REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewodzić grupie motocykli?

Łukasz Kuźmiuk
Jak przewodzić grupie motocykli? / fot. Indian
Jak przewodzić grupie motocykli? / fot. Indian
Indian

REKLAMA

REKLAMA

Wielu motocyklistów lubi organizować wyjazdy w grupach, jednak warto wiedzieć, jak taką grupą kierować. Jak przewodzić grupie motocykli?

Jazda motocyklami w grupie nie jest dla każdego - trzeba się wykazać opanowaniem i posłuszeństwem, bo o ile czasami większa liczba motocyklistów w jednym gronie prowokuje do wygłupów, to jednak trzeba umieć się pohamować. W trakcie jazdy grupowej trzeba zwracać uwagę na pozostałych uczestników wycieczki i w razie konieczności odpowiednio reagować. Rola przewodnika grupy bywa trudna, ponieważ poza wyznaczaniem trasy przejazdu przewodnik powinien też umieć zapanować nad kolegami i umieć wprowadzać w życie zasady grupowej jazdy motocyklami, a także dbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników wyjazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustal zasady obowiązujące w grupie

Nie ma sensu przeginać z nadmiarem zasad, bo to tylko zniechęci uczestników wycieczki. Ustal gesty motocyklowe, które będą obowiązywać w trakcie jazdy, zasady dotyczące wyprzedzania, formację grupy (najlepiej na zygzak) oraz poinstruuj innych motocyklistów jak zachować się w razie rozdzielenia się grupy. Ponadto warto wstępnie ustalić częstotliwość tankowania i ewentualne postoje.

Podział zadań

Warto przed jazdą przypisać poszczególnym osobom odpowiednie zadania. Przykładowo niech któryś z uczestników zamyka grupę i pilnuje porządku, a najmniej doświadczony motocyklista niech jedzie tuż za przewodnikiem, by ten miał na niego oko.

Nie przesadź z wielkością kolumny

Według polskiego prawa grupa motocyklowa może się składać z maksymalnie 10 motocyklistów. Trzeba pamiętać, że jazda w dużej kolumnie wiąże się z utrudnionym wyprzedzaniem innych użytkowników dróg, a także łatwiej o jej rozbicie np. podczas przejazdów przez skrzyżowania. Czasami lepszym rozwiązaniem jest jazda w 5-6 motocykli niż w 10.

REKLAMA

Pamiętaj o wolniejszych i mniej doświadczonych motocyklistach

Jeśli kolumna się podzieli to przy ostatnim skręcie warto zostawić jednego uczestnika wycieczki, by maruderzy mogli wrócić do głównej grupy. Oderwanie się od kolumny i brak możliwości jej oderwania potrafi zepsuć wyjazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostosuj tempo podróży do kierowców

Motocykliści różnią się od siebie stylem jazdy, dlatego warto postarać się o odpowiednie dobranie towarzystwa. Jeśli jest taka możliwość to warto podzielić uczestników wyjazdu na poszczególne grupy np. mniej doświadczoną i bardziej zaawansowaną. Zbyt szybka jazda dla niedoświadczonego kierowcy może się zakończyć tragicznie, a zbyt wolna będzie frustrować starych wyjadaczy.

Dbaj o dyscyplinę, ale pamiętaj też o jej poluzowaniu

Nie pozwalaj na wyprzedzanie siebie, czyli przewodnika, dbaj o zachowanie szyku oraz bezpieczne zachowanie wszystkich uczestników wyjazdu. Ty jesteś przewodnikiem i Ty odpowiadasz za grupę i bierzesz odpowiedzialność za każdego motocyklistę w kolumnie.

Pamiętaj również, żeby dać uczestnikom trochę luzu, jeśli zajdzie ku temu sposobność. Jeśli do końca podróży zostało już niewiele kilometrów lub na kolumnę czeka atrakcyjna droga, to warto wcześniej ustalić punkt spotkania i możliwości na jakie mogą sobie pozwolić kierowcy z kolumny. Zaznacz również, że najważniejsze jest bezpieczeństwo i świadomość własnych umiejętności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA