REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Sign,Of,Low-emission,Zone,(strefa,Czystego,Transportu),In,Poland.
Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

rozwiń >

Jako ekspert w dziedzinie logistyki miejskiej postanowiłem przyjrzeć się temu tematowi z bliska. Oto kluczowe kwestie, które powinny być brane pod uwagę przed wprowadzeniem SCT w polskich miastach.

REKLAMA

Skuteczność SCT w redukcji emisji – fakty i liczby

REKLAMA

Według Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, transport drogowy odpowiada za jedynie 8% emisji pyłu PM10 oraz zaledwie 1% emisji rakotwórczego benzopirenu. Głównym źródłem zanieczyszczeń są piece węglowe (aż 84%). Jeśli eliminujemy samochody, ale nie rozwiązujemy problemu pieców, jak SCT może poprawić jakość powietrza? Co więcej, całkowita likwidacja aut spalinowych w Unii Europejskiej obniżyłaby emisję CO₂ w skali globalnej o zaledwie… 0,7%. Czy to usprawiedliwia wprowadzenie kosztownych ograniczeń w polskich miastach?

W ostatnich latach wiele niemieckich miast zdecydowało się na likwidację stref czystego transportu (SCT), znanych jako Umweltzone. Jedną z głównych przyczyn tej decyzji było to, że stwierdzono, iż SCT mają minimalny lub żaden wpływ na poprawę jakości powietrza, co skłoniło miasta do ich likwidacji. Przykładowo, w Badenii-Wirtembergii miasta takie jak Heidelberg, Karlsruhe, Pfinztal i Schramberg zniosły SCT.

SCT a problem realnego transportu

Każde miasto powinno odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, zanim podejmie decyzję o SCT:

  • Co zrobić z setkami tysięcy pojazdów, które nie spełnią norm? Czy kierowcy mają wymienić auta na własny koszt?
  • Jak dostarczać towary i usługi na terenie objętym SCT? Czy ograniczenie dostawców nie wpłynie na wzrost cen produktów i usług?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na przejęcie dziesiątek tysięcy nowych pasażerów? Warszawa i Kraków już teraz borykają się z przepełnionymi tramwajami i autobusami w godzinach szczytu.

Wprowadzenie SCT bez realnych inwestycji w transport publiczny i kompleksową logistykę miejską doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego i wyższego poziomu kongestii na obrzeżach strefy. To efekt odwrotny od zamierzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCT a rzeczywista jakość powietrza – manipulacja danymi?

REKLAMA

Czy wiecie, że Warszawa ma ponad 150 czujników jakości powietrza, a np. Paryż tylko 12, Berlin 15, a Rzym 3? Im więcej czujników, tym więcej wykrywanych zanieczyszczeń. A jeśli dodatkowo zamontujemy je w miejscach o największym natężeniu ruchu, otrzymamy „dowody” na dramatyczny stan powietrza.

Prawda jest taka, że jakość powietrza w miastach jest zmienna i zależy głównie od warunków atmosferycznych. Zimą, gdy nie ma wiatru, smog się utrzymuje. Latem, przy dobrej cyrkulacji powietrza, problem praktycznie znika, wtedy nic na ten temat nie słyszymy ze strony tzw alarmów smogowych . Czy zatem SCT naprawdę poprawi jakość powietrza, czy tylko przeniesie problem gdzie indziej?

SCT w praktyce – czy Polska jest gotowa?

W krajach, gdzie SCT funkcjonują, np. w Niemczech czy Francji, strefy obejmują niewielkie obszary – zwykle małe fragmenty obszaru dzielnic. Przed ich wdrożeniem powstają wielopoziomowe parkingi, rozwijana jest komunikacja zbiorowa i wprowadzane są realne alternatywy dla mieszkańców. W Polsce SCT wprowadza się często „na kolanie” – bez infrastruktury, bez alternatyw transportowych, bez rzetelnych analiz skutków społecznych i ekonomicznych. To nie jest sposób na zrównoważoną politykę transportową.

Decyzje podejmowane ponad głowami mieszkańców

Strefy Czystego Transportu to temat, który budzi ogromne emocje. Tym bardziej niepokoi fakt, że decyzje są podejmowane przez wąskie grono urzędników, a mieszkańcy są stawiani przed faktem dokonanym. Czy w tak kluczowej kwestii nie powinno się przeprowadzić referendum? Kiedy politycy wspólnie z urzędnikami argumentują wprowadzenie SCT „wolą mieszkańców”, warto zapytać: ilu mieszkańców rzeczywiście poparło ten pomysł? Kilkuset uczestników konsultacji społecznych to nie jest reprezentatywna grupa dla kilkuset tysięcy mieszkańców.

Podsumowanie: SCT – realna poprawa czy ideologia?

Nie jestem przeciwnikiem czystego powietrza – wręcz przeciwnie. Uważam jednak, że polityka transportowa powinna opierać się na faktach, danych i rzetelnych analizach, a nie na ideologicznych założeniach oderwanych od rzeczywistości głoszone w przestrzeni publicznej.

Zanim jednak wprowadzimy SCT, musimy odpowiedzieć na fundamentalne pytania:

  • Jakie będą realne skutki społeczne i ekonomiczne?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na większą liczbę pasażerów?
  • Jak SCT wpłynie na lokalny handel i przedsiębiorców?
  • Czy miasta są gotowe na koszty związane z kontrolą i egzekwowaniem przepisów?
  • Czy samorządy są gotowe i mają wystarczające środki w budżecie w celu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu?
  • Ile pieniędzy będzie przeznaczone na tanią propagandę wzbudzającą emocje wśród mieszkańców?

Jeśli władze miast nie mają odpowiedzi na te pytania, to znaczy, że SCT to polityczny eksperyment na mieszkańcach. A mieszkańcy nie powinni być królikiem doświadczalnym. Co sądzicie o wprowadzeniu SCT w miastach? Czy to rzeczywiście krok w stronę czystszego powietrza, czy tylko kosztowna iluzja i tylko straszenie mieszkańców? Zapraszam do dyskusji!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA