REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep.
Obowiązek podatkowy w VAT dla wynajmu naczep.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy polską spółką zajmującą się usługami spedycyjnymi. Zdarza się, że wynajmujemy naczepy od kontrahenta rosyjskiego (niezarejestrowanego do celów VAT w Polsce). Naczepy oddawane są do naszej dyspozycji w Polsce. Najem z reguły nie przekracza okresu 21 dni, niemniej niekiedy trwa on dłużej. Mamy wątpliwość kiedy należy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu nabycia ww. usług.

Przedstawiona przez Spółkę transakcja będzie stanowiła na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) import usług. W świetle art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, import usług występuje gdy polski podatnik nabywa usługę od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Wówczas podatnikiem jest usługobiorca (polski podatnik).

REKLAMA

Zobacz też: Usługi transportu towarów w kraju - warunki do opodatkowania 0% VAT

Przepisy ustawy o VAT nie ustanawiają dla importu usług żadnych szczególnych reguł powstawania obowiązku podatkowego, należy więc w tym zakresie stosować zasady ogólne. W odniesieniu do usług najmu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Niemniej jednak powyższe nie dotyczy usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie in fine ustawy o VAT). Artykuł 28b ustawy o VAT określa miejsce opodatkowania dla usług świadczonych pomiędzy przedsiębiorcami. Z reguły tam wyrażonej wynika, że miejscem tym jest co do zasady miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Należy wskazać, że art. 28b ustawy o VAT znajdzie zastosowanie jedynie do części usług nabywanych od kontrahenta rosyjskiego.

Zobacz też: Umowa toolingu a przychód

Spółka wyjaśniła, iż najem nie przekracza z reguły okresu 21 dni. W takim przypadku do przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie art. 28j ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Ustawa wskazuje przy tym, że przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się zasadniczo ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni. Definicję środka transportu zawiera natomiast Rozporządzenie Wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwane dalej rozporządzeniem). W świetle art. 38 ust. 1 rozporządzenia, „środek transportu”, obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W art. 38 ust. 2 lit. b rozporządzenia doprecyzowano natomiast, że za środek transportu uważa się m.in. przyczepy i naczepy. Zatem naczepa stanowi w świetle ustawy o VAT środek transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe będzie miało istotny wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nabywanych przez Spółkę usług. W sytuacji gdy najem naczepy nie będzie przekraczał okresu 30 dni, to usługę należy uznać za krótkoterminowy wynajem środków transportu (do której stosuje się art. 28j ustawy o VAT). Wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, tj. stosownie do brzmienia art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT. Jeżeli jednak najem naczepy przekroczy okres 30 dni, to do usługi zastosowanie znajdą ogólne reguły określania miejsca opodatkowania, tj. art. 28b ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie na zasadach przewidzianych w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. zasadniczo z chwilą wykonania usługi. Może również powstawać na zasadach przewidzianych w art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem okresu rozliczeniowego (jeżeli strony ustalą następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń).

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA