REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia autocasco (AC) zwykle kojarzą się z ofertą dotyczącą samochodów. Motocykliści powinni wiedzieć, że jednoślad także można ubezpieczyć przed kradzieżą lub zniszczeniem.

Ubezpieczenia autocasco dla właścicieli pojazdów mechanicznych, obecnie są bardzo ważnym elementem w ofercie ubezpieczycieli. Pod koniec 2017 r. krajowe zakłady ubezpieczeń obsługiwały ponad 6 milionów polis AC. Trzeba zdawać sobie sprawę, że zdecydowana większość takich aktywnych ubezpieczeń autocasco, dotyczyła samochodów osobowych i ciężarowych. Polisy AC dla właścicieli jednośladów są o wiele rzadziej spotykane na rynku. Z myślą o tegorocznym sezonie motocyklowym, eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl postanowili przekazać podstawowe informacje na temat polis autocasco dla właścicieli „dwóch kółek”. 

REKLAMA

Motocyklowe AC działa podobnie jak polisa dotycząca auta

Z prawnego punktu widzenia, ubezpieczenie autocasco samochodu oraz motocykla wcale się od siebie nie różni. Obydwie takie polisy są nieobowiązkowe i funkcjonują na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Właśnie dlatego może się okazać, że zasady ubezpieczenia autocasco samochodów i motocykli, zostały uregulowane w ramach tego samego OWU (OWU - zbiór ogólnych warunków ubezpieczenia). Takie posunięcie ze strony ubezpieczycieli jest uzasadnione niewielką liczbą chronionych motocykli oraz podobnymi ryzykami, które dotyczą wszystkich pojazdów mechanicznych (kradzież oraz zniszczenie na wskutek wypadku drogowego lub działania żywiołów).

Koszt dobrowolnego ubezpieczenia motoru nie będzie niski

Polisy autocasco dla właścicieli motocykla z punktu widzenia ubezpieczycieli jest produktem niszowym oraz dość problematycznym. Wynika to między innymi z niewielkiego zainteresowania takim produktem (w stosunku do AC samochodowego) i wysokiego ryzyka szkody. W przypadku motocykla łatwo o wypadek, który będzie skutkował kosztownymi zniszczeniami (dotyczącymi np. elementów plastikowych) oraz wysokim rachunkiem z warsztatu. Często dochodzi nawet do szkód całkowitych związanych z nieodwracalnym uszkodzeniem ramy jednośladu. Kolejnym problemem jest brak tańszych zamienników dla części i konieczność wymiany wielu elementów zamiast ich naprawy. Inna kwestia to stosunkowo częste przypadki wyłudzenia odszkodowań z motocyklowego AC. Wszystkie wymienione okoliczności, negatywnie wpływają na poziom składek. Roczny koszt autocasco na poziomie 10% wartości rynkowej jednośladu, wcale nie stanowi nadzwyczajnej sytuacji. Zdarzają się nawet roczne składki wynoszące 20% ceny motocykla. Za dobrowolną polisę więcej zapłacą m.in. młodzi amatorzy jednośladów. Zakłady ubezpieczeń muszą uwzględniać zwiększone ryzyko wypadku z udziałem takich osób.

Ubezpieczenie autocasco dotyczące motocykli jest relatywnie drogie. Roczny koszt takiej polisy często przekracza 10% aktualnej wartości rynkowej pojazdu.

Ubezpieczyciele niechętnie oferują motocyklistom autocasco

REKLAMA

Niewielki wybór dobrowolnych ubezpieczeń już od dawna jest problemem polskich motocyklistów. Obecnie polisę autocasco dla właścicieli jednośladów, mogą zaoferować tylko trzy towarzystwa - PZU, Compensa oraz Ergo Hestia. Ciekawą ofertę skierowaną do motocyklistów posiada również Link4. Wspomniany ubezpieczyciel niestety proponuje tylko pakiet złożony z obowiązkowego OC, motocyklowego assistance i ubezpieczenia NNW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby zainteresowane ubezpieczeniem autocasco motocykla, powinny wziąć pod uwagę ofertę trzech towarzystw - Ergo Hestii, PZU oraz Compensy. Niekiedy specjalne propozycje ubezpieczeń AC przygotowują dealerzy sprzedający nowe motocykle.

REKLAMA

Najwięcej informacji na temat zasad ubezpieczenia AC dla motocyklistów, udziela firma Ergo Hestia. Ten ubezpieczyciel oferuje kompleksową ochronę z tytułu autocasco albo okrojony wariant ograniczający się tylko do utraty motocykla na wskutek szkody całkowitej/kradzieży. Pełen zakres ochrony oferowany przez Ergo Hestię, uwzględnia również szkody parkingowe oraz akty wandalizmu. Podczas likwidacji szkody niecałkowitej, dopuszczalny jest wariant kosztorysowy lub serwisowy (w autoryzowanej stacji obsługi). Uzupełnieniem dobrowolnej ochrony może być obowiązkowe OC, assistance oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

W przypadku PZU i Compensy, ubezpieczenie AC motocykla funkcjonuje na podstawie tego samego OWU, co analogiczna polisa dotycząca samochodów. Trzeba jednak uważać na pewne ubezpieczeniowe „haczyki”. Na przykład Compensa zastrzega, że dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe z atestem, powinien mieć każdy motocykl objęty ochroną z tytułu AC. W przypadku jednośladów o wartości ponad 100 000 zł, liczba takich wymaganych zabezpieczeń wzrasta do dwóch. Z kolei PZU stosuje wyższy udział własny w przypadku posiadaczy AC, którzy nie przekroczyli 26 lat. Na właśnie takie szczegóły trzeba zwracać uwagę przy czytaniu ogólnych warunków ubezpieczenia.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

REKLAMA