REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Co Polacy sądzą o SCT

Z raportu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) dla Santander Consumer Multirent wynika, że opinie Polaków na temat Stref Czystego Transportu (SCT) są podzielone. 56 proc. ankietowanych wskazuje na potencjalną poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców miast. Najmocniej przekonani o tym są starsi respondenci w wieku 50-59 oraz 60 plus lat. Odpowiednio 62 proc. i 65 proc. ankietowanych w tych grupach się z tym zgadza. Z kolei 32 proc. respondentów odpowiedziało, że nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Aspektem, który podnoszą Polacy, jest konieczność wprowadzenia mechanizmów wsparcia dla właścicieli starszych pojazdów. 67 proc. badanych uważa, że powinny istnieć programy pomocowe, ułatwiające dostosowanie się do nowych regulacji. Jednocześnie 78 proc. Polaków wskazuje, że zasady funkcjonowania SCT powinny być elastyczne, i uwzględniać wyjątki dla mieszkańców i dostawców usług. Z raportu wynika także, że potrzeba takiej pomocy jest silniej artykułowana przez mieszkańców wsi (70 proc.) niż przez mieszkańców największych aglomeracji (63 proc.), których ta zmiana dotyczyć będzie na co dzień.

Obawy związane z SCT

W badaniu Polacy zidentyfikowali także kilka kluczowych obaw związanych z ograniczeniami mobilności w SCT. Jedną z nich jest negatywny wpływ SCT na lokalną gospodarkę, który wskazało 63 proc. respondentów.

- Wyniki naszego badania pokazują, że Strefy Czystego Transportu mają potencjał stać się pozytywną zmianą w codzienności polskich kierowców. Jednak ważne jest podejście do ich wdrażania, które uwzględni potrzeby zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych - wskazuje Piotr Półtorzycki z zarządu SCM. Jak zaznacza, problem ograniczonej swobody poruszania i negatywnego wpływu na gospodarkę bardziej podkreślili mężczyźni – 66 proc. wobec 60 proc. wśród kobiet.

REKLAMA

- Z kolei, w kwestii elastycznego podejścia do Stref Czystego Transportu, widać wyraźnie, że wiek respondentów znacząco wpływa na ich zdanie w tej kwestii. W przypadku tych najmłodszych (18-29 lat) z tym stwierdzeniem zgadza się dwie trzecie uczestników badania (67 proc.), ale już w najstarszej grupie (60+) odsetek ten wzrasta do aż 89 proc. – dodaje Półtorzycki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka ze smogiem

Z badania wynika, że dwie trzecie Polaków (65 proc.) uważa, że skuteczność Stref Czystego Transportu powinna być regularnie weryfikowana i dostosowywana do rzeczywistych efektów. Takie podejście - jak czytamy - jest szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miast (75 proc.) oraz osób starszych. W wieku 50-59 lat zadeklarowało tak 70 proc. uczestników badania, a w grupie 60 plus aż 80 proc.

Ponadto - jak wynika z badania - 75 proc. ankietowanych obawia się, że nowe regulacje wpłyną na ceny usług i towarów, głównie poprzez utrudnienia logistyczne i konieczność wymiany pojazdów. Największe obawy w tej kwestii mają osoby starsze oraz mieszkańcy największych miast.

W informacji czytamy, że 67 proc. badanych uważa, iż walka ze smogiem powinna obejmować inne rozwiązania, takie jak rozwój transportu publicznego, modernizacja systemów ogrzewania czy promowanie elektromobilności.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 24 stycznia - 3 lutego 2025 r. na grupie 1000 osób dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA