REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewodzić grupie motocykli?

Łukasz Kuźmiuk
Jak przewodzić grupie motocykli? / fot. Indian
Jak przewodzić grupie motocykli? / fot. Indian
Indian

REKLAMA

REKLAMA

Wielu motocyklistów lubi organizować wyjazdy w grupach, jednak warto wiedzieć, jak taką grupą kierować. Jak przewodzić grupie motocykli?

Jazda motocyklami w grupie nie jest dla każdego - trzeba się wykazać opanowaniem i posłuszeństwem, bo o ile czasami większa liczba motocyklistów w jednym gronie prowokuje do wygłupów, to jednak trzeba umieć się pohamować. W trakcie jazdy grupowej trzeba zwracać uwagę na pozostałych uczestników wycieczki i w razie konieczności odpowiednio reagować. Rola przewodnika grupy bywa trudna, ponieważ poza wyznaczaniem trasy przejazdu przewodnik powinien też umieć zapanować nad kolegami i umieć wprowadzać w życie zasady grupowej jazdy motocyklami, a także dbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników wyjazdu.

REKLAMA

Ustal zasady obowiązujące w grupie

Nie ma sensu przeginać z nadmiarem zasad, bo to tylko zniechęci uczestników wycieczki. Ustal gesty motocyklowe, które będą obowiązywać w trakcie jazdy, zasady dotyczące wyprzedzania, formację grupy (najlepiej na zygzak) oraz poinstruuj innych motocyklistów jak zachować się w razie rozdzielenia się grupy. Ponadto warto wstępnie ustalić częstotliwość tankowania i ewentualne postoje.

Podział zadań

Warto przed jazdą przypisać poszczególnym osobom odpowiednie zadania. Przykładowo niech któryś z uczestników zamyka grupę i pilnuje porządku, a najmniej doświadczony motocyklista niech jedzie tuż za przewodnikiem, by ten miał na niego oko.

Nie przesadź z wielkością kolumny

Według polskiego prawa grupa motocyklowa może się składać z maksymalnie 10 motocyklistów. Trzeba pamiętać, że jazda w dużej kolumnie wiąże się z utrudnionym wyprzedzaniem innych użytkowników dróg, a także łatwiej o jej rozbicie np. podczas przejazdów przez skrzyżowania. Czasami lepszym rozwiązaniem jest jazda w 5-6 motocykli niż w 10.

Pamiętaj o wolniejszych i mniej doświadczonych motocyklistach

Jeśli kolumna się podzieli to przy ostatnim skręcie warto zostawić jednego uczestnika wycieczki, by maruderzy mogli wrócić do głównej grupy. Oderwanie się od kolumny i brak możliwości jej oderwania potrafi zepsuć wyjazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostosuj tempo podróży do kierowców

Motocykliści różnią się od siebie stylem jazdy, dlatego warto postarać się o odpowiednie dobranie towarzystwa. Jeśli jest taka możliwość to warto podzielić uczestników wyjazdu na poszczególne grupy np. mniej doświadczoną i bardziej zaawansowaną. Zbyt szybka jazda dla niedoświadczonego kierowcy może się zakończyć tragicznie, a zbyt wolna będzie frustrować starych wyjadaczy.

Dbaj o dyscyplinę, ale pamiętaj też o jej poluzowaniu

REKLAMA

Nie pozwalaj na wyprzedzanie siebie, czyli przewodnika, dbaj o zachowanie szyku oraz bezpieczne zachowanie wszystkich uczestników wyjazdu. Ty jesteś przewodnikiem i Ty odpowiadasz za grupę i bierzesz odpowiedzialność za każdego motocyklistę w kolumnie.

Pamiętaj również, żeby dać uczestnikom trochę luzu, jeśli zajdzie ku temu sposobność. Jeśli do końca podróży zostało już niewiele kilometrów lub na kolumnę czeka atrakcyjna droga, to warto wcześniej ustalić punkt spotkania i możliwości na jakie mogą sobie pozwolić kierowcy z kolumny. Zaznacz również, że najważniejsze jest bezpieczeństwo i świadomość własnych umiejętności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA