REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC? / Fot. Fotolia
Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia OC proponowane przez ubezpieczycieli mają różne ceny, dlatego każdy kierowca szuka oszczędności także na tym polu. Czy warto wcześniej zamienić ubezpieczenie OC?

Różnice cenowe pomiędzy ofertą poszczególnych ubezpieczycieli, zależą od sytuacji konkretnego właściciela samochodu i jego specyficznych cech jako kierowcy (m.in. doświadczenia „za kółkiem” oraz liczby wyrządzonych szkód). Pomimo indywidualnego profilu każdego właściciela samochodu, duże zróżnicowanie kosztów obowiązkowych polis jest powszechne. Świadczą o tym dane z sierpnia 2018 r. W tym wakacyjnym miesiącu, poszczególni ubezpieczyciele oferowali następujące średnie składki OC kierowcom korzystającym z kalkulatora Ubea.pl:

REKLAMA

  • Aviva - 1 466 zł

  • Benefia - 1 113 zł

  • Generali - 2 098 zł

  • Gothaer - 1 551 zł

  • Link4 - 1 528 zł

  • MTU - 1 445 zł

  • Proama - 2 026 zł

  • UNIQA - 1 856 zł

  • You Can Drive - 2 133 zł (uwaga: pod marką handlową You Can Drive są sprzedawane tylko polisy dla młodych kierowców, co skutkuje wyższym poziomem przeciętnej składki)

Nawet po pominięciu danych dotyczących oferty You Can Drive (skierowanej do specyficznej grupy klientów) okazuje się, że maksymalna różnica kosztu OC dla wszystkich sierpniowych kalkulacji jest prawie dwukrotna. Czasem zdarzają się sytuacje, w których koszt ochrony oferowany przez „najtańszego” i „najdroższego” ubezpieczyciela różni się nawet czterokrotnie. Z takimi dużymi różnicami mamy do czynienia między innymi w przypadku młodych kierowców oraz właścicieli aut z niedawnym wypadkiem na koncie.

Z OC można zrezygnować w trzech przypadkach

W praktyce wybór „tańszego” ubezpieczyciela może skutkować różnicą kosztów wynoszącą nawet 1000 zł - 2000 zł rocznie. Właśnie dlatego wielu kierowców zastanawia się nad możliwością zamiany zakładu ubezpieczeń przed upływem rocznego terminu ochrony. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że obowiązujące przepisy ograniczają możliwość rezygnacji z aktualnie posiadanej polisy OC dla kierowców. Chodzi tutaj o zagwarantowanie ciągłości obowiązkowej ochrony, która jest ważna z punktu widzenia sprawcy oraz ofiary wypadku drogowego.

W myśl aktualnych przepisów, z ochrony oferowanej przez obecnego ubezpieczyciela może zrezygnować kierowca, który:

  1. zakupił polisę OC przez Internet lub telefon nie wcześniej niż 30 dni temu (uwaga: z obowiązkowego ubezpieczenia OC kupionego zdalnie można zrezygnować w dowolnym momencie jeśli zakład ubezpieczeń podczas sprzedaży nie dopełnił obowiązków informacyjnych - zobacz artykuł 41 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta).

  2. posiada automatycznie przedłużoną polisę OC (po upływie rocznego terminu ochrony) i następnie kupił drugie obowiązkowe ubezpieczenie (zobacz artykuł 28a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

  3. otrzymał ubezpieczenie komunikacyjne razem z zakupionym samochodem lub innym pojazdem mechanicznym (w takiej sytuacji umowę można wypowiedzieć bez ograniczeń czasowych - patrz artykuł 31 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

REKLAMA

Motywację do zamiany ubezpieczyciela może mieć kierowca z każdym z trzech powyższych przypadków. W kontekście zakupu auta warto przypomnieć, że ubezpieczyciel dysponuje prawem do rekalkulacji składki. Po takim przeliczeniu uwzględniającym m.in. doświadczenie oraz "szkodowość" aktualnego właściciela pojazdu, oferta danej firmy ubezpieczeniowej bywa o wiele mniej korzystna niż wcześniej można by sądzić. Warto jednak pamiętać, że po wypowiedzeniu umowy osoba, która otrzymała polisę OC razem z zakupionym autem, nie dostanie zwrotu składki za niewykorzystany okres ochrony. Taki zwrot przysługuje bowiem poprzedniemu właścicielowi pojazdu. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której doszło już do dopłaty składki związanej z jej rekalkulacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa jest mniej skomplikowana w przypadkach z powyższego punktu 1 oraz 2. Wtedy ubezpieczyciel po prostu zwraca klientowi zapłaconą składkę po proporcjonalnym odliczeniu swojego wynagrodzenia za okres faktycznej ochrony. Wyjątek stanowi sytuacja dotycząca niedopełnienia obowiązków informacyjnych przez zakład ubezpieczeń podczas sprzedaży obowiązkowego OC przez telefon lub Internet. W myśl ustawy o prawach konsumenta, ubezpieczyciel łamiący przepisy, później nie może domagać się wynagrodzenia za okres faktycznej ochrony kierowcy.

Wszystkie osoby planujące wcześniejszą zamianę ubezpieczyciela, powinny pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Chodzi o to, że na zwrot składki od zakładu ubezpieczeń czasem trzeba poczekać nawet 14 dni. Dlatego właściciel pojazdu musi tak zaplanować wydatki, żeby wystarczyło mu pieniędzy na zakup obowiązkowej polisy u drugiego („tańszego”) ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA