REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandaty dla rowerzystów w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mandaty dla rowerzystów w 2018 r./ fot. Fotolia
Mandaty dla rowerzystów w 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2018 to czas dużych zmian dla kierowców jednak nie zapowiada się na zmiany dla rowerzystów. Taryfikator mandatów dla kierowców w 2018 r. prawdopodobnie nie ulegnie zmianie. Sprawdź za co możesz dostać mandat jadąc rowerem.

Obowiązek przestrzegania przepisów ruchu drogowego spoczywa na każdym uczestniku ruchu, w tym na rowerzyście. Problem polega na tym, że nie każdy rowerzysta wie jak powinien zachować się na rowerze i jakie zachowania mogą zostać ukarane mandatem.

REKLAMA

Jazda po alkoholu

Kary za jazdę rowerem po alkoholu uległy w ostatnich latach znacznemu złagodzeniu. Dawniej za jazdę ,,po maluchu’’, można było utracić prawo jazdy lub nawet trafić do więzienia. Niemniej jednak i dzisiaj za popełnienie tego wykroczenia grożą pewne kary.

REKLAMA

Osoba, która prowadziła rower w stanie po spożyciu alkoholu (0,2 – 0,5 promila) alkoholu, zapłaci mandat od 300 – 500 zł. Natomiast osoba, która prowadziła i znajdowała się w tym czasie w stanie nietrzeźwości zapłaci bezwzględnie 500 zł.

Gorzej wygląda sytuacja, w której pijany kierowca spowoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Wtedy policjant może skierować sprawę do sądu, który może wymierzyć rowerzyście karę grzywny nawet do 5000 zł, karę aresztu do 14 dni lub zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne nawet do 3 lat.

Niepełne wyposażenie roweru

Prawo stanowi, że do obowiązkowego wyposażenia roweru należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • z przodu – co najmniej  jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
  • z tyłu – co najmniej  jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej  jedno światło pozycyjne barwy czerwonej
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Dopuszczalne jest by zdemontować światła pozycyjne w rowerze gdy kierujący porusza się nim jedynie w ciągu dnia.

Za niepełne wyposażenie roweru grozi mandat od 50 do 200 zł.

Jazda po chodniku

Zasadą jest, że rowerzysta nie może poruszać się po chodniku – chodnik to miejsce dla pieszych. Za naruszenie tego zakazu grozi mandat w wysokości 50 zł.

Jak od każdej zasady, tak więc i od tej, są wyjątki. Rowerzysta może wjechać na chodnik gdy:

  • opiekuje się dzieckiem do lat 10 kierującym rowerem – chodzi tu o jedno dziecko i co jest istotne i dziecko to musi samodzielnie kierować rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – warunki te muszą być spełnione łącznie;
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (silny wiatr, ulewa, , gęsta mgła).

Wjeżdżając na chodnik kierowca musi jednak zachować szczególną ostrożność i zawsze ustępować miejsca pieszym.

Brak uprawnień

Osoby dorosłe, a więc takie które ukończyły 18 lat mogą poruszać się rowerem bez żadnych uprawnień Osoby nieletnie natomiast potrzebują uprawnień aby poruszać się rowerem  - chodzi tu o uprawnienia w postaci karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii B1.

Za nieposiadanie uprawnień do kierowania rowerem grozi mandat w wysokości 100 zł

Łamanie przepisów ruchu drogowego

Rowerzysta może także otrzymać mandat za łamanie przepisów ruchu drogowego, np. za:

  • wożenie dziecka do lat 7 bez dodatkowego siodełka – 50 zł;
  • jazdę poza drogą dla rowerów lub wyznaczonym pasem dla rowerów, jeśli taki jest w kierunku jazdy kierowcy – 50 zł. 
  • nieustąpienie miejsca pieszym przez kierującego rowerem korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych – 50 zł.
  • nieopuszczenie śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku – 50 zł.
  • jazdę poza drogą dla rowerów lub wyznaczonym pasem dla rowerów, jeśli taki jest w kierunku jazdy kierowcy – 50 zł
  • jazdę rowerem obok innego uczestnika ruchu utrudniająca poruszanie się innym uczestnikom ruchu – 200 zł
  • korzystanie z telefonu komórkowego wymagającego trzymania słuchawki podczas jazdy – 200 zł.
  • wyprzedzanie innego roweru na zakręcie – 300 zł.
  • czepianie się innych pojazdów podczas jazdy rowerem – 100 zł.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t. Dz.U z 2017 r. poz. 978 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 1614 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA