REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ubezpieczenie mienia znajdującego się w aucie firmowym: laptop, telefon komórkowy etc.

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Janusz Cymer
Jacek Gęga
Lista przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana między innymi co do wartości.
Lista przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana między innymi co do wartości.

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczyciel może ponosić odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w samochodzie firmowym po jego kradzieży?

Wiele firm ubezpieczeniowych proponuje rozmaite produkty obejmujące ubezpieczenie pojazdów w zakresie AC. Rozróżnić tu można ubezpieczenia kompleksowe, zwykle dość drogie, lub ubezpieczenia cząstkowe oraz miksy tj. ubezpieczenie podstawowe z możliwością doubezpieczenia według własnych potrzeb i oczekiwań. W swoich licznych szkoleniach i wykładach na konferencjach zawsze uczulamy naszych słuchaczy, aby dokładnie czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia do polis (nie wspomnę o tym, aby się domagać tych OWU, bo agenci zwykle ich do polis nie dają). Zawierają one bowiem wszystkie definicje i dokładny opis co i kiedy mamy ubezpieczone oraz jakie są wyłączenia w danej umowie.

REKLAMA

Tylko pojazd

Skutkuje to wiedzą, jaką możemy wykorzystać przy szkodzie jaka nas może spotkać w trakcie użytkowania pojazdu. Generalnie przy ubezpieczeniu samochodów od kradzieży z polisy AC ubezpieczone jest tylko auto, wraz ze standardowym wyposażeniem, takim jak np. radio (ale zamontowane fabrycznie), nawigacja zamontowana fabrycznie, alarm, itd. Z pewnością przy tak zawartej polisie AC, Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie zwracają żadnych kwot za pozostawione w pojeździe aparaty fotograficzne, laptopy, portfele itd.

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Jest to do pewnego stopnia zrozumiałe. Bo przecież prawdopodobnie prawie we wszystkich skradzionych pojazdach byłyby zgłaszane przedmioty o znacznej wartości, być może w ekstremalnych warunkach przekraczające wartość pojazdu. Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie ma szans na weryfikację takiego stanu rzeczy i nie powinno tym samym przejmować za to odpowiedzialności. Poza tym w polisie jest wpisana suma ubezpieczenia, która zwykle stanowi wysokość równą wartości pojazdu, bez dodatkowej zawartości. A więc nawet logicznie rzecz ujmując, zawarliśmy ubezpieczenie tylko i wyłącznie na ochronę pojazdu a nie rzeczy w nim pozostawione.

Wiele obwarowań

Jednak Towarzystwa Ubezpieczeniowe, mając na uwadze potrzeby klientów zwykle podróżujących ze sprzętem znacznej wartości np. przedstawicieli handlowych, posiadają wśród swoich produktów ubezpieczenia obejmujące swoją ochroną również przedmioty dodatkowe. Wyspecyfikowane, zwykle znajdują się w pojeździe a nie są standardowym jego wyposażeniem. Jest to zwykle polisa dodatkowa, dodatkowo opłacona. Wysokość stanowi około 20% wartości ubezpieczanych przedmiotów. Lista takich przedmiotów objętych dodatkowym ubezpieczeniem bywa ograniczana również co do wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych

Osobnym elementem takiego ubezpieczenia są warunki postępowania jakie musi spełniać ubezpieczony, żeby ochrona mogła być skuteczna. Nie można np. parkować w miejscach dowolnych, a tylko strzeżonych, pojazd powinien posiadać dodatkowe zabezpieczenia i alarmy, kierowca ma zakaz zabierania postronnych pasażerów, nie należy pozostawiać ubezpieczonych przedmiotów na miejscach widocznych w pojeździe itd.

Jeden agent

REKLAMA

Oczywiście fakt pozostawienia przedmiotu w miejscu widocznym oraz związek przyczynowo skutkowy pomiędzy kradzieżą a pozostawieniem rzeczy w miejscu widocznym musi udowodnić ubezpieczyciel, szczególnie jeśli ubezpieczony twierdzi co innego. Zwykle jest to bardzo trudne do udowodnienia, ponieważ skradziony lub okradziony pojazd musiałby mieć wcześniej zrobione zdjęcia np. przez monitoring, na których byłyby widoczne przedmioty będące celem złodzieja.

Istotny element ubezpieczenia stanowi również odniesienie do pojazdu lub pojazdów, którymi dodatkowo ubezpieczone przedmioty są przewożone. Transport taki nie może odbywać się w innych samochodach niż te wskazane w polisie. Bez znaczenia jest natomiast czy przedmioty są prywatne czy służbowe, jeśli polisa, a w szczególności OWU tego nie precyzują.

Polecam również jeszcze jedno rozwiązanie - posiadanie jednego agenta ubezpieczeniowego do ubezpieczenia całego naszego ubezpieczanego majątku, dobrze, by nie zmieniał się zbyt często. Można go obdarzyć zaufaniem, a dobry agent wiedząc, że ma stałego klienta tez inaczej się będzie starał.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA