REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie

Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie / Fot. Fotolia
Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia autocasco i assistance mogą pomóc w większości krajów Europy. Terytorialne wyjątki od tej zasady są bardzo ważne i warto wiedzieć, że polisy AC i assistance nie działają w całej Europie.

Ubezpieczenia komunikacyjne autocasco (AC) i assistance (AS) zwykle są oferowane w dwóch podstawowych wariantach. Pierwszy z nich obejmuje teren Polski, podczas gdy bardziej rozbudowana opcja AC lub AS zapewnia również ochronę na obszarze Europy. Czasem taki zakres działania polis AC i AS bywa rozszerzany nawet na kraje Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Równocześnie polscy ubezpieczyciele wykluczają lub ograniczają ochronę dotyczącą znacznie bliższych nam państw. Taki wniosek wynika z ciekawej analizy ubezpieczeń autocasco i assistance, którą przeprowadzili eksperci porównywarki polis Ubea.pl.

REKLAMA

Wyłączenia ochrony zwykle dotyczą krajów Europy Wschodniej

Na wstępie warto przypomnieć, że komunikacyjne polisy assistance oraz autocasco mają charakter ubezpieczeń dobrowolnych. Właśnie z tego powodu, zakłady ubezpieczeniowe mogą swobodnie kształtować warunki świadczonej ochrony (również w zakresie terytorialnym). Analiza ekspertów Ubea.pl obejmująca ogólne warunki (OWU) polis komunikacyjnych AC i AS wykazała jednak, że ubezpieczyciele w dość jednolity sposób formułują ograniczenia oraz wyłączenia terytorialne ochrony. Zakłady ubezpieczeń w ramach swojej typowej oferty dla konsumentów, zwykle wykluczają możliwość świadczenia pełnej ochrony z AC/AS na terenie trzech lub czterech krajów Europy Wschodniej. Mowa o państwach należących do następującej grupy: Rosja, Ukraina, Mołdawia oraz Białoruś. Częstym rozwiązaniem jest wykluczenie „kradzieżowej” ochrony z tytułu AC na terenie wymienionych krajów. Do takiej polityki ubezpieczycieli przyczyniła się plaga kradzieży aut w państwach Europy Wschodniej.

Po przeanalizowaniu informacji umieszczonych w poniższej tabeli, można również stwierdzić, że ubezpieczyciele stosunkowo często wykluczają możliwość pomocy z assistance, jeżeli awaria zdarzy się na terenie państwa Europy Wschodniej (Rosji, Ukrainy, Białorusi lub Mołdawii). Powodem takiej polityki polskich zakładów ubezpieczeń jest m.in. słabo rozwinięta sieć warsztatów w wymienionych krajach oraz duże ryzyko oszustwa. Warto zwrócić uwagę, że ograniczenia ochrony z AC lub AS mogą dotyczyć również Albanii oraz Gruzji (patrz poniższa tabela). To drugie państwo leżące na pograniczu kontynentów, nie zawsze jest klasyfikowane przez ubezpieczycieli jako część Europy.

Polisy autocasco oraz assistance z oferty krajowych ubezpieczycieli: terytorialne wyłączenia i ograniczenia ochrony (listopad 2018 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Wyłączenia/ograniczenia terytorialne ochrony (kraje europejskie)

w ramach standardowej polisy autocasco (AC) oraz assistance (AS)

AXA Ubezpieczenia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na obszarze krajów byłego Związku Radzieckiego innych niż kraje bałtyckie.

Allianz

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy, Mołdawii i europejskiej części Rosji.

  • AS nie działa na terenie Białorusi, Ukrainy, Mołdawii oraz Rosji.

Aviva

  • AC oraz AS nie działa na terenie Rosji. AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Benefia

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terytorium Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

  • AS nie działa na terenie Albanii, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy.

Gothaer

  • AC na terenie Białorusi, Mołdawii, Rosji i Ukrainy, nie działa w razie kradzieży, pożaru, wybuchu lub uszkodzenia samochodu.

Generali

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na terenie Białorusi, Rosji i Ukrainy.

Link4

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terytorium Albanii, Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

Proama

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi i Ukrainy.

  • AC i AS nie działa w Mołdawii.

PZU

  • AC w zakresie kradzieży nie działa na obszarze Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii.

  • AS nie działa na terenie Mołdawii i Rosji.

Warta

  • AC oraz AS obejmuje Europę (w tym europejską część Rosji i Turcji) z wyłączeniem Gruzji.

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie OWU analizowanych polis

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga: nie każda polisa będzie działała od dnia zapłacenia składki

W nawiązaniu do omówionych wcześniej terytorialnych ograniczeń polis autocasco (AC) i assistance (AS), warto zaakcentować inną kwestię, która dotyczy nie tylko osób wyjeżdzających na wschód Europy. Mowa o terminie rozpoczęcia ochrony wynikającej z ubezpieczeń AS i AC. Taka ochrona na ogół nie zacznie się od dnia zawarcia umowy. Ubezpieczyciel zwykle poczeka na zaksięgowanie zapłaty składki. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku klientów, którzy płacą składkę przelewem. Warto również zwrócić uwagę na klauzule z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Mogą one wskazywać, że ochrona rozpoczyna się dopiero następnego dnia po zapłaceniu składki AC/AS przez klienta. Ze względu na wspomniane ograniczenia, nie warto kupować potrzebnej polisy komunikacyjnej na chwilę przed rozpoczęciem zagranicznego wyjazdu.

Źródło: Ubea.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA