REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Spaliny samochodów
Spaliny samochodów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Strefy Czystego Transportu (SCT) - kogo czekają zmiany

REKLAMA

Zgodnie z podpisaną nowelizacją, miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy, w których przekroczone zostały normy dwutlenku azotu (NO₂), są zobowiązane do wprowadzenia SCT. Jak wynika z przepisów, mają one powstać najpóźniej od 1 stycznia roku następującego po potwierdzeniu wyników przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ). Ustawa przewiduje, że wjazd do takich stref będzie dozwolony wyłącznie dla pojazdów spełniających normy emisji spalin Euro 6 lub wyższe (czyli wyprodukowanych od 2014 r.) oraz pojazdów zeroemisyjnych — elektrycznych czy wodorowych.

REKLAMA

Dane statystyczne pokazują skalę wyzwania, przed jakim stoją zarówno mieszkańcy, jak i miasta. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było ok. 20 mln czynnych samochodów osobowych[1]. Z kolei różne źródła podają rozbieżne dane dotyczące liczby aut spełniających kryteria normy Euro 6, można jednak założyć, że co najmniej 60 procent pojazdów poruszających się po polskich drogach to auta dziesięcioletnie i starsze.

Wprowadzenie SCT zmusi zatem wielu właścicieli samochodów do rozważenia zakupu nowszych modeli, zmiany pojazdu na elektryczny lub korzystania z transportu publicznego.

Miasta przed wyzwaniem

REKLAMA

Wprowadzenie SCT wiąże się z licznymi wyzwaniami także dla miast. Jednym z kluczowych jest konieczność modernizacji transportu publicznego. Polskie gminy muszą inwestować w autobusy elektryczne lub wodorowe, aby ich flota spełniała wymogi zeroemisyjności. Na przykład w Krakowie, gdzie rozwój zielonego transportu publicznego jest bardzo intensywny, autobusy elektryczne stanowią zaledwie 24%[2] floty miejskiej. To pokazuje, że nawet najbardziej rozwinięte miejscowości mają jeszcze wiele do zrobienia, aby osiągnąć pełną zgodność z nowymi regulacjami. Koszty takich inwestycji są ogromne, zatem wsparcie finansowe ze strony rządu czy funduszy unijnych będzie niezbędne.

Równie ważne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych czy systemy monitorujące ruch pojazdów pod kątem zgodności z normami emisji. Miasta muszą także prowadzić kampanie informacyjne, które wyjaśnią cel i zasady działania SCT oraz zachęcą do korzystania z transportu publicznego czy innych form mobilności, takich jak rowery miejskie, hulajnogi elektryczne czy lekkie pojazdy elektryczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotowość do zmian i perspektywy na przyszłość

Pytanie, czy polskie miasta są gotowe na wprowadzenie SCT, pozostaje otwarte. Elektromobilność w Polsce staje się coraz bardziej popularna, a to dotyczy nie tylko samochodów elektrycznych, ale także mikromobilności. Liczba użytkowników tego typu pojazdów stale rośnie, więc problem ograniczeń będzie malał. Wyzwaniem jednak pozostaje niewystarczająca liczba stacji ładowania. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności[3], pod koniec października 2024 r. w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych – co jest liczbą niewystarczającą w stosunku do potrzeb użytkowników. Problemem jest także brak dostępu do prostych źródeł zasilania, takich jak gniazdka 230 V, co utrudnia ładowanie mniejszych pojazdów.

Strefy Czystego Transportu to bez wątpienia krok w dobrym kierunku, jeśli chodzi o poprawę jakości powietrza i zdrowia publicznego. Jednak ich sukces zależy od współpracy wielu podmiotów: samorządów, rządu oraz mieszkańców. Miasta muszą modernizować transport publiczny, rozwijać infrastrukturę i prowadzić działania edukacyjne, aby zmiany te były skuteczne i akceptowane społecznie.

Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride

1: https://inwestycje.pl/biznes/liczba-zarejestrowanych-pojazdow-osob-wzrosla-o-25-do-2735-mln-na-koniec-2023/?utm_source=chatgpt.com

2: https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/news%2C11735%2Cmpk-w-krakowie-oglasza-przetarg-na-200-nowych-autobusow.html?utm_source=chatgpt.com

3: https://psnm.org/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-polski-rynek-samochodow-elektrycznych-wciaz-na-plusie/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA