REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak prawidłowo umyć motocykl? / Fot. Fotolia
Jak prawidłowo umyć motocykl? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motocykliści od lat spierają się czy mycie motocykla za pomocą myjki ciśnieniowej jest szkodliwe dla maszyny, ale dziś nie poruszymy tego tematu. Oto poradnik jak prawidłowo ręcznie umyć motocykl.

Umycie motocykla nie tylko pozytywnie wpływa na jego wygląd, ale jest również elementem konserwacji jednośladu. Drobiny pyłu i kurzu mogą tworzyć zarysowania, resztki martwych owadów zdecydowanie nie wyglądają estetycznie, a zalegające w zakamarkach błoto może przyspieszyć proces korozji metalowych części. Do prawidłowego umycia motocykla przydadzą się takie przedmioty, jak: miękka gąbka, dwa wiadra, środek do mycia jednośladów lub szampon samochodowy, pędzel oraz czyste, suche ręczniki lub szmaty. Na wstępie warto pamiętać o tym, by motocykl był zimny i nie stał w nasłonecznionym miejscu. Dzięki temu nie tylko zapobiegniemy odparowywaniu środka myjącego i wody oraz powstawaniu zaciekó, ale również unikniemy poparzeń skóry lub pęknięć i wygięć rozgrzanych metalowych elementów, mających kontakt z zimną wodą.

REKLAMA

REKLAMA

Krok 1: dokładnie opłucz motocykl

Do tego zadania najlepiej wykorzystać szlauch i bieżącą wodę. Opłukanie maszyny ma istotną rolę - pozwala na szybkie pozbycie się luźnego brudu i pyłu, a także zmiękcza resztki owadów, dzięki czemu dalsze mycie sprzętu jest prostsze.

Krok 2: czas na chemię

To idealny moment na spryskanie motocykla środkiem do czyszczenia. Po czasie, który zaleca producent specyfiku, należy spłukać maszynę z detergentu. W razie potrzeby, gdyby trafił się na motocyklu uporczywy brud, trzeba wrócić do sprawdzonych metod, czyli gąbki i wiader z wodą.

Jeśli nie używamy specjalnego środka do czyszczenia, to wystarczy zwykły szampon samochodowy. Do jednego wiadra wlewamy czystą wodę z dodatkiem szamponu, do drugiego wlewamy samą wodę (to wiadro będzie służyło do płukania gąbki z brudu). Warto pamiętać o tym, by przez przypadek nie wypłukać gąbki w wiaderku z czystą wodą - mycie lakieru zanieczyszczoną wodą może przełożyć się na powstanie zarysowań.

REKLAMA

Krok 3: mycie właściwe

Mycie warto podzielić na kilka części, skupiając się na poszczególnych fragmentach motocykla. Warto zacząć od górnych partii nadwozia, stopniowo przechodząc coraz niżej, pamiętając o płukaniu gąbki w odpowiednim wiadrze. W trudno dostępnych zakamarkach, np. ożebrowaniu silnika lub szprychach, sprawdzi się pędzel, którego włosie dotrze w każde miejsce. Trzeba również pamiętać, by nie odkładać gąbki lub pędzla na ziemię - piasek i zanieczyszczenia od razu przyczepią się do powierzchni tych przedmiotów, przez co później lakier jednośladu może ulec zarysowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 4: suszenie

Tutaj warto się przyłożyć do pracy, bowiem od dokładności suszenia będzie zależeć efekt końcowy mycia motocykla. Nie ma nic bardziej denerwującego niż plamy i zacieki na świeżo umytej maszynie. Z tego powodu warto użyć np. sprężonego powietrza w puszce albo suchych i czystych szmat lub ręczników. Po dokładnym osuszeniu motocykla dobrym pomysłem jest uruchomienie silnika, by jego ciepło i temperatura spalin odparowały resztki wody z zakamarków i tłumika.

Krok 5: zabezpieczenie lakieru

Po dokładnym umyciu i wysuszeniu naszej ukochanej maszyny warto zabezpieczyć lakier motocykla. Tu z pomocą przyjdą różnego rodzaju woski, które nie tylko zabezpieczą powłokę lakierniczą przed rysami, ale także ułatwią następne mycie sprzętu. Na koniec nie zapomnij o nasmarowaniu łańcucha.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA