REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak badania technicznego a ubezpieczenie OC i AC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ubezpieczenie Fot. shutterstock
Ubezpieczenie Fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ważność badania technicznego określa m.in. czy auto powinno być eksploatowane. Czy fakt ten ma znaczenie dla ubezpieczenia OC i AC? Sprawdziliśmy.

Wykonywanie corocznego badania technicznego w samochodach, posiadających więcej niż 5 lat, jest obowiązkiem każdego kierowcy. To jednak nie zmienia faktu, że w czasach rosnącego tempa życia może zdarzyć się taki scenariusz, w którym właściciel auta po prostu zapomni o jego terminie. Co to może oznaczać podczas stłuczki lub wypadku? Z punktu widzenia obowiązkowego ubezpieczenia OC fakt ten nie rodzi większych problemów. Brak ważności badania technicznego nie został bowiem uznany przez ustawodawcę jako przypadek wyłączający odpowiedzialność firmy ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Sprawca zdarzenia drogowego, którego pojazd nie ma ważnego badania technicznego, nie musi się zatem przejmować kosztami napraw samochodów osób poszkodowanych. Dużo gorzej sytuacja może wyglądać w przypadku egzekwowania zapisów polisy AC. Auto Casco jest ubezpieczeniem dobrowolnym. To oznacza mniej więcej tyle, że przepisy w jego przypadku są dużo mniej restrykcyjne i precyzyjne. Skutek? Obowiązują przede wszystkim te zasady, które zostaną ustalone z ubezpieczycielem podczas podpisywania umowy i które będą wpisane do ogólnych warunków ubezpieczenia.

Brak badania technicznego to przeszkoda przy wypłacie z AC

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce wiąże się to z tym, że znaczenie ważności przeglądu technicznego dla odpowiedzialności towarzystwa z tytułu polisy AC może się stać poważną przeszkodą i uniemożliwić wypłatę odszkodowania kierowcy. Stanie się tak jednak przede wszystkim w tych przypadkach, w których brak sprawności technicznej pojazdu miała lub mogła mieć wpływ na rodzaj zdarzenia. Przykład? Auto brało udział w kolizji lub wypadku drogowym dotyczącym np. najechania na tył samochodu poprzedzającego.

Brak wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia AC w przypadku auta bez ważnego badania technicznego nie jest jednak zasadą. Ubezpieczyciele nie zawsze i nie w każdym przypadku wyłączają swoją odpowiedzialność. Aby AC nadal obowiązywało, musi jednak wystąpić dość ważna przesłanka. Mianowicie niesprawność lub fakt braku ważności badania technicznego nie mogły mieć żadnego wpływu na zdarzenie. Kiedy zatem wypłata z Auto Casco w samochodzie bez przeglądu stanie się możliwa? Chociażby wtedy, gdy ktoś w nocy skradnie pojazd z parkingu przed blokiem lub silny wiatr przewróci na karoserię drzewo.

Badanie techniczne a ubezpieczenie AC - przykłady

Przykładowe wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczenia AC w przypadku braku ważności badania technicznego opracowane przez specjalistów Superpolisa.pl:

  • PZU: AC nie obejmuje szkód powstałych podczas kierowania pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem nieposiadającym ważnego dowodu rejestracyjnego lub ważnego badania technicznego, jeżeli zgodnie z prawem pojazd musiał je posiadać, a  stan techniczny pojazdu miał wpływ na zajście zdarzenia.
  • Warta: nie odpowiada za szkody powstałe podczas kierowania pojazdem, gdy pojazd nie był dopuszczony do ruchu, pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem nie posiadającym ważnego dowodu rejestracyjnego – jeżeli w odniesieniu do tego pojazdu obowiązuje wymóg rejestracji, a stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody.
  • Ergo Hestia: nie odpowiada za szkody powstałe w czasie ruchu w pojazdach nieposiadających ważnego badania technicznego, wymaganego przez przepisy prawa polskiego, w dniu powstania szkody, jeżeli stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie lub rozmiar szkody.
  • Aviva: nie ponosi odpowiedzialności albo wypłaca zmniejszone odszkodowanie, jeżeli w chwili wypadku pojazd nie posiadał ważnych badań technicznych potwierdzonych wpisem w dowodzie rejestracyjnym, a stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie lub rozmiar szkody.

Brak badania technicznego a wypłata z AC - podsumowanie

Wnioski? Przede wszystkim kierowca powinien pamiętać o terminie ważności badania technicznego i pilnować, aby na czas "przegląd" w stacji kontroli pojazdów został przeprowadzony. Na wypadek przegapienia terminu, podczas kupowania nowej polisy ubezpieczenia AC może dokładnie przeczytać ogólne warunku ubezpieczenia. Tylko w ten sposób pozna ostateczny zakres przysługującej mu ochrony i dowie się w jakich przypadkach może liczyć na pomoc firmy ubezpieczeniowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA