REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Monitoring pojazdów flotowych zgodnie z prawem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Mariusz Ratajczak
Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych fot. BMW
Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Należy m.in. sprawdzić, czy wolno pracodawcy zamontować GPS w samochodzie bez zgody jego użytkownika.

Przypomnijmy, że tzw. GPS-y (nie mylić z nawigacjami) pozwalają na skuteczne zredukowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, jak również umożliwiają kontrolować użytkowników pojazdów. System monitoringu może służyć w szczególności do sprawdzania wydajności pracy, sposobu wykorzystania oraz prowadzenia auta, poziomu zużycia paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona mienia

Warto jednak zastanowić się, kiedy pracodawca ma możliwość montażu GPS-ów w osobowych samochodach służbowych oraz czy może nastąpić to bez zgody bądź poinformowania o tym pracownika. Należy zaznaczyć, że monitorowanie aut umożliwia sprawdzenie, czy pracownik należycie wywiązuje się z powierzonych mu zadań. To okoliczność, która podlega kontroli pracodawcy, a ta może być przeprowadzana również przy użyciu systemu GPS, zwłaszcza jeżeli taki sposób kontroli uzasadnia charakter świadczonej pracy.  

Zobacz też: Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

Zgodnie z art. 22 § 1 kp pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca jest więc uprawniony do kontroli wykonywania obowiązków przez pracownika. Należy przy tym podkreślić, że przedsiębiorstwo ma również prawo do ochrony swojego mienia (w tym przypadku pojazdów służbowych) i może to prawo realizować za pomocą systemu GPS. Kontrola pracownika powinna być jednak wykonywana z uwzględnieniem przepisów regulujących ochronę dóbr osobistych i przetwarzanie danych osobowych.

REKLAMA

Poinformować kierowcę

Według doktryny prawa cywilnego informacja na temat lokalizacji człowieka jest jego dobrem osobistym podlegającym ochronie. Jednak pracodawca stosujący urządzenia GPS nie narusza praw osobistych kierowcy, jeżeli prowadzi kontrolę w godzinach pracy i do celów związanych z ustaleniem, czy wykonuje on obowiązki i polecenia przełożonych. Pracownik w godzinach pracy podlega bowiem poleceniom swoich przełożonych. Tak więc kontrola wykonywania przez niego obowiązków wynikających ze stosunku pracy pociąga za sobą naruszenie prywatności.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie pozostawione w aucie flotowym?

Z drugiej strony wydaje się, że konieczne jest poinformowanie pracownika o prowadzonym monitoringu za pomocą systemu GPS. Takie rozwiązanie stwarza czytelną dla niego sytuację i wyklucza ewentualną możliwość powoływania się przez niego na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.), za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Można zatem uznać, co ma również odzwierciedlenie w praktyce, że dane dotyczące aktualnego miejsca pobytu są danymi osobowymi.

Bez zgody

Dane osobowe mogą być przetwarzane za zgodą osoby, której dotyczą. Jednakże ustawa o ochronie danych osobowych dopuszcza możliwość przetwarzania tych danych również i w innych przypadkach, choćby w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Wydaje się zatem, że konieczność dokonywania kontroli poprawności wykonywanych zadań pracowniczych, jak również konieczność ochrony mienia pracodawcy pozwala na przetwarzanie takich danych osobowych nawet bez zgody pracownika. Jednak zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych konieczne jest poinformowanie pracownika między innymi o celu zbierania danych.

Analiza powyższych uregulowań prowadzi do wniosku, że dopuszczalne jest zamontowanie w służbowych pojazdach urządzeń GPS bez zgody pracownika, ale koniecznie należy go o tym fakcie poinformować.

Odpowiedzialność karna

Należy zastanowić się również, jakie konsekwencje można wyciągnąć w stosunku do pracownika, jeżeli system GPS ujawni nieprawidłowości jego działania, np. kradzież paliwa, użycie pojazdu dla celów prywatnych. Warto w tym miejscu podkreślić, że wydruki z urządzeń GPS mogą stanowić dowód  w postępowaniu zarówno karnym, jak i cywilnym.

Jeżeli zatem pracownik popełni przestępstwo (np. kradzież paliwa), będzie on ponosił odpowiedzialność karną z tego tytułu, a wydruk z systemu GPS może służyć za dowód dokonania zarzucanego mu czynu. Popełnienie przestępstwa na szkodę pracodawcy stanowi wtedy podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia (tzw. zwolnienie dyscyplinarne). Niewykluczone, że pracodawca wtedy postanowi domagać się naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem i to zarówno w postępowaniu karnym, jak i postępowaniu cywilnym.

Kij ma dwa końce

Jeżeli natomiast pracodawca za pomocą systemu GPS ustali, że pracownik w czasie pracy korzysta z pojazdu dla celów prywatnych, może chociażby zastosować karę porządkową upomnienia bądź nagany za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy. Stosownie do okoliczności będzie to również podstawą do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, Pracodawca na zasadach przewidzianych w kodeksie pracy ma szansę domagać się od pracownika naprawienia szkody wyrządzonej użyciem pojazdu do celów prywatnych. Będzie on jednak zmuszony do wykazania rozmiaru szkody, winy pracownika oraz związku przyczynowego między zawinionym naruszeniem obowiązków pracowniczych a szkodą.

Jednocześnie należy pamiętać, że na powyższych zasadach dane z systemu GPS działać mogą również i w drugą stronę -  być podstawą do dochodzenia przez pracownika roszczeń wobec pracodawcy (np. o zapłatę za pracę w godzinach nadliczbowych).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA