REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dlaczego wyższe ceny OC dla młodych kierowców są uzasadnione
4 razy droższe OC dla młodego kierowcy niż dla seniora. Jest na to sposób: współwłasność z rodzicem, który ma zniżki
rankomat.pl

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Dlaczego młodzi kierowcy płacą znacznie więcej za ubezpieczenie OC

Świeżo upieczeni kierowcy muszą sięgnąć głębiej do kieszeni. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną.

Ubezpieczyciele nie działają w ciemno – każdy kierowca jest oceniany pod kątem ryzyka. W przypadku młodych osób brak doświadczenia i niechlubne statystyki wypadkowe sprawiają, że składki szybują w górę. Niektóre towarzystwa stosują wręcz zaporowe ceny – różnice między najtańszą a najdroższą ofertą sięgają kilku tysięcy złotych.

REKLAMA

Dlaczego młodzi powinni płacić mniej?

Respondenci, którzy przyznali, że młodzi kierowcy powinni płacić mniej, swoje zdanie argumentują przede wszystkim tym, że ceny OC są za wysokie dla wszystkich, a dla najmłodszych szczególnie. Taką odpowiedź zadeklarowało 55% badanych. Niewiele mniej, bo 51%, przyznało, że takie koszty utrudniają im usamodzielnienie się w dorosłym życiu. 32% uważa, że obecne stawki nie odzwierciedlają ryzyka wystąpienia szkody, a 23% twierdzi, że dodatkowe kursy bezpiecznej jazdy, które obniżyłyby składki, mogą być dla nich świetną zachętą. Najrzadziej wskazywano (20%), że nowoczesne samochody wspierają kierowców w bezpiecznej jeździe, co redukuje ryzyko spowodowania szkody.

Dlaczego młodzi kierowcy powinni płacić mniej

rankomat.pl

Dlaczego ceny dla młodych są na odpowiednim poziomie?

Wśród respondentów, którzy uważają, że młodzi płacą adekwatne składki za OC, dominuje przekonanie, że młodzi kierowcy nie mają doświadczenia i stwarzają większe ryzyko na drogach – twierdzi tak 62% badanych.

Nieco mniej, bo 57%, uważa, że młodzi kierowcy są brawurowi, a 42% jest przekonanych, że powodują oni najwięcej wypadków. 40% wychodzi z założenia, że wyższe składki będą motywować młodych do bezpiecznej jazdy, ponieważ w razie szkody zapłacą jeszcze więcej.

Najmniej liczna grupa uważa, że młodzi kierowcy decydują się na starsze auta, które są w gorszym stanie technicznym.

Sposób na tańsze OC młodego kierowcy

Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem. Ubezpieczyciele uwzględniają wtedy historię współwłaściciela, co może oznaczać oszczędność nawet powyżej 1 000 zł. Przykładowo, OC dla Skody Fabii z 2015 roku, będącej współwłasnością 20-latka i 55-latka, kosztuje około 693 zł. To o ponad 1 000 zł mniej niż w przypadku, gdy ubezpieczenie kupuje 20-latek samodzielnie. Jednak, jeśli dojdzie do szkody, współwłaściciel może stracić swoje zniżki.

Decydując się na auta o mniejszej mocy, również można oszczędzić. Dla przykładu – w I kwartale 2025 roku kierowcy w wieku 18–24 lat płacili średnio 1 474 zł za OC na Hyundai Atos (poj. 999 cm³) oraz 2 962 zł za OC na BMW Serii 3 (poj. 2 998 cm³).

Co dalej z cenami OC?

Jednak wszystko wskazuje na to, że ceny OC będą rosły. Ubezpieczyciele badają rynek i szukają optymalnej strategii cenowej, ponieważ wypłacają coraz więcej odszkodowań, a także rosną koszty obsługi ubezpieczeń oraz likwidacji szkód.

Średnia cena OC dla 19-latków wzrosła o ponad 500 zł. Ten wzrost o 25,6% sprawia, że najmłodsi kierowcy są grupą, która najbardziej odczuwa podwyżki cen obowiązkowej polisy komunikacyjnej. Różnica w cenie polisy między nimi a 61-latkami wynosi ponad 2 tys. zł. Na szczęście, porównując ceny, mają szansę zaoszczędzić nawet ponad 2 700 zł, a dzięki naszemu programowi wspierającemu młodych kierowców otrzymają kolejnych 300 zł zniżki – mówi Łukasz Wyrzykowski, CMO Rankomat.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA