REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Co Polacy sądzą o SCT

Z raportu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) dla Santander Consumer Multirent wynika, że opinie Polaków na temat Stref Czystego Transportu (SCT) są podzielone. 56 proc. ankietowanych wskazuje na potencjalną poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców miast. Najmocniej przekonani o tym są starsi respondenci w wieku 50-59 oraz 60 plus lat. Odpowiednio 62 proc. i 65 proc. ankietowanych w tych grupach się z tym zgadza. Z kolei 32 proc. respondentów odpowiedziało, że nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Aspektem, który podnoszą Polacy, jest konieczność wprowadzenia mechanizmów wsparcia dla właścicieli starszych pojazdów. 67 proc. badanych uważa, że powinny istnieć programy pomocowe, ułatwiające dostosowanie się do nowych regulacji. Jednocześnie 78 proc. Polaków wskazuje, że zasady funkcjonowania SCT powinny być elastyczne, i uwzględniać wyjątki dla mieszkańców i dostawców usług. Z raportu wynika także, że potrzeba takiej pomocy jest silniej artykułowana przez mieszkańców wsi (70 proc.) niż przez mieszkańców największych aglomeracji (63 proc.), których ta zmiana dotyczyć będzie na co dzień.

Obawy związane z SCT

W badaniu Polacy zidentyfikowali także kilka kluczowych obaw związanych z ograniczeniami mobilności w SCT. Jedną z nich jest negatywny wpływ SCT na lokalną gospodarkę, który wskazało 63 proc. respondentów.

- Wyniki naszego badania pokazują, że Strefy Czystego Transportu mają potencjał stać się pozytywną zmianą w codzienności polskich kierowców. Jednak ważne jest podejście do ich wdrażania, które uwzględni potrzeby zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych - wskazuje Piotr Półtorzycki z zarządu SCM. Jak zaznacza, problem ograniczonej swobody poruszania i negatywnego wpływu na gospodarkę bardziej podkreślili mężczyźni – 66 proc. wobec 60 proc. wśród kobiet.

REKLAMA

- Z kolei, w kwestii elastycznego podejścia do Stref Czystego Transportu, widać wyraźnie, że wiek respondentów znacząco wpływa na ich zdanie w tej kwestii. W przypadku tych najmłodszych (18-29 lat) z tym stwierdzeniem zgadza się dwie trzecie uczestników badania (67 proc.), ale już w najstarszej grupie (60+) odsetek ten wzrasta do aż 89 proc. – dodaje Półtorzycki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka ze smogiem

Z badania wynika, że dwie trzecie Polaków (65 proc.) uważa, że skuteczność Stref Czystego Transportu powinna być regularnie weryfikowana i dostosowywana do rzeczywistych efektów. Takie podejście - jak czytamy - jest szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miast (75 proc.) oraz osób starszych. W wieku 50-59 lat zadeklarowało tak 70 proc. uczestników badania, a w grupie 60 plus aż 80 proc.

Ponadto - jak wynika z badania - 75 proc. ankietowanych obawia się, że nowe regulacje wpłyną na ceny usług i towarów, głównie poprzez utrudnienia logistyczne i konieczność wymiany pojazdów. Największe obawy w tej kwestii mają osoby starsze oraz mieszkańcy największych miast.

W informacji czytamy, że 67 proc. badanych uważa, iż walka ze smogiem powinna obejmować inne rozwiązania, takie jak rozwój transportu publicznego, modernizacja systemów ogrzewania czy promowanie elektromobilności.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 24 stycznia - 3 lutego 2025 r. na grupie 1000 osób dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA