REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Co Polacy sądzą o SCT

Z raportu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) dla Santander Consumer Multirent wynika, że opinie Polaków na temat Stref Czystego Transportu (SCT) są podzielone. 56 proc. ankietowanych wskazuje na potencjalną poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców miast. Najmocniej przekonani o tym są starsi respondenci w wieku 50-59 oraz 60 plus lat. Odpowiednio 62 proc. i 65 proc. ankietowanych w tych grupach się z tym zgadza. Z kolei 32 proc. respondentów odpowiedziało, że nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Aspektem, który podnoszą Polacy, jest konieczność wprowadzenia mechanizmów wsparcia dla właścicieli starszych pojazdów. 67 proc. badanych uważa, że powinny istnieć programy pomocowe, ułatwiające dostosowanie się do nowych regulacji. Jednocześnie 78 proc. Polaków wskazuje, że zasady funkcjonowania SCT powinny być elastyczne, i uwzględniać wyjątki dla mieszkańców i dostawców usług. Z raportu wynika także, że potrzeba takiej pomocy jest silniej artykułowana przez mieszkańców wsi (70 proc.) niż przez mieszkańców największych aglomeracji (63 proc.), których ta zmiana dotyczyć będzie na co dzień.

Obawy związane z SCT

W badaniu Polacy zidentyfikowali także kilka kluczowych obaw związanych z ograniczeniami mobilności w SCT. Jedną z nich jest negatywny wpływ SCT na lokalną gospodarkę, który wskazało 63 proc. respondentów.

- Wyniki naszego badania pokazują, że Strefy Czystego Transportu mają potencjał stać się pozytywną zmianą w codzienności polskich kierowców. Jednak ważne jest podejście do ich wdrażania, które uwzględni potrzeby zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych - wskazuje Piotr Półtorzycki z zarządu SCM. Jak zaznacza, problem ograniczonej swobody poruszania i negatywnego wpływu na gospodarkę bardziej podkreślili mężczyźni – 66 proc. wobec 60 proc. wśród kobiet.

REKLAMA

- Z kolei, w kwestii elastycznego podejścia do Stref Czystego Transportu, widać wyraźnie, że wiek respondentów znacząco wpływa na ich zdanie w tej kwestii. W przypadku tych najmłodszych (18-29 lat) z tym stwierdzeniem zgadza się dwie trzecie uczestników badania (67 proc.), ale już w najstarszej grupie (60+) odsetek ten wzrasta do aż 89 proc. – dodaje Półtorzycki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka ze smogiem

Z badania wynika, że dwie trzecie Polaków (65 proc.) uważa, że skuteczność Stref Czystego Transportu powinna być regularnie weryfikowana i dostosowywana do rzeczywistych efektów. Takie podejście - jak czytamy - jest szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miast (75 proc.) oraz osób starszych. W wieku 50-59 lat zadeklarowało tak 70 proc. uczestników badania, a w grupie 60 plus aż 80 proc.

Ponadto - jak wynika z badania - 75 proc. ankietowanych obawia się, że nowe regulacje wpłyną na ceny usług i towarów, głównie poprzez utrudnienia logistyczne i konieczność wymiany pojazdów. Największe obawy w tej kwestii mają osoby starsze oraz mieszkańcy największych miast.

W informacji czytamy, że 67 proc. badanych uważa, iż walka ze smogiem powinna obejmować inne rozwiązania, takie jak rozwój transportu publicznego, modernizacja systemów ogrzewania czy promowanie elektromobilności.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 24 stycznia - 3 lutego 2025 r. na grupie 1000 osób dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA