - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre firmy oferują specjalne rabaty (np. składkę niższą o 10%) dla kierowców kupujących polisę przez Internet.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA