REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Sign,Of,Low-emission,Zone,(strefa,Czystego,Transportu),In,Poland.
Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

rozwiń >

Jako ekspert w dziedzinie logistyki miejskiej postanowiłem przyjrzeć się temu tematowi z bliska. Oto kluczowe kwestie, które powinny być brane pod uwagę przed wprowadzeniem SCT w polskich miastach.

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczność SCT w redukcji emisji – fakty i liczby

Według Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, transport drogowy odpowiada za jedynie 8% emisji pyłu PM10 oraz zaledwie 1% emisji rakotwórczego benzopirenu. Głównym źródłem zanieczyszczeń są piece węglowe (aż 84%). Jeśli eliminujemy samochody, ale nie rozwiązujemy problemu pieców, jak SCT może poprawić jakość powietrza? Co więcej, całkowita likwidacja aut spalinowych w Unii Europejskiej obniżyłaby emisję CO₂ w skali globalnej o zaledwie… 0,7%. Czy to usprawiedliwia wprowadzenie kosztownych ograniczeń w polskich miastach?

W ostatnich latach wiele niemieckich miast zdecydowało się na likwidację stref czystego transportu (SCT), znanych jako Umweltzone. Jedną z głównych przyczyn tej decyzji było to, że stwierdzono, iż SCT mają minimalny lub żaden wpływ na poprawę jakości powietrza, co skłoniło miasta do ich likwidacji. Przykładowo, w Badenii-Wirtembergii miasta takie jak Heidelberg, Karlsruhe, Pfinztal i Schramberg zniosły SCT.

SCT a problem realnego transportu

Każde miasto powinno odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, zanim podejmie decyzję o SCT:

REKLAMA

  • Co zrobić z setkami tysięcy pojazdów, które nie spełnią norm? Czy kierowcy mają wymienić auta na własny koszt?
  • Jak dostarczać towary i usługi na terenie objętym SCT? Czy ograniczenie dostawców nie wpłynie na wzrost cen produktów i usług?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na przejęcie dziesiątek tysięcy nowych pasażerów? Warszawa i Kraków już teraz borykają się z przepełnionymi tramwajami i autobusami w godzinach szczytu.

Wprowadzenie SCT bez realnych inwestycji w transport publiczny i kompleksową logistykę miejską doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego i wyższego poziomu kongestii na obrzeżach strefy. To efekt odwrotny od zamierzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCT a rzeczywista jakość powietrza – manipulacja danymi?

Czy wiecie, że Warszawa ma ponad 150 czujników jakości powietrza, a np. Paryż tylko 12, Berlin 15, a Rzym 3? Im więcej czujników, tym więcej wykrywanych zanieczyszczeń. A jeśli dodatkowo zamontujemy je w miejscach o największym natężeniu ruchu, otrzymamy „dowody” na dramatyczny stan powietrza.

Prawda jest taka, że jakość powietrza w miastach jest zmienna i zależy głównie od warunków atmosferycznych. Zimą, gdy nie ma wiatru, smog się utrzymuje. Latem, przy dobrej cyrkulacji powietrza, problem praktycznie znika, wtedy nic na ten temat nie słyszymy ze strony tzw alarmów smogowych . Czy zatem SCT naprawdę poprawi jakość powietrza, czy tylko przeniesie problem gdzie indziej?

SCT w praktyce – czy Polska jest gotowa?

W krajach, gdzie SCT funkcjonują, np. w Niemczech czy Francji, strefy obejmują niewielkie obszary – zwykle małe fragmenty obszaru dzielnic. Przed ich wdrożeniem powstają wielopoziomowe parkingi, rozwijana jest komunikacja zbiorowa i wprowadzane są realne alternatywy dla mieszkańców. W Polsce SCT wprowadza się często „na kolanie” – bez infrastruktury, bez alternatyw transportowych, bez rzetelnych analiz skutków społecznych i ekonomicznych. To nie jest sposób na zrównoważoną politykę transportową.

Decyzje podejmowane ponad głowami mieszkańców

Strefy Czystego Transportu to temat, który budzi ogromne emocje. Tym bardziej niepokoi fakt, że decyzje są podejmowane przez wąskie grono urzędników, a mieszkańcy są stawiani przed faktem dokonanym. Czy w tak kluczowej kwestii nie powinno się przeprowadzić referendum? Kiedy politycy wspólnie z urzędnikami argumentują wprowadzenie SCT „wolą mieszkańców”, warto zapytać: ilu mieszkańców rzeczywiście poparło ten pomysł? Kilkuset uczestników konsultacji społecznych to nie jest reprezentatywna grupa dla kilkuset tysięcy mieszkańców.

Podsumowanie: SCT – realna poprawa czy ideologia?

Nie jestem przeciwnikiem czystego powietrza – wręcz przeciwnie. Uważam jednak, że polityka transportowa powinna opierać się na faktach, danych i rzetelnych analizach, a nie na ideologicznych założeniach oderwanych od rzeczywistości głoszone w przestrzeni publicznej.

Zanim jednak wprowadzimy SCT, musimy odpowiedzieć na fundamentalne pytania:

  • Jakie będą realne skutki społeczne i ekonomiczne?
  • Czy transport publiczny jest gotowy na większą liczbę pasażerów?
  • Jak SCT wpłynie na lokalny handel i przedsiębiorców?
  • Czy miasta są gotowe na koszty związane z kontrolą i egzekwowaniem przepisów?
  • Czy samorządy są gotowe i mają wystarczające środki w budżecie w celu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu?
  • Ile pieniędzy będzie przeznaczone na tanią propagandę wzbudzającą emocje wśród mieszkańców?

Jeśli władze miast nie mają odpowiedzi na te pytania, to znaczy, że SCT to polityczny eksperyment na mieszkańcach. A mieszkańcy nie powinni być królikiem doświadczalnym. Co sądzicie o wprowadzeniu SCT w miastach? Czy to rzeczywiście krok w stronę czystszego powietrza, czy tylko kosztowna iluzja i tylko straszenie mieszkańców? Zapraszam do dyskusji!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA