REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można prowadzić auto firmowe z ręką w gipsie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Urazy nóg i rąk a zakaz prowadzenia samochodu służbowego Fot.Newspress
Urazy nóg i rąk a zakaz prowadzenia samochodu służbowego Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych punktów regulaminu użytkowania aut służbowych jest zakaz prowadzenia pojazdu flotowego ze względów zdrowotnych.

Dla sporządzenia dobrej polityki flotowej potrzebna jest nie tylko wiedza teoretyczna, lecz i praktyczna, a także… życiowa. Obserwacja świata codziennego była dla mnie powodem wprowadzenia pewnego zapisu do polityki flotowej, który wydawałby się w swojej prostocie absurdalny dla każdego użytkującego samochód (nie tylko służbowy). Otóż pewnego dnia stojąc na czerwonym świetle zwróciłam uwagę na młodzieńca na pasie obok, siedzącego za kierownicą. Nie, nie był ani bardzo przystojny, ani tym bardziej nie miał pięknego samochodu, ale za to jego ręka była… w gipsie. Ów młody człowiek wykonywał dość ekwilibrystyczne ruchy. Chwile później ruszył z piskiem opon, no bo jak fantazja to fantazja.

REKLAMA

Ubezpieczyciel nie odda

Zastanawiam się czym to tłumaczyć. Głupotą, brakiem wyobraźni, nieświadomością ewentualnych skutków braku możliwości właściwej reakcji w przypadku zdarzenia na drodze? Każdy, kto doświadczył kolizji, wypadku lub był uczestnikiem szkolenia z bezpiecznej jazdy, wie jak istotny jest czas reakcji za kierownicą w sytuacjach drogowych i jak często nawet setne sekundy decydują, czy unikniemy wypadku lub wręcz czy przeżyjemy. 

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie (np. laptop) pozostawione w aucie flotowym?

REKLAMA

Obok ochrony zdrowia i życia (która jest oczywiście wartością nadrzędną), pojawia się w tej sytuacji kolejny aspekt, a mianowicie skutki finansowe takich działań dla właściciela samochodu (firmy czy Kowalskiego). W przypadku spowodowania wypadku, posiadając unieruchomioną lub nie w pełni sprawną rękę albo (i) nogę, palce u rąk, bark lub nawet mając opatrunek na oku, biorąc pod uwagę, że o takich okolicznościach dowie się ubezpieczyciel, możemy spotkać się z odmową pokrycia kosztów szkody z uwagi na tzw. rażące niedbalstwo sprawcy szkody.

Ubezpieczyciel w bardzo prosty sposób może wejść w posiadanie takiej wiedzy: wystarczy protokół policji z miejsca zdarzenia lub nawet zeznanie lub wywiad ze sprawcą w przypadku ustalania okoliczności szkody. Można by zadać pytanie, czy taka osoba nie powinna być na zwolnieniu lekarskim? Ale jak wiemy praktyka sprowadza się do tego, że nawet przy omawianych urazach, często na własne życzenie, poszkodowany rezygnuje z zaświadczenia od lekarza i codzienne stawia się w pracy lub przy drobniejszych urazach w ogóle nie idzie do lekarza. Nawet w przypadku, gdy użytkownik wykorzystuje zwolnienie lekarskie, to nigdy nie mamy pewności, że np. nie pojedzie po zakupy samochodem służbowym. Bo przecież niewiele firm praktykuje zwrot auta służbowego na czas choroby.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przezorny zawsze zabezpieczony

Jak sprawdzać takie przypadki? Tu stajemy przed niemałym problemem, ponieważ nawet jeśli trzymamy w ręku zwolnienie lekarskie, nie ma na nim zapisu o rodzaju choroby (tajemnica lekarska, ochrona danych). Przyda się więc czujność pracowników działu HR lub BHP w przypadku posiadania informacji o urazie pracownika i przekazanie informacji do fleet managera. Ponadto wspomniana wyżej obserwacja i dobry słuch… bo często taka informacja wyjdzie przypadkiem. 

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Czy można się zabezpieczyć przed takimi zdarzeniami? Ależ oczywiście, proponuję wprowadzić do polityki flotowej zapis typu: … „W przypadku urazów powodujących niezdolność do prowadzenia pojazdu (np. złamania, uszkodzenia kończyn, urazów narządu wzroku oraz innych części ciała mających wpływ na zdolność prowadzenia pojazdów, a nie skutkującym zwolnieniem lekarskim ZUS ZLA), nie wolno użytkować samochodów służbowych do czasu przedstawienia kierownikowi floty zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia – z adnotacją, że może prowadzić auto firmowe”.

Co nie jest zabronione…

Pamiętajmy, że to, co nie jest zabronione jest dozwolone, a oczywiste sprawy wpisane do polityki flotowej dopiero wówczas nabierają  mocy obowiązującej. Obowiązek przedstawienia zaświadczenia lekarskiego z mocy prawa dotyczy przypadków choroby trwającej powyżej 30 dni.  Pamiętajmy też - już w chwili zatrudniania pracownik, który będzie prowadził samochód służbowy osobowy, powinien on mieć wpisane na zaświadczeniu lekarskim wydawanym przez lekarza profilaktyka, że może prowadzić samochód firmowy. Wiele przedsiębiorstw w tym miejscu, praktykuje dodatkowo wykonywania badań psychotechnicznych dla użytkujących auta służbowe.

Bogumiła Czernecka

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA