Polisy AC i assistance nie działają w całej Europie

REKLAMA
REKLAMA
Ubezpieczenia komunikacyjne autocasco (AC) i assistance (AS) zwykle są oferowane w dwóch podstawowych wariantach. Pierwszy z nich obejmuje teren Polski, podczas gdy bardziej rozbudowana opcja AC lub AS zapewnia również ochronę na obszarze Europy. Czasem taki zakres działania polis AC i AS bywa rozszerzany nawet na kraje Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Równocześnie polscy ubezpieczyciele wykluczają lub ograniczają ochronę dotyczącą znacznie bliższych nam państw. Taki wniosek wynika z ciekawej analizy ubezpieczeń autocasco i assistance, którą przeprowadzili eksperci porównywarki polis Ubea.pl.
REKLAMA
REKLAMA
Wyłączenia ochrony zwykle dotyczą krajów Europy Wschodniej
Na wstępie warto przypomnieć, że komunikacyjne polisy assistance oraz autocasco mają charakter ubezpieczeń dobrowolnych. Właśnie z tego powodu, zakłady ubezpieczeniowe mogą swobodnie kształtować warunki świadczonej ochrony (również w zakresie terytorialnym). Analiza ekspertów Ubea.pl obejmująca ogólne warunki (OWU) polis komunikacyjnych AC i AS wykazała jednak, że ubezpieczyciele w dość jednolity sposób formułują ograniczenia oraz wyłączenia terytorialne ochrony. Zakłady ubezpieczeń w ramach swojej typowej oferty dla konsumentów, zwykle wykluczają możliwość świadczenia pełnej ochrony z AC/AS na terenie trzech lub czterech krajów Europy Wschodniej. Mowa o państwach należących do następującej grupy: Rosja, Ukraina, Mołdawia oraz Białoruś. Częstym rozwiązaniem jest wykluczenie „kradzieżowej” ochrony z tytułu AC na terenie wymienionych krajów. Do takiej polityki ubezpieczycieli przyczyniła się plaga kradzieży aut w państwach Europy Wschodniej.
Po przeanalizowaniu informacji umieszczonych w poniższej tabeli, można również stwierdzić, że ubezpieczyciele stosunkowo często wykluczają możliwość pomocy z assistance, jeżeli awaria zdarzy się na terenie państwa Europy Wschodniej (Rosji, Ukrainy, Białorusi lub Mołdawii). Powodem takiej polityki polskich zakładów ubezpieczeń jest m.in. słabo rozwinięta sieć warsztatów w wymienionych krajach oraz duże ryzyko oszustwa. Warto zwrócić uwagę, że ograniczenia ochrony z AC lub AS mogą dotyczyć również Albanii oraz Gruzji (patrz poniższa tabela). To drugie państwo leżące na pograniczu kontynentów, nie zawsze jest klasyfikowane przez ubezpieczycieli jako część Europy.
REKLAMA
|
Polisy autocasco oraz assistance z oferty krajowych ubezpieczycieli: terytorialne wyłączenia i ograniczenia ochrony (listopad 2018 r.) |
|
|
Nazwa ubezpieczyciela ↓ |
Wyłączenia/ograniczenia terytorialne ochrony (kraje europejskie) w ramach standardowej polisy autocasco (AC) oraz assistance (AS) |
|
AXA Ubezpieczenia |
|
|
Allianz |
|
|
Aviva |
|
|
Benefia |
|
|
Gothaer |
|
|
Generali |
|
|
Link4 |
|
|
Proama |
|
|
PZU |
|
|
Warta |
|
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie OWU analizowanych polis
Uwaga: nie każda polisa będzie działała od dnia zapłacenia składki
W nawiązaniu do omówionych wcześniej terytorialnych ograniczeń polis autocasco (AC) i assistance (AS), warto zaakcentować inną kwestię, która dotyczy nie tylko osób wyjeżdzających na wschód Europy. Mowa o terminie rozpoczęcia ochrony wynikającej z ubezpieczeń AS i AC. Taka ochrona na ogół nie zacznie się od dnia zawarcia umowy. Ubezpieczyciel zwykle poczeka na zaksięgowanie zapłaty składki. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku klientów, którzy płacą składkę przelewem. Warto również zwrócić uwagę na klauzule z ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). Mogą one wskazywać, że ochrona rozpoczyna się dopiero następnego dnia po zapłaceniu składki AC/AS przez klienta. Ze względu na wspomniane ograniczenia, nie warto kupować potrzebnej polisy komunikacyjnej na chwilę przed rozpoczęciem zagranicznego wyjazdu.
Źródło: Ubea.pl.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA


