REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC dzięki telematyce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ubea.pl
Ile można zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC dzięki telematyce?
Ile można zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC dzięki telematyce?

REKLAMA

REKLAMA

Na polski rynek powoli wchodzą polisy OC/AC uzależniające składkę od stylu jazdy kierowcy. Sprawdziliśmy ofertę takich ubezpieczeń.

Systemy analizujące styl jazdy kierowców na pewno stanowią jedną z najbardziej intrygujących nowinek ubezpieczeniowych. W skali całej Europy sprzedaż polis bazujących na takich systemach telematycznych wzrasta rocznie o mniej więcej 40%.

REKLAMA

REKLAMA

Polscy ubezpieczyciele w kwestii telematyki są bardziej ostrożni niż ich konkurenci działający na terenie Europy Zachodniej. Mimo tego na naszym rynku pojawiły się już pierwsze oferty ubezpieczeń komunikacyjnych, które wykorzystują rozwiązania telematyczne do kalkulacji rocznej składki. Można przypuszczać, że z czasem będzie przybywać takich nowoczesnych ofert dotyczących polis OC oraz AC.

Na razie polscy kierowcy mają do wyboru dwie propozycje. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili przeanalizować te oferty polis komunikacyjnych ze składką uzależnioną od stylu jazdy. Tylko z pozoru są one bardzo podobne.

W Link4 zwrot składki będzie zależał od stylu jazdy

Pierwsza z telematycznych ofert dla kierowców została przygotowana przez firmę Link4. Ten ubezpieczyciel, obecnie należący do grupy kapitałowej PZU, chętnie sięga po różnego rodzaju nowinki techniczne lub organizacyjne i mocno konkuruje cenami oferowanych polis.

REKLAMA

Wspomniane towarzystwo już od pewnego czasu proponuje ubezpieczenia komunikacyjne powiązane z telematyką w ramach promocji „Kasa Wraca”. Taka promocja jest przeznaczona dla konsumentów, czyli osób wykorzystujących samochód na potrzeby inne niż firmowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach opisywanej promocji osoba kupująca polisę OC lub pakiet OC + AC i zamierzająca wypróbować telematykę, otrzymuje licencję na specjalny program przygotowany we współpracy z firmą NaviExpert. Taka aplikacja musi być zainstalowana na urządzeniu mobilnym z modułem GPS oraz systemem Android lub iOS.

Uczestnik promocji w Link4 powinien regularnie korzystać z oprogramowania przez jedenaście miesięcy rozliczeniowych. Ubezpieczyciel wymaga, żeby w ciągu miesiąca przejechać z włączoną aplikacją przynajmniej 200 kilometrów (w tym co najmniej 10 km w każdym z 5 dni). W zamian za spełnienie opisywanych wymagań kierowca może liczyć na zwrot składki (do 30%) pomniejszający początkowy koszt ubezpieczenia OC lub OC + AC.

Link4 deklaruje, że nie będzie karał kierowcy wyższą składką, jeżeli informacje przesyłane przez aplikację i urządzenie mobilne wskażą na ryzykowny styl jazdy. „W tym kontekście warto dodać, że Link4 przy obliczaniu ewentualnego zwrotu składki bierze pod uwagę liczbę przekroczeń prędkości w zależności od rodzaju terenu (zabudowany lub niezabudowany), średni dystans przejechany dniem i nocą oraz płynność jazdy (związaną np. z brakiem gwałtownych przyspieszeń i hamowań)” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl.

Ostateczny zwrot składki dla bezpiecznie jeżdżących kierowców jest ustalany dopiero po zakończeniu okresu ubezpieczenia. Co ważne, właściciel auta może na bieżąco sprawdzać, czy jego styl jazdy jest preferowany przez ubezpieczyciela.

Warto także nadmienić, że zwrot składki zależy od bezszkodowego przebiegu ochrony. Na składkę obniżoną dzięki telematyce nie mogą liczyć kierowcy, którzy w czasie kolejnych 12 miesięcy odnotują szkodę likwidowaną z obowiązkowego OC lub autocasco” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ergo Hestia oferuje korzystne ceny tylko wybranym

Ciekawą ofertę związaną z telematyką posiada również firma Ergo Hestia. Ten ubezpieczyciel stosuje inny model ustalania ceny telematycznych polis. Mowa o ubezpieczeniach oferowanych pod marką handlową „YU!”.

Kierowca zainteresowany ofertą Ergo Hestii/YU!, powinien zainstalować mobilną aplikację Yanosik i regularnie z niej korzystać. Po odpowiednim okresie zbierania informacji na temat stylu jazdy danej osoby (minimum 10 dni przez 2 miesiące) Ergo Hestia będzie mogła zaproponować odpowiednią cenę polisy OC lub pakietu komunikacyjnego (np. OC + AC).

Składka oferowana w ramach polis „YU!” zależy między innymi od tego, o jakiej porze jeździ kierowca (dzień / noc) i jak często opuszcza teren zabudowany. Spore znaczenie dla ubezpieczyciela ma również płynność jazdy. Ogólna ocena dotycząca bezpieczeństwa oraz właściwego stylu jazdy jest wyrażana w skali punktowej (gdzie 10,00 punktów to najlepszy wynik). 

Firma Ergo Hestia zastrzega, że nie wszystkie osoby przesyłające informacje za pomocą aplikacji Yanosik otrzymają korzystną ofertę zawarcia umowy ubezpieczenia. „Dane negatywnie świadczące o stylu jazdy kierowcy nie będą jednak wykorzystywane na jego niekorzyść (np. przy późniejszym wyliczeniu składki za tradycyjne ubezpieczenie OC)” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

W nawiązaniu do telematycznej propozycji Ergo Hestii warto nadmienić, że nie obejmuje ona samochodów wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej. Niewykluczone, że w przyszłości rodzimi ubezpieczyciele rozszerzą swoją telematyczną ofertę również na pojazdy firmowe. „W tym kontekście wiele będzie zależało od tempa wzrostu popularności konsumenckich ubezpieczeń wykorzystujących rozwiązania telematyczne” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA