REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Instalacja LPG a auto firmowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jacek Dobkowski
Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?
Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?

REKLAMA

REKLAMA

Choć gaz LPG jest dwa razy tańszy od benzyny, rachunek oszczędności w stosunku do zasilania benzyną wcale nie jest taki oczywisty.

Pozorna oszczędność w cenie paliwa ma drugie dno. Paliwo gazowe jest znacznie tańsze, lecz wyższe są koszty serwisowania i badań technicznych, większa utrata wartości pojazdu. W rezultacie realne oszczędności przy gazie fabrycznym to tylko 8-10 procent! A rośnie ryzyko awarii silnika, co będzie wiązało się z kolejnymi wydatkami.

REKLAMA

VW na linii produkcyjnej

REKLAMA

Najlepiej, gdy wyjeżdża się z salonu nowiutkim autem z już założoną instalacją gazową. Oferta na polskim rynku dotyczy kilku marek, wybranych modeli: Chevroleta, Dacii, Kii, Mitsubishi, Peugeota, Seata, Škody. Niektórzy eksperci, krytycznie nastawieni do autogazu, wskazują, że Volkswagen, w przeciwieństwie do swoich tańszych marek (SEAT, Škoda) nie oferuje LPG w Polsce. Sprawę wyjaśnia Tomasz Tonder z firmy Kluczyk Tradex, importera Volkswagena:

- Zarówno w Škodach jak i SEAT-atach instalacje LPG montowane są dopiero u dealerów. Volkswagen nie dopuszcza takich rozwiązań, na niektórych rynkach można kupić samochody z fabryczną instalacją LPG, która montowana jest na linii produkcyjnej. Aktualnie, toczą się rozmowy, nad wprowadzeniem do sprzedaży w Polsce w przyszłym roku Polo i Tourana wyposażonych w takie instalacje - komentuje Tomasz Tonder.

Drożej, ale bez straty gwarancji

Koszty dołożenia instalacji LPG w autoryzowanych stacjach obsługi, albo zamówienia auta z gazem instalowanym w fabryce (Dacia, Kia) są wyższe niż w przypadku montażu podobnego urządzenia u „gazownika”, o co najmniej kilkaset złotych, lecz zachowana zostaje fabryczna gwarancja na auto. Sama instalacja zostaje objęta taką samą gwarancją jak samochód. Standardowo niezależne zakłady LPG dają dwa lata gwarancji. Importerzy dalekowschodnich marek oferują dłuższą ochronę, Chevrolet i Mitsubishi trzy lata lub 100 000 kilometrów, Kia siedem lat lub 150 000 km. W razie kłopotów unikniemy jakże częstych sytuacji, że „gazownik” odsyła nas do mechanika i odwrotnie. W przypadku gazu nazywanego potocznie „fabrycznym” z każdym problemem - na gwarancji - jedzie się do ASO.

Mało benzyny w Picanto

Jednak Kia może wiele zyskać nad konkurencją. Wprowadziła bowiem właśnie do oferty nowe Picanto napędzane LPG. Instalacja montowana jest w fabryce, a nie w dealerstwie. Przegląd przeprowadzany jest, podobnie jak w zwykłym benzyniaku, co 15 000 kilometrów, a jego koszty według zapowiedzi mają być tylko minimalnie wyższe od pojazdu tylko na PB. Zaletą tego samochodu jest także to, że jego podstawowego paliwa nie stanowi benzyna, lecz właśnie gaz - bak na PB ma zaledwie 10 litrów. Kia na LPG kosztuje o 4500 zł więcej od auta napędzanego tylko na benzynę. Spalanie w trybie miejskim (dane importera) to odpowiednio 7,4-5,4 l/100 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Samochód prywatny do celów służbowych: jak rozliczyć koszty?

REKLAMA

Będąca pod skrzydłami Renault rumuńska marka Dacia właśnie wprowadza na rynek nowe pojazdy z fabrycznie montowaną instalacją na LPG. Bliższe szczegóły na temat modeli - w jednej z ramek. Jak podaje importer, wyeliminowano w autach różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, system automatycznie przechodzi z zasilania PB na LPG. I analogicznie - jeśli wyczerpie się gaz, znów można jechać na benzynie. Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Ładowność wersji z fabryczną instalacją gazową LPG wynosi 750 kg dla Logana Van oraz 770 kg dla Logana Pick-up. Oba pojazdy mają dwa zbiorniki paliwa - benzynowy o pojemności 50 l i LPG o pojemności 42 l (w zależności od modelu). Spalanie w mieście LPG (l/100 km): 8,8 (van), 8,6 (pickup).

Policz wszystko

W tabeli prezentujemy koszty na przykładzie Škody Octavii II 1.6 hatchback po liftingu i pięciodrzwiowego Chevroleta Aveo 1.2 na dystansie 120 000 km przez trzy lata. Oszczędność w wysokości tylko ok. 6-7 tys. zł  każe zastanowić się nad sensem przestawiania na gaz, zwłaszcza przedstawiciela Grupy VW. Korzyść niewielka i to przy założeniu, że gaz nie zepsuje niczego w silniku, a instalacja LPG będzie sprawowała się bezawaryjnie. Dodajmy, że w przypadku Škody Octavii sprzed liftingu, rachunki są bardziej korzystne na rzecz gazu. Do Octavii Tour 1.6 instalację LPG o wartości 4 299 zł dostaje się promocyjnie w cenie auta: 48 100 zł hatchback określany w cennikach na wyrost „limuzyną”, 51 400 zł kombi.

Zobacz też: ABS i ESP - niezbędne dla każdego auta firmowego

Na niektórych stronach internetowych promujących stosowanie LPG, działają specjalne kalkulatory. Biorą one jednak pod uwagę tylko koszty paliwa oraz instalacji. Takie rachunki  są zaniżone, wręcz fałszywe. Kontrowersje dotyczą już tego, o ile auto pali więcej na gazie? Gaz odznacza się mniejszą wartością opałową od benzyny, więc cudów nie ma, silnik musi potrzebować go więcej. Szacunkowo, przy bardzo starannie dobranej instalacji do konkretnego modelu i silnika oraz przy perfekcyjnym jej montażu, zużycie gazu jest o 15 procent większe niż PB. Jeżeli te kryteria nie są spełnione, gazu „pójdzie” jeszcze więcej. 

Częstsze przeglądy

Aby otrzymać prawdziwy obraz sytuacji, koniecznie należy uwzględnić inne wydatki związane z gazem. A więc spalanie benzyny przez zimny silnik, do momentu nagrzania się cieczy chłodzącej do 30-40 stopni Celsjusza. W autach wyposażonych we wskaźnik temperatury wody, moment ten jest w praktyce równoznaczny z podniesieniem się wskazówki. Można przyjąć, że przy międzymiastowych przebiegach, jakie dominują we flotach, potrzeba tej benzyny 0,5 l/100 km. Przy krótkich dojazdach w mieście z pewnością więcej.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. W przypadku Škody normalne przeglądy Octavii II wypadają co 30 000 km, egzemplarz dwupaliwowy musi przejść co 15 000 km dodatkową inspekcję, nie ograniczającą się tylko do gazu. Dlatego jej koszty wynoszą 670 zł, droższe są także wizyty „zagazowanego” samochodu w ASO po każdych 30 000 km. Serwisowanie Aveo LPG jest relatywnie tańsze. Przeglądy LPG są doliczane do standardowego przeglądu, 70 zł lub 120 zł przy wymianie filtra fazy ciekłej.

Kontrola co roku

Na stacji kontroli pojazdów trzeba stawiać się co roku, również pojazdem na gwarancji, a dodatkowe specjalistyczne badanie wiąże się z wydatkiem 63 zł. Należy przygotować się na wymianę wtryskiwaczy, zazwyczaj po około 100 000 km, a bywa, że znacznie wcześniej: za 1200-1300 zł. To kwota żądana w Chevrolecie i Škodzie. Ciekawostka - cena w ASO Mitsubishi została wzięta z sufitu - 5712 zł. Dodajmy, że niezależne warsztaty proponują wymianę wtryskiwaczy za 350-1200 zł, zależnie od ich jakości.

Mogą przytrafić się jeszcze inne wydatki, trudne do precyzyjnego oszacowania, przykładowo wymiana świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia, bardziej obciążonych przy zasilaniu gazem. Jeden z portali o LPG (gazeo.pl) podaje ryczałtową kwotę 300 zł za naprawy samej instalacji co 60 000 km. Gorzej, jeżeli nieprawidłowo pracująca instalacja będzie wytwarzała zbyt ubogą mieszankę, co przyczyni się do przyspieszonego zużycia głowicy, zaworów, gniazd zaworowych. Krótko rzecz ujmując - do ich wypalenia. Aby zapobiec takim efektom, niektórzy producenci (Chevrolet, Mitsubishi) specjalnie przygotowują silniki do montażu LPG. Mitsubishi stosuje w Lancerze 1.8 LPG inne zawory i gniazda zaworów, za co pobiera 300 zł (Chevrolet 200 zł). Czas oczekiwania na tak przyszykowane Mitsubishi wynosi aż pięć miesięcy.

„Zagazować” samemu

Kolejne ujemne strony autogazu wiążą się z pogorszoną funkcjonalnością auta. Zbiornik z przewodami i tzw. wielozaworem zabiera około 100 litrów pojemności bagażnika. Powiększanie przestrzeni bagażowej przez rozkładanie tylnej kanapy staje się problematyczne, zresztą zbiornik, leżący przeważnie przy oparciu kanapy, nie powinien być „przykryty” żadnym ciężkim ładunkiem. Jeżeli butla wypełnia wnękę pod podłogą kufra przeznaczoną na koło zapasowe, trzeba to koło wrzucić do bagażnika. Objętość koła z pokrowcem wynosi co najmniej 60 litrów.

Wiele hipermarketów, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych zakazuje autom na LPG wjazdu do podziemnych parkingów. Wybuchowy propan-butan jest cięższy od powietrza i w razie wycieku spowodowanego nieszczelnością układu będzie zalegał przy podłodze.

Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom nie musi być korzystna. Wielu dealerów i właścicieli renomowanych komisów przyjmujących auta w rozliczeniu, na samym początku pyta, czy jest gaz? Jeżeli jest, bierze taki pojazd niechętnie, albo wcale. Natomiast potencjalni nabywcy, owszem, doceniają dokumentację dotyczącą założenia i serwisowania LPG, ale przeważnie wolą nabyć auto na benzynę i „zagazować” samemu. Utrata wartości auta z gazem jest większa, za co winę ponosi właśnie gaz.

Moc mało znaczy

- Spadek wartości instalacji gazowej założonej jako wyposażenie dodatkowe u dealera, jest większy niż innego wyposażenia, na przykład aluminiowych felg - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. - Na rynku wtórnym samochody z już założonym gazem nie są poszukiwane. Dla wielu potencjalnych kupców gaz jest dodatkowym obciążeniem przy serwisowaniu pojazdu.

Zmniejszenie maksymalnej mocy o kilka procent to w praktyce mało znacząca sprawa. Bo jeżeli ktoś stawia wyłącznie na obniżenie kosztów eksploatacji, zaakceptuje wszystkie ujemne strony LPG.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom, nie musi być korzystna.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

38 990 zł

42 690 zł

Cena po 3 latach*

20 200 zł

21 353 zł

Utrata wartości

18 790 zł

21 337 zł

Paliwo**

33 660 zł

22 716 zł

Przeglądy okresowe***

15 000 km

680 zł

750 zł

30 000 km

750 zł

870 zł

45 000 km

800 zł

870 zł

60 000 km

750 zł

870 zł

75 000 km

680 zł

750 zł

90 000 km

800 zł

920 zł

105 000 km

680 zł

750 zł

120 000 km

750 zł

870 zł

Przeglądy łącznie

5 890 zł

6 650 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 200 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

58 438 zł

52 386 zł

Oszczędność na LPG

6 052 zł, 10,4 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 5,5 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 6,3 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

66 000 zł

70 764 zł

Cena po 3 latach

36 400 zł

37 870 zł

Utrata wartości

29 600 zł

32 894 zł

Paliwo*

43 452 zł

28 644 zł

Przeglądy okresowe**

15 000 km

670 zł

30 000 km

975 zł

1 122 zł

45 000 km

670 zł

60 000 km

1 150 zł

1 172 zł

75 000 km

670 zł

90 000 km

2 025 zł

2 172 zł

105 000 km

670 zł

120 000 km

1 150 zł

1 172 zł

Przeglądy łącznie

5 300 zł

8 318 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 300 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

78 450 zł

71 639 zł

Oszczędność na LPG

6 811 zł, 8,7 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 7,1 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 8,2 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Peugeot 207
Silnik:
1.4 litra, moc 75 KM
Spalanie (dane producenta): 6,3 l/100 km (trasa), miasto 10,5 l/100 km
Gwarancja: taka sama, jak na cały samochód (standardowo 2 lata bez limitu + trzeci rok Optiway do 100 000 km).
Przeglądy: co 20 000 km
Cena: 50 100-52 090 zł.

Dacia Logan
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): miasto 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa),
Cena: od 29 900 zł

Dacia Sandero
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 34 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa)
Cena: od 29 900 zł

Dacia Logan MCV
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL , moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 12,8. l/100 km (miasto), 7,7 l/100 km (trasa)
Cena: od 35 050 zł

Dacia Logan Van
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL,  moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 13,9 l/100 km (miasto), 8,8 l/100 km (trasa)
Cena: 27 073 zł

Dacia Logan Pick-up
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL, moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Cena: 32 154 zł netto - 35 849 zł netto
Spalanie (dane producenta): 13,7 l/100 km (miasto), 8,6 l/100 km (trasa)
We wszystkich modelach obowiązywać będzie gwarancja standardowa dla Dacii: trzy lata lub 100 000 km.

Kia Picanto
Silnik:
1.0. moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 35 l
Cena: 34 490 – 41 990 zł
Spalanie (dane producenta): 7,4 l/100 km (miasto), 5 l/100 km (trasa)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA