5 lat więzienia za cofanie liczników? Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2019 roku
REKLAMA
REKLAMA
Cofanie liczników to prawdziwa plaga na polskim rynku samochodów używanych. Według szacunków Związku Dealerów Samochodów nawet 80% używanych pojazdów importowanych do naszego kraju może mieć liczniki przebiegu po „korekcie”. Nowe przepisy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2019 roku, zakładają, że za cofanie liczników w celu wprowadzenia w błąd kupującego będzie karane pozbawieniem wolności na okres od 3 do 5 lat.
REKLAMA
Trzeba pamiętać, że kara pozbawienia wolności będzie obejmować zarówno zlecającego „korektę”, jak i wykonawcę cofnięcia licznika. Ponadto sąd będzie miał możliwość orzeczenia przepadku przedmiotów, które będą wykorzystane do popełnienia przestępstwa, w tym komputerów i oprogramowania.
Taka sama kara będzie grozić również właścicielowi pojazdu, który nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów wymiany licznika na nowy, np. z powodu awarii.
REKLAMA
Właściciel pojazdu najpóźniej dzień po wymianie licznika przebiegu będzie musiał zawiadomić pisemnie stację kontroli pojazdów o zaistniałej sytuacji oraz przyczynie i dacie wymiany urządzenia. Ponadto posiadacz pojazdu będzie miał obowiązek stawienia się w stacji kontroli pojazdów w terminie do 10 dni od daty wymiany licznika w celu sprawdzenia, czy licznik prawidłowo odmierza przebieg pojazdu w jednostkach miary właściwych dla tego rodzaju pojazdu oraz w celu dokonania odczytu wskazania tego licznika wraz z jednostką miary. Informacje z kontroli zostaną zapisane w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Kolejnym elementem w walce z procederem cofania liczników ma być także obowiązek sprawdzenia wskazań licznika przebiegu w trakcie kontroli pojazdu przez różne służby i wpisanie danych do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów. Obowiązek ten będzie spoczywał nie tylko na diagnostach w stacjach kontroli pojazdów, ale także na policjantach, Straży Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej i służbie celnej. Warto zaznaczyć, będą spisywane liczniki nie tylko pojazdów zarejestrowanych w Polsce, ale także zarejestrowanych za granicą (wraz z numerami rejestracyjnymi) lub w ogóle nie zarejestrowanych. Przypadku tych ostatnich do bazy danych będą również dopisywane numery VIN albo numery nadwozia, podwozia lub ramy. Wszystkie te działania mają za zadanie uniemożliwienie manipulowania przy licznikach przebiegu.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.