REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korkach?

Łukasz Kuźmiuk
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Jak jeździć motocyklem w korkach? / fot. Harley-Davidson
Harley-Davidson

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle mają tę ważną zaletę, że są znacznie mniejsze od samochodów, a dzięki temu łatwiej poruszać się nimi po mieście. Nie oznacza to jednak, że kierowcy jednośladów nie muszą się zmagać z korkami. Podpowiadamy jak jeździć motocyklem w miejskich korkach.

Polskie prawo nie zakazuje jazdy motocyklem pomiędzy autami stojącymi w korkach, jednak trzeba wiedzieć jak to robić, ponieważ czasami możemy narazić się na mandat z powodu nieprawidłowego manewru. Jak jeździć motocyklem w korkach?

REKLAMA

Nie najeżdżaj na linię ciągłą

Jak powszechnie wiadomo, przekroczenie lub najechanie na linię ciągłą jest wykroczeniem, dlatego warto uważać w trakcie dojeżdżania do skrzyżowania, bowiem często tego typu linie znajdują się właśnie przed nimi. W miejscach gdzie znajdują się przerywane linie można jechać bezproblemowo. Pamiętaj jednak, że z punktu widzenia prawa konieczne jest każdorazowe włączenie kierunkowskazu przy przecinaniu przerywanych linii, a o to nietrudno w trakcie jazdy w korkach.

Nie jedź po namalowanych liniach

W razie możliwości w trakcie jazdy w korkach warto zjechać z linii przerywanych, namalowanych na drodze. Dlaczego? Powód jest prosty - farba wykorzystywana do malowania linii jest po prostu śliska, szczególnie w trakcie opadów deszczu. W trakcie jazdy w korkach może pojawić się konieczność nagłego hamowania, a hamowanie na asfalcie jest znacznie skuteczniejsze niż na śliskiej wymalowanej linii. Ponadto według prawa jadąc po linii oddzielającej dwa pasy motocyklista zajmuje obydwa pasy, co jest wykroczeniem.

Stopy na podnóżkach

Wydawać by się mogło, że w trakcie jazdy w korkach trzymanie nóg zwisających po obu stronach motocykla jest bezpieczniejsze, niż trzymanie stóp na podnóżkach. Teoretycznie dzięki takiej pozycji łatwiej podtrzymać maszynę lub odbić się od podłoża, jednak jest to złudne wrażenie. Zwisające nogi sprawiają, że ogólny środek ciężkości motocykla i motocyklisty wędruje wyżej, bo cały ciężar kierowcy skupia się na kanapie a nie częściowo na podnóżkach. W korkach powinno się jeździć ze stopami na podnóżkach, dzięki czemu balansowanie pomiędzy autami jest po prostu łatwiejsze. Dobra rada: stopy powinny być trzymane wzdłuż motocykla - trzymanie ich na tzw. kaczkę może sprawić, że zahaczymy nimi o jakąś przeszkodę.

Dbaj o odstęp od samochodów

Wjeżdżając pomiędzy samochody pamiętaj, że lusterka i doczepione kufry dość znacznie wystają na boki, dlatego warto rozważnie wybierać luki, w które chcemy się wcisnąć. Wystarczy mały błąd, by uszkodzić swoje moto a także samochód stojący obok. Czasami lepiej odpuścić i chwilę poczekać niż na siłę przeciskać się w korku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie tylko z lewej

Kierowcy aut raczej spodziewają się motocykla wyprzedzającego z lewej strony niż jadącego po prawej stronie lub poboczem. Z prawej strony można wyprzedzać tylko na drodze jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.

Podziękuj za ustąpienie miejsca

Kierowcy aut nie mają obowiązku robienia miejsca dla motocykli przeciskających się w korkach, więc jeśli któryś z kierowców aut zrobi dla Ciebie więcej miejsca do przejazdu, to podziękuj mu podniesieniem ręki lub mignięciem światłami awaryjnymi. Mały gest a sprawia, że obydwie strony czują się lepiej.

Zwolnij

Najważniejsza kwestia jazdy w korkach - zmniejszenie prędkości. W trakcie przeciskania się pomiędzy sznurem aut pamiętaj, że niektórzy kierowcy samochodów mogą znienacka zjechać w stronę linii przedzielającej pasy, dlatego wolne poruszanie się w korkach jest koniecznością. Im niższa prędkość, tym więcej czasu na ewentualną reakcję. Dobra rada - jeśli widzisz, że motocyklista jadący za Tobą porusza się szybciej, to postaraj się w razie możliwości go przepuścić. Dzięki temu nie tylko będzie on zadowolony, ale także jego przejazd być może sprawi, że kierowcy samochodów zrobią więcej miejsca dla następnych motocyklistów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA