REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można prowadzić auto firmowe z ręką w gipsie?

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Urazy nóg i rąk a zakaz prowadzenia samochodu służbowego Fot.Newspress
Urazy nóg i rąk a zakaz prowadzenia samochodu służbowego Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych punktów regulaminu użytkowania aut służbowych jest zakaz prowadzenia pojazdu flotowego ze względów zdrowotnych.

Dla sporządzenia dobrej polityki flotowej potrzebna jest nie tylko wiedza teoretyczna, lecz i praktyczna, a także… życiowa. Obserwacja świata codziennego była dla mnie powodem wprowadzenia pewnego zapisu do polityki flotowej, który wydawałby się w swojej prostocie absurdalny dla każdego użytkującego samochód (nie tylko służbowy). Otóż pewnego dnia stojąc na czerwonym świetle zwróciłam uwagę na młodzieńca na pasie obok, siedzącego za kierownicą. Nie, nie był ani bardzo przystojny, ani tym bardziej nie miał pięknego samochodu, ale za to jego ręka była… w gipsie. Ów młody człowiek wykonywał dość ekwilibrystyczne ruchy. Chwile później ruszył z piskiem opon, no bo jak fantazja to fantazja.

REKLAMA

Ubezpieczyciel nie odda

Zastanawiam się czym to tłumaczyć. Głupotą, brakiem wyobraźni, nieświadomością ewentualnych skutków braku możliwości właściwej reakcji w przypadku zdarzenia na drodze? Każdy, kto doświadczył kolizji, wypadku lub był uczestnikiem szkolenia z bezpiecznej jazdy, wie jak istotny jest czas reakcji za kierownicą w sytuacjach drogowych i jak często nawet setne sekundy decydują, czy unikniemy wypadku lub wręcz czy przeżyjemy. 

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie (np. laptop) pozostawione w aucie flotowym?

REKLAMA

Obok ochrony zdrowia i życia (która jest oczywiście wartością nadrzędną), pojawia się w tej sytuacji kolejny aspekt, a mianowicie skutki finansowe takich działań dla właściciela samochodu (firmy czy Kowalskiego). W przypadku spowodowania wypadku, posiadając unieruchomioną lub nie w pełni sprawną rękę albo (i) nogę, palce u rąk, bark lub nawet mając opatrunek na oku, biorąc pod uwagę, że o takich okolicznościach dowie się ubezpieczyciel, możemy spotkać się z odmową pokrycia kosztów szkody z uwagi na tzw. rażące niedbalstwo sprawcy szkody.

Ubezpieczyciel w bardzo prosty sposób może wejść w posiadanie takiej wiedzy: wystarczy protokół policji z miejsca zdarzenia lub nawet zeznanie lub wywiad ze sprawcą w przypadku ustalania okoliczności szkody. Można by zadać pytanie, czy taka osoba nie powinna być na zwolnieniu lekarskim? Ale jak wiemy praktyka sprowadza się do tego, że nawet przy omawianych urazach, często na własne życzenie, poszkodowany rezygnuje z zaświadczenia od lekarza i codzienne stawia się w pracy lub przy drobniejszych urazach w ogóle nie idzie do lekarza. Nawet w przypadku, gdy użytkownik wykorzystuje zwolnienie lekarskie, to nigdy nie mamy pewności, że np. nie pojedzie po zakupy samochodem służbowym. Bo przecież niewiele firm praktykuje zwrot auta służbowego na czas choroby.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przezorny zawsze zabezpieczony

Jak sprawdzać takie przypadki? Tu stajemy przed niemałym problemem, ponieważ nawet jeśli trzymamy w ręku zwolnienie lekarskie, nie ma na nim zapisu o rodzaju choroby (tajemnica lekarska, ochrona danych). Przyda się więc czujność pracowników działu HR lub BHP w przypadku posiadania informacji o urazie pracownika i przekazanie informacji do fleet managera. Ponadto wspomniana wyżej obserwacja i dobry słuch… bo często taka informacja wyjdzie przypadkiem. 

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Czy można się zabezpieczyć przed takimi zdarzeniami? Ależ oczywiście, proponuję wprowadzić do polityki flotowej zapis typu: … „W przypadku urazów powodujących niezdolność do prowadzenia pojazdu (np. złamania, uszkodzenia kończyn, urazów narządu wzroku oraz innych części ciała mających wpływ na zdolność prowadzenia pojazdów, a nie skutkującym zwolnieniem lekarskim ZUS ZLA), nie wolno użytkować samochodów służbowych do czasu przedstawienia kierownikowi floty zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia – z adnotacją, że może prowadzić auto firmowe”.

Co nie jest zabronione…

Pamiętajmy, że to, co nie jest zabronione jest dozwolone, a oczywiste sprawy wpisane do polityki flotowej dopiero wówczas nabierają  mocy obowiązującej. Obowiązek przedstawienia zaświadczenia lekarskiego z mocy prawa dotyczy przypadków choroby trwającej powyżej 30 dni.  Pamiętajmy też - już w chwili zatrudniania pracownik, który będzie prowadził samochód służbowy osobowy, powinien on mieć wpisane na zaświadczeniu lekarskim wydawanym przez lekarza profilaktyka, że może prowadzić samochód firmowy. Wiele przedsiębiorstw w tym miejscu, praktykuje dodatkowo wykonywania badań psychotechnicznych dla użytkujących auta służbowe.

Bogumiła Czernecka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA