REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

REKLAMA

Na koniec roku swoją dominację na tym rynku samochodów osobowych potwierdziła Toyota. Natomiast na rynku samochodów dostawczych najlepsze było Renault.

Rekordowe zakupy nowych samochodów w grudniu 2024

REKLAMA

Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że w grudniu zarejestrowano 55 691 nowych samochodów osobowych (+32,2 proc. rdr) i 7 051 nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony (+12,3 proc. rdr). Wzrost całego rynku wyniósł więc 29,6 proc.

Najpopularniejszym napędem dla nowych samochodów osobowych pozostaje benzyna, która w 2024 roku stanowiła 37,4 proc. rynku. Jej udział w rynku spadł jednak aż o 4 punkty procentowe. Dynamicznie rośnie natomiast popularność napędów zelektryfikowanych – miękkie hybrydy (MHEV) w 2024 roku stanowiły 23 proc. rynku (+2,6 p.p. udziału w rynku), a pełne hybrydy (HEV) 22 proc. (+2,5 p.p.).
Spadła natomiast popularność samochodów elektrycznych (BEV), które stanowią 3 proc. rynku (spadek o 0,6 p.p.) oraz Diesli, które obecnie mają 8,9 proc. rynku (-0,7 p.p.).

Co ciekawe, wzrósł udział w rynku samochodów zasilanych LPG – z 2,6 do 3 proc. w 2024 roku. Bez większych zmian sprzedają się w Polsce hybrydy plug-in (PHEV) – liczba ich rejestracji co prawda wzrosła w 2024 roku o 12,6 proc., ale udział w rynku zmalał o 0,1 p.p.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota sprzedała ponad 100 tysięcy nowych aut w Polsce w 2024 roku

Toyota przez cały rok nie dawała rywalom żadnych szans i nie inaczej było w grudniu. 10 862 zarejestrowanych i 19,5 proc. udziału w rynku było tylko potwierdzeniem znakomitej pozycji japońskiego producenta w Polsce.

REKLAMA

W całym roku Toyota zarejestrowała ponad 103 tysiące nowych samochodów osobowych. W grudniu – podobnie jak w całym roku – drugie miejsce zajęła Skoda (6 923 egz.), a trzecie Volkswagen (4 210 egz.). Czołową piątkę uzupełniły Kia (3 006 egz.) i dość niespodziewanie Renault (3 000 egz.), które odnotowało znakomity miesiąc.

W grudniu najpopularniejszą marką premium było Audi, które odnotowało 2 851 rejestracji (7. miejsce ogółem) i minimalnie wyprzedziło Mercedesa (2 831 egz. i 8. miejsce). BMW z 2 460 rejestracjami zajęło 10. miejsce, tuż przed Lexusem, który z 1 644 rejestracjami był 11. Japoński producent premium znacząco wyprzedził Cuprę (13. miejsce, 1006 egz.) i Volvo (942, 14.).

Spośród marek TOP 20 w grudniu najbardziej wyróżniły się MG (15. miejsce, 916 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 2300 proc. i awansem o 18 miejsc w rankingu oraz Nissan (16. miejsce, 871 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 100 proc. i awansem o 6 miejsc w rankingu.

Tak w grudniu, jak i w całym roku, rynkowym bestsellerem byłą Toyota Corolla. W grudniu odnotowano 3 803 rejestracji tego modelu, ponad 1 700 więcej niż druga w zestawieniu Skoda Octavia. W TOP 5 znalazły się jeszcze dwa modele Toyoty – trzecia Toyota C-HR oraz piąty Yaris Cross. Oba modele przedzieliła Kia Sportage.

W grudniu najlepiej sprzedającym się modelem segmentu premium był Mercedes GLC (15. miejsce), a w TOP 20 znalazł się miejsce dla jednego przedstawiciela chińskiej motoryzacji – MG HS (20.).

Renault najlepsze na rynku samochodów dostawczych, ale walka się zaostrza

Grudzień na rynku samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony był ciekawszy niż można się było spodziewać. Ranking otwiera Renault z 1 083 rejestracjami (tu zaskoczenia nie ma), ale tylko z niewielką przewagą nad drugim Mercedesem (998 egz.).

Co więcej, francuski producent odnotował spadek o 24 proc. rok do roku, podczas gdy niemiecki urósł o ponad 31 proc. Trzecie miejsce zajęła Toyota (871 egz.), czwarte Iveco (814 egz.), a dopiero piąte Ford (752 egz.). Poza TOP 5 znalazły się Fiat (663 egz.) i Volkswagen (656 egz.). Warto dodać, że 15 producentów spośród TOP 20 odnotowało wzrost sprzedaży. Najbardziej widoczne było to w przypadku Fiata (+109,8 proc.) oraz Toyoty (+35,5 proc.).

Zaskoczenie, także jeśli chodzi o rejestracje pojedynczych modeli. Zazwyczaj najpopularniejszy Renault Master skończył grudzień na trzecim miejscu (705 rejestracji), będąc wyprzedzonym przez Mercedesa Sprintera (721 egz.) i Iveco Daily (813 egz.). Biorąc pod uwagę cały rok, na podium znalazły się te same modele, ale w innej kolejności – Master przed Daily i Sprinterem. Najpopularniejszym pick-upem w grudniu, jak i całym roku był Ford Ranger, który znalazł się w TOP 10 najpopularniejszych samochodów dostawczych.

Nowe trendy wśród kupujących samochody dostawcze

Wyniki Superauto.pl pokazują inne ciekawe dane. W grudniu 2024 roku na tej platformie niespodziewanie najpopularniejsze były samochody dostawcze (45 proc. sprzedaży) przed samochodami osobowymi marek wolumenowych (38 proc.) i samochodami osobowymi marek premium (18 proc. – spadek o 9 p.p. względem grudnia 2023 roku).
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing (78 proc. w grudniu), choć zarówno wynajem długoterminowy (8 proc.), jak i kredyt (14 proc.) pozostają atrakcyjnymi możliwościami dla wielu klientów.

Średnio cena samochodu dostawczego w Superauto.pl wyniosła w grudniu 133 730 zł netto i była tylko nieznacznie niższa niż rok wcześniej. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja wśród samochodów osobowych, których średnia cena wyniosła 136 567 zł brutto - 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Co ciekawe, średnia cena samochodów marek premium na platformie Superauto.pl wzrosła o 6 proc. do 305 504 zł.

Najpopularniejszymi markami na platformie Superauto.pl w grudniu były: Ford (27 proc. sprzedaży) wśród samochodów dostawczych (przed Renault i Fiatem), Dacia (16 proc.) wśród samochodów osobowych marek wolumenowych (przed Toyotą i Hyundaiem) oraz Mercedes (44 proc.) wśród samochodów osobowych marek premium (przed BMW i Audi).
– Grudzień zakończył niesamowity rok, w którym rynek zwykle rósł w dwucyfrowym tempie – powiedział Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

– Rok 2025 będzie testem dla wielu producentów – konieczność obniżenia emisji dwutlenku węgla w związku z wchodzącymi od stycznia przepisami może spowodować usunięcie wielu popularnych silników albo znaczący wzrost ich cen. Wydaje się, że w tych warunkach Toyota ma szansę utrzymać, a nawet zwiększyć swoją przewagę, oferując klasyczne hybrydy, które uzupełnia hybrydami plug-in – prognozuje Bartosz Chojnacki.

– Niemal pewny jest także dalszy wzrost popularności chińskich producentów, choć w/w przepisy, a także utrzymane podwyższone cła Unii Europejskiej stawiają pod znakiem zapytania jego wysokość – dodaje menadżer Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA