REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Harley-Davidson

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle mają tę ważną zaletę, że są znacznie mniejsze od samochodów, a dzięki temu łatwiej poruszać się nimi po mieście. Nie oznacza to jednak, że kierowcy jednośladów nie muszą się zmagać z korkami. Podpowiadamy jak jeździć motocyklem w miejskich korkach.

Polskie prawo nie zakazuje jazdy motocyklem pomiędzy autami stojącymi w korkach, jednak trzeba wiedzieć jak to robić, ponieważ czasami możemy narazić się na mandat z powodu nieprawidłowego manewru. Jak jeździć motocyklem w korkach?

REKLAMA

Nie najeżdżaj na linię ciągłą

Jak powszechnie wiadomo, przekroczenie lub najechanie na linię ciągłą jest wykroczeniem, dlatego warto uważać w trakcie dojeżdżania do skrzyżowania, bowiem często tego typu linie znajdują się właśnie przed nimi. W miejscach gdzie znajdują się przerywane linie można jechać bezproblemowo. Pamiętaj jednak, że z punktu widzenia prawa konieczne jest każdorazowe włączenie kierunkowskazu przy przecinaniu przerywanych linii, a o to nietrudno w trakcie jazdy w korkach.

Nie jedź po namalowanych liniach

W razie możliwości w trakcie jazdy w korkach warto zjechać z linii przerywanych, namalowanych na drodze. Dlaczego? Powód jest prosty - farba wykorzystywana do malowania linii jest po prostu śliska, szczególnie w trakcie opadów deszczu. W trakcie jazdy w korkach może pojawić się konieczność nagłego hamowania, a hamowanie na asfalcie jest znacznie skuteczniejsze niż na śliskiej wymalowanej linii. Ponadto według prawa jadąc po linii oddzielającej dwa pasy motocyklista zajmuje obydwa pasy, co jest wykroczeniem.

Stopy na podnóżkach

Wydawać by się mogło, że w trakcie jazdy w korkach trzymanie nóg zwisających po obu stronach motocykla jest bezpieczniejsze, niż trzymanie stóp na podnóżkach. Teoretycznie dzięki takiej pozycji łatwiej podtrzymać maszynę lub odbić się od podłoża, jednak jest to złudne wrażenie. Zwisające nogi sprawiają, że ogólny środek ciężkości motocykla i motocyklisty wędruje wyżej, bo cały ciężar kierowcy skupia się na kanapie a nie częściowo na podnóżkach. W korkach powinno się jeździć ze stopami na podnóżkach, dzięki czemu balansowanie pomiędzy autami jest po prostu łatwiejsze. Dobra rada: stopy powinny być trzymane wzdłuż motocykla - trzymanie ich na tzw. kaczkę może sprawić, że zahaczymy nimi o jakąś przeszkodę.

Dbaj o odstęp od samochodów

Wjeżdżając pomiędzy samochody pamiętaj, że lusterka i doczepione kufry dość znacznie wystają na boki, dlatego warto rozważnie wybierać luki, w które chcemy się wcisnąć. Wystarczy mały błąd, by uszkodzić swoje moto a także samochód stojący obok. Czasami lepiej odpuścić i chwilę poczekać niż na siłę przeciskać się w korku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie tylko z lewej

Kierowcy aut raczej spodziewają się motocykla wyprzedzającego z lewej strony niż jadącego po prawej stronie lub poboczem. Z prawej strony można wyprzedzać tylko na drodze jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.

Podziękuj za ustąpienie miejsca

Kierowcy aut nie mają obowiązku robienia miejsca dla motocykli przeciskających się w korkach, więc jeśli któryś z kierowców aut zrobi dla Ciebie więcej miejsca do przejazdu, to podziękuj mu podniesieniem ręki lub mignięciem światłami awaryjnymi. Mały gest a sprawia, że obydwie strony czują się lepiej.

Zwolnij

Najważniejsza kwestia jazdy w korkach - zmniejszenie prędkości. W trakcie przeciskania się pomiędzy sznurem aut pamiętaj, że niektórzy kierowcy samochodów mogą znienacka zjechać w stronę linii przedzielającej pasy, dlatego wolne poruszanie się w korkach jest koniecznością. Im niższa prędkość, tym więcej czasu na ewentualną reakcję. Dobra rada - jeśli widzisz, że motocyklista jadący za Tobą porusza się szybciej, to postaraj się w razie możliwości go przepuścić. Dzięki temu nie tylko będzie on zadowolony, ale także jego przejazd być może sprawi, że kierowcy samochodów zrobią więcej miejsca dla następnych motocyklistów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA