REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć

Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć / fot. Kawasaki
Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć / fot. Kawasaki
Kawasaki

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle stosunkowo często uczestniczą w wypadkach drogowych. Likwidacja szkód dotyczących takich pojazdów oraz ich posiadaczy, w praktyce bywa dość specyficzna.

W kontekście ubezpieczeń komunikacyjnych, najczęściej mówi się i pisze o kwestiach dotyczących samochodów. Trudno się temu dziwić, bo auta to najbardziej popularna kategoria pojazdów mechanicznych poruszających się po polskich drogach. Nie można jednak zapominać o motocyklach, które dość często są spotykane na szosach. Stosunkowo częsta obecność motocykli w ruchu drogowym, przekłada się na liczbę wypadków, w których zostają poszkodowani właściciele jednośladów. Warto wiedzieć, że likwidacja szkód dotyczących motocykli oraz ich posiadaczy ma pewne specyficzne aspekty.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie rozróżniają motocyklisty oraz kierującego autem  

Na wstępie warto przypomnieć, że rodzaj posiadanego pojazdu mechanicznego (auto lub motocykl) nie ma większego znaczenia w kontekście obowiązkowego OC. Co ciekawe, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych w ogóle nie wprowadza rozróżnienia pomiędzy motocyklem oraz autem. We wspomnianym akcie prawnym, który określa zasady działania obowiązkowego OC, znajdziemy określenie „pojazd samochodowy”. Dotyczy ono zarówno motocykli jak i samochodów. „Brak szczegółowych przepisów dotyczących motocykli oznacza, że z prawnego punktu widzenia obowiązkowe polisy OC dla właścicieli aut oraz jednośladów działają tak samo” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Przepisy nie przewidują też rozróżnienia dotyczącego odpowiedzialności właściciela motocykla i samochodu za wyrządzone szkody oraz wysokości odszkodowania dla kierowcy auta lub motocyklisty. Wyjątek od zasady jednakowego traktowania kierowców aut oraz motocyklistów, dotyczy tylko wysokości kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC (auta - dwukrotność „najniższej krajowej”, motocykle - jedna trzecia „najniższej krajowej”). 

Obowiązkowe ubezpieczenie OC działa tak samo w odniesieniu do kierowców aut oraz motocyklistów. Wyjątek dotyczy kary za brak OC. Będzie ona sześciokrotnie niższa dla motocyklisty. 

REKLAMA

Warto wiedzieć, że w przypadku polis autocasco (AC), obowiązujące przepisy też jednakowo traktują właścicieli aut oraz motocykli. Pewne różnice dla tych dwóch grup klientów dotyczące warunków ochrony, może jednak wprowadzić sam ubezpieczyciel. Trzeba pamiętać, że autocasco jest polisą nieobowiązkową, w przypadku której nie mamy do czynienia ze ściśle zdefiniowanym zakresem ochrony. Ubezpieczenie autocasco motocykla może mieć nieco inne zasady niż analogiczna polisa AC dotycząca samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku jednośladu dużo łatwiej o kosztowną szkodę

Ubezpieczyciele nie mogą inaczej traktować szkód dotyczących samochodów i motocykli, które są likwidowane w ramach obowiązkowego OC sprawcy wypadku. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wypadek skutkujący szkodą u motocyklisty, oznacza zwykle większy kłopot dla zakładu ubezpieczeń. Opisywana sytuacja wynika ze specyfiki jazdy motocyklem. Osoby kierujące takim pojazdem nie są chronione przez karoserię, co może skutkować poważnymi obrażeniami i koniecznością wypłaty dużego zadośćuczynienia za szkody na osobie. Kolejną kwestią są szkody majątkowe. Takie motocyklowe szkody często są wysokie ze względu na modułową budowę wielu nowoczesnych motocykli, mniejszą liczbę warsztatów naprawiających jednoślady oraz wysokie ceny części zamiennych. Ze względu na wymienione utrudnienia, osoba kupująca polisę autocasco dla swojego motocykla, niestety będzie musiała zapłacić stosunkowo wysoką składkę.

Niektóre firmy ubezpieczeniowe w ogóle nie oferują autocasco dla właścicieli jednośladów. Rynkowa oferta takiego AC jest wąska.

Ubezpieczyciel zapłaci również za zniszczony kask oraz odzież

Warto wiedzieć, że specyfika likwidacji szkód majątkowych związanych z jednośladami, nie ogranicza się tylko do zniszczeń samego pojazdu. Ubezpieczyciel likwidujący szkodę z polisy OC sprawcy wypadku, powinien wypłacić motocykliście również odszkodowanie za poważnie zniszczony kask, kombinezon motocyklowy, kurtkę, kufer albo nawet sprzęt elektroniczny (np. smartfon albo nawigację). Wycena szkody związanej z takimi dodatkowymi składnikami majątku motocyklisty, musi uwzględniać ich wartość na dzień wystąpienia szkody. W tym kontekście trzeba uważać na praktyki ubezpieczycieli, którzy czasem arbitralnie przyjmują wysoki poziom amortyzacji w celu zaniżenia odszkodowania dotyczącego np. kombinezonu motocyklowego. Stosowanie korekt wartości dodatkowego wyposażenia motocyklisty nie jest uzasadnione, jeżeli nie można zakupić takiego samego używanego przedmiotu na miejsce zniszczonego. Trzeba pamiętać, że wycena przedmiotów uszkodzonych przy okazji wypadku motocyklowego, musi uwzględniać wartości rynkowe. Jeżeli danej rzeczy nie można już nabyć, to zakład ubezpieczeń powinien wypłacić kwotę odpowiadającą cenie nowego przedmiotu (np. kombinezonu motocyklowemu) o podobnych właściwościach jak ten zniszczony.   

Ubezpieczyciel sprawcy powinien zapłacić za przedmioty poważnie uszkodzone podczas upadku motocyklisty (np. kurtkę lub smartfon). Wycena takich szkód na ogół uwzględnia wartość rynkową mienia z dnia wypadku.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA