REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

REKLAMA

Na koniec roku swoją dominację na tym rynku samochodów osobowych potwierdziła Toyota. Natomiast na rynku samochodów dostawczych najlepsze było Renault.

Rekordowe zakupy nowych samochodów w grudniu 2024

REKLAMA

Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że w grudniu zarejestrowano 55 691 nowych samochodów osobowych (+32,2 proc. rdr) i 7 051 nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony (+12,3 proc. rdr). Wzrost całego rynku wyniósł więc 29,6 proc.

Najpopularniejszym napędem dla nowych samochodów osobowych pozostaje benzyna, która w 2024 roku stanowiła 37,4 proc. rynku. Jej udział w rynku spadł jednak aż o 4 punkty procentowe. Dynamicznie rośnie natomiast popularność napędów zelektryfikowanych – miękkie hybrydy (MHEV) w 2024 roku stanowiły 23 proc. rynku (+2,6 p.p. udziału w rynku), a pełne hybrydy (HEV) 22 proc. (+2,5 p.p.).
Spadła natomiast popularność samochodów elektrycznych (BEV), które stanowią 3 proc. rynku (spadek o 0,6 p.p.) oraz Diesli, które obecnie mają 8,9 proc. rynku (-0,7 p.p.).

Co ciekawe, wzrósł udział w rynku samochodów zasilanych LPG – z 2,6 do 3 proc. w 2024 roku. Bez większych zmian sprzedają się w Polsce hybrydy plug-in (PHEV) – liczba ich rejestracji co prawda wzrosła w 2024 roku o 12,6 proc., ale udział w rynku zmalał o 0,1 p.p.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota sprzedała ponad 100 tysięcy nowych aut w Polsce w 2024 roku

Toyota przez cały rok nie dawała rywalom żadnych szans i nie inaczej było w grudniu. 10 862 zarejestrowanych i 19,5 proc. udziału w rynku było tylko potwierdzeniem znakomitej pozycji japońskiego producenta w Polsce.

REKLAMA

W całym roku Toyota zarejestrowała ponad 103 tysiące nowych samochodów osobowych. W grudniu – podobnie jak w całym roku – drugie miejsce zajęła Skoda (6 923 egz.), a trzecie Volkswagen (4 210 egz.). Czołową piątkę uzupełniły Kia (3 006 egz.) i dość niespodziewanie Renault (3 000 egz.), które odnotowało znakomity miesiąc.

W grudniu najpopularniejszą marką premium było Audi, które odnotowało 2 851 rejestracji (7. miejsce ogółem) i minimalnie wyprzedziło Mercedesa (2 831 egz. i 8. miejsce). BMW z 2 460 rejestracjami zajęło 10. miejsce, tuż przed Lexusem, który z 1 644 rejestracjami był 11. Japoński producent premium znacząco wyprzedził Cuprę (13. miejsce, 1006 egz.) i Volvo (942, 14.).

Spośród marek TOP 20 w grudniu najbardziej wyróżniły się MG (15. miejsce, 916 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 2300 proc. i awansem o 18 miejsc w rankingu oraz Nissan (16. miejsce, 871 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 100 proc. i awansem o 6 miejsc w rankingu.

Tak w grudniu, jak i w całym roku, rynkowym bestsellerem byłą Toyota Corolla. W grudniu odnotowano 3 803 rejestracji tego modelu, ponad 1 700 więcej niż druga w zestawieniu Skoda Octavia. W TOP 5 znalazły się jeszcze dwa modele Toyoty – trzecia Toyota C-HR oraz piąty Yaris Cross. Oba modele przedzieliła Kia Sportage.

W grudniu najlepiej sprzedającym się modelem segmentu premium był Mercedes GLC (15. miejsce), a w TOP 20 znalazł się miejsce dla jednego przedstawiciela chińskiej motoryzacji – MG HS (20.).

Renault najlepsze na rynku samochodów dostawczych, ale walka się zaostrza

Grudzień na rynku samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony był ciekawszy niż można się było spodziewać. Ranking otwiera Renault z 1 083 rejestracjami (tu zaskoczenia nie ma), ale tylko z niewielką przewagą nad drugim Mercedesem (998 egz.).

Co więcej, francuski producent odnotował spadek o 24 proc. rok do roku, podczas gdy niemiecki urósł o ponad 31 proc. Trzecie miejsce zajęła Toyota (871 egz.), czwarte Iveco (814 egz.), a dopiero piąte Ford (752 egz.). Poza TOP 5 znalazły się Fiat (663 egz.) i Volkswagen (656 egz.). Warto dodać, że 15 producentów spośród TOP 20 odnotowało wzrost sprzedaży. Najbardziej widoczne było to w przypadku Fiata (+109,8 proc.) oraz Toyoty (+35,5 proc.).

Zaskoczenie, także jeśli chodzi o rejestracje pojedynczych modeli. Zazwyczaj najpopularniejszy Renault Master skończył grudzień na trzecim miejscu (705 rejestracji), będąc wyprzedzonym przez Mercedesa Sprintera (721 egz.) i Iveco Daily (813 egz.). Biorąc pod uwagę cały rok, na podium znalazły się te same modele, ale w innej kolejności – Master przed Daily i Sprinterem. Najpopularniejszym pick-upem w grudniu, jak i całym roku był Ford Ranger, który znalazł się w TOP 10 najpopularniejszych samochodów dostawczych.

Nowe trendy wśród kupujących samochody dostawcze

Wyniki Superauto.pl pokazują inne ciekawe dane. W grudniu 2024 roku na tej platformie niespodziewanie najpopularniejsze były samochody dostawcze (45 proc. sprzedaży) przed samochodami osobowymi marek wolumenowych (38 proc.) i samochodami osobowymi marek premium (18 proc. – spadek o 9 p.p. względem grudnia 2023 roku).
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing (78 proc. w grudniu), choć zarówno wynajem długoterminowy (8 proc.), jak i kredyt (14 proc.) pozostają atrakcyjnymi możliwościami dla wielu klientów.

Średnio cena samochodu dostawczego w Superauto.pl wyniosła w grudniu 133 730 zł netto i była tylko nieznacznie niższa niż rok wcześniej. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja wśród samochodów osobowych, których średnia cena wyniosła 136 567 zł brutto - 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Co ciekawe, średnia cena samochodów marek premium na platformie Superauto.pl wzrosła o 6 proc. do 305 504 zł.

Najpopularniejszymi markami na platformie Superauto.pl w grudniu były: Ford (27 proc. sprzedaży) wśród samochodów dostawczych (przed Renault i Fiatem), Dacia (16 proc.) wśród samochodów osobowych marek wolumenowych (przed Toyotą i Hyundaiem) oraz Mercedes (44 proc.) wśród samochodów osobowych marek premium (przed BMW i Audi).
– Grudzień zakończył niesamowity rok, w którym rynek zwykle rósł w dwucyfrowym tempie – powiedział Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

– Rok 2025 będzie testem dla wielu producentów – konieczność obniżenia emisji dwutlenku węgla w związku z wchodzącymi od stycznia przepisami może spowodować usunięcie wielu popularnych silników albo znaczący wzrost ich cen. Wydaje się, że w tych warunkach Toyota ma szansę utrzymać, a nawet zwiększyć swoją przewagę, oferując klasyczne hybrydy, które uzupełnia hybrydami plug-in – prognozuje Bartosz Chojnacki.

– Niemal pewny jest także dalszy wzrost popularności chińskich producentów, choć w/w przepisy, a także utrzymane podwyższone cła Unii Europejskiej stawiają pod znakiem zapytania jego wysokość – dodaje menadżer Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA