REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Sign,Of,Low-emission,Zone,(strefa,Czystego,Transportu),In,Poland.
Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

rozwiń >

Jako ekspert w dziedzinie logistyki miejskiej postanowiłem przyjrzeć się temu tematowi z bliska. Oto kluczowe kwestie, które powinny być brane pod uwagę przed wprowadzeniem SCT w polskich miastach.

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczność SCT w redukcji emisji – fakty i liczby

Według Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, transport drogowy odpowiada za jedynie 8% emisji pyłu PM10 oraz zaledwie 1% emisji rakotwórczego benzopirenu. Głównym źródłem zanieczyszczeń są piece węglowe (aż 84%). Jeśli eliminujemy samochody, ale nie rozwiązujemy problemu pieców, jak SCT może poprawić jakość powietrza? Co więcej, całkowita likwidacja aut spalinowych w Unii Europejskiej obniżyłaby emisję CO₂ w skali globalnej o zaledwie… 0,7%. Czy to usprawiedliwia wprowadzenie kosztownych ograniczeń w polskich miastach?

W ostatnich latach wiele niemieckich miast zdecydowało się na likwidację stref czystego transportu (SCT), znanych jako Umweltzone. Jedną z głównych przyczyn tej decyzji było to, że stwierdzono, iż SCT mają minimalny lub żaden wpływ na poprawę jakości powietrza, co skłoniło miasta do ich likwidacji. Przykładowo, w Badenii-Wirtembergii miasta takie jak Heidelberg, Karlsruhe, Pfinztal i Schramberg zniosły SCT.

SCT a problem realnego transportu

Każde miasto powinno odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, zanim podejmie decyzję o SCT:

REKLAMA

  • Co zrobić z setkami tysięcy pojazdów, które nie spełnią norm? Czy kierowcy mają wymienić auta na własny koszt?
  • Jak dostarczać towary i usługi na terenie objętym SCT? Czy ograniczenie dostawców nie wpłynie na wzrost cen produktów i usług?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na przejęcie dziesiątek tysięcy nowych pasażerów? Warszawa i Kraków już teraz borykają się z przepełnionymi tramwajami i autobusami w godzinach szczytu.

Wprowadzenie SCT bez realnych inwestycji w transport publiczny i kompleksową logistykę miejską doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego i wyższego poziomu kongestii na obrzeżach strefy. To efekt odwrotny od zamierzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCT a rzeczywista jakość powietrza – manipulacja danymi?

Czy wiecie, że Warszawa ma ponad 150 czujników jakości powietrza, a np. Paryż tylko 12, Berlin 15, a Rzym 3? Im więcej czujników, tym więcej wykrywanych zanieczyszczeń. A jeśli dodatkowo zamontujemy je w miejscach o największym natężeniu ruchu, otrzymamy „dowody” na dramatyczny stan powietrza.

Prawda jest taka, że jakość powietrza w miastach jest zmienna i zależy głównie od warunków atmosferycznych. Zimą, gdy nie ma wiatru, smog się utrzymuje. Latem, przy dobrej cyrkulacji powietrza, problem praktycznie znika, wtedy nic na ten temat nie słyszymy ze strony tzw alarmów smogowych . Czy zatem SCT naprawdę poprawi jakość powietrza, czy tylko przeniesie problem gdzie indziej?

SCT w praktyce – czy Polska jest gotowa?

W krajach, gdzie SCT funkcjonują, np. w Niemczech czy Francji, strefy obejmują niewielkie obszary – zwykle małe fragmenty obszaru dzielnic. Przed ich wdrożeniem powstają wielopoziomowe parkingi, rozwijana jest komunikacja zbiorowa i wprowadzane są realne alternatywy dla mieszkańców. W Polsce SCT wprowadza się często „na kolanie” – bez infrastruktury, bez alternatyw transportowych, bez rzetelnych analiz skutków społecznych i ekonomicznych. To nie jest sposób na zrównoważoną politykę transportową.

Decyzje podejmowane ponad głowami mieszkańców

Strefy Czystego Transportu to temat, który budzi ogromne emocje. Tym bardziej niepokoi fakt, że decyzje są podejmowane przez wąskie grono urzędników, a mieszkańcy są stawiani przed faktem dokonanym. Czy w tak kluczowej kwestii nie powinno się przeprowadzić referendum? Kiedy politycy wspólnie z urzędnikami argumentują wprowadzenie SCT „wolą mieszkańców”, warto zapytać: ilu mieszkańców rzeczywiście poparło ten pomysł? Kilkuset uczestników konsultacji społecznych to nie jest reprezentatywna grupa dla kilkuset tysięcy mieszkańców.

Podsumowanie: SCT – realna poprawa czy ideologia?

Nie jestem przeciwnikiem czystego powietrza – wręcz przeciwnie. Uważam jednak, że polityka transportowa powinna opierać się na faktach, danych i rzetelnych analizach, a nie na ideologicznych założeniach oderwanych od rzeczywistości głoszone w przestrzeni publicznej.

Zanim jednak wprowadzimy SCT, musimy odpowiedzieć na fundamentalne pytania:

  • Jakie będą realne skutki społeczne i ekonomiczne?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na większą liczbę pasażerów?
  • Jak SCT wpłynie na lokalny handel i przedsiębiorców?
  • Czy miasta są gotowe na koszty związane z kontrolą i egzekwowaniem przepisów?
  • Czy samorządy są gotowe i mają wystarczające środki w budżecie w celu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu?
  • Ile pieniędzy będzie przeznaczone na tanią propagandę wzbudzającą emocje wśród mieszkańców?

Jeśli władze miast nie mają odpowiedzi na te pytania, to znaczy, że SCT to polityczny eksperyment na mieszkańcach. A mieszkańcy nie powinni być królikiem doświadczalnym. Co sądzicie o wprowadzeniu SCT w miastach? Czy to rzeczywiście krok w stronę czystszego powietrza, czy tylko kosztowna iluzja i tylko straszenie mieszkańców? Zapraszam do dyskusji!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA