REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 lat więzienia za cofanie liczników? Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2019 roku

Łukasz Kuźmiuk
5 lat więzienia za cofanie liczników? Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2019 roku / fot. Łukasz Kuźmiuk
5 lat więzienia za cofanie liczników? Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2019 roku / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie ogłoszono, że Ministerstwo Sprawiedliwości chce ukrócić proceder cofania liczników tworząc nowe przepisy. Okazuje się, że gotowa nowelizacja jest już w fazie konsultacji społecznych i międzyresortowych.

Cofanie liczników to prawdziwa plaga na polskim rynku samochodów używanych. Według szacunków Związku Dealerów Samochodów nawet 80% używanych pojazdów importowanych do naszego kraju może mieć liczniki przebiegu po „korekcie”. Nowe przepisy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2019 roku, zakładają, że za cofanie liczników w celu wprowadzenia w błąd kupującego będzie karane pozbawieniem wolności na okres od 3 do 5 lat.

REKLAMA

Trzeba pamiętać, że kara pozbawienia wolności będzie obejmować zarówno zlecającego „korektę”, jak i wykonawcę cofnięcia licznika. Ponadto sąd będzie miał możliwość orzeczenia przepadku przedmiotów, które będą wykorzystane do popełnienia przestępstwa, w tym komputerów i oprogramowania.

Taka sama kara będzie grozić również właścicielowi pojazdu, który nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów wymiany licznika na nowy, np. z powodu awarii.

REKLAMA

Właściciel pojazdu najpóźniej dzień po wymianie licznika przebiegu będzie musiał zawiadomić pisemnie stację kontroli pojazdów o zaistniałej sytuacji oraz przyczynie i dacie wymiany urządzenia. Ponadto posiadacz pojazdu będzie miał obowiązek stawienia się w stacji kontroli pojazdów w terminie do 10 dni od daty wymiany licznika w celu sprawdzenia, czy licznik prawidłowo odmierza przebieg pojazdu w jednostkach miary właściwych dla tego rodzaju pojazdu oraz w celu dokonania odczytu wskazania tego licznika wraz z jednostką miary. Informacje z kontroli zostaną zapisane w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Kolejnym elementem w walce z procederem cofania liczników ma być także obowiązek sprawdzenia wskazań licznika przebiegu w trakcie kontroli pojazdu przez różne służby i wpisanie danych do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów. Obowiązek ten będzie spoczywał nie tylko na diagnostach w stacjach kontroli pojazdów, ale także na policjantach, Straży Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej i służbie celnej. Warto zaznaczyć, będą spisywane liczniki nie tylko pojazdów zarejestrowanych w Polsce, ale także zarejestrowanych za granicą (wraz z numerami rejestracyjnymi) lub w ogóle nie zarejestrowanych. Przypadku tych ostatnich do bazy danych będą również dopisywane numery VIN albo numery nadwozia, podwozia lub ramy. Wszystkie te działania mają za zadanie uniemożliwienie manipulowania przy licznikach przebiegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA