REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?

Hubert Krawczyk
Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?/ fot. Newspress
Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?/ fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch jest jednym najpopularniejszych rozwiązań stosowanych do napędzania motocykli, ale niestety nie jest elementem bezobsługowym. Ze względu na swoją budowę wymaga odpowiedniej wiedzy o jego eksploatacji. Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch w motocyklu?

Podstawową czynnością serwisową w motocyklu jaką należy dokonywać jest konserwacja łańcucha. Czynność tą należy przeprowadzać regularnie ponieważ łańcuch jest podzespołem działającym pod dużym obciążeniem, a smarowanie znacznie zwiększa jego żywotność. Jak wiadomo, napęd składający się z dwóch zębatek oraz łańcucha do tanich nie należą, dlatego warto jest zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.

REKLAMA

Co jaki czas smarować łańcuch?

Teoretycznie smarowanie łańcucha należy przeprowadzać raz na 400-500 km. W praktyce natomiast łańcuch należy smarować przed każdą jazdą należy sprawdzić czy nie wymaga ponownego nasmarowania.  Należy jednak pamiętać, że jazda podczas deszczu może skutkować spłukaniem smaru z łańcucha, dlatego lepiej jest zawsze przyjrzeć się jemu przed każdą jazdą ani jeżeli patrzeć na interwały kilometrowe.

Jak dobrać środek smarny?

Rynek środków smarnych jest bardzo szeroki. Najczęściej spotykane środki mają postać sprayu. Dostępne są smary o różnych właściwościach i przeznaczeniu, ale wybór odpowiedniego smaru do łańcucha, powinien zależeć przede wszystkich od rodzaju i charakterystyki posiadanego motocykla oraz warunków jazdy (teren/asfalt).

Smarowanie łańcucha

Smar z puszki w sprayu należy nanieść na wewnętrzną stronę łańcucha na całej długości w miejscu, gdzie styka się z tylną zębatką, ma to na celu ograniczenie tarcia podczas pracy tych elementów. Po zakończeniu smarowanie należy kilkakrotnie obrócić tylnym kołem w celu rozprowadzenia smaru po przedniej i tylnej zębatce. Warto jest jednak po przesmarowaniu łańcucha odczekać jakiś czas aż środek smarujący wyschnie. Świeżo naniesiony smar na skutek jazdy, czyli pracy napędu może zabrudzić tylna felgę, oponę czy wahacz. Bród spowodowany przez smar jest bardzo trudny do czyszczenia i wymaga użycia specjalistycznych preparatów.

Czyścić czy nie czyścić - oto jest pytanie

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od indywidualnego podejścia właściciela motocykla i tego co chce osiągnąć. Istnieją różne szkoły odnośnie czyszczenia napędu, jedni uważają, że łańcuch należy wyczyścić raz na kilka nasmarowań aby smar dokładniej się wchłonął i zwiększył skuteczność działania. Inni natomiast są zdania, że nie ma to sensu ponieważ środki czyszczące w postaci sprayu z agresywną chemią do czyszczenia łańcuchów, na przemian używanych z wodą pod ciśnieniem, mogą uszkodzić łańcuch, a co za tym idzie w znaczący sposób wpłynąć na skrócenie jego żywotności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA