REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć

Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć / fot. Kawasaki
Ubezpieczenie motocykla - o tym warto wiedzieć / fot. Kawasaki
Kawasaki

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle stosunkowo często uczestniczą w wypadkach drogowych. Likwidacja szkód dotyczących takich pojazdów oraz ich posiadaczy, w praktyce bywa dość specyficzna.

W kontekście ubezpieczeń komunikacyjnych, najczęściej mówi się i pisze o kwestiach dotyczących samochodów. Trudno się temu dziwić, bo auta to najbardziej popularna kategoria pojazdów mechanicznych poruszających się po polskich drogach. Nie można jednak zapominać o motocyklach, które dość często są spotykane na szosach. Stosunkowo częsta obecność motocykli w ruchu drogowym, przekłada się na liczbę wypadków, w których zostają poszkodowani właściciele jednośladów. Warto wiedzieć, że likwidacja szkód dotyczących motocykli oraz ich posiadaczy ma pewne specyficzne aspekty.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie rozróżniają motocyklisty oraz kierującego autem  

Na wstępie warto przypomnieć, że rodzaj posiadanego pojazdu mechanicznego (auto lub motocykl) nie ma większego znaczenia w kontekście obowiązkowego OC. Co ciekawe, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych w ogóle nie wprowadza rozróżnienia pomiędzy motocyklem oraz autem. We wspomnianym akcie prawnym, który określa zasady działania obowiązkowego OC, znajdziemy określenie „pojazd samochodowy”. Dotyczy ono zarówno motocykli jak i samochodów. „Brak szczegółowych przepisów dotyczących motocykli oznacza, że z prawnego punktu widzenia obowiązkowe polisy OC dla właścicieli aut oraz jednośladów działają tak samo” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Przepisy nie przewidują też rozróżnienia dotyczącego odpowiedzialności właściciela motocykla i samochodu za wyrządzone szkody oraz wysokości odszkodowania dla kierowcy auta lub motocyklisty. Wyjątek od zasady jednakowego traktowania kierowców aut oraz motocyklistów, dotyczy tylko wysokości kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC (auta - dwukrotność „najniższej krajowej”, motocykle - jedna trzecia „najniższej krajowej”). 

Obowiązkowe ubezpieczenie OC działa tak samo w odniesieniu do kierowców aut oraz motocyklistów. Wyjątek dotyczy kary za brak OC. Będzie ona sześciokrotnie niższa dla motocyklisty. 

REKLAMA

Warto wiedzieć, że w przypadku polis autocasco (AC), obowiązujące przepisy też jednakowo traktują właścicieli aut oraz motocykli. Pewne różnice dla tych dwóch grup klientów dotyczące warunków ochrony, może jednak wprowadzić sam ubezpieczyciel. Trzeba pamiętać, że autocasco jest polisą nieobowiązkową, w przypadku której nie mamy do czynienia ze ściśle zdefiniowanym zakresem ochrony. Ubezpieczenie autocasco motocykla może mieć nieco inne zasady niż analogiczna polisa AC dotycząca samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku jednośladu dużo łatwiej o kosztowną szkodę

Ubezpieczyciele nie mogą inaczej traktować szkód dotyczących samochodów i motocykli, które są likwidowane w ramach obowiązkowego OC sprawcy wypadku. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wypadek skutkujący szkodą u motocyklisty, oznacza zwykle większy kłopot dla zakładu ubezpieczeń. Opisywana sytuacja wynika ze specyfiki jazdy motocyklem. Osoby kierujące takim pojazdem nie są chronione przez karoserię, co może skutkować poważnymi obrażeniami i koniecznością wypłaty dużego zadośćuczynienia za szkody na osobie. Kolejną kwestią są szkody majątkowe. Takie motocyklowe szkody często są wysokie ze względu na modułową budowę wielu nowoczesnych motocykli, mniejszą liczbę warsztatów naprawiających jednoślady oraz wysokie ceny części zamiennych. Ze względu na wymienione utrudnienia, osoba kupująca polisę autocasco dla swojego motocykla, niestety będzie musiała zapłacić stosunkowo wysoką składkę.

Niektóre firmy ubezpieczeniowe w ogóle nie oferują autocasco dla właścicieli jednośladów. Rynkowa oferta takiego AC jest wąska.

Ubezpieczyciel zapłaci również za zniszczony kask oraz odzież

Warto wiedzieć, że specyfika likwidacji szkód majątkowych związanych z jednośladami, nie ogranicza się tylko do zniszczeń samego pojazdu. Ubezpieczyciel likwidujący szkodę z polisy OC sprawcy wypadku, powinien wypłacić motocykliście również odszkodowanie za poważnie zniszczony kask, kombinezon motocyklowy, kurtkę, kufer albo nawet sprzęt elektroniczny (np. smartfon albo nawigację). Wycena szkody związanej z takimi dodatkowymi składnikami majątku motocyklisty, musi uwzględniać ich wartość na dzień wystąpienia szkody. W tym kontekście trzeba uważać na praktyki ubezpieczycieli, którzy czasem arbitralnie przyjmują wysoki poziom amortyzacji w celu zaniżenia odszkodowania dotyczącego np. kombinezonu motocyklowego. Stosowanie korekt wartości dodatkowego wyposażenia motocyklisty nie jest uzasadnione, jeżeli nie można zakupić takiego samego używanego przedmiotu na miejsce zniszczonego. Trzeba pamiętać, że wycena przedmiotów uszkodzonych przy okazji wypadku motocyklowego, musi uwzględniać wartości rynkowe. Jeżeli danej rzeczy nie można już nabyć, to zakład ubezpieczeń powinien wypłacić kwotę odpowiadającą cenie nowego przedmiotu (np. kombinezonu motocyklowemu) o podobnych właściwościach jak ten zniszczony.   

Ubezpieczyciel sprawcy powinien zapłacić za przedmioty poważnie uszkodzone podczas upadku motocyklisty (np. kurtkę lub smartfon). Wycena takich szkód na ogół uwzględnia wartość rynkową mienia z dnia wypadku.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA