REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o łańcuch w motocyklu?

Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o łańcuch w motocyklu? / fot. BMW
Jak dbać o łańcuch w motocyklu? / fot. BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch w motocyklu ma bardzo ważne zadanie - przenosi moc silnika na tylne koło i to m.in. dzięki niemu motocykl jest w stanie się poruszać. Warto o zadbać o ten element układu napędowego, ponieważ jest szczególnie narażony na zmienne warunki atmosferyczne i obciążenia. Przedstawiamy kilka rad, jak dbać o łańcuch w motocyklu.

Łańcuch jest tak skonstruowany, by przetrwał nawet największe trudy eksploatacji, dlatego warto o niego zadbać i utrzymywać w dobrym stanie. Destrukcyjnie na łańcuch działają piasek i woda, ale też często sami przyczyniamy się do jego szybszego zużycia poprzez np. stosowanie agresywnej chemii, nieprawidłowe mycie motocykla, jak i przez brak kontroli jego stanu. Należy pamiętać, że za słabo naciągnięty łańcuch znacznie przyspiesza zużycie skrzyni biegów oraz zębatek. Z drugiej strony, za bardzo naciągnięty na pewno doprowadzi do zużycia łożyska wałka zdawczego i będzie się wyciągał się na nierównościach. Dlatego przedstawiamy kilka rad, jak zadać o ten istotny element motocykla.

REKLAMA

REKLAMA

Jak dbać o łańcuch w motocyklu?

Styl jazdy ma znaczenie

Podobnie jak w samochodach, styl jazdy kierowcy ma niezaprzeczalnie przełożenie na trwałość poszczególnych elementów. Identycznie jest w motocyklach. Ciągłe wykorzystywanie pełnej mocy silnika, nieumiejętna zmiana przełożeń i szarpanie, wynikające z jazdy na zbyt wysokim biegu, skracają trwałość zestawów napędowych, w tym łańcucha. Spokojna i płynna jazda zaprocentuje nam dłuższą żywotnością tego elementu.

Zadbaj o czystość

REKLAMA

Motocyklem nie zawsze jeździ się w słoneczne dni, w tylko sprzyjających warunkach atmosferycznych. Czasami trzeba jechać w ulewie lub po błocie. Na takie ewentualności w motocyklach stosuje się uszczelniające o-ringi, które uniemożliwiają dostaniu się do środka jakichkolwiek zanieczyszczeń. Lepiej jednak regularnie oczyszczać łańcuch napędowy, by nie mieć problemów. Kategorycznie unikajmy agresywnych preparatów źle wpływających na o-ringi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mycie łańcucha i smarowanie

Jak wyczyścić brudny łańcuch? Na pewno unikajmy myjek wysokociśnieniowych. Woda z ogromnym ciśnieniem szybko oczyści łańcuch ze wszelkich nieczystości, ale nie pomoże ruchomym połączeniom pomiędzy ogniwami, odpowiedzialnych właśnie za niedopuszczanie zanieczyszczeń. Osoby jeżdżące swoim motocyklem w off-roadzie dobrze wiedzą, jak istotne jest czyszczenie i konserwowanie łańcucha. Łańcuch czyścimy profesjonalnym odtłuszczaczem, ale nieźle sprawdzi się też nafta. Następnie wybieramy odpowiedni smar, przeznaczony do łańcucha łańcucha motocyklowego. Pamiętajmy, żeby przed nałożeniem smaru, dokładnie wyczyść powierzchnię szczoteczką i szmatką. Smar nanosimy na wewnętrzną stronę łańcucha i dajemy mu jakieś 15-30 minut na wyschnięcie, by nie pochlapał felgi i ubrań. Łańcuch należy smarować co około 300-500 km, po dłuższej jeździe w deszczu lub po każdej większej wycieczce w terenie. Uwaga! Nie należy stosować preparatów typu WD40 zamiast smaru do łańcucha motocyklowego.

Naciąganie łańcucha

Kolejny istotny punkt. Nie może ani za luźny, ani za bardzo naciągnięty. Ma bezpośredni wpływ na trwałość zestawu napędowego w motocyklu. Dla motocykli szosowych luz łańcucha w górę i w dół nie powinien przekraczać 35 mm. W przypadku wyczynowych maszyn lub offroadowych, ten luz powinien wynosić już 45 mm. Jeśli nie jesteście pewni, radzimy sprawdzić luz łańcucha w instrukcji obsługi danego jednośladu. Co ważne, łańcuch powinien być równomiernie naciągnięty – nawet niewielkie nieprawidłowości lub rozciągnięcie łańcucha w niektórych partiach kwalifikują go do wymiany. Koszt nowego oscyluje pomiędzy 400–800 zł. Warto dbać o stan łańcucha, ponieważ w przypadku jego wymiany zaleca się również wymianę zębatek, czyli całego zestawu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA