REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
W grudniu odnotowano rekordową sprzedaż nowych samochodów, a liderem pozostaje wciąż Toyota
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

REKLAMA

REKLAMA

Na koniec roku swoją dominację na tym rynku samochodów osobowych potwierdziła Toyota. Natomiast na rynku samochodów dostawczych najlepsze było Renault.

Rekordowe zakupy nowych samochodów w grudniu 2024

Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że w grudniu zarejestrowano 55 691 nowych samochodów osobowych (+32,2 proc. rdr) i 7 051 nowych samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony (+12,3 proc. rdr). Wzrost całego rynku wyniósł więc 29,6 proc.

Najpopularniejszym napędem dla nowych samochodów osobowych pozostaje benzyna, która w 2024 roku stanowiła 37,4 proc. rynku. Jej udział w rynku spadł jednak aż o 4 punkty procentowe. Dynamicznie rośnie natomiast popularność napędów zelektryfikowanych – miękkie hybrydy (MHEV) w 2024 roku stanowiły 23 proc. rynku (+2,6 p.p. udziału w rynku), a pełne hybrydy (HEV) 22 proc. (+2,5 p.p.).
Spadła natomiast popularność samochodów elektrycznych (BEV), które stanowią 3 proc. rynku (spadek o 0,6 p.p.) oraz Diesli, które obecnie mają 8,9 proc. rynku (-0,7 p.p.).

REKLAMA

Co ciekawe, wzrósł udział w rynku samochodów zasilanych LPG – z 2,6 do 3 proc. w 2024 roku. Bez większych zmian sprzedają się w Polsce hybrydy plug-in (PHEV) – liczba ich rejestracji co prawda wzrosła w 2024 roku o 12,6 proc., ale udział w rynku zmalał o 0,1 p.p.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota sprzedała ponad 100 tysięcy nowych aut w Polsce w 2024 roku

Toyota przez cały rok nie dawała rywalom żadnych szans i nie inaczej było w grudniu. 10 862 zarejestrowanych i 19,5 proc. udziału w rynku było tylko potwierdzeniem znakomitej pozycji japońskiego producenta w Polsce.

W całym roku Toyota zarejestrowała ponad 103 tysiące nowych samochodów osobowych. W grudniu – podobnie jak w całym roku – drugie miejsce zajęła Skoda (6 923 egz.), a trzecie Volkswagen (4 210 egz.). Czołową piątkę uzupełniły Kia (3 006 egz.) i dość niespodziewanie Renault (3 000 egz.), które odnotowało znakomity miesiąc.

W grudniu najpopularniejszą marką premium było Audi, które odnotowało 2 851 rejestracji (7. miejsce ogółem) i minimalnie wyprzedziło Mercedesa (2 831 egz. i 8. miejsce). BMW z 2 460 rejestracjami zajęło 10. miejsce, tuż przed Lexusem, który z 1 644 rejestracjami był 11. Japoński producent premium znacząco wyprzedził Cuprę (13. miejsce, 1006 egz.) i Volvo (942, 14.).

Spośród marek TOP 20 w grudniu najbardziej wyróżniły się MG (15. miejsce, 916 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 2300 proc. i awansem o 18 miejsc w rankingu oraz Nissan (16. miejsce, 871 rejestracji) ze wzrostem sprzedaży o ponad 100 proc. i awansem o 6 miejsc w rankingu.

Tak w grudniu, jak i w całym roku, rynkowym bestsellerem byłą Toyota Corolla. W grudniu odnotowano 3 803 rejestracji tego modelu, ponad 1 700 więcej niż druga w zestawieniu Skoda Octavia. W TOP 5 znalazły się jeszcze dwa modele Toyoty – trzecia Toyota C-HR oraz piąty Yaris Cross. Oba modele przedzieliła Kia Sportage.

W grudniu najlepiej sprzedającym się modelem segmentu premium był Mercedes GLC (15. miejsce), a w TOP 20 znalazł się miejsce dla jednego przedstawiciela chińskiej motoryzacji – MG HS (20.).

Renault najlepsze na rynku samochodów dostawczych, ale walka się zaostrza

Grudzień na rynku samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony był ciekawszy niż można się było spodziewać. Ranking otwiera Renault z 1 083 rejestracjami (tu zaskoczenia nie ma), ale tylko z niewielką przewagą nad drugim Mercedesem (998 egz.).

Co więcej, francuski producent odnotował spadek o 24 proc. rok do roku, podczas gdy niemiecki urósł o ponad 31 proc. Trzecie miejsce zajęła Toyota (871 egz.), czwarte Iveco (814 egz.), a dopiero piąte Ford (752 egz.). Poza TOP 5 znalazły się Fiat (663 egz.) i Volkswagen (656 egz.). Warto dodać, że 15 producentów spośród TOP 20 odnotowało wzrost sprzedaży. Najbardziej widoczne było to w przypadku Fiata (+109,8 proc.) oraz Toyoty (+35,5 proc.).

Zaskoczenie, także jeśli chodzi o rejestracje pojedynczych modeli. Zazwyczaj najpopularniejszy Renault Master skończył grudzień na trzecim miejscu (705 rejestracji), będąc wyprzedzonym przez Mercedesa Sprintera (721 egz.) i Iveco Daily (813 egz.). Biorąc pod uwagę cały rok, na podium znalazły się te same modele, ale w innej kolejności – Master przed Daily i Sprinterem. Najpopularniejszym pick-upem w grudniu, jak i całym roku był Ford Ranger, który znalazł się w TOP 10 najpopularniejszych samochodów dostawczych.

Nowe trendy wśród kupujących samochody dostawcze

Wyniki Superauto.pl pokazują inne ciekawe dane. W grudniu 2024 roku na tej platformie niespodziewanie najpopularniejsze były samochody dostawcze (45 proc. sprzedaży) przed samochodami osobowymi marek wolumenowych (38 proc.) i samochodami osobowymi marek premium (18 proc. – spadek o 9 p.p. względem grudnia 2023 roku).
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania pozostaje leasing (78 proc. w grudniu), choć zarówno wynajem długoterminowy (8 proc.), jak i kredyt (14 proc.) pozostają atrakcyjnymi możliwościami dla wielu klientów.

Średnio cena samochodu dostawczego w Superauto.pl wyniosła w grudniu 133 730 zł netto i była tylko nieznacznie niższa niż rok wcześniej. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja wśród samochodów osobowych, których średnia cena wyniosła 136 567 zł brutto - 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Co ciekawe, średnia cena samochodów marek premium na platformie Superauto.pl wzrosła o 6 proc. do 305 504 zł.

Najpopularniejszymi markami na platformie Superauto.pl w grudniu były: Ford (27 proc. sprzedaży) wśród samochodów dostawczych (przed Renault i Fiatem), Dacia (16 proc.) wśród samochodów osobowych marek wolumenowych (przed Toyotą i Hyundaiem) oraz Mercedes (44 proc.) wśród samochodów osobowych marek premium (przed BMW i Audi).
– Grudzień zakończył niesamowity rok, w którym rynek zwykle rósł w dwucyfrowym tempie – powiedział Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

– Rok 2025 będzie testem dla wielu producentów – konieczność obniżenia emisji dwutlenku węgla w związku z wchodzącymi od stycznia przepisami może spowodować usunięcie wielu popularnych silników albo znaczący wzrost ich cen. Wydaje się, że w tych warunkach Toyota ma szansę utrzymać, a nawet zwiększyć swoją przewagę, oferując klasyczne hybrydy, które uzupełnia hybrydami plug-in – prognozuje Bartosz Chojnacki.

– Niemal pewny jest także dalszy wzrost popularności chińskich producentów, choć w/w przepisy, a także utrzymane podwyższone cła Unii Europejskiej stawiają pod znakiem zapytania jego wysokość – dodaje menadżer Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA