REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o łańcuch w motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Jak dbać o łańcuch w motocyklu? / fot. BMW
Jak dbać o łańcuch w motocyklu? / fot. BMW
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch w motocyklu ma bardzo ważne zadanie - przenosi moc silnika na tylne koło i to m.in. dzięki niemu motocykl jest w stanie się poruszać. Warto o zadbać o ten element układu napędowego, ponieważ jest szczególnie narażony na zmienne warunki atmosferyczne i obciążenia. Przedstawiamy kilka rad, jak dbać o łańcuch w motocyklu.

Łańcuch jest tak skonstruowany, by przetrwał nawet największe trudy eksploatacji, dlatego warto o niego zadbać i utrzymywać w dobrym stanie. Destrukcyjnie na łańcuch działają piasek i woda, ale też często sami przyczyniamy się do jego szybszego zużycia poprzez np. stosowanie agresywnej chemii, nieprawidłowe mycie motocykla, jak i przez brak kontroli jego stanu. Należy pamiętać, że za słabo naciągnięty łańcuch znacznie przyspiesza zużycie skrzyni biegów oraz zębatek. Z drugiej strony, za bardzo naciągnięty na pewno doprowadzi do zużycia łożyska wałka zdawczego i będzie się wyciągał się na nierównościach. Dlatego przedstawiamy kilka rad, jak zadać o ten istotny element motocykla.

REKLAMA

Jak dbać o łańcuch w motocyklu?

Styl jazdy ma znaczenie

Podobnie jak w samochodach, styl jazdy kierowcy ma niezaprzeczalnie przełożenie na trwałość poszczególnych elementów. Identycznie jest w motocyklach. Ciągłe wykorzystywanie pełnej mocy silnika, nieumiejętna zmiana przełożeń i szarpanie, wynikające z jazdy na zbyt wysokim biegu, skracają trwałość zestawów napędowych, w tym łańcucha. Spokojna i płynna jazda zaprocentuje nam dłuższą żywotnością tego elementu.

Zadbaj o czystość

Motocyklem nie zawsze jeździ się w słoneczne dni, w tylko sprzyjających warunkach atmosferycznych. Czasami trzeba jechać w ulewie lub po błocie. Na takie ewentualności w motocyklach stosuje się uszczelniające o-ringi, które uniemożliwiają dostaniu się do środka jakichkolwiek zanieczyszczeń. Lepiej jednak regularnie oczyszczać łańcuch napędowy, by nie mieć problemów. Kategorycznie unikajmy agresywnych preparatów źle wpływających na o-ringi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mycie łańcucha i smarowanie

Jak wyczyścić brudny łańcuch? Na pewno unikajmy myjek wysokociśnieniowych. Woda z ogromnym ciśnieniem szybko oczyści łańcuch ze wszelkich nieczystości, ale nie pomoże ruchomym połączeniom pomiędzy ogniwami, odpowiedzialnych właśnie za niedopuszczanie zanieczyszczeń. Osoby jeżdżące swoim motocyklem w off-roadzie dobrze wiedzą, jak istotne jest czyszczenie i konserwowanie łańcucha. Łańcuch czyścimy profesjonalnym odtłuszczaczem, ale nieźle sprawdzi się też nafta. Następnie wybieramy odpowiedni smar, przeznaczony do łańcucha łańcucha motocyklowego. Pamiętajmy, żeby przed nałożeniem smaru, dokładnie wyczyść powierzchnię szczoteczką i szmatką. Smar nanosimy na wewnętrzną stronę łańcucha i dajemy mu jakieś 15-30 minut na wyschnięcie, by nie pochlapał felgi i ubrań. Łańcuch należy smarować co około 300-500 km, po dłuższej jeździe w deszczu lub po każdej większej wycieczce w terenie. Uwaga! Nie należy stosować preparatów typu WD40 zamiast smaru do łańcucha motocyklowego.

Naciąganie łańcucha

Kolejny istotny punkt. Nie może ani za luźny, ani za bardzo naciągnięty. Ma bezpośredni wpływ na trwałość zestawu napędowego w motocyklu. Dla motocykli szosowych luz łańcucha w górę i w dół nie powinien przekraczać 35 mm. W przypadku wyczynowych maszyn lub offroadowych, ten luz powinien wynosić już 45 mm. Jeśli nie jesteście pewni, radzimy sprawdzić luz łańcucha w instrukcji obsługi danego jednośladu. Co ważne, łańcuch powinien być równomiernie naciągnięty – nawet niewielkie nieprawidłowości lub rozciągnięcie łańcucha w niektórych partiach kwalifikują go do wymiany. Koszt nowego oscyluje pomiędzy 400–800 zł. Warto dbać o stan łańcucha, ponieważ w przypadku jego wymiany zaleca się również wymianę zębatek, czyli całego zestawu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA