REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korkach?

Łukasz Kuźmiuk
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Harley-Davidson

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle mają tę ważną zaletę, że są znacznie mniejsze od samochodów, a dzięki temu łatwiej poruszać się nimi po mieście. Nie oznacza to jednak, że kierowcy jednośladów nie muszą się zmagać z korkami. Podpowiadamy jak jeździć motocyklem w miejskich korkach.

Polskie prawo nie zakazuje jazdy motocyklem pomiędzy autami stojącymi w korkach, jednak trzeba wiedzieć jak to robić, ponieważ czasami możemy narazić się na mandat z powodu nieprawidłowego manewru. Jak jeździć motocyklem w korkach?

REKLAMA

REKLAMA

Nie najeżdżaj na linię ciągłą

Jak powszechnie wiadomo, przekroczenie lub najechanie na linię ciągłą jest wykroczeniem, dlatego warto uważać w trakcie dojeżdżania do skrzyżowania, bowiem często tego typu linie znajdują się właśnie przed nimi. W miejscach gdzie znajdują się przerywane linie można jechać bezproblemowo. Pamiętaj jednak, że z punktu widzenia prawa konieczne jest każdorazowe włączenie kierunkowskazu przy przecinaniu przerywanych linii, a o to nietrudno w trakcie jazdy w korkach.

Nie jedź po namalowanych liniach

W razie możliwości w trakcie jazdy w korkach warto zjechać z linii przerywanych, namalowanych na drodze. Dlaczego? Powód jest prosty - farba wykorzystywana do malowania linii jest po prostu śliska, szczególnie w trakcie opadów deszczu. W trakcie jazdy w korkach może pojawić się konieczność nagłego hamowania, a hamowanie na asfalcie jest znacznie skuteczniejsze niż na śliskiej wymalowanej linii. Ponadto według prawa jadąc po linii oddzielającej dwa pasy motocyklista zajmuje obydwa pasy, co jest wykroczeniem.

Stopy na podnóżkach

Wydawać by się mogło, że w trakcie jazdy w korkach trzymanie nóg zwisających po obu stronach motocykla jest bezpieczniejsze, niż trzymanie stóp na podnóżkach. Teoretycznie dzięki takiej pozycji łatwiej podtrzymać maszynę lub odbić się od podłoża, jednak jest to złudne wrażenie. Zwisające nogi sprawiają, że ogólny środek ciężkości motocykla i motocyklisty wędruje wyżej, bo cały ciężar kierowcy skupia się na kanapie a nie częściowo na podnóżkach. W korkach powinno się jeździć ze stopami na podnóżkach, dzięki czemu balansowanie pomiędzy autami jest po prostu łatwiejsze. Dobra rada: stopy powinny być trzymane wzdłuż motocykla - trzymanie ich na tzw. kaczkę może sprawić, że zahaczymy nimi o jakąś przeszkodę.

REKLAMA

Dbaj o odstęp od samochodów

Wjeżdżając pomiędzy samochody pamiętaj, że lusterka i doczepione kufry dość znacznie wystają na boki, dlatego warto rozważnie wybierać luki, w które chcemy się wcisnąć. Wystarczy mały błąd, by uszkodzić swoje moto a także samochód stojący obok. Czasami lepiej odpuścić i chwilę poczekać niż na siłę przeciskać się w korku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie tylko z lewej

Kierowcy aut raczej spodziewają się motocykla wyprzedzającego z lewej strony niż jadącego po prawej stronie lub poboczem. Z prawej strony można wyprzedzać tylko na drodze jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.

Podziękuj za ustąpienie miejsca

Kierowcy aut nie mają obowiązku robienia miejsca dla motocykli przeciskających się w korkach, więc jeśli któryś z kierowców aut zrobi dla Ciebie więcej miejsca do przejazdu, to podziękuj mu podniesieniem ręki lub mignięciem światłami awaryjnymi. Mały gest a sprawia, że obydwie strony czują się lepiej.

Zwolnij

Najważniejsza kwestia jazdy w korkach - zmniejszenie prędkości. W trakcie przeciskania się pomiędzy sznurem aut pamiętaj, że niektórzy kierowcy samochodów mogą znienacka zjechać w stronę linii przedzielającej pasy, dlatego wolne poruszanie się w korkach jest koniecznością. Im niższa prędkość, tym więcej czasu na ewentualną reakcję. Dobra rada - jeśli widzisz, że motocyklista jadący za Tobą porusza się szybciej, to postaraj się w razie możliwości go przepuścić. Dzięki temu nie tylko będzie on zadowolony, ale także jego przejazd być może sprawi, że kierowcy samochodów zrobią więcej miejsca dla następnych motocyklistów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA