REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu /Fot. Fotolia
Nie dostaniemy odszkodowania za auto z leasingu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej aut jeżdżących po polskich drogach to leasingowane pojazdy. W przypadku takich samochodów, likwidacja szkód przez ubezpieczyciela jest bardzo ciekawa.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać o tym, że leasing stał się bardzo popularny. Nawet w czasie rekordowo niskich stóp procentowych NBP, wielu przedsiębiorców woli takie rozwiązanie zamiast zakupu środków trwałych na kredyt. Do najczęściej leasingowanych rzeczy zaliczają się oczywiście samochody. Takie auta podobnie jak inne pojazdy, dość często ulegają wypadkom. Można nawet przypuszczać, że wypadkowość aut z leasingu jest większa niż w przypadku pozostałych pojazdów (m.in. ze względu na duże roczne przebiegi). Wielu przedsiębiorców użytkujących leasingowany samochód, dopiero po kolizji zaczyna się zastanawiać, komu ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z OC sprawcy lub AC. Odpowiedź na takie pytanie nie jest jednoznaczna. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, dlaczego odszkodowanie nie zawsze trafia do użytkownika pojazdu (leasingobiorcy).

REKLAMA

REKLAMA

5 kluczowych zmian 2019 – PODATKI – Samochód w firmie, Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – więcej >>

Warto żyć w zgodzie ze swoim leasingodawcą

Umowa leasingu jest specyficznym rozwiązaniem między innymi dlatego, że firma leasingowa (leasingodawca) przez cały czas trwania takiego kontraktu pozostaje prawowitym właścicielem auta. Jednocześnie leasingodawca nie posiada najbardziej aktualnych informacji o stanie własnego pojazdu oraz jego ewentualnych uszkodzeniach. Właśnie dlatego użytkownik leasingowanego samochodu powinien niezwłocznie powiadomić firmę leasingową o wypadku. Najlepiej jeśli leasingodawca otrzyma informacje na temat wypadku mniej więcej w tym samym czasie co ubezpieczyciel zapewniający ochronę z OC lub autocasco. Kluczowe są warunki zawarte w umowie leasingowej. „Wspomniany kontrakt może przewidywać maksymalny czas na powiadomienie leasingodawcy o wypadku (np. 7 dni - 14 dni) i wskazywać ewentualne konsekwencje związane z niewypełnieniem obowiązku informacyjnego” - ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Wiele firm leasingowych określa maksymalny termin, którego nie można przekroczyć przy powiadamianiu o szkodzie dotyczącej samochodu.

REKLAMA

W zależności od odpowiedzialności za wypadek drogowy, uszkodzenie leasingowanego samochodu zostanie zlikwidowane przy pomocy OC sprawcy wypadku (osoby trzeciej) lub ubezpieczenia AC będącego elementem leasingu. Firmy leasingowe często wiążą polisy autocasco ze swoją ofertą leasingu pojazdów i zobowiązują klientów do opłacania składek takich ubezpieczeń. Dzięki wspomnianemu rozwiązaniu, leasingodawca ma pewność, że nie poniesie strat w razie szkody dotyczącej samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Koszt dołączonego autocasco zwykle obciąża leasingobiorcę. Takie ubezpieczenie AC pozwala na likwidację szkód między innymi wtedy, gdy dojdzie do kradzieży samochodu lub jego uszkodzenia przez samego klienta firmy leasingowej.

Leasingodawca jest zabezpieczony pod względem finansowym, ponieważ w razie szkody może on wybrać jeden z dwóch wariantów. Pierwsze rozwiązanie polega na przekazaniu leasingobiorcy prawa do likwidacji szkody (w wariancie gotówkowym lub bezgotówkowym). Jeżeli firma użytkująca leasingowane auto posiada jednak jakieś zaległości wobec właściciela pojazdu (dotyczące np. rat leasingowych), to przedsiębiorca oferujący leasing zatrzyma dla siebie całe odszkodowanie. „W opisywanej sytuacji, położenie leasingobiorcy będzie trudne do pozazdroszczenia. Taka firma musi bowiem samodzielnie naprawić uszkodzone auto, o ile nadal zamierza z niego korzystać” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zaległości finansowe wobec leasingodawcy skutkują nie tylko naliczeniem odsetek karnych. Nierzetelny leasingobiorca może nie otrzymać odszkodowania z OC sprawcy wypadku lub polisy autocasco dołączanej do pakietu leasingowego.

Szkoda całkowita komplikuje całą sytuację …

Większość szkód dotyczących leasingowanych aut ma charakter niewielkich uszkodzeń. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że czasem mają miejsce również szkody całkowite. „Z takimi szkodami mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy auto wzięte w leasing zostało bardzo poważnie zniszczone na wskutek kolizji drogowej, spłonęło lub padło ofiarą kradzieży” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Szkoda całkowita dotycząca samochodu oczywiście nie jest dobrą wiadomością. Warto zdawać sobie sprawę, że takie zdarzenie dodatkowo komplikuje sytuację leasingobiorcy. W zasadzie można nawet mówić o byłym leasingobiorcy, ponieważ szkoda całkowita powoduje rozwiązanie umowy leasingu. Jest to zrozumiałe, skoro leasingowany samochód zniknął albo nie nadaje się do naprawy. W takiej sytuacji, leasingobiorca musi rozliczyć się z leasingodawcą. Dokładne warunki rozliczenia po szkodzie całkowitej są opisane przez umowę leasingu albo jej ogólne warunki (tzw. OWUL - ogólne warunki umowy leasingu). Wartość rozliczeniowa po wygaśnięciu umowy może zostać zdefiniowana jako suma odszkodowania wypłaconego przez ubezpieczyciela oraz kwoty uzyskanej po sprzedaży wraku pojazdu, następnie pomniejszona o zobowiązania klienta firmy leasingowej (między innymi sumę dotychczas niefakturowanych rat leasingowych). „Jeżeli opisywana wartość rozliczeniowa jest mniejsza od zera (tzn. suma odszkodowania i kwota ze sprzedaży wraku nie pokrywa zobowiązań leasingobiorcy), to przedsiębiorca wcześniej użytkujący samochód otrzymuje wezwanie do dopłaty. Przed tym dodatkowym wydatkiem chroni specjalne ubezpieczenie GAP” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz: Auto i prawo

Ubezpieczenie od straty finansowej (GAP) to coraz popularniejszy element umowy leasingu, który chroni leasingobiorcę przed koniecznością dopłaty w razie szkody całkowitej dotyczącej wcześniej użytkowanego pojazdu.

Źródło: Ubea.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA