REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep.
Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy polską spółką zajmującą się usługami spedycyjnymi. Zdarza się, że wynajmujemy naczepy od kontrahenta rosyjskiego (niezarejestrowanego do celów VAT w Polsce). Naczepy oddawane są do naszej dyspozycji w Polsce. Najem z reguły nie przekracza okresu 21 dni, niemniej niekiedy trwa on dłużej. Mamy wątpliwość kiedy należy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu nabycia ww. usług.

Przedstawiona przez Spółkę transakcja będzie stanowiła na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) import usług. W świetle art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, import usług występuje gdy polski podatnik nabywa usługę od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Wówczas podatnikiem jest usługobiorca (polski podatnik).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Usługi transportu towarów w kraju - warunki do opodatkowania 0% VAT

Przepisy ustawy o VAT nie ustanawiają dla importu usług żadnych szczególnych reguł powstawania obowiązku podatkowego, należy więc w tym zakresie stosować zasady ogólne. W odniesieniu do usług najmu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Niemniej jednak powyższe nie dotyczy usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie in fine ustawy o VAT). Artykuł 28b ustawy o VAT określa miejsce opodatkowania dla usług świadczonych pomiędzy przedsiębiorcami. Z reguły tam wyrażonej wynika, że miejscem tym jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Należy wskazać, że art. 28b ustawy o VAT znajdzie zastosowanie jedynie do części usług nabywanych od kontrahenta rosyjskiego.

Zobacz też: Umowa toolingu a przychód

REKLAMA

Spółka wyjaśniła, iż najem nie przekracza z reguły okresu 21 dni. W takim przypadku do przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie art. 28j ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Ustawa wskazuje przy tym, że przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się zasadniczo ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni. Definicję środka transportu zawiera natomiast Rozporządzenie Wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwane dalej rozporządzeniem). W świetle art. 38 ust. 1 rozporządzenia, „środek transportu”, obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W art. 38 ust. 2 lit. b rozporządzenia doprecyzowano natomiast, że za środek transportu uważa się m.in. przyczepy i naczepy. Zatem naczepa stanowi w świetle ustawy o VAT środek transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe będzie miało istotny wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nabywanych przez Spółkę usług. W sytuacji gdy najem naczepy nie będzie przekraczał okresu 30 dni, to usługę należy uznać za krótkoterminowy wynajem środków transportu (do której stosuje się art. 28j ustawy o VAT). Wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, tj. stosownie do brzmienia art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT. Jeżeli jednak najem naczepy przekroczy okres 30 dni, to do usługi zastosowanie znajdą ogólne reguły określania miejsca opodatkowania, tj. art. 28b ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie na zasadach przewidzianych w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. zasadniczo z chwilą wykonania usługi. Może również powstawać na zasadach przewidzianych w art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem okresu rozliczeniowego (jeżeli strony ustalą następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń).

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA