REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Spaliny samochodów
Spaliny samochodów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Strefy Czystego Transportu (SCT) - kogo czekają zmiany

Zgodnie z podpisaną nowelizacją, miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy, w których przekroczone zostały normy dwutlenku azotu (NO₂), są zobowiązane do wprowadzenia SCT. Jak wynika z przepisów, mają one powstać najpóźniej od 1 stycznia roku następującego po potwierdzeniu wyników przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ). Ustawa przewiduje, że wjazd do takich stref będzie dozwolony wyłącznie dla pojazdów spełniających normy emisji spalin Euro 6 lub wyższe (czyli wyprodukowanych od 2014 r.) oraz pojazdów zeroemisyjnych — elektrycznych czy wodorowych.

REKLAMA

REKLAMA

Dane statystyczne pokazują skalę wyzwania, przed jakim stoją zarówno mieszkańcy, jak i miasta. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było ok. 20 mln czynnych samochodów osobowych[1]. Z kolei różne źródła podają rozbieżne dane dotyczące liczby aut spełniających kryteria normy Euro 6, można jednak założyć, że co najmniej 60 procent pojazdów poruszających się po polskich drogach to auta dziesięcioletnie i starsze.

Wprowadzenie SCT zmusi zatem wielu właścicieli samochodów do rozważenia zakupu nowszych modeli, zmiany pojazdu na elektryczny lub korzystania z transportu publicznego.

Miasta przed wyzwaniem

Wprowadzenie SCT wiąże się z licznymi wyzwaniami także dla miast. Jednym z kluczowych jest konieczność modernizacji transportu publicznego. Polskie gminy muszą inwestować w autobusy elektryczne lub wodorowe, aby ich flota spełniała wymogi zeroemisyjności. Na przykład w Krakowie, gdzie rozwój zielonego transportu publicznego jest bardzo intensywny, autobusy elektryczne stanowią zaledwie 24%[2] floty miejskiej. To pokazuje, że nawet najbardziej rozwinięte miejscowości mają jeszcze wiele do zrobienia, aby osiągnąć pełną zgodność z nowymi regulacjami. Koszty takich inwestycji są ogromne, zatem wsparcie finansowe ze strony rządu czy funduszy unijnych będzie niezbędne.

REKLAMA

Równie ważne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych czy systemy monitorujące ruch pojazdów pod kątem zgodności z normami emisji. Miasta muszą także prowadzić kampanie informacyjne, które wyjaśnią cel i zasady działania SCT oraz zachęcą do korzystania z transportu publicznego czy innych form mobilności, takich jak rowery miejskie, hulajnogi elektryczne czy lekkie pojazdy elektryczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotowość do zmian i perspektywy na przyszłość

Pytanie, czy polskie miasta są gotowe na wprowadzenie SCT, pozostaje otwarte. Elektromobilność w Polsce staje się coraz bardziej popularna, a to dotyczy nie tylko samochodów elektrycznych, ale także mikromobilności. Liczba użytkowników tego typu pojazdów stale rośnie, więc problem ograniczeń będzie malał. Wyzwaniem jednak pozostaje niewystarczająca liczba stacji ładowania. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności[3], pod koniec października 2024 r. w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych – co jest liczbą niewystarczającą w stosunku do potrzeb użytkowników. Problemem jest także brak dostępu do prostych źródeł zasilania, takich jak gniazdka 230 V, co utrudnia ładowanie mniejszych pojazdów.

Strefy Czystego Transportu to bez wątpienia krok w dobrym kierunku, jeśli chodzi o poprawę jakości powietrza i zdrowia publicznego. Jednak ich sukces zależy od współpracy wielu podmiotów: samorządów, rządu oraz mieszkańców. Miasta muszą modernizować transport publiczny, rozwijać infrastrukturę i prowadzić działania edukacyjne, aby zmiany te były skuteczne i akceptowane społecznie.

Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride

1: https://inwestycje.pl/biznes/liczba-zarejestrowanych-pojazdow-osob-wzrosla-o-25-do-2735-mln-na-koniec-2023/?utm_source=chatgpt.com

2: https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/news%2C11735%2Cmpk-w-krakowie-oglasza-przetarg-na-200-nowych-autobusow.html?utm_source=chatgpt.com

3: https://psnm.org/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-polski-rynek-samochodow-elektrycznych-wciaz-na-plusie/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA