REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Monitoring pojazdów flotowych zgodnie z prawem

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Mariusz Ratajczak
Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych fot. BMW
Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Należy m.in. sprawdzić, czy wolno pracodawcy zamontować GPS w samochodzie bez zgody jego użytkownika.

Przypomnijmy, że tzw. GPS-y (nie mylić z nawigacjami) pozwalają na skuteczne zredukowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, jak również umożliwiają kontrolować użytkowników pojazdów. System monitoringu może służyć w szczególności do sprawdzania wydajności pracy, sposobu wykorzystania oraz prowadzenia auta, poziomu zużycia paliwa.

REKLAMA

Ochrona mienia

Warto jednak zastanowić się, kiedy pracodawca ma możliwość montażu GPS-ów w osobowych samochodach służbowych oraz czy może nastąpić to bez zgody bądź poinformowania o tym pracownika. Należy zaznaczyć, że monitorowanie aut umożliwia sprawdzenie, czy pracownik należycie wywiązuje się z powierzonych mu zadań. To okoliczność, która podlega kontroli pracodawcy, a ta może być przeprowadzana również przy użyciu systemu GPS, zwłaszcza jeżeli taki sposób kontroli uzasadnia charakter świadczonej pracy.  

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Zgodnie z art. 22 § 1 kp pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca jest więc uprawniony do kontroli wykonywania obowiązków przez pracownika. Należy przy tym podkreślić, że przedsiębiorstwo ma również prawo do ochrony swojego mienia (w tym przypadku pojazdów służbowych) i może to prawo realizować za pomocą systemu GPS. Kontrola pracownika powinna być jednak wykonywana z uwzględnieniem przepisów regulujących ochronę dóbr osobistych i przetwarzanie danych osobowych.

Poinformować kierowcę

Według doktryny prawa cywilnego informacja na temat lokalizacji człowieka jest jego dobrem osobistym podlegającym ochronie. Jednak pracodawca stosujący urządzenia GPS nie narusza praw osobistych kierowcy, jeżeli prowadzi kontrolę w godzinach pracy i do celów związanych z ustaleniem, czy wykonuje on obowiązki i polecenia przełożonych. Pracownik w godzinach pracy podlega bowiem poleceniom swoich przełożonych. Tak więc kontrola wykonywania przez niego obowiązków wynikających ze stosunku pracy pociąga za sobą naruszenie prywatności.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie pozostawione w aucie flotowym?

Z drugiej strony wydaje się, że konieczne jest poinformowanie pracownika o prowadzonym monitoringu za pomocą systemu GPS. Takie rozwiązanie stwarza czytelną dla niego sytuację i wyklucza ewentualną możliwość powoływania się przez niego na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.), za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Można zatem uznać, co ma również odzwierciedlenie w praktyce, że dane dotyczące aktualnego miejsca pobytu są danymi osobowymi.

Bez zgody

REKLAMA

Dane osobowe mogą być przetwarzane za zgodą osoby, której dotyczą. Jednakże ustawa o ochronie danych osobowych dopuszcza możliwość przetwarzania tych danych również i w innych przypadkach, choćby w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Wydaje się zatem, że konieczność dokonywania kontroli poprawności wykonywanych zadań pracowniczych, jak również konieczność ochrony mienia pracodawcy pozwala na przetwarzanie takich danych osobowych nawet bez zgody pracownika. Jednak zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych konieczne jest poinformowanie pracownika między innymi o celu zbierania danych.

Analiza powyższych uregulowań prowadzi do wniosku, że dopuszczalne jest zamontowanie w służbowych pojazdach urządzeń GPS bez zgody pracownika, ale koniecznie należy go o tym fakcie poinformować.

Odpowiedzialność karna

Należy zastanowić się również, jakie konsekwencje można wyciągnąć w stosunku do pracownika, jeżeli system GPS ujawni nieprawidłowości jego działania, np. kradzież paliwa, użycie pojazdu dla celów prywatnych. Warto w tym miejscu podkreślić, że wydruki z urządzeń GPS mogą stanowić dowód  w postępowaniu zarówno karnym, jak i cywilnym.

Jeżeli zatem pracownik popełni przestępstwo (np. kradzież paliwa), będzie on ponosił odpowiedzialność karną z tego tytułu, a wydruk z systemu GPS może służyć za dowód dokonania zarzucanego mu czynu. Popełnienie przestępstwa na szkodę pracodawcy stanowi wtedy podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia (tzw. zwolnienie dyscyplinarne). Niewykluczone, że pracodawca wtedy postanowi domagać się naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem i to zarówno w postępowaniu karnym, jak i postępowaniu cywilnym.

Kij ma dwa końce

REKLAMA

Jeżeli natomiast pracodawca za pomocą systemu GPS ustali, że pracownik w czasie pracy korzysta z pojazdu dla celów prywatnych, może chociażby zastosować karę porządkową upomnienia bądź nagany za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy. Stosownie do okoliczności będzie to również podstawą do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, Pracodawca na zasadach przewidzianych w kodeksie pracy ma szansę domagać się od pracownika naprawienia szkody wyrządzonej użyciem pojazdu do celów prywatnych. Będzie on jednak zmuszony do wykazania rozmiaru szkody, winy pracownika oraz związku przyczynowego między zawinionym naruszeniem obowiązków pracowniczych a szkodą.

Jednocześnie należy pamiętać, że na powyższych zasadach dane z systemu GPS działać mogą również i w drugą stronę -  być podstawą do dochodzenia przez pracownika roszczeń wobec pracodawcy (np. o zapłatę za pracę w godzinach nadliczbowych).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA