REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia
Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że w minionym roku polscy kierowcy przez Internet kupili 1,29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz 0,36 mln polis Autocasco. Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych jest głównym motorem, który napędza krajowy rynek direct (dystrybucję polis przez Internet lub telefon). Można przypuszczać, że jeszcze więcej kierowców decydowałoby się na zakup polisy online albo przez telefon, gdyby wiedza o korzyściach z takiej transakcji była bardziej powszechna. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że tylko przy zdalnym zakupie obowiązkowego OC przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przez 30 dni. 

Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli

Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.

Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?

Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:

REKLAMA

  • 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
  • 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
  • 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.

Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct                          (2003 r. - 2015 r.)

Rok

Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon

Zmiana w relacji do poprzedniego roku

2003 r.

40 mln zł

-

2004 r.

70 mln zł

75%

2005 r.

120 mln zł

71%

2006 r.

170 mln zł

42%

2007 r.

350 mln zł

106%

2008 r.

560 mln zł

60%

2009 r.

677 mln zł

21%

2010 r.

758 mln zł

12%

2011 r.

1088 mln zł

44%

2012 r.

1188 mln zł

9%

2013 r.

1174 mln zł

-1%

2014 r.

1050 mln zł

-11%

2015 r.

1020 mln zł

-3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Przy zakupie polisy przez Internet kierowca może liczyć na rabaty

Krajowym ubezpieczycielom można zarzucić to, że niezbyt skutecznie informują klientów o korzyściach prawnych wynikających z zakupu polisy przez Internet lub telefon. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto przypomnieć, że  artykuł 40 ustawy o prawach konsumenta, zapewnia osobom korzystającym z systemu direct możliwość łatwego odstąpienia od umowy. Takie odstąpienie nie wymaga podawania przyczyny, a jego jedynym kosztem jest niewielka składka za okres faktycznej ochrony. Posiadacze nieobowiązkowych polis kupowanych w tradycyjny sposób, mogą odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (podstawa prawna: artykuł 812 paragraf 4 kodeksu cywilnego). „W przypadku obowiązkowych polis OC dla kierowców, które zakupiono poza systemem direct, możliwość odstąpienia w ogóle nie występuje (niezależnie od długości okresu ochrony)” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.

Zobacz też: Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko posiadacze obowiązkowych polis OC kupionych w systemie direct, mogą przez pierwsze 30 dni odstąpić od umowy (bez podawania przyczyny). W przypadku takiego odstąpienia, jedynym kosztem jest proporcjonalna część składki za okres ochrony.

Do zakupu polis komunikacyjnych przez Internet lub telefon, zachęcają nie tylko preferencje prawne. Warto zdawać sobie sprawę, że część ubezpieczycieli nadal pokłada spore nadzieje w kanale direct. Dlatego kierowcy kupujący ubezpieczenie przez Internet (np. za pośrednictwem porównywarki Ubea), mogą liczyć na niższą składkę. „W listopadzie 2016 roku, przykładowe rabaty przy zakupie obowiązkowej polisy OC przez Internet wynosiły 15% (AXA), 7% (Link4) oraz do 10% (Liberty Ubezpieczenia). Takie obniżki bardziej kuszą kierowców w warunkach szybko wzrastających składek„ - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre firmy oferują specjalne rabaty (np. składkę niższą o 10%) dla kierowców kupujących polisę przez Internet.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA