REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ubezpieczenie mienia znajdującego się w aucie firmowym: laptop, telefon komórkowy etc.

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Janusz Cymer
Jacek Gęga
Lista przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana między innymi co do wartości.
Lista przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana między innymi co do wartości.

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczyciel może ponosić odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w samochodzie firmowym po jego kradzieży?

Wiele firm ubezpieczeniowych proponuje rozmaite produkty obejmujące ubezpieczenie pojazdów w zakresie AC. Rozróżnić tu można ubezpieczenia kompleksowe, zwykle dość drogie, lub ubezpieczenia cząstkowe oraz miksy tj. ubezpieczenie podstawowe z możliwością doubezpieczenia według własnych potrzeb i oczekiwań. W swoich licznych szkoleniach i wykładach na konferencjach zawsze uczulamy naszych słuchaczy, aby dokładnie czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia do polis (nie wspomnę o tym, aby się domagać tych OWU, bo agenci zwykle ich do polis nie dają). Zawierają one bowiem wszystkie definicje i dokładny opis co i kiedy mamy ubezpieczone oraz jakie są wyłączenia w danej umowie.

REKLAMA

Tylko pojazd

Skutkuje to wiedzą, jaką możemy wykorzystać przy szkodzie jaka nas może spotkać w trakcie użytkowania pojazdu. Generalnie przy ubezpieczeniu samochodów od kradzieży z polisy AC ubezpieczone jest tylko auto, wraz ze standardowym wyposażeniem, takim jak np. radio (ale zamontowane fabrycznie), nawigacja zamontowana fabrycznie, alarm, itd. Z pewnością przy tak zawartej polisie AC, Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie zwracają żadnych kwot za pozostawione w pojeździe aparaty fotograficzne, laptopy, portfele itd.

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Jest to do pewnego stopnia zrozumiałe. Bo przecież prawdopodobnie prawie we wszystkich skradzionych pojazdach byłyby zgłaszane przedmioty o znacznej wartości, być może w ekstremalnych warunkach przekraczające wartość pojazdu. Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie ma szans na weryfikację takiego stanu rzeczy i nie powinno tym samym przejmować za to odpowiedzialności. Poza tym w polisie jest wpisana suma ubezpieczenia, która zwykle stanowi wysokość równą wartości pojazdu, bez dodatkowej zawartości. A więc nawet logicznie rzecz ujmując, zawarliśmy ubezpieczenie tylko i wyłącznie na ochronę pojazdu a nie rzeczy w nim pozostawione.

Wiele obwarowań

Jednak Towarzystwa Ubezpieczeniowe, mając na uwadze potrzeby klientów zwykle podróżujących ze sprzętem znacznej wartości np. przedstawicieli handlowych, posiadają wśród swoich produktów ubezpieczenia obejmujące swoją ochroną również przedmioty dodatkowe. Wyspecyfikowane, zwykle znajdują się w pojeździe a nie są standardowym jego wyposażeniem. Jest to zwykle polisa dodatkowa, dodatkowo opłacona. Wysokość stanowi około 20% wartości ubezpieczanych przedmiotów. Lista takich przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana również co do wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych

Osobnym elementem takiego ubezpieczenia są warunki postępowania jakie musi spełniać ubezpieczony, żeby ochrona mogła być skuteczna. Nie można np. parkować w miejscach dowolnych, a tylko strzeżonych, pojazd powinien posiadać dodatkowe zabezpieczenia i alarmy, kierowca ma zakaz zabierania postronnych pasażerów, nie należy pozostawiać ubezpieczonych przedmiotów na miejscach widocznych w pojeździe itd.

Jeden agent

REKLAMA

Oczywiście fakt pozostawienia przedmiotu w miejscu widocznym oraz związek przyczynowo skutkowy pomiędzy kradzieżą a pozostawieniem rzeczy w miejscu widocznym musi udowodnić ubezpieczyciel, szczególnie jeśli ubezpieczony twierdzi co innego. Zwykle jest to bardzo trudne do udowodnienia, ponieważ skradziony lub okradziony pojazd musiałby mieć wcześniej zrobione zdjęcia np. przez monitoring, na których byłyby widoczne przedmioty będące celem złodzieja.

Istotny element ubezpieczenia stanowi również odniesienie do pojazdu lub pojazdów, którymi dodatkowo ubezpieczone przedmioty są przewożone. Transport taki nie może odbywać się w innych samochodach niż te wskazane w polisie. Bez znaczenia jest natomiast czy przedmioty są prywatne czy służbowe, jeśli polisa, a w szczególności OWU tego nie precyzują.

Polecam również jeszcze jedno rozwiązanie - posiadanie jednego agenta ubezpieczeniowego do ubezpieczenia całego naszego ubezpieczanego majątku, dobrze, by nie zmieniał się zbyt często. Można go obdarzyć zaufaniem, a dobry agent wiedząc, że ma stałego klienta tez inaczej się będzie starał.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

REKLAMA