REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?

Hubert Krawczyk
Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?/ fot. Newspress
Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?/ fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch jest jednym najpopularniejszych rozwiązań stosowanych do napędzania motocykli, ale niestety nie jest elementem bezobsługowym. Ze względu na swoją budowę wymaga odpowiedniej wiedzy o jego eksploatacji. Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?

Podstawową czynnością serwisową w motocyklu jaką należy dokonywać jest konserwacja łańcucha. Czynność tą należy przeprowadzać regularnie ponieważ łańcuch jest podzespołem działającym pod dużym obciążeniem, a smarowanie znacznie zwiększa jego żywotność. Jak wiadomo, napęd składający się z dwóch zębatek oraz łańcucha do tanich nie należą, dlatego warto jest zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.

REKLAMA

Co jaki czas smarować łańcuch?

Teoretycznie smarowanie łańcucha należy przeprowadzać raz na 400-500 km. W praktyce natomiast łańcuch należy smarować przed każdą jazdą należy sprawdzić czy nie wymaga ponownego nasmarowania.  Należy jednak pamiętać, że jazda podczas deszczu może skutkować spłukaniem smaru z łańcucha, dlatego lepiej jest zawsze przyjrzeć się jemu przed każdą jazdą ani jeżeli patrzeć na interwały kilometrowe.

Jak dobrać środek smarny?

Rynek środków smarnych jest bardzo szeroki. Najczęściej spotykane środki mają postać sprayu. Dostępne są smary o różnych właściwościach i przeznaczeniu, ale wybór odpowiedniego smaru do łańcucha, powinien zależeć przede wszystkich od rodzaju i charakterystyki posiadanego motocykla oraz warunków jazdy (teren/asfalt).

Smarowanie łańcucha

Smar z puszki w sprayu należy nanieść na wewnętrzną stronę łańcucha na całej długości w miejscu, gdzie styka się z tylną zębatką, ma to na celu ograniczenie tarcia podczas pracy tych elementów. Po zakończeniu smarowanie należy kilkakrotnie obrócić tylnym kołem w celu rozprowadzenia smaru po przedniej i tylnej zębatce. Warto jest jednak po przesmarowaniu łańcucha odczekać jakiś czas aż środek smarujący wyschnie. Świeżo naniesiony smar na skutek jazdy, czyli pracy napędu może zabrudzić tylna felgę, oponę czy wahacz. Bród spowodowany przez smar jest bardzo trudny do czyszczenia i wymaga użycia specjalistycznych preparatów.

Czyścić czy nie czyścić - oto jest pytanie

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od indywidualnego podejścia właściciela motocykla i tego co chce osiągnąć. Istnieją różne szkoły odnośnie czyszczenia napędu, jedni uważają, że łańcuch należy wyczyścić raz na kilka nasmarowań aby smar dokładniej się wchłonął i zwiększył skuteczność działania. Inni natomiast są zdania, że nie ma to sensu ponieważ środki czyszczące w postaci sprayu z agresywną chemią do czyszczenia łańcuchów, na przemian używanych z wodą pod ciśnieniem, mogą uszkodzić łańcuch, a co za tym idzie w znaczący sposób wpłynąć na skrócenie jego żywotności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

REKLAMA

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej. Budowa przeprawy była możliwa dzięki współpracy wojska, instytucji państwowych oraz władz samorządowych. Głuchołazy są jedną z miejscowości, które szczególnie mocno ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi.

REKLAMA

Nie toyoty i skody, ale stare auta marki Opel Astra i Volkswagen Passat najczęściej jeżdżą po polskich drogach

Choć wśród nowych samochodów od lat niezmiennie liderują takie marki jak Toyota i Skoda, to wśród aut jeżdżących po polskich drogach hierarchia jest zgoła odmienna. To głównie dlatego, że Polacy wciąż kupują przede wszystkim tanie auta, Opel Astra z 2005 r. lub Volkswagen Passat z 2006 r. to pojazdy jakich w ruchu najwięcej.

Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model

UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

REKLAMA