REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia
Czy warto kupić OC i AC przez Internet? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że w minionym roku polscy kierowcy przez Internet kupili 1,29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz 0,36 mln polis Autocasco. Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych jest głównym motorem, który napędza krajowy rynek direct (dystrybucję polis przez Internet lub telefon). Można przypuszczać, że jeszcze więcej kierowców decydowałoby się na zakup polisy online albo przez telefon, gdyby wiedza o korzyściach z takiej transakcji była bardziej powszechna. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że tylko przy zdalnym zakupie obowiązkowego OC przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przez 30 dni. 

Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli

REKLAMA

Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.

Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?

Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:

  • 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
  • 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
  • 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.

Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct                          (2003 r. - 2015 r.)

Rok

Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon

Zmiana w relacji do poprzedniego roku

2003 r.

40 mln zł

-

2004 r.

70 mln zł

75%

2005 r.

120 mln zł

71%

2006 r.

170 mln zł

42%

2007 r.

350 mln zł

106%

2008 r.

560 mln zł

60%

2009 r.

677 mln zł

21%

2010 r.

758 mln zł

12%

2011 r.

1088 mln zł

44%

2012 r.

1188 mln zł

9%

2013 r.

1174 mln zł

-1%

2014 r.

1050 mln zł

-11%

2015 r.

1020 mln zł

-3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Przy zakupie polisy przez Internet kierowca może liczyć na rabaty

Krajowym ubezpieczycielom można zarzucić to, że niezbyt skutecznie informują klientów o korzyściach prawnych wynikających z zakupu polisy przez Internet lub telefon. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC. Warto przypomnieć, że  artykuł 40 ustawy o prawach konsumenta, zapewnia osobom korzystającym z systemu direct możliwość łatwego odstąpienia od umowy. Takie odstąpienie nie wymaga podawania przyczyny, a jego jedynym kosztem jest niewielka składka za okres faktycznej ochrony. Posiadacze nieobowiązkowych polis kupowanych w tradycyjny sposób, mogą odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (podstawa prawna: artykuł 812 paragraf 4 kodeksu cywilnego). „W przypadku obowiązkowych polis OC dla kierowców, które zakupiono poza systemem direct, możliwość odstąpienia w ogóle nie występuje (niezależnie od długości okresu ochrony)” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.

Zobacz też: Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko posiadacze obowiązkowych polis OC kupionych w systemie direct, mogą przez pierwsze 30 dni odstąpić od umowy (bez podawania przyczyny). W przypadku takiego odstąpienia, jedynym kosztem jest proporcjonalna część składki za okres ochrony.

Do zakupu polis komunikacyjnych przez Internet lub telefon, zachęcają nie tylko preferencje prawne. Warto zdawać sobie sprawę, że część ubezpieczycieli nadal pokłada spore nadzieje w kanale direct. Dlatego kierowcy kupujący ubezpieczenie przez Internet (np. za pośrednictwem porównywarki Ubea), mogą liczyć na niższą składkę. „W listopadzie 2016 roku, przykładowe rabaty przy zakupie obowiązkowej polisy OC przez Internet wynosiły 15% (AXA), 7% (Link4) oraz do 10% (Liberty Ubezpieczenia). Takie obniżki bardziej kuszą kierowców w warunkach szybko wzrastających składek„ - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre firmy oferują specjalne rabaty (np. składkę niższą o 10%) dla kierowców kupujących polisę przez Internet.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA